Empirisk studie av lagringens inverkan med Krug GC

Diskussion i 'Vin' startad av Crist(al)ian 77, 9 februari 2019.

1. Beo

Beo Medlem

Redan 1:a april ?:)

2. Poussard

Poussard Medlem

Historierna går ju isär ping @jrick men jag trodde vinet låg i en låda på markplan för att undvika solljus men få stora temperaturskillnader.

3. jrick

jrick Medlem

Oavsett hur lagringen skilde sig tycker jag det viktigaste är att ”ingen märkte någon skillnad” är falskt. Det är tillräckligt spektakulärt att flaskorna båda två var goda, fast på olika sätt.

4. Sörplarn

Sörplarn Medlem

Sjön? Sänka en flaska i något låsbart där jag bor?
    Du kan ju kontrollera en gång om året när du badar här om "kistan" är intakt.

Kör vi den GC vertikal samtidigt folk fest al finewines?

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  5. Elvis

Elvis Medlem

Håller inte alls med. Det här är ett väldigt intressant projekt. Hur stor är skillnaden mellan en flaska som legat "perfekt" (enligt ovan) jämfört med en som legat i en garderob, till exempel? Är skillnaden marginell efter 20 år, eller är det en stor skillnad?

Christer J och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  6. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

-Hade ett möte den dagen som jag fick omboka men nu är jag ledig som det ser ut så jag kan haka på den dagen.
    -Ska någon göra samma sak med en Graham Beck och ta med till eventet för forumtraditionens skull?

7. FredrikC

FredrikC Medlem

Kul projekt! I follow

8. vinder

vinder Medlem

Håller med om att det är intressant på ett sätt. Men resultatet på experimentflaskorna lär ju ändå i någon mån uppvisa sämre karaktär än den flaska som lagrats optimalt, d v s vinsten av ett sådant här projekt bli ju endast olika grader av sämre vin.

9. MartinE

MartinE Medlem

Äntligen!

Elvis och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  10. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Mycket intressant. Hoppas att du fortskrider med projektet :)

11. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Det var "din" sjö jag tänkte på faktiskt. Jag kan komma ut med en flaska, så får vi komma på något bra sätt att lösa det praktiska. Helst ska flaskan ligga djupt och inte vid strandkanten...

Skickade sms men du verkar både ha nytt nummer och telefon efter förra gången vi sågs.;):död:

12. Sörplarn

Sörplarn Medlem

Jo drulle är obligatorisk att ha.

Sjön är djup ungefär 21 meter, får snickra ihop en låda med tre eller fler tåliga kedjor (pga fiska upp) och ankra på ett bra sätt. Ska ta en span på detta så testar vi lådan först. Ypperlig att korka upp något sköj med vid lyckat eller olyckliga tester.

Ska du med till Stockholm?
    Rullar upp den 14 feb, kan dumpa dig hos @vintomas han öppna nog dörren om du motar med något attraktivt.

Såg att det var bus på gång, kan dock inte medverka.

Crist(al)ian 77 gillar detta.
  13. KimHartman

KimHartman Medlem

Kul grej! Men, några frågor:

Hur kommer vinerna bedömas vid provningen?
    Vilken grad av skillnad i kvalitet vill du kunna upptäcka?
    Hur hanterar du flaskvariation efter lång lagring vid samma förhållande?

Pontus gillar detta.
  14. Christer J

Christer J Medlem

Efter lagring kan man kanske analysera allt innehåll på ett laboratorium.

15. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

1 Halvblint med betygsättning och gissning av lagringsförhållandena tror jag, men har lite tid kvar att bestämma mig.;)

2 Tillspetsat, ingen alls eftersom min hypotes är att vin är robustare än vad neurotiska vinnördar vill göra gällande. Något som utnyttjas av säljare...

Däremot vill jag uppleva att dricka "samma" vin i olika mognadsstadier samtidigt.

3 Inte alls. Som jag skrev tidigare så krävs det ca 30x7 = 210 flaskor för att beakta den slumpmässiga variationen vetenskapligt. 2 flaskor av varje tillför inte särskilt mycket heller eftersom det är omöjligt att veta om det är flaska 1 eller 2 som ligger närmast väntevärdet i hela GC-populationen.

Utgångspunkten är dock att dåliga lagringsförhållanden över lång tid medför defekt vin oberoende av flaskvariationen.

16. KimHartman

KimHartman Medlem

1) Bra med betygsättning. Glöm inte att randomisera ordningen för varje provare bara.

2) Har svårt att få ihop detta med din sista mening. Är för övrigt själv anhängare av iden att vin tål mer än vad många tror.

3) Vet inte var du har fått just antalet 30 st ifrån, men om din sista mening stämmer lär det räcka med långt färre flaskor i vissa fall.

Pontus gillar detta.

Dela sidan