Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourbon, och amerikansk whiskey.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Eftersom R.P så fint startade en tråd om finspriten Gin, så känner jag att det ligger på mig att ta upp en tråd om destillatens badboy och hackkyckling Bourbon. För att hålla allt närbesläktat inom samma tråd så slänger jag in amerikansk whiskey också i samma tråd. Någonting som säkert kan inkludera kanadensisk dito om man så vill.

Jag har länge haft ett gott öga till bourbon, både kvalitetsvarianten och bulkditon. Jag minns en tripp till hultsfred för ett par år sen (NIN wohooo!) då jag och en god vän på tåget mellan lidköping och hultsfred gjorde en sensorisk analys av smakskillnaderna mellan Jim Beam och Cola samt jack och cola. Jack vann. Som vanligt.

Men allt är inte en sockerschock som glimmar, det finns även riktiga guldkorn därute. Storebror till den i Gintråden nämnda Old Portrero, som tillverkas av Ancor Brewing, har en cask strenght på dryga 70% som är helt jävla sanslös. En av de bättre Bourbons jag druckit. Elmer T Lee är en annan favorit, Van Winkle familjen, Med Pappy Van Winkle (20 yo), och den 15 och 10 åriga varianten, av dessa är den i mitt tycke mest drickvänliga utan tvekan den 10 åriga som bjuder på massor av smaker med vanilj, söt choklad och bränt socker.

jack har ju också slagit upp nivån en hel del med sin Gentleman jack och den andra som jag inte kommer på namnet på. Samt naturligtvis Blantons Gold, som är en makalös Bourbon.

För dinkar så är ju Woodford reserve oslagbar då det kommer till en klassisk Old Fashioned.
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Kul att lära sig mer om bourbon, ett område där jag är relativt hjärndöd. Jack and Coke dricker man ute en del men Jack Daniels räknas väl inte som en bourbon? Beställde ett helrör Jack Daniels på Anchor för många många år sen, tydligen det första helrört dom sålt för barkillen fick ringa hem till ägaren för att få ett pris. :) Annars så tycker jag Wild Turkey är helt ok. Så långt sträcker sig mina kunskaper inom området. :) Men kul att veta mer, jag har en affär i närheten som har en bra utbud av bourbon så det är kul med tips på relativt lättilgänliga bourbons. Ska kolla om dom har den som Krug lovprisar Old Portrero i veckan.

edit: såg att det stod amerikansk whiskey också så då är jag inte helt offtopic med Jack Daniels då. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Jag minns en midsommar (eller minns och minns...) ute på Oaxen då jag och ett par kompisar tröck i oss en pava av nämnda 70% monster, mot slutet på kvällen var jag övertygad om att jag såg två sycken UFO som var på väg mot oss och började känna en viss skräck. Detta satt i under ett par plågsamma minuter inna jag insåg att det var babord och styrbordslanternorna på ett fartyg på väg in till Södertälje (eller vart fan de åker). Skrämmande!

Det finns även en utvattnad variant av Old Portrero (Old Portrero är namnet på destilleringspannan för den som bryr sig), och den tycker jag att man kan akta sig lite för. Men har man aldrig druckit OP förut så fungerar den säkert utmärkt!
 

Keen

slan
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

En jack och cola eller tre går ju alltid ner! Dock försökte jag dricka den där woodford reserve en gång, bredvid en laphroaig iofs så den var något övermatchad, och den var riktigt vidrig. Blir dock säkert kanon i en Old Fashioned iofs :D
 

CH

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Varför inte kliva in i matchen istället för att bara läsa hela tiden?

tidigare whiskey och mörk öl torsk men nu mera glidit över till champagne på heltid.

kunde inte unvika denna tråden då jack låg mig varmt om hjärtat tidigare.
det står en egen hylla hemma tillägnat JD men det har börjat samla damm efter att vinkylen köptes.

jag trode jag hade många olika Jack men efter en titt på denna sidan inser jag att jag har långt kvar för att kunna påstå att jag har många olika utgåvor av Jack
http://www.jdcollectorspage.com/Homepage.htm

hur som helst, deras singelbarrel (jag har bara den amerikanska tappningen men brosan har den svenska tappingen som ska provas ikväll) är som flytande godis och deras silver selected som jag föredrar är underbar.

