Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux "En Primeur" 2009

Mmm

Medlem
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Danskarna tar 380 DKK för Pagodes de Cos 2009 = 51 Euro.... Men det finns väl ett antal mellanled som skall ha pengar också.
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Det är slottet som säljer till negocianten som säljer till butiken som säljer till dig.
 

Niklas J

Medlem
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Mmm skrev:
Angående primör 2009 känns "Chicken race" känslan igen. Dock verkar en del slott återkomma efter de är slutsålda, till ett högre pris. Gruaud Larose, Clerc Milon, d'Armahilac, Giscours finns dock fortfarande till startpris i DK. Det som sålde slut fortast var faktiskt Poujeaux (finns nu igen till ett 30 DKK högre pris).

MMM; slotten släpper sina en primeur viner oftast i tre etapper; en mindre mängd först vilket också är den lott med mest fördelaktigt pris och sedan höjs det med efterföljande släpp.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Priset på Pontet Canet 2009 från slottet trillade precis in i korgen: €72, som hittat...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Jimmy Forsman skrev:
Priset på Pontet Canet 2009 från slottet trillade precis in i korgen: €72, som hittat...
Men det var väl bara för 1a tranchen! som var liten!! sen kommer 2a med annat pris ;) Farr Vintners har flaggat för ett pris på upp till 110 pund flaskan ca 1450SEK :eek:

Pontet Canet Primör 2005 480 Pund, 2009 1300 Pund est.

Det kluriga med denna årgång är att alla jmfr priserna med 2005 pris nu!?! "kanonpris, 5% lägre än nuvarande pris för 2005", skall man dessutom förväntas göra ett fynd genom att handla primör då kommer det snart inte att finnas några klassade slott eller högra stranden för den delen under 1000-lappen.

Priserna på 2009orna sätter fart på äldre årgångar oxå 2003 ~+30% på 1 vecka!!

Och allt är kinesernas fel......... ;)
 

Jos

Medlem
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Jag köpte precis ett gäng Pontet Canet -94 för under femhundringen/st inkl. frakt hem..
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Visst är det så, det är det pris vi får från negocerna, sen tillkommer våra påslag etc (som jag kan säga att vi kommer att hålla ned ordentligt). Men det kommer att bli några lådor till jobbet, bara för sakens skull.
 

Allaboda

Medlem
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Jag fick erbjudande om att köpa 6 PC för £450 in bond. Ransonerat för stor efterfrågan....

Men jämförelsen är väl för att säga att det är en bra deal att köpa 2005? Många 09or är ju betydligt dyrare än vad 2005 var. Tex har jag sett uppgifter på att PC är upp 50% mot 2005 EP, och i många fall är EP dyrare än vad du kan köpa äldre färdiga årgångar för.

Så varför köpa dyra 09, som bara finns i fat, där det är 4 år längre till mognad? Kapitalkostnaden under 4 år, och risken att det händer ngt med in leverantör och du inte får dina viner, ska ju in i ekvationen också.

Det finns mycket bra vin i världen, och vi får se hur BDX står sig på dessa prisnivåer. Asiater eller inte.
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

OM man pratar om köpvärda äldre årgångar så skulle jag nog kolla 96 Medoc, 98 Pomerol/St Emillon, 00 (tyckte det var svindryrt när de kom men de har inte hängt med 05/09-priserna). Sedan är det nog ganska många 08or som får ses som köpvärda. Sen skulle jag nog kolla in 09 St Emillon, en hel del inte så dyra viner som fått väldigt bra recensioner.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Allaboda skrev:
Jag fick erbjudande om att köpa 6 PC för £450 in bond. Ransonerat för stor efterfrågan....

Men jämförelsen är väl för att säga att det är en bra deal att köpa 2005? Många 09or är ju betydligt dyrare än vad 2005 var. Tex har jag sett uppgifter på att PC är upp 50% mot 2005 EP, och i många fall är EP dyrare än vad du kan köpa äldre färdiga årgångar för.

