Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bolagets prishöjning 1/3-24

Sarco

Medlem
Hur får man reda på prisändringarna? För några år sedan fick vi superfina listor postade här, antar att de upphörde av en anledning?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hur får man reda på prisändringarna? För några år sedan fick vi superfina listor postade här, antar att de upphörde av en anledning?
Jobbar man på bolaget så kan man gå in på framtida etiketter och på så sett se nya/kommande priser. Är du lite kenis med någon personal i din lokala butik, så kan du fråga, egentligen får personalen ifråga inte berätta denna infon , men,men..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det känns som igår 904:an kostade 299... Eller om det var 269.
Vininfo.org har en del info, som kan vara lite svajig p.g.a. att det väl är ett vin som flera gånger bytt årgång med oförändrat produktnummer: 1997, 1998, 2000, 2001 och 2004 ser alla ut att ha kostat 299 kr (ett förvånansvärt konstant pris). 2005 329 kr, 2007 429 kr, 2009 459 kr, 2011 695 kr, 2015 697 kr (alltså +2 kr för skattehöjning).

Min minnesbild är att 904:an länge har brukat kosta mer än i Sverige hos de flesta utländska källor.
 

Swedish

Medlem
Vininfo.org har en del info, som kan vara lite svajig p.g.a. att det väl är ett vin som flera gånger bytt årgång med oförändrat produktnummer: 1997, 1998, 2000, 2001 och 2004 ser alla ut att ha kostat 299 kr (ett förvånansvärt konstant pris). 2005 329 kr, 2007 429 kr, 2009 459 kr, 2011 695 kr, 2015 697 kr (alltså +2 kr för skattehöjning).

Min minnesbild är att 904:an länge har brukat kosta mer än i Sverige hos de flesta utländska källor.
Det är nog mer att under mina första år på Passagen och PK så låg den tryggt och konstant på 299. Säkerligen under 5-6 år. Kommer fortfarande ihåg chocken när den gick upp till 329. Det var inte summan i sig. Mer att den faktiskt rörde på sig som i "it's alive". Tryggheten var bruten. Lite som att Tignanello troget klickade in på 399. Eller att Monte Bello under många år lanserades strax under tusingen...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min minnesbild är att 904:an länge har brukat kosta mer än i Sverige hos de flesta utländska källor.
Här skrev jag visst totalt tvärtom mot vad jag tänkte. Den har ofta kostat mindre i Sverige och mer hos utländska källor, d.v.s. vi har nog länge avnjutit ett rätt förmånligt pris.
 

katho27

Medlem
Såg detta i morse, -200 SEK och gissar att höjningen på 250 SEK i september inte slog så väl ut..
#tatvåstegtillbaks #motströmmen

Skärmavbild 2024-03-01 kl. 08.37.43.png
 

katho27

Medlem
..och verkar nu vara ordervara och ha trillat ur ordinarie sortiment (för visst var den väl ordinarie innan..)?
 
..och verkar nu vara ordervara och ha trillat ur ordinarie sortiment (för visst var den väl ordinarie innan..)?
Japp. Ett av mina absoluta favoritbubbel. Gick från husbubbel till aldrig ett köp sen prishöjningen. Är sannolikt inte ensam om det.
Girigheten har väl ett pris ibland. Skönt att se att någon kryper till korset och drar tillbaka idiotiska omotiverade höjningar.
 
En sak jag funderat på är de 800 flaskorna Comtes de Champagne 2013 som finns i Systembolagets lager. Är dessa inköpta och betalda av Systembolaget? Eller får leverantören betalt i takt med att flaskorna blir sålda? I det senare fallet kanske det sker en prisreduktion neråt för det lär nog ta lite tid att få alla flaskorna avyttrade.

Någon med insyn i frågan?
Flaskor som finns i Systembolagets lager/i butik/i webbsaldot är inköpta, och leverantören har därefter fått betalt 30 dagar efter leverans, oberoende av när flaskorna slutligen säljs till kund. Systembolaget har ju en ganska bekväm finansiering, eftersom nästan allting är sålt och utburet ur butiken långt innan Systembolaget behöver betala fakturan till leverantören.

Det förekommer i sällsynta fall att Systembolaget sänker priserna på viner i tillfälliga sortimentet, men det är mycket sällan. I De fall de gör det är det Systembolaget själva som tar "smällen", det är inget som leverantören alls är inblandad i. Och orsaken om de gör det är förstås att "bli av med" viner som fastnat och förblivit osålda lite väl länge.

I den mån TSE prisändras så är det inte alls kopplat till de stora prisändringstillfällena i mars och september, utan det kan ske när som helst.
 
Toppen