Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Brunello di Montalcino 2012, (lite mjukare stuk)

Bastardo

Medlem
Finns det någon medlem här som har goda kunskaper och erfarenhet av Brunello di Montalcino? För det känns banne mig, nästan omöjligt att bena ut vilka är godast och som inte kostar skjortan.
Jag läser oerhört mycket om vin på nätet och i några publikationer, men har nästan omöjligt att bena ut, vilket Brunello skulle jag köpa för omedelbar konsumtion. De flesta verkar vara drickbara, med lite luftning, men vad jag söker är en något lättare stil, som inte behöver åratal för att bli drickbart.
Jag vet, att helst ska man vänta si så där 15 år innan man dricker upp sin Brunello, men jag vill inte vänta så länge …
Priset får helst hamna under 300 kronor eller strax över. Helst i stilen Kryddigt & Mustigt och inte (Stramt & Nyanserat). Har använt viss sökning för att banta ner mina kandidater.
Jag vill gärna veta vad ni anser. Och helst någon som har druckit några av dem. :)

Castiglion del Bosco Nr 70619 Brunello di Montalcino 2012
Brunello di Montalcino Nr 12357 Col d’Orcia 2012
Brunello di Montalcino Nr 92362 Ciacci Piccolomini 2012
Brunello di Montalcino Nr 94093 Collosorbo 2012

Obs! Ni får gärna rekommendera ett vin utanför min lista också, bara det går att köpa hos bolis och priset inte sticker iväg. Och även andra årgångar går bra, men just 2012 ska vara ganska bra, sägs det.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
F De flesta verkar vara drickbara, med lite luftning, men vad jag söker är en något lättare stil, som inte behöver åratal för att bli drickbart.
Jag vet, att helst ska man vänta si så där 15 år innan man dricker upp sin Brunello, men jag vill inte vänta så länge …
Priset får helst hamna under 300 kronor eller strax över. Helst i stilen Kryddigt & Mustigt och inte (Stramt & Nyanserat). Har använt viss sökning för att banta ner mina kandidater.
Jag vill gärna veta vad ni anser. Och helