SV: Bröllop - do & dont
CH skrev:
Blev precis tillfråga av en vän att vara toastmaster på deras bröllop som nalkas mot sen sommaren nästa år.
Det kan ju onekligen bli en ganska tryckt och stel stämmning om toastmastern gör ett dåligt jobb och det vill jag ju inte göra.
Några tips på saker som alltid funkar och några som man definitivt ska hålla sig borta från?
Några tips från en som gjorde det för inte så jäkla länge sedan:
* Kröka inte för hårt kvällen innan, det gör processen att skriva tallistan väldigt komplicerad.
* Lämna luckor i talchemat, folk kommer att dyka upp och vilja hålla tal väldigt långt in på bröllopsdagen
* Ge talarna en talordning när du har placerat in dem så att de kan vara förberedda, blir det ändringar, meddela dem
* Håll "de gamla" ganska tidigt så att de blir klara snabbt, de brukar vilja bli klara tidigt och kan ibland ha en tendens att dra ut lite på tiden
* Planera tillsammans med cateringfirman när du ska hålla talen, i största möjliga mån försök att hålla dem mellan rätterna, men tillåt tod för avdukning och serving av tallrikar och vin
* Om det är en jäkla massa tal så kan man eventuellt ha ett eller två under huvudrätten, men tillåt att alla äter i ca 10 minuter innan det första talet så att maten inte hinner kallna
* se till att det finns ordentligt att dricka för gästerna, tekniskt sett inte ditt bekymmer, men ett torrt bröllop och speciellt en middag med lite dricka och många tal, suger älgpung!
* Begränsa tiden för de som inte är speciellt närstående, 5 minuter per person brukar vara lagom, då kan man tillåta att en del tal tar längre tid
* Drick på middagen, ett par glas brukar hjälpa till att bota scenskräcken, men inte för mycket. Du ska vara lagom rolig men inte en clown då du presenterar talarna. Talarna, och naturligtvis brudparet, ska vara i centrum.
* Ha roligt!
EDIT: Kommer säkert på något mer...