Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux - hur ska man börja?

Mattias Schyberg

Administratör
En annan tanke: Själv så tycker jag sällan att mellanlass-bdx imponerar (speciellt som unga padawans) så särskilt mycket. Jag menar, de flesta vinerna på din lista är nog inga "90-viner" direkt, vilket troligtvis innebär att de kan ha svårt att få frugan (och dig) på fall. Kanske kan det vara värt att komma över något rejält så du verkligen får känna på stilen i sitt esse (en ca femtonårig knakelibrakare borde fixa biffen; inte för ung, men garanterat inte för gammal)?

Tips på 2005:eek:r av övre mellanklassnivå, borde nog passa utmärkt. Potensac från senaste släppet kunde kanske varit vinet för dig, men man behöver nog upp minst ett snäpp till för att klockorna skall börja ringa och magin träder fram. Kanske kan någon annan skaka fram några hyfsat stora bdx:er från 05 som inte drar över tusenlappen?
 

gece

Man vänjer sig.
  • 2010 Château La Tour de By
Drack denna nyligen och upplevde den som tämligen tillgänglig. Inte världens största eller mest arketypiska Bordeaux men rätt sympatisk utan att vara inställsam, väl värd sina 150 pix om vi nu prompt ska prata prisvärdhet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack denna nyligen och upplevde den som tämligen tillgänglig. Inte världens största eller mest arketypiska Bordeaux men rätt sympatisk utan att vara inställsam, väl värd sina 150 pix om vi nu prompt ska prata prisvärdhet.
Kan det övertyga någon som har provat bdx men inte gillat stilen? Tror faktiskt inte det. Det om något, eller liknande, borde såklart vara grunden till att ännu inte ha blivit förälskad snarare.

Tycker själv om vinet dock. Hygglig bdx för en liten peng, men inget som borde fungera som en väckarklocka. :)
 
Åtminstone jag upplever Chateau Fleur Cardinale 2009 som drickfärdigt nu. Det är lite mer modernt, svulstigt och fruktigt, kanske faller frun på läppen. I min bok är det ett klart 90+ vin även om inte helt repressentativt för Bordeaux.
 

grappa

Medlem
Var i samma dilemma för några år sedan (fast lite annan vinkling, skulle vi investera i att vänta ut Bdx eller skippa området) då det kom en Ch Chasse-Spleen på bolaget från 1998. Klockren för både mig och frun. Hade dessutom turen att köpa ett par 1984 Ch Bel Air på Philipssons i Kokkedal som även de levererade.
Kontenta: bevaka och köp när det släpps lite äldre Bdx och blindprova. Gillas det är du hemma om inte bör du omvärdera köpprofilen. Alla måste inte gilla Bdx.
Har sen dess druckit Pontet-Cantet 2010, ett otroligt bra vin även om det behöver lagras länge.
 

matage

Medlem
Har följande på ingång i nästa vecka
Ch. Kirwan 1979, Ch. La Lagune 1993, Ch. De Fieuzal 1993, Ch. Poujeaux 1996, Ch. Chasse Spleen 2000, Ch. d'Angludet 2003
Med ett snittpris på ca. €22 per flaska tycker jag att det är riktigt bra prisnivå.

Måste ju fråga - menar du egen import som i distanshandel?
Isåfall är jag väldigt nyfiken på om du skulle vilja dela med dig av lämpliga handlare :)
(att tröstshoppa på dryckesauktionerna kommer annars ruinera mig;) )
 

gece

Man vänjer sig.
Kan det övertyga någon som har provat bdx men inte gillat stilen? Tror faktiskt inte det.
Beror väl på vem som ska övertygas. Jag tyckte den var en ganska bra lättviktsversion av en stram vänstra stranden-Bordeaux, och många är vi väl som börjar med de lite mindre extrema varianterna när vi bekantar oss med något nytt. Barnbacken innan svarta pisten.
 

Alter Ego

Medlem
  • 2007 Château Le Bon Pasteur är det dags att klämma nu, står precis på krönet och blickar nedåt.
  • 2009 Château Fourcas Hosten är också behaglig nu, behöver dock luftas rejält.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Beror väl på vem som ska övertygas. Jag tyckte den var en ganska bra lättviktsversion av en stram vänstra stranden-Bordeaux, och många är vi väl som börjar med de lite mindre extrema varianterna när vi bekantar oss med något nytt. Barnbacken innan svarta pisten.
Helt med dig, men @Larseman och hans fru är inga duvungar tänker jag. Det borde mer handla om att testa något som verkligen levererar vad regionen klarar av.
 

epeb

Medlem
Måste ju fråga - menar du egen import som i distanshandel?
Isåfall är jag väldigt nyfiken på om du skulle vilja dela med dig av lämpliga handlare :)
(att tröstshoppa på dryckesauktionerna kommer annars ruinera mig;) )

Ja, "egen import"= distanshandel.
Handlar just från https://www.divino.be/
Bra priser men aningen dyr frakt (€35 för 6 flaskor). Betalning via banköverföring. Leverans hem till dörren 3-4 dagar.