Så varför köpa dyra 09, som bara finns i fat, där det är 4 år längre till mognad? Kapitalkostnaden under 4 år, och risken att det händer ngt med in leverantör och du inte får dina viner, ska ju in i ekvationen också.

Det finns mycket bra vin i världen, och vi får se hur BDX står sig på dessa prisnivåer. Asiater eller inte.
Det var snabbt...från vem?
 
Trådskapare
chambertin

chambertin

Medlem
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Allaboda skrev:
Jag fick erbjudande om att köpa 6 PC för £450 in bond. Ransonerat för stor efterfrågan....

Men jämförelsen är väl för att säga att det är en bra deal att köpa 2005? Många 09or är ju betydligt dyrare än vad 2005 var. Tex har jag sett uppgifter på att PC är upp 50% mot 2005 EP, och i många fall är EP dyrare än vad du kan köpa äldre färdiga årgångar för.

Så varför köpa dyra 09, som bara finns i fat, där det är 4 år längre till mognad? Kapitalkostnaden under 4 år, och risken att det händer ngt med in leverantör och du inte får dina viner, ska ju in i ekvationen också.

Det finns mycket bra vin i världen, och vi får se hur BDX står sig på dessa prisnivåer. Asiater eller inte.
Håller med dig till 100%. Med de här priserna kommer många "vanliga" Bdx-köpare att lämna i alla fall de dyrare slotten och kanske Bdx helt och hållet. "Label-drinkers" vill inte ha t.ex La Tour Carnet eller Haut Condissas i stället för de alltför dyra och mer kända slotten. Det enda som verkar "bargain" 2009 är ju Sauternes/Barsac som i flera fall har lägre priser än 2008 trots lysande recensioner över hela linjen av provare. Klen tröst dock för dom som bara är ute efter rött.

Tittar man lite på vad som hände 2005 så sjönk ju priserna där under förra året och i början på 2010 när bl.a fonderna som investerar i Bdx sålde ut väldigt mycket vin. Om efterfrågan på 2009 också den drivs av investeringstänkande snarare än efterfrågan direkt från vinhandlare och konsumenter så är det inte osannolikt att årgången i stort om sisådär 4-5 år går ner i pris och vi är tillbaka på startpunkten. Sen kan man ju också konstatera att prisutvecklingen på en årgång inte bara beror på dess kvalitet och efterfrågan vid primörtillfället utan också på hur bra och stora årgångarna därefter blir. Efter 2005 så har vi ju inte haft några riktigt kassa årgångar utan t.o.m 2007 verkar ju ganska lovande (i all fall om man skall tro vad Andreas Larson har skrivit i de två senaste nr av Livest Goda. Kudos till Andreas förresten som lyckas med konststycket att skriva intressant sida up och sida ner om massor med 07:eek:r !) om än inte exceptionell. 2008 verkar ju bjuda på en hel del godbitar den också och priserna var klart rimliga. Pontet-Canet t.ex kostade ganska precis hälften 2008 (45€) mot vad den kom ut för nu 2009 (90-92€ har jag sett den för i Frankrike t.ex)

Som jag ser det finns det ingen anledning att rusa iväg och köpa upp sig på massor med 2009 förutom Sauternes/Barsac då kanske eller om man vill ha ngt speceillt favoritvin som man inte vill riskera att missa senare.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Fick just höra när jag köpte 10 lådor PC (för €72) att slottet just släppte sin andra sväng idag och att de nysläppta går på €90 per flaska och att London idag betalar €95 per flaska för PC en primeur.

Det är en komplicerad handel...

Jag måste lära mig detta!

//J
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Jimmy Forsman skrev:
Fick just höra när jag köpte 10 lådor PC (för €72) att slottet just släppte sin andra sväng idag och att de nysläppta går på €90 per flaska och att London idag betalar €95 per flaska för PC en primeur.

Det är en komplicerad handel...

Jag måste lära mig detta!

//J
10 lådor behöver du så många eller......
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

chambertin skrev:
Håller med dig till 100%. Med de här priserna kommer många "vanliga" Bdx-köpare att lämna i alla fall de dyrare slotten och kanske Bdx helt och hållet. "Label-drinkers" vill inte ha t.ex La Tour Carnet eller Haut Condissas i stället för de alltför dyra och mer kända slotten. Det enda som verkar "bargain" 2009 är ju Sauternes/Barsac som i flera fall har lägre priser än 2008 trots lysande recensioner över hela linjen av provare. Klen tröst dock för dom som bara är ute efter rött.

Tittar man lite på vad som hände 2005 så sjönk ju priserna där under förra året och i början på 2010 när bl.a fonderna som investerar i Bdx sålde ut väldigt mycket vin. Om efterfrågan på 2009 också den drivs av investeringstänkande snarare än efterfrågan direkt från vinhandlare och konsumenter så är det inte osannolikt att årgången i stort om sisådär 4-5 år går ner i pris och vi är tillbaka på startpunkten. Sen kan man ju också konstatera att prisutvecklingen på en årgång inte bara beror på dess kvalitet och efterfrågan vid primörtillfället utan också på hur bra och stora årgångarna därefter blir. Efter 2005 så har vi ju inte haft några riktigt kassa årgångar utan t.o.m 2007 verkar ju ganska lovande (i all fall om man skall tro vad Andreas Larson har skrivit i de två senaste nr av Livest Goda. Kudos till Andreas förresten som lyckas med konststycket att skriva intressant sida up och sida ner om massor med 07:eek:r !) om än inte exceptionell. 2008 verkar ju bjuda på en hel del godbitar den också och priserna var klart rimliga. Pontet-Canet t.ex kostade ganska precis hälften 2008 (45€) mot vad den kom ut för nu 2009 (90-92€ har jag sett den för i Frankrike t.ex)

Som jag ser det finns det ingen anledning att rusa iväg och köpa upp sig på massor med 2009 förutom Sauternes/Barsac då kanske eller om man vill ha ngt speceillt favoritvin som man inte vill riskera att missa senare.
Hela grejen med 2009 är väl att vissa viner klassas som det bästa slottet någonsin gjort! det kan ju vara en anledning att köpa ;D. Kritikerkåren är oxå rätt enad, förutom Jancis då. Pontet Canet har stigit kraftigt sista veckan iaf i årgångarna 03,05,08. Enligt Jimmy har 09 stigit 25% på en dag. Finanskrisen som var förra året verkar lugna ned sig så det finns nog risk att priserna på Bdx kommer röra sig uppåt
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

shorepower skrev:
Är det inte det som kallas en bubbla?

Mnjae, det är tydligen det vanliga förfarandet.

Doch är det ju alltid risky ur investeringssyfte. Kolla på hur det gick med 05 när parker skrev ned sina poäng.

Alltid farligt med hysteri.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

På tal om 07 så anser jag att det är en väldigt underskattad årgång. Precis som 99 så är de jättegoda att dricka nu, jag satt och smaskade på en flaska l'eglise clinet 07 igår och den är verkligen helt fantastisk. Var på lite andra rackare också under kvällen, men l'eglisen är fan min favvo just nu. Bara så underbart pomerol.
 

Håkan

Medlem
SV: Bordeaux "En Primeur" 2009

Jag minns hypen med Leoville Barton 00, det var fullkomligt krig om flaskorna och alla skulle ha den, eftersom det var en av få som i poängspannet innehöll siffran 100. När sedan flaskpoängen kom ut med poängen 96 dog hypen tvärt, idag är fortfarande priset på 00 Leoville Barton i paritet med vad det var i 2-3 svängen primör dvs i princip ingen prisökning på 9 år.
 
Toppen