Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bröllop - do & dont

CH

Medlem
Blev precis tillfråga av en vän att vara toastmaster på deras bröllop som nalkas mot sen sommaren nästa år.

Det kan ju onekligen bli en ganska tryckt och stel stämmning om toastmastern gör ett dåligt jobb och det vill jag ju inte göra.

Några tips på saker som alltid funkar och några som man definitivt ska hålla sig borta från?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bröllop - do & dont

CH skrev:
Blev precis tillfråga av en vän att vara toastmaster på deras bröllop som nalkas mot sen sommaren nästa år.

Det kan ju onekligen bli en ganska tryckt och stel stämmning om toastmastern gör ett dåligt jobb och det vill jag ju inte göra.

Några tips på saker som alltid funkar och några som man definitivt ska hålla sig borta från?

Några tips från en som gjorde det för inte så jäkla länge sedan:

* Kröka inte för hårt kvällen innan, det gör processen att skriva tallistan väldigt komplicerad.
* Lämna luckor i talchemat, folk kommer att dyka upp och vilja hålla tal väldigt långt in på bröllopsdagen
* Ge talarna en talordning när du har placerat in dem så att de kan vara förberedda, blir det ändringar, meddela dem
* Håll "de gamla" ganska tidigt så att de blir klara snabbt, de brukar vilja bli klara tidigt och kan ibland ha en tendens att dra ut lite på tiden
* Planera tillsammans med cateringfirman när du ska hålla talen, i största möjliga mån försök att hålla dem mellan rätterna, men tillåt tod för avdukning och serving av tallrikar och vin
* Om det är en jäkla massa tal så kan man eventuellt ha ett eller två under huvudrätten, men tillåt att alla äter i ca 10 minuter innan det första talet så att maten inte hinner kallna
* se till att det finns ordentligt att dricka för gästerna, tekniskt sett inte ditt bekymmer, men ett torrt bröllop och speciellt en middag med lite dricka och många tal, suger älgpung!
* Begränsa tiden för de som inte är speciellt närstående, 5 minuter per person brukar vara lagom, då kan man tillåta att en del tal tar längre tid
* Drick på middagen, ett par glas brukar hjälpa till att bota scenskräcken, men inte för mycket. Du ska vara lagom rolig men inte en clown då du presenterar talarna. Talarna, och naturligtvis brudparet, ska vara i centrum.
* Ha roligt!

EDIT: Kommer säkert på något mer...
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Bröllop - do & dont

Tackar för tipsen.

Det kommer bli en lååååång sittning. Polarens släkt är gigantisk!
Det är närmare 50 släktingar som kommer närvara från hans sida. Lägger man sedan på hennes som är nästan lika stor och sedan alla bekant så blir det några stycken som ska hålla tal.

Senast jag var på bröllop med den släkten så tog maten över 5 timmar eftersom det var så många tal.
Puuh säger jag bara, tur det var en bra bordsplacering för annars hade det blivit trist.

EDIT: Jag låter bruden vara, hennes lillasyster är några klasser fräschare och som sagt singel.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Bröllop - do & dont

Keen skrev:
Att sätta på en brudtärna ingår väl nästan i arbetsbeskrivningen?

Jag tycker det i alla fall. Ska bara få brudtärnorna till att läsa samma beskrivning så det inte blir några missförstånd.
 

Elvis

Medlem
SV: Bröllop - do & dont

Jag har varit toastmaster på ett par bröllop och jag skulle modifiera några av Krugs tips till:

- Inga oanmälda tal tillåts
- Max 3 minuter per tal, med några få undantag

Och sedan skulle jag vilja lägga till:
- Skaffa något högljutt för att påkalla uppmärksamheten. Jag provade en bärbar iPodhögtalare, modell stor, senast och den var inte i närheten av att räcka, trots maxvolym och endast 40 gäster. Man ska inte underskatta vilken ljudvolym sorl från 40 bröllopsgäster når.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bröllop - do & dont

Elvis skrev:
Jag har varit toastmaster på ett par bröllop och jag skulle modifiera några av Krugs tips till:

- Inga oanmälda tal tillåts
- Max 3 minuter per tal, med några få undantag

Och sedan skulle jag vilja lägga till:
- Skaffa något högljutt för att påkalla uppmärksamheten. Jag provade en bärbar iPodhögtalare, modell stor, senast och den var inte i närheten av att räcka, trots maxvolym och endast 40 gäster. Man ska inte underskatta vilken ljudvolym sorl från 40 bröllopsgäster når.

Jo, det förstås. Man bör inte tillåta några tal att tillkomma under middagen. Tyvärr så är det ju så att en del männsikor inte har vett att anmäla tal på vederbörligt sätt, det är de här individerna som får mod till det kvällen innan eller efter fördrinken och det kan ju faktiskt vara så att det är några som är "viktiga". Annars bör det framgå nästan övertydligt på inbjudan att inga oanmälda tal tillåts.

