Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bolagets prishöjning 1/3-24

Gurkan19

Medlem
Halloj!

Tiden går snabbt! Kändes som att det var igår då jag skapade en tråd inför prishöjningen i höstas. Då var det en del skriverier i media om "chockhöjningar", nu känns det dock relativt tyst. Vad vilar ni på för information? Något man bör köpa med sig hem innan nästa fredag? Som champagnefantast så brukar jag alltid se över standardprestigerna - hur ser det ut för Krug och Dompa?
 

Kaptenen

Medlem
En sak jag funderat på är de 800 flaskorna Comtes de Champagne 2013 som finns i Systembolagets lager. Är dessa inköpta och betalda av Systembolaget? Eller får leverantören betalt i takt med att flaskorna blir sålda? I det senare fallet kanske det sker en prisreduktion neråt för det lär nog ta lite tid att få alla flaskorna avyttrade.

Någon med insyn i frågan?
 

mackan92

Medlem
En sak jag funderat på är de 800 flaskorna Comtes de Champagne 2013 som finns i Systembolagets lager. Är dessa inköpta och betalda av Systembolaget? Eller får leverantören betalt i takt med att flaskorna blir sålda? I det senare fallet kanske det sker en prisreduktion neråt för det lär nog ta lite tid att få alla flaskorna avyttrade.

Någon med insyn i frågan?
Vad jag vet och fått till mig både gäller diskussion med personal är att prisförändringarna avser endast det fasta sortimentet. Tillfälligt sortiment justeras inte utan säljs utifrån det ursprungliga priset.
 
En sak jag funderat på är de 800 flaskorna Comtes de Champagne 2013 som finns i Systembolagets lager. Är dessa inköpta och betalda av Systembolaget? Eller får leverantören betalt i takt med att flaskorna blir sålda? I det senare fallet kanske det sker en prisreduktion neråt för det lär nog ta lite tid att få alla flaskorna avyttrade.

Någon med insyn i frågan?
Du kommer aldrig se en prissänkning i lagerrensningssyfte för viner lanserade i TS, såvida bolaget inte gör stora förändringar vad gäller sin "samhällsnyttiga" affärsmodell

Mängden osålda viner är förövrigt enorm (prova själv att klicka i tillfälligt sortiment och sortera efter tidigast säljstart), gissar på att 2024 är sista året vi ser upplägget med 30-40 nya viner varje Fredag + ibland lika många i Webbsläpp
 

mackan92

Medlem
Kan iallafall säga att:
Krug kommer kosta: 2599 tidigare 2451
Dompa och Winston 2499, tidigare 2351 respektive 2401.
Bollinger LGA 2199 tidigare 1901.
Tillägg, de som har de störta prisjusteringen är följande viner där La Rioja Alta 904 sticker ut tillsammans med LGA:

1708535036775.png
 

BallyJ

Medlem
Du kommer aldrig se en prissänkning i lagerrensningssyfte för viner lanserade i TS, såvida bolaget inte gör stora förändringar vad gäller sin "samhällsnyttiga" affärsmodell

Mängden osålda viner är förövrigt enorm (prova själv att klicka i tillfälligt sortiment och sortera efter tidigast säljstart), gissar på att 2024 är sista året vi ser upplägget med 30-40 nya viner varje Fredag + ibland lika många i Webbsläpp
Jag vet att 2016 Schäfer-Fröhlich Stromberg GG och Felsenberg GG prissänktes i TS från runt 479:- till 349:- för några år sedan, jag köpte 8 flaskor av Stromberg då eftersom det var en bra sänkning för ett väldigt bra vin, så det händer absolut. Sedan jagar man kanske inte generellt viner som står och dammar på hyllan men jag tror absolut att importörer väljer att prisjustera neråt för att sälja slut årgångar och viner från äldre lanseringar för att ge plats till nya.
 

mackan92

Medlem
Jag vet att 2016 Schäfer-Fröhlich Stromberg GG och Felsenberg GG prissänktes i TS från runt 479:- till 349:- för några år sedan, jag köpte 8 flaskor av Stromberg då eftersom det var en bra sänkning för ett väldigt bra vin, så det händer absolut. Sedan jagar man kanske inte generellt viner som står och dammar på hyllan men jag tror absolut att importörer väljer att prisjustera neråt för att sälja slut årgångar och viner från äldre lanseringar för att ge plats till nya.
Absolut, men det görs inte med de stora prisjuteringarna som är två gånger per år, mars & september(?) - utan TSE kan göra lite när som helst? Eller?
 
Jag vet att 2016 Schäfer-Fröhlich Stromberg GG och Felsenberg GG prissänktes i TS från runt 479:- till 349:- för några år sedan, jag köpte 8 flaskor av Stromberg då eftersom det var en bra sänkning för ett väldigt bra vin, så det händer absolut. Sedan jagar man kanske inte generellt viner som står och dammar på hyllan men jag tror absolut att importörer väljer att prisjustera neråt för att sälja slut årgångar och viner från äldre lanseringar för att ge plats till nya.
Då står jag korrigerad, hade fått för mig att det inte var möjligt. Importörerna kanske helt enkelt inte bryr sig om att enstaka flaskor står kvar och dammar?
 

BallyJ

Medlem
Då står jag korrigerad, hade fått för mig att det inte var möjligt. Importörerna kanske helt enkelt inte bryr sig om att enstaka flaskor står kvar och dammar?
Importörerna agerar nog väldigt olika, det kan väl även vara så att producenter väljer att bidra för att kunna få in nya viner.
 
Trådskapare
G

Gurkan19

Medlem
Tillägg, de som har de störta prisjusteringen är följande viner där La Rioja Alta 904 sticker ut tillsammans med LGA:

Visa bifogad bild 31532
Har du någon info om La Rioja Alta 1997? Har haft den i åtanke, så kanske bäst att beställa hem den om den också ska dra iväg…

Hur ser det ut med standardcuvéer likt Bollinger och Charles Heidsieck? :)
 

Sarco

Medlem
Vilket i och för sig var ett väldigt bra pris. För några år sedan drack jag mina sista 1998 av 904 och både njöt och sörjde av just den anledningen - väldigt bra vin men jag visste att det skulle kosta att ersätta. Samma med Suduiraut som nu kostar dubbelt, eller trippelt kanske? mot vad det gick för på bolaget för fem-sex år sedan. Men i efterhand är det alltid lätt att göra bra köp :)
 
Toppen