Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Empirisk studie av lagringens inverkan med Krug GC

jrick

Medlem
Historierna går ju isär ping @jrick men jag trodde vinet låg i en låda på markplan för att undvika solljus men få stora temperaturskillnader.
Oavsett hur lagringen skilde sig tycker jag det viktigaste är att ”ingen märkte någon skillnad” är falskt. Det är tillräckligt spektakulärt att flaskorna båda två var goda, fast på olika sätt.
 

Sörplarn

Medlem
Det har diskuterats en hel del om hur man ska lagra vin av förklarliga skäl. Behöver man aktiv kyl- och fuktreglering, temperatur, vibrationer m.m. Parallellt finns även frågan om hur vinet mognar. Har länge tänkt simulera olika lagringstid genom att lagra samma vin under olika förhållanden.

Till min hjälp som studieobjekt har jag nu valt Krug GC 166e (ID# 217017). Bas 10 med reservvin från 1996.

7 flaskor totalt:
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare -""- ståendes flaska
  6. Vinkällare passiv 6-18°
  7. Kartong i garderob 20°
Hur viktig är fukten, skadar vibratonerna eller lukter vinet, funkar garderob för långlagring. Men framförallt få möjlighet att prova GC med (simulerad) olika lagringstid samtidigt. Om så där 10-20 år får vi svar när jag korkar upp! :cigarr:

Andra förslag på lagringsförhållanden som kan vara intressant?

Sjön? Sänka en flaska i något låsbart där jag bor?
Du kan ju kontrollera en gång om året när du badar här om "kistan" är intakt.

Kör vi den GC vertikal samtidigt folk fest al finewines?
 

Elvis

Medlem
Trevligt med experimentlusta men jag förstår inte vilken kunskap du förväntar dig erhålla som inte redan är känd. Hur vin ska lagras har varit känt i hundratals, om inte tusentals år.

Temp: Temperatur mellan 2-18 grader. Högre temp = snabbare mognad, lägre temp = långsammare mognad. Idealtemp: 11-13 grader. Det viktigaste är att temperaturen är stabil.
Luftfuktighet: Cirka 70%. Hellre lite för hög än för låg.
Övrigt: Vibrationsfri liggande förvaring i mörker. Omgivande luft ska vara så ren som möjligt från lukter och föroreningar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Storage_of_wine

Spara pengarna och köp en DRC La Tache istället så blir du garanterat lyckligare om sisådär 20-30 år...

Håller inte alls med. Det här är ett väldigt intressant projekt. Hur stor är skillnaden mellan en flaska som legat "perfekt" (enligt ovan) jämfört med en som legat i en garderob, till exempel? Är skillnaden marginell efter 20 år, eller är det en stor skillnad?
 

Old Sparky

Medlem
Håller inte alls med. Det här är ett väldigt intressant projekt. Hur stor är skillnaden mellan en flaska som legat "perfekt" (enligt ovan) jämfört med en som legat i en garderob, till exempel? Är skillnaden marginell efter 20 år, eller är det en stor skillnad?
Håller med om att det är intressant på ett sätt. Men resultatet på experimentflaskorna lär ju ändå i någon mån uppvisa sämre karaktär än den flaska som lagrats optimalt, d v s vinsten av ett sådant här projekt bli ju endast olika grader av sämre vin.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sjön? Sänka en flaska i något låsbart där jag bor?
Du kan ju kontrollera en gång om året när du badar här om "kistan" är intakt.

Kör vi den GC vertikal samtidigt folk fest al finewines?
Det var "din" sjö jag tänkte på faktiskt. Jag kan komma ut med en flaska, så får vi komma på något bra sätt att lösa det praktiska. Helst ska flaskan ligga djupt och inte vid strandkanten...

Skickade sms men du verkar både ha nytt nummer och telefon efter förra gången vi sågs.;):död:
 

Sörplarn

Medlem
Det var "din" sjö jag tänkte på faktiskt. Jag kan komma ut med en flaska, så får vi komma på något bra sätt att lösa det praktiska. Helst ska flaskan ligga djupt och inte vid strandkanten...

Skickade sms men du verkar både ha nytt nummer och telefon efter förra gången vi sågs.;):död:

Jo drulle är obligatorisk att ha.

Sjön är djup ungefär 21 meter, får snickra ihop en låda med tre eller fler tåliga kedjor (pga fiska upp) och ankra på ett bra sätt. Ska ta en span på detta så testar vi lådan först. Ypperlig att korka upp något sköj med vid lyckat eller olyckliga tester.

Ska du med till Stockholm?
Rullar upp den 14 feb, kan dumpa dig hos @vintomas han öppna nog dörren om du motar med något attraktivt.

Såg att det var bus på gång, kan dock inte medverka.
 

KimHartman

Medlem
Det har diskuterats en hel del om hur man ska lagra vin av förklarliga skäl. Behöver man aktiv kyl- och fuktreglering, temperatur, vibrationer m.m. Parallellt finns även frågan om hur vinet mognar. Har länge tänkt simulera olika lagringstid genom att lagra samma vin under olika förhållanden.

Till min hjälp som studieobjekt har jag nu valt Krug GC 166e (ID# 217017). Bas 10 med reservvin från 1996.

7 flaskor totalt:
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare -""- ståendes flaska
  6. Vinkällare passiv 6-18°
  7. Kartong i garderob 20°
Hur viktig är fukten, skadar vibratonerna eller lukter vinet, funkar garderob för långlagring. Men framförallt få möjlighet att prova GC med (simulerad) olika lagringstid samtidigt. Om så där 10-20 år får vi svar när jag korkar upp! :cigarr:

Andra förslag på lagringsförhållanden som kan vara intressant?

