Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinböcker - tips och recensioner

Hardolph

Medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för "Bursting Bubbles - A secret history of champagne & the rise of the great growers" av Robert Walters.
Intervjuer med bla. Anselme Selosse, Francis Egly och Jerome Prevost.
Författaren är tydligen importör av en drös toppodlare till Australien.
 

Skaggs

Medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för "Bursting Bubbles - A secret history of champagne & the rise of the great growers" av Robert Walters.
Intervjuer med bla. Anselme Selosse, Francis Egly och Jerome Prevost.
Författaren är tydligen importör av en drös toppodlare till Australien.

Håller med, riktigt bra!
 

Christer J

Medlem
Julklapp till mig själv ;)
En nyutgiven bok av Rajat Parr & Jordan Mackay: https://www.bokus.com/bok/9780399578236/the-sommeliers-atlas-of-taste
Jag har sedan tidigare böcker om champagne och önskade av mig själv en bok om andra viner.
Har ännu bara skummat runt men den verkar trevlig, rejäl och samtidigt elegant. Jag tror det är en bra bok för de som likt mig ännu inte har utforskat andra viner än champagne och vill komma igång lite lugnt.

Se här några bilder.
IMG_5226.JPG

IMG_5227.JPG

IMG_5228.JPG

IMG_5229.JPG

God Jul!
 

Sigdarve

Medlem
Jag ser fram mot en recension!
Det här är litteratur jag har att jämföra med. Köpta 1982 resp. 1991. Ung. fem sidor om Ch i båda böckerna. Tror inte jag tittat i böckerna sedan jag köpte dem. Läs vad Liljenberg skriver om att lagra Champagne under bilden. Finns det ännu såna som tycker som han? Verkar vara lite annan syn nu. Hur kommer det sig?
 

Attachments

  • vinkunskap2.png
    vinkunskap2.png
    518,9 KB · Visningar: 335
  • finafranska.jpg
    finafranska.jpg
    15,8 KB · Visningar: 324
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Finns det ännu såna som tycker som han? Verkar vara lite annan syn nu. Hur kommer det sig?
Att champagner skulle vara mer tillgänglig förr kan kanske stämma. Det var vanligare med högre dosage jämfört med idag. Vi har gått åt hållet med torrare champagne och av den begränsade erfarenheten jag har så verkar viner med lägre sockerhalt behöva ett eller ett par års längre vila innan öppning.

Sedan är det så klart en smaksak. En teori jag har är att det idag finns en större marknad för mogna champagner nu än då. Detta baserat på att antalet vällagrade viner som dyker upp på SB med jämna mellanrum. Kan inte minnas att det var så för 15-20 år sedan. Till det kommer även de tekniska framstegen gällande vinframställning vilket säkert bidrar till bättre kvalitet överlag och då även lagringsmöjligheter. Boken är från 1982 så hans uttalande är troligtvis baserat på viner från 60 och 70 talet, det har runnit en del vatten under broarna sedan dess.
 

Sigdarve

Medlem
Jag ser fram mot en recension!
Lättläst nybörjarbok. Allmän info. om Champagne. Inte en bok för den som vill nörda ner sig djupt i ämnet (finns det såna böcker?). Inbillade mig att innehållet skulle vara intressantare på någe vis. Hade önskat mig mer text och färre bilder. Känns som att mer än halva boken består av bilder. Fast nu vet jag att och varför, LR Cristal har plan flaskbotten och att jag nog ska akta mig för skumpa från Bollinger.
 
Last edited:

Christer J

Medlem
satt precis och planerade ett inlägg med tips om bra vinböcker allmänt, om alla regioner, för det är vad jag behöver!