men hur goda de än är så slår en jack & cola aldrig fel, problemet är att de rinner ner för fort och kvällen kan ha en tendens till att sluta innan den har börjat.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Ja fy tusan, J&C kan verkligen bli en mardröm för den glade konsumenten! För ett par år sen så var det den enda drink jag drack när vi var ute, det ledde till mycken sorg och förtvivlan. ;D
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Dricker i skrivande stund Blanton´s singel barrel. Inte alls dum, men vaniljen sitter där och jag vet inte om jag gillar det eller inte...jag återkommer när flaskan är halvtom istället. ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

R.P skrev:
Dricker i skrivande stund Blanton´s singel barrel. Inte alls dum, men vaniljen sitter där och jag vet inte om jag gillar det eller inte...jag återkommer när flaskan är halvtom istället. ;D

Den är riktigt god, jag tycker de lyckats med smaksättningen där då den är stark men samtidigt mild på ett märkligt sätt som lyckas döva den fräna spritsmak man ofta återfinner i bourbon.
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Mysonoxen skrev:
Den är riktigt god, jag tycker de lyckats med smaksättningen där då den är stark men samtidigt mild på ett märkligt sätt som lyckas döva den fräna spritsmak man ofta återfinner i bourbon.

Det har du rätt i! Och jag måste säga att det är en riktigt god bourbon, f ö så funkar den fan bra till kaffet med en cigarr som en digestive efter en god middag. Ibland är det trevligt att bryta av med något helt annorlunda, alla man känner är så insnöade på rökiga whisky, det är nästan en tävling vem som gillar den värsta, typ Laphroaig Cask Strength, jag gillar den och andra rökigheter också men variation förnöjer. :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

R.P skrev:
Det har du rätt i! Och jag måste säga att det är en riktigt god bourbon, f ö så funkar den fan bra till kaffet med en cigarr som en digestive efter en god middag. Ibland är det trevligt att bryta av med något helt annorlunda, alla man känner är så insnöade på rökiga whisky, det är nästan en tävling vem som gillar den värsta, typ Laphroaig Cask Strength, jag gillar den och andra rökigheter också men variation förnöjer. :)

Javisst. Jag klämmer gärna en Macallan också p.g.a. dess eleganta smak.
 

Håkan

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Under ett barmästarkonvent i Uppsala någon gång i början av 90-talet berättade importören av Jack Daniels att 8% av Sveriges hela import då såldes på Upplands nation. Attityd!
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Köpte i helgen en flaska Woodford Reserve, inte testat tidigare, snarlik Blantons men lite rivigare, nästan lite jordig.
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Sitter och sippar på en Van Winkle´s 15åriga, den här är ruggigt bra, man märker knappt av den höga alkoholhalten, (53,5%) fantastiskt bra bourbon!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

R.P skrev:
Sitter och sippar på en Van Winkle´s 15åriga, den här är ruggigt bra, man märker knappt av den höga alkoholhalten, (53,5%) fantastiskt bra borbon!

Hate to say i told you so! Prova att vattna ut den lite, det vinner den verkligen på, bara typ en tesked vatten.
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Krug skrev:
Hate to say i told you so! Prova att vattna ut den lite, det vinner den verkligen på, bara typ en tesked vatten.

Man får tacka och bocka för tipset, mannen i affären tyckte också att jag gjorde ett väldigt bra val. :)

Testade med några droppar vatten, mycket bra.

Vadan härnäst i bourbonväg?
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Plockat på mig en flaska Baker´s idag, trevlig bourbon med finess, mycket len och fin trots sina 53,5%.
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Drack en Bourbon-baserad cocktail i helgen, Horse´s Neck, valde Woodford, sen innehåller den ginger ale, bitter och citronskal. Mycket god drink. :) Tar gärna emot fler förslag på bourbondrinkar!
 

Keen

slan
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

R.P skrev:
Drack en Bourbon-baserad cocktail i helgen, Horse´s Neck, valde Woodford, sen innehåller den ginger ale, bitter och citronskal. Mycket god drink. :) Tar gärna emot fler förslag på bourbondrinkar!

Old Fashioned såklart :) Kanske den bästa drinken tillsammans med Drajja.
 

R.P

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Keen skrev:
Old Fashioned såklart :) Kanske den bästa drinken tillsammans med Drajja.

Den har jag nästan överkonsumerat på sistone, men den är näst intill oslagbar. :)
 

Krisman

Medlem
SV: Bourbon, och amerikansk whiskey.

Men som sagt, Är verkligen JD en Bourbon, snarare en Tennessee Sourmash.
miniquiz, varför är flaskan fyrkantig.
 
Toppen