Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux 2010

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Var nere i Bordeaux i förra veckan och provade årgång 2010. Tyvärr så kom vi ned lite sent, på tisdagskvällen, och det är vanligtvis måndag, tisdag och onsdag som de "stora" slotten kör sina aktiviteter. Vi spenderade onsdagen i St Emilion och lite i Pomerol, torsdagen var en liten skön start med några toppslott på morgonen och sen fokus på Bordeaux Superieur på eftermiddagen och fredagen var producentbesök.

På torsdagen hann vi med Ausone, Château Vieux Certan, Cheval blanc, d'Yqem och Troplong-Mondot. En salig blandning helt enkelt.

Vi valde medvetet att foka våra provningar på viner upp till ca €15 max för att det är där, och under, som vi handlar viner. Men nästa år så ska vi försöka klämma in de fem stora bara för kul.

2010 kommer att bli en väldigt bra årgång. De har lyckats få till en bra fruktmognad, Troplong ligger på en alkoholhalt som är nästan fånig, 15,6%, men man har fortfarande en bra syra som balanserar och unga men relativt mjuka tanniner. Château Vieux Certan kommer att bli helt jävla magisk. Galet...

Ska se om jag lyckas få ned mina väldigt bristfälliga anteckningar vid tillfälle, man tar sig bara tid att krafsa ned det viktigaste.
 

Lando

Medlem
SV: Bordeaux 2010

Grymt kul att höra, hoppas på en skitbra årgång som ändå kommer i skuggan av 2009 och inte får så hypade priser, typ 2005-2006.


Jimmy Forsman skrev:
På torsdagen hann vi med Ausone, Château Vieux Certan, Cheval blanc, d'Yqem och Troplong-Mondot. En salig blandning helt enkelt.

Vi valde medvetet att foka våra provningar på viner upp till ca €15 max...

lolwut ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux 2010

Lando skrev:
Grymt kul att höra, hoppas på en skitbra årgång som ändå kommer i skuggan av 2009 och inte får så hypade priser, typ 2005-2006.


lolwut ;)

Den generella stämningen är att priserna kommer att matcha 2009 om inte vara dyrare.

Och ja, det blev kanske ett lite underligt hopp i mitt inlägg ovan :)
 

axel

Medlem
SV: Bordeaux 2010

Tyvärr är ju priserna tom högre än -09. Rausan Seglas har t.ex höjt med 40%.
Jag har provat av en stor del i Köpenhamn och funnit att jag kommer att hålla mig till utvalda viner i de lägre prislagren.
Alla viner är mycket bra med plus för Medoc, fr.a. St. Julien och Margaux.
Kolla gärna priserna hos www.theis-vine.dk
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux 2010

Har snackat lite löst med en kvinna som arbetar på en av de största negociantfirmorna och i hennes tycke så finns det ingenting som rättfördigar de här prishöjningarna som 2010 bjuder på. Hon gick så långt som att säga att vi gjorde ett bra val som inte gick in och började handla. Slotten håller tillbaka ganska stora volymer av viner, priserna puttas uppåt och när slotten säger "vi gör bara vad alla andra gör" så är det mer än lovligt skevt. De erkänner ju till och med att slotten enas om att de ska göra en likvärdig höjning på sina viner. Kartellbildning, we loves it!
 
Toppen