Jag har nyligen köpt några böcker om champagne, så här kommer en liten kort beskrivning av dem.
  • Juhlins 8000, fin bok, bra att ha uppslagsvis men inte min goto book avseende fördjupning om producenter.
  • Champagne-the future uncorked, av Gert Crum 2017, fantastisk bok, underbara bilder. På engelska. Historia, tillverkningsprocessen i detalj, alltså druvfördelning, malo eller ej, ek eller ej, andel reservvin, tid på jästen, dosage etc. Text om de olika vinerna från varje producent men utan smaknoter för årgångar. Sedan 1-5 sidor om producenterna, se exempel nedan för Egly-Ouriet.
Visa bifogad bild 14617
Visa bifogad bild 14618
Visa bifogad bild 14619
Sedan lite om skördar fram till 2016 och hur man njuter en champagne bäst, avseende temperaturer, glas etc. Att besöka regionen, restauranger och hotell avslutar boken.
  • The champagne guide, Tyson Stelzer 2017. Fokus på vintyperna från varje producent med smaknoter. Se exempel nedan för Pierre Peters:
Visa bifogad bild 14622
Visa bifogad bild 14623
Visa bifogad bild 14624
Skörderapporter och lite annat smått & gott.
  • Champagne, Peter Liem 2017.
Visa bifogad bild 14625
Fokus på druvorna och marken rankorna växer i, om klimatförändringar och vinmakarens olika metoder i vinframställningen.
Visa bifogad bild 14627
Men ganska kort om varje producents viner.

Nu blev jag lite trött här på slutet men jag gillar dessa böcker då de har fokus på olika områden och jag gillar att läsa, men så är ju inte alla människor har jag förstått :), men hoppas att du har lite hjälp av detta söndagsinlägg i alla fall.
Har du frågor om böckerna så hör gärna av dig!
I denna tråd fanns lite tips :)
 

buteljen

Medlem
Hur var boken, har du hunnit läsa klart?
I så fall var är fokuset. Är det på vinerna, områdena, producenterna, historia, m.m.?
Jag har mest bläddrat och läst delar av den, men inte hela från pärm till pärm. Det som är spännande och nytt är att hon fokuserar på Bordeaux’s terroir och beskriver ingående de olika jordmåner som finns i Bordeaux och hur de påverkar vinerna.

Det här är ett citat från ett av hennes webinar men jag tycker det speglar fokuset i boken:
“Across Bx there are many, many different soiltypes. But what we have found over the last couple of decades is that there are four particular soils that do the best. And 99% of classified estates across the whole Bx are on one of these four soiltypes. St Emilion is unusual because it has all four, and it has classified estates on all four. It is one of the reasons why you are not quite sure what you are gonna get when you open a bottle of St Emilion.”

Upplägg:
ca 10 sidor historia
ca 15 sidor druvor o viti/vini
ca 10 sidor Place Bx/En Primeur/Business
ca 10 sidor Classification
Sen kommer ca 60 sidor om det som är den stora behållningen = djupdykning i Bx's terroir. Med detaljerade kartor och beskrivningar av gravelterasserna i Medoc, kalkstensplatån i St Emilion etc etc. Det finns även en del som diskuterar "how to assess a vintage".
Därefter är det drygt 500 sidor med en genomgång av ca 800+ slott där hon även beskriver subregionerna vad gäller terroir etc.

24799BB5-89F8-4F41-90C4-87CC5ACC4B52.jpeg

31EAEA1A-5C5B-4E04-A00B-C6B597141D3D.jpeg
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har mest bläddrat och läst delar av den, men inte hela från pärm till pärm. Det som är spännande och nytt är att hon fokuserar på Bordeaux’s terroir och beskriver ingående de olika jordmåner som finns i Bordeaux och hur de påverkar vinerna.

Det här är ett citat från ett av hennes webinar men jag tycker det speglar fokuset i boken:
“Across Bx there are many, many different soiltypes. But what we have found over the last couple of decades is that there are four particular soils that do the best. And 99% of classified estates across the whole Bx are on one of these four soiltypes. St Emilion is unusual because it has all four, and it has classified estates on all four. It is one of the reasons why you are not quite sure what you are gonna get when you open a bottle of St Emilion.”

Upplägg:
ca 10 sidor historia
ca 15 sidor druvor o viti/vini
ca 10 sidor Place Bx/En Primeur/Business
ca 10 sidor Classification
Sen kommer ca 60 sidor om det som är den stora behållningen = djupdykning i Bx's terroir. Med detaljerade kartor och beskrivningar av gravelterasserna i Medoc, kalkstensplatån i St Emilion etc etc. Det finns även en del som diskuterar "how to assess a vintage".
Därefter är det drygt 500 sidor med en genomgång av ca 800+ slott där hon även beskriver subregionerna vad gäller terroir etc.

Visa bifogad bild 21885
Visa bifogad bild 21886
Tack. Precis det jag efterfrågade!:)
 
Toppen