Är beredd att hålla med om 3 minuter. Men räkna ändå med en viss buffert för säkerhetsskull.

För att äska tystnad rekommenderas en koskälla. Sinnessjukt högljutt och effektivt. Annars rekommenderas en tibetansk bönetrumpet, denna kan dock anses vara något otymplig.

4-0621long1.jpg
 

SUPRA

Bäst
SV: Bröllop - do & dont

Långa tal suger och kan verkligen förstöra kvällen.

Se till att drickat efter är välkylt. Kommer aldrig glömma en varm sommarmiddag där alla såg fram emot baren, som visade sig innehålla 35-gradig cuba cola, grappo och sprit.
Till detta fanns det ungefär 0.125 isbitar per person.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Bröllop - do & dont

SUPRA skrev:
Långa tal suger och kan verkligen förstöra kvällen.

Verkligen, för 2 år sedan var jag på min grannes/barndoms kamrats bröllop och brudens far höll ett helt humor befriat tal på 7st A4 FRAM OCH BAK!!! där han mer eller mindre läste innan till för att lite när som på frihand förklara eller förtydliga vad han menade. Det var segt!!!!!!
Vårt bord med 8 personer gjorde åt 3 karaffer vin under hans tal vill jag minnas.
 

anders

Medlem
SV: Bröllop - do & dont

CH skrev:
Verkligen, för 2 år sedan var jag på min grannes/barndoms kamrats bröllop och brudens far höll ett helt humor befriat tal på 7st A4 FRAM OCH BAK!!! där han mer eller mindre läste innan till för att lite när som på frihand förklara eller förtydliga vad han menade. Det var segt!!!!!!
Vårt bord med 8 personer gjorde åt 3 karaffer vin under hans tal vill jag minnas.

Fan, bor du granne med någon av Castros ungar?
Tror att det hela var ett försök från farsans sida att tråka ut omgivningen så pass jävligt att alla åkte hem snarast. Därigenom skulle pengar sparas på dricka. Ser ut som att planen gick i baklås...
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Bröllop - do & dont

anders skrev:
Därigenom skulle pengar sparas på dricka. Ser ut som att planen gick i baklås...

Den gick kraftigt i baklås. Folk drack mer än någonsin bara för att orka med tristessen. När sedan brudgummens far höll sitt tal så kändes det som en stand up show, konstant skrattande.

Det gör en stor skillnad att hålla ett tal till sin dotter inför alla som brudens far gjorde och hålla ett tal om sin son för alla som brudgummens far gjorde.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Bröllop - do & dont

Kan ju fylla på med en historia som brudgummen (han vars bruds far höll det "korta" talet) berättade i helgen.
Som i alla historier så är det inte han som har varit med och upplevt det utan han har fått den berättad för sig av någon som var med.

Jag är ganska säker på att han återberättar den som han fick den serverad men den har nog kryddats en hel del innan den nådde hans öron skulle jag tro.

Hur som, Han och hans fru träffade 2 skotska tjejer när de var i Paris för ett några år sedan och då kom det på tal att de skulle gifta sig. De 2 skotskorna berättade om en svensexa som hade spårat ur kraftigt i deras vänskapskrets. Tydligen hade grabbarna krökat så hårt att ingen hade något minne av vad som hänt dagen innan och värst var brudgummen som inte mindes någonting.
Han vaknade upp med ett gipsat ben och hade inte en aning om hur det gått till. Pinsamt för honom då bröllopet var veckan efter och som seden säger gifter man sig i kilt på Skottland.
Han fick med andra ord hoppa på kryckor på sitt bröllop och bruden var ju inte helt road av detta.
För att göra det hela än värre så skulle de på ner till Maldiverna för att dyka på deras smekmånad och det blev inget med den saken för brudgummen eftersom han var gipsad. Han fick helt enkelt sitta på båten och göra ingenting under tiden frugan var nere i vattnet.

Väll hemma kommer dråpslaget då garvande polare möter upp dem på flygplatsen med en gips sax och klipper upp gipset och förklarar att allt varit ett skämt. De gipsade honom när han däckade på svensexan och han hade aldrig brutit benet.

Rosenrasande skäller brudparet ut dem och med all rätt sade de upp bekantskapen med alla som var inblandade i skämtet.

Underhållande historia? Ja visst. Finns det någon sanning i den? Ingen aning, den låter ju onekligen för bra för att vara sann.
Någon som har hört en annan version av den?
 

v_skogh

Medlem
SV: Bröllop - do & dont

CH, tror jag hört något liknande. Känner igen det.
Det är ungefär som med killen som fick en skepparkrans precis i början av svensexan. Svensexan avslutas med bubbelbad där alla deltagare utom brudgummen är renrakade. Riktigt festligt...
 
Toppen