Kul grej! Men, några frågor:

Hur kommer vinerna bedömas vid provningen?
Vilken grad av skillnad i kvalitet vill du kunna upptäcka?
Hur hanterar du flaskvariation efter lång lagring vid samma förhållande?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul grej! Men, några frågor:

Hur kommer vinerna bedömas vid provningen?
Vilken grad av skillnad i kvalitet vill du kunna upptäcka?
Hur hanterar du flaskvariation efter lång lagring vid samma förhållande?
1 Halvblint med betygsättning och gissning av lagringsförhållandena tror jag, men har lite tid kvar att bestämma mig.;)


2 Tillspetsat, ingen alls eftersom min hypotes är att vin är robustare än vad neurotiska vinnördar vill göra gällande. Något som utnyttjas av säljare...

Däremot vill jag uppleva att dricka "samma" vin i olika mognadsstadier samtidigt.

3 Inte alls. Som jag skrev tidigare så krävs det ca 30x7 = 210 flaskor för att beakta den slumpmässiga variationen vetenskapligt. 2 flaskor av varje tillför inte särskilt mycket heller eftersom det är omöjligt att veta om det är flaska 1 eller 2 som ligger närmast väntevärdet i hela GC-populationen.

Utgångspunkten är dock att dåliga lagringsförhållanden över lång tid medför defekt vin oberoende av flaskvariationen.
 

KimHartman

Medlem
1 Halvblint med betygsättning och gissning av lagringsförhållandena tror jag, men har lite tid kvar att bestämma mig.;)


2 Tillspetsat, ingen alls eftersom min hypotes är att vin är robustare än vad neurotiska vinnördar vill göra gällande. Något som utnyttjas av säljare...

Däremot vill jag uppleva att dricka "samma" vin i olika mognadsstadier samtidigt.

3 Inte alls. Som jag skrev tidigare så krävs det ca 30x7 = 210 flaskor för att beakta den slumpmässiga variationen vetenskapligt. 2 flaskor av varje tillför inte särskilt mycket heller eftersom det är omöjligt att veta om det är flaska 1 eller 2 som ligger närmast väntevärdet i hela GC-populationen.

Utgångspunkten är dock att dåliga lagringsförhållanden över lång tid medför defekt vin oberoende av flaskvariationen.

1) Bra med betygsättning. Glöm inte att randomisera ordningen för varje provare bara.

2) Har svårt att få ihop detta med din sista mening. Är för övrigt själv anhängare av iden att vin tål mer än vad många tror.

3) Vet inte var du har fått just antalet 30 st ifrån, men om din sista mening stämmer lär det räcka med långt färre flaskor i vissa fall.
 

Adamanko

Medlem
Ska bli intressant att följa. Ett problem med vinlagring är att det är väldigt svårt att hitta nån vetenskap om det. Mytbildningen är dock kompakt. Nu är jag helt klart öppen för att det ligger mycket i myterna. Men vetenskap för att antingen bekräfta eller problematisera känns väldigt välkommen. Lycka till!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Uppdatering 4 år senare. Projektet lever.

Har nu 9 flaskor totalt. Har lagt till en flaska i en sjö och en magnum i vinkällare 14°. Alla är fortfarande med bas 10.
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14° magnum
  6. Vinkällare -""- ståendes flaska
  7. Vinkällare passiv 6-18°
  8. Kartong i garderob 19-25°
  9. Sjö 4-18°
Fram till 2029 som blir det tidigaste året som jag funderar på att öppna upp så kan vi roa oss med att gissa priser på GC år 2029. Tänkte att kostnaden för provningen bestäms av dagspriset på senaste GC. :cigarr:

Jag gissar 2 900 kr.
 

Wintermute

Medlem
Uppdatering 4 år senare. Projektet lever.

Har nu 9 flaskor totalt. Har lagt till en flaska i en sjö och en magnum i vinkällare 14°. Alla är fortfarande med bas 10.
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14° magnum
  6. Vinkällare -""- ståendes flaska
  7. Vinkällare passiv 6-18°
  8. Kartong i garderob 19-25°
  9. Sjö 4-18°
Fram till 2029 som blir det tidigaste året som jag funderar på att öppna upp så kan vi roa oss med att gissa priser på GC år 2029. Tänkte att kostnaden för provningen bestäms av dagspriset på senaste GC. :cigarr:

Jag gissar 2 900 kr.
Picture1.png

Staplarna är procentuell förändring från föregående år.
De färgglada linjerna är olika tänkbara utvecklingar.
Jag gissar på 3000 för 2029.
 

Jos

Medlem
Uppdatering 4 år senare. Projektet lever.

Har nu 9 flaskor totalt. Har lagt till en flaska i en sjö och en magnum i vinkällare 14°. Alla är fortfarande med bas 10.
  1. Kylskåp 5°
  2. Vinkyl 10°
  3. Vinlagringsskåp 14°
  4. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14°
  5. Vinkällare aktiv kyla och fukt 14° magnum
  6. Vinkällare -""- ståendes flaska
  7. Vinkällare passiv 6-18°
  8. Kartong i garderob 19-25°
  9. Sjö 4-18°
Fram till 2029 som blir det tidigaste året som jag funderar på att öppna upp så kan vi roa oss med att gissa priser på GC år 2029. Tänkte att kostnaden för provningen bestäms av dagspriset på senaste GC. :cigarr:

Jag gissar 2 900 kr.
Gissar 3100 :D
 
Toppen