Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Empirisk studie av lagringens inverkan med Krug GC

Uppdatering 4 år senare. Projektet lever.

Har nu 9 flaskor totalt. Har lagt till en flaska i en sjö och en magnum i vinkällare 14°. Alla är fortfarande med bas 10.
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14° magnum
  6. Vinkällare -""- ståendes flaska
  7. Vinkällare passiv 6-18°
  8. Kartong i garderob 19-25°
  9. Sjö 4-18°
Fram till 2029 som blir det tidigaste året som jag funderar på att öppna upp så kan vi roa oss med att gissa priser på GC år 2029. Tänkte att kostnaden för provningen bestäms av dagspriset på senaste GC. :cigarr:

Jag gissar 2 900 kr.
Jag gissar på 2.949 SEK.

Pris på Systembolaget i januari 2029. (Om nu Systembolaget finns kvar som monopol då :) )
 

sunqan

Vinös
För de som släpps 2029 så odlas ju druvorna i närtid eller redan skördade :)
Förvisso, men skräckscenariot bör ha viss negativ påverkan på priset 'och på kvalitén som riskerar sjunka eftersom det bara är i champagne man kan göra champagne.
dubbla utbudet och 25000 per flaska är inte orimligt.

Om vi istället räknar på 5 år med 10% inflation och två med 4% så hamnar vi runt 3500-4000, dvs en bit över gissningarna här.
 
Toppen