Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra Zinfandel som inte smakar syltplanka?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo, du har helt rätt! Det var jag som förväxlade dem. När jag kikar på mina smaknoter är det ju faktiskt Lytton Springs som jag gillat bäst.
Aha!
Då förstår du också den illustra och animerade dialog hustrun och jag hade efter att ha druckit 2010 härförleden och funnit GV som den otippade segraren. Och inte med enstaka millimetrar, utan med åtskilliga kilometrar...
 

Appel

Medlem
Utmaning: hur många av Ridge's zinfandel viner har du intagit blint?
Om färre än 10 olika: kom hit vettja, så skall vi fostra dig :öga:

...och njuta av Liwets bästa goda!

@StefanAkiko , det hade jag mer än gärna gjort.

Men denna tråd har redan givit mig tillräckligt med info. Då är det Ridge jag skall satsa på för att få veta hur en bra zinfandel skall smaka. Jag tycker det dyker upp en hel del lagrade Ridge hos Bruun-Rasmussen. Skall jag satsa på en äldre variant eller går det bra med de som släpps nu i november?
Det ser ut att råda delade meningar här...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Den här lilla mysgrejen kanske kan vara intressant.

Var ganska länge sedan jag provade en martinelli sist, väldigt amerikanska men inte för överdrivet jävliga. Även om 17% kanske får en att darra lätt i knäna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite andra intryck på 2011 Seghesio Sonoma Zinfandel, rörande denna kameleontdruva:

Citat taget från Finare Vinare när han gjorde praktiska 3-betygsprovet 2013 (http://vinare.blogspot.se/2013/02/praktiska-3-betygsprovet-2013.html)

11. Medelintensivt rubin/granatröd, transparent. Ung josig doft med en hel provkarta av mestadels röda nymosade bär från skog och trädgårds-plantering. Lätt fatbehandling och en antydan till parfymerad tvålighet. I munnen ett medelfylligt, fruktjosigt vin med aptitlig syra, små åtstramande tanniner och alkohol en bit över medelvärde utan att det egentligen blir särskilt varmt och absolut inte eldigt. Någon mineralkänsla hittar vi väl inte direkt, men den livliga syran och den aningens kartiga stramheten håller smaken frisk, spänstig och balanserad. Vi vill sätta vinet i Spanien - en försiktigt ekad tempranillo i första hand och mencía som reserv.
2011 Seghesio Sonoma Zinfandel
Spanien-tesen var väl inte helt dum, men varför glömma bort zinfandel... det här vinet är väl egentligen ganska typiskt för den druvan. Och faktiskt riktigt gott. 179 bagare på SB.

Slutsats, det är inte lätt med Zinfandel blint...
 

chambertin

Medlem
Jag dricker ju mycket från bolaget, så visst tusan visade det sig att jag även druckit 2011 Seghesio Stockpile Zinfandel. Verkar som jag bedömde detta oerhört generöst. Måste nog testa det igen känner jag. :)
Bra idé.
Ta och testa de båda Ravenswood också ( Old Hill på BS: 75096, Dickerson Vineyard på OS: 90269) när du ändå är igång.
;)
Finns tydligen Dickerson Vineyard från -09 på BS också och Icon -08 som jag aldrig provat. Sistnämnda dock bara runt 1/3 Zin och sedan Petite Sirah och Carignan. Låter som en Languedoc meets CaliApuliia eller mer åt Ridge-filosofin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@StefanAkiko , det hade jag mer än gärna gjort.

Men denna tråd har redan givit mig tillräckligt med info. Då är det Ridge jag skall satsa på för att få veta hur en bra zinfandel skall smaka. Jag tycker det dyker upp en hel del lagrade Ridge hos Bruun-Rasmussen. Skall jag satsa på en äldre variant eller går det bra med de som släpps nu i november?
Det ser ut att råda delade meningar här...
De flesta av Ridge's Zin åldras med välbehag. De flesta dock inte längre än 10-15 år. Sen är det ju upp till personlig smak om man är frukknarkare eller nekrofilistiskt lagd.
 

Byfånen

Leg. byfåne
Hm, det är något igenkännande med etiketten? Har man inte sett den i källarn hos någon alkis tillsammans med påsar med Turbojäst och tunnor med jäsrör?
image.jpg
image.jpg
 
Last edited:

Sjödin

Joråsåatt...
Jag har ju en viss kärlek till Zinfandel då just Ravenswood var ett av de viner som fick upp mina ögon för vinvärlden.
Men något har ju hänt med Vintners Blend under åren. Eller är det bara mina smaklökar?
Jag minns den som ett betydligt bättre och elegantare vin för tio år sedan än vad det är idag. Och, ligger inte priset kvar på samma hundring väl länge nu?
 

chambertin

Medlem
Jag har ju en viss kärlek till Zinfandel då just Ravenswood var ett av de viner som fick upp mina ögon för vinvärlden.
Men något har ju hänt med Vintners Blend under åren. Eller är det bara mina smaklökar?
Jag minns den som ett betydligt bättre och elegantare vin för tio år sedan än vad det är idag. Och, ligger inte priset kvar på samma hundring väl länge nu?
Du är nog inte ensam om att tycka det. Redan för 5-6 år sedan tyckte jag att den gick ner sig rejält (om jag inte missminner mig så var det vid prissänkningen till 99:).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vadåra? Sake ligger där och flämtar också. Amerikansk druvsake. ;)
Nu blev jag plötsligt sugen på den! :D
Även om det är äpplen och päron, så är jag med. Fascinerande jämförelse.
Drack som av en händelse förövrigt ISHI KAWA MON NAMA JUNMAI GINJO 石川門純生米吟醸 i afton. Sublimt. Eteriskt. Fascinerande att alkoholen (18%) beter sig så annorlunda i saké.

På ICHI-E. Gillar man traditionell japansk mat på högsta nivå, så är det bara att rekommendera. Något svårbokat, men det verkar som att vi fått in @Matlen på två stolar där i jul.
 
Jag drack Ridge East Bench 2012 i helgen vilken jag upplevde som välbalanserat. Inte helt utan de storvulna tonerna men på ett helt klar acceptabelt sätt.
 

sunqan

Vinös
Jag drack Ridge East Bench 2012 i helgen vilken jag upplevde som välbalanserat. Inte helt utan de storvulna tonerna men på ett helt klar acceptabelt sätt.

Drack den själv i lördags. Och jag upplevde den som ovanligt slank och "stilig" framförallt för att vara 100% zin (en av två från ridge enligt importören, enligt ridge själva har de typ fem... dåligt av en så stor importör...). Såg till min besvikelse att den var slut.
Poängmässigt skulle jag nog sätta 90, och den borde bli bättre på 4-5 år, och bör klara 7-8 utan problem.

Ska väl tillägga att den föegicks av d'arenberg coppermine road, ett lite vassare och mer lagringsdugligt vin (cab s).

Båda vinerna var riktigt njutbara, men jag gillar zinfandel, och east bench var riktigt bra.
 
Jag gav den faktiskt 91 och gladde mig åt att jag har några flaskor till. SB:s november släpp innehåller två zinfandel viner från ridge vilka jag tänkte inhandla stärkt av denna avsmakningen. Inte minst efter min sambos reaktion vilket ökar förståelsen för vinsamlandet :p
 
Toppen