Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux - hur ska man börja?

Larseman

Medlem
Jag har aldrig varit någon stor Bdx-fan, troligen mest för att jag har druckit för lite och kanske även "fel". Tyvärr har min fru också fått för sig att hon absolut inte gillar Bdx så jag vågar sällan plocka fram något ur min ganska begränsade Bdx-hylla i källaren. Jag har de senaste åren köpt några i mellanpris-segmentet men vet egentligen inte vad jag har köpt.
Källaren består f.n. av följande från Bordeaux:
  • 2011 Château d'Arsac Margaux
  • 2010 Château d'Aurilhac
  • 2007 Château Le Bon Pasteur
  • 2009 Château Cambon La Pelouse
  • 2012 Château Cantemerle
  • 2010 Château Chasse-Spleen
  • 2009 Château Fourcas Hosten
  • 1998 Château Grandis
  • 2010 Château La Croix Figeac
  • 2010 Château La Tour de By
  • 2011 Mauvais Garçon (Bad Boy)
  • 2009 Ronan
Vad ur listan skulle kunna vara drickbart idag för någon (frugan) som föredrar fruktiga och fylliga viner snarare än strama och torra som jag nog har upplevt många Bdx som. Jag skulle väldigt gärna vilja få in henne på ett Bdx-spår om det är möjligt. Jag kan även tänka mig att komplettera med nya köp om det skulle vara bättre.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har aldrig varit någon stor Bdx-fan, troligen mest för att jag har druckit för lite och kanske även "fel". Tyvärr har min fru också fått för sig att hon absolut inte gillar Bdx så jag vågar sällan plocka fram något ur min ganska begränsade Bdx-hylla i källaren. Jag har de senaste åren köpt några i mellanpris-segmentet men vet egentligen inte vad jag har köpt.
Källaren består f.n. av följande från Bordeaux:
  • 2011 Château d'Arsac Margaux
  • 2010 Château d'Aurilhac
  • 2007 Château Le Bon Pasteur
  • 2009 Château Cambon La Pelouse
  • 2012 Château Cantemerle
  • 2010 Château Chasse-Spleen
  • 2009 Château Fourcas Hosten
  • 1998 Château Grandis
  • 2010 Château La Croix Figeac
  • 2010 Château La Tour de By
  • 2011 Mauvais Garçon (Bad Boy)
  • 2009 Ronan
Vad ur listan skulle kunna vara drickbart idag för någon (frugan) som föredrar fruktiga och fylliga viner snarare än strama och torra som jag nog har upplevt många Bdx som. Jag skulle väldigt gärna vilja få in henne på ett Bdx-spår om det är möjligt. Jag kan även tänka mig att komplettera med nya köp om det skulle vara bättre.
Jag kommer följa tråden med stort intresse!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grandis borde vara oerhört lättdrucken idag. Brukar vara populärt på 1-betygsprovningar inom Munskänkarna. Snälla tanniner och generös frukt vill jag minnas.
 

Vino fino

Medlem
Vad ur listan skulle kunna vara drickbart idag för någon (frugan) som föredrar fruktiga och fylliga viner snarare än strama och torra som jag nog har upplevt många Bdx som.
Cantemerle '12. Den kommer frugan gilla om hon inte vill ha stall och blyertspenna. Ligger i dricksfönstret nu
 

Magikern

Medlem
Risken är nog att den har gått över tiden rejält :oops:

Drick varsitt glas direkt sedan kan ni ha resten till sås eller dylikt. ;)

Hade korkat upp Bad Boy 2011 den skulle kunna vara den som upplevs som godast idag. 2010orna hade jag sparat ett tag.
Cantemerle och Chasse-Spleen bör vara riktigt bra om du kan vänta till 2022.
 

Mmm

Medlem
Ung Bordeaux (<10-15 år) ger inte mej speciellt mycket heller. Vill man se ljuset tycker jag man skall prova ett bättre slott med lite ålder. Sen kommer du alltid att få servera Bordeaux... Problemet är såklart att det kostar och är svårt att få tag på i Sverige.

Passerar du Köpenhamn finns både Vinbanken och K&S skattkammare. T.ex säljer Vinbanken en helt utmärkt Branaire Ducru 2001 för 325 DKK (själv provat). Vill man gå ännu mjukare fram så är det svårt att inte gå igång på en fin St Emillion.
 

Vino fino

Medlem
Varför måste man tvinga sig att tycka om Bordeaux? Särskilt som vinerna därifrån har prislappar som inte är av den här världen!
Ingen som tvingar! Det blir mer över till oss andra.

Vad gäller prislappar så sticker jag ut hakan i det kinkiga vin-Sverige och säger att Bdx ger betydligt bättre valuta än motsvarande Champagne eller Amarone under 500-lappen. Där har vi två områden med duktiga överpriser generellt.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Ingen som tvingar! Det blir mer över till oss andra.

Vad gäller prislappar så sticker jag ut hakan i det kinkiga vin-Sverige och säger att Bdx ger betydligt bättre valuta än motsvarande Champagne eller Amarone under 500-lappen. Där har vi två områden med duktiga överpriser generellt.
Men det är tyvärr fortfarande mycket enklare att sälja in Champagne än Bordeaux till frugan :D
 

epeb

Medlem
Finns inget som är bättre än Bordeaux - men då ska det helst vara 15-40 år gammalt och gärna från de bättre slotten även om de enklare också oftast levererar.
Det finns moget Bdx att få tag på till vettiga priser från utlandet, finns ingen anledning att köpa dyrt på SB som sen ska lagras i minst 10-15 år innan det är drickbart. Själv har jag då hamnat i livets slutskede:( så jag har inte tid att vänta på att det ska ligga i källaren och bli färdigt för konsumtion. Det blir egen import för min del.
Har följande på ingång i nästa vecka
Ch. Kirwan 1979, Ch. La Lagune 1993, Ch. De Fieuzal 1993, Ch. Poujeaux 1996, Ch. Chasse Spleen 2000, Ch. d'Angludet 2003
Med ett snittpris på ca. €22 per flaska tycker jag att det är riktigt bra prisnivå.

Jag är även väldigt förtjust i Barolo, Brunello, Amarone, Vino de Nobile, Ch9P, i viss mån Champagne m.fl. - men det är ju samma här, det bör ligga åtminstone 10-15 år innan det är drickmoget...
men om jag måste välja så är Bdx med ålder min absoluta favorit. Det finns en elegans där som jag inte finner i andra vinområden hur bra de än må vara.
Min fru instämmer till fullo:)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ingen som tvingar! Det blir mer över till oss andra.

Vad gäller prislappar så sticker jag ut hakan i det kinkiga vin-Sverige och säger att Bdx ger betydligt bättre valuta än motsvarande Champagne eller Amarone under 500-lappen. Där har vi två områden med duktiga överpriser generellt.
Håller med om Amarone!!
 
Toppen