Kirwan låter väldigt over the hill men de är magnumflaska antar jag? 93orna verkar också lite för gamla rent intuitivt. Bara en utvikning möjligt att de är bra fortfarande. Chasse Spleen 2000 bör vara utmärkt idag.
Vore kul med rapport när du druckit dem.
Självklart kommer det en rapport så småningom då jag flaggat med dem.
Nej det är inte några magnum det är tal om.
1979 var en årgång som pga. jätteskörd/uttag blev tunn och utan den stora koncentrationen. Årgången var på topp för 10-15 år sen. Hastigheten för hur fort utför det gått varierar för de olika slotten. Vad angår just Kirwan lär jag få reda på när jag öppnar den.
De övriga känns nog som de ligger bättre till tidsmässigt. 1993 är i mitt tycke bättre än sitt rykte, iallfall de som jag har provat.
Jag har inga problem med att konsumera vin som passerat toppen, tycker nog det har mycket tjusning det också

.
Jag förstår att många svenska vindrickare har fostrats av SBs utbud till att dricka sitt vin utan nån längre lagringstid och därför generellt kan tycka att vin som blivit 7-10 år gammal har passerat toppen och då är raskt på väg utför.
Själv föredrar jag nog att de åtminstone passerat 10 års strecket och gärna 15-20 år också innan jag öppnar dem.
Priset hade ju onekligen blivit lågt men det finns de som inte dricker vin själva, som då och då säljer gamla vinflaskor de ärvt eller fått i present sanslöst billigt pga okunskap etc.
Jag känner mig ganska säker på att det inte är tal om just arvegods eller presentvin jag inhandlat... och sanslöst billigt känns det väl inte som att det är. Okunskapen kan jag inte uttala mig om

.
Vidare så är det snittpris per flaska jag talar om och inte det exakta flaskpriset. Det varierar såklart dem mellan. Det var mest för att ge en ungefärlig uppfattning om prisnivån.