Annars har http://shop.flaskposten.eu/sv/ en del intressanta viner, några med lite ålder. Bordeaux, Bourgogne, Rhone m.fl.
 

Magikern

Medlem
Har följande på ingång i nästa vecka
Ch. Kirwan 1979, Ch. La Lagune 1993, Ch. De Fieuzal 1993, Ch. Poujeaux 1996, Ch. Chasse Spleen 2000, Ch. d'Angludet 2003
Med ett snittpris på ca. €22 per flaska tycker jag att det är riktigt bra prisnivå.

Kirwan låter väldigt over the hill men de är magnumflaska antar jag? 93orna verkar också lite för gamla rent intuitivt. Bara en utvikning möjligt att de är bra fortfarande. Chasse Spleen 2000 bör vara utmärkt idag. ;)

Vore kul med rapport när du druckit dem. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kirwan låter väldigt over the hill men de är magnumflaska antar jag? 93orna verkar också lite för gamla rent intuitivt. Bara en utvikning möjligt att de är bra fortfarande. Chasse Spleen 2000 bör vara utmärkt idag. ;)

Vore kul med rapport när du druckit dem. :)
Intressant att du antar att det är magnumflaskor. Vad baserar du det på? Priset verkar ju i så fall vara lite väl bra.
 

Magikern

Medlem
Intressant att du antar att det är magnumflaskor. Vad baserar du det på? Priset verkar ju i så fall vara lite väl bra.

Magnumflaskor utvecklas mycket långsammare, vinet borde väl vara over the hill om det varit en vanlig flaska?

Priset hade ju onekligen blivit lågt men det finns de som inte dricker vin själva, som då och då säljer gamla vinflaskor de ärvt eller fått i present sanslöst billigt pga okunskap etc. ;)
 

epeb

Medlem
Kirwan låter väldigt over the hill men de är magnumflaska antar jag? 93orna verkar också lite för gamla rent intuitivt. Bara en utvikning möjligt att de är bra fortfarande. Chasse Spleen 2000 bör vara utmärkt idag. ;)

Vore kul med rapport när du druckit dem. :)
Självklart kommer det en rapport så småningom då jag flaggat med dem.
Nej det är inte några magnum det är tal om.

1979 var en årgång som pga. jätteskörd/uttag blev tunn och utan den stora koncentrationen. Årgången var på topp för 10-15 år sen. Hastigheten för hur fort utför det gått varierar för de olika slotten. Vad angår just Kirwan lär jag få reda på när jag öppnar den.
De övriga känns nog som de ligger bättre till tidsmässigt. 1993 är i mitt tycke bättre än sitt rykte, iallfall de som jag har provat.

Jag har inga problem med att konsumera vin som passerat toppen, tycker nog det har mycket tjusning det också:).
Jag förstår att många svenska vindrickare har fostrats av SBs utbud till att dricka sitt vin utan nån längre lagringstid och därför generellt kan tycka att vin som blivit 7-10 år gammal har passerat toppen och då är raskt på väg utför.
Själv föredrar jag nog att de åtminstone passerat 10 års strecket och gärna 15-20 år också innan jag öppnar dem.

Priset hade ju onekligen blivit lågt men det finns de som inte dricker vin själva, som då och då säljer gamla vinflaskor de ärvt eller fått i present sanslöst billigt pga okunskap etc. ;)
Jag känner mig ganska säker på att det inte är tal om just arvegods eller presentvin jag inhandlat... och sanslöst billigt känns det väl inte som att det är. Okunskapen kan jag inte uttala mig om:D.
Vidare så är det snittpris per flaska jag talar om och inte det exakta flaskpriset. Det varierar såklart dem mellan. Det var mest för att ge en ungefärlig uppfattning om prisnivån.
 

Mmm

Medlem
Har en ganska lång erfarenhet av att dricka andrahandsbordeaux... Och det är inget vackert facit om vi ser till viner från före 1982. Man drömmer ju om att öppna det där fyndet från auktionen men när det gäller Bordeaux så är det faktiskt noll procent. De som säljer gör det av en anledning.
Men min nära vän Doktorn är av en helt annan generation. Köpte lådvis av bra slott under 70-80 tal som legat i hans källare sen dess. Där är det mer regel än undantag att vinerna är sublima, även från årgångar som är helkassa. 1976 Las Cases? Helt jävla underbart!!!
 
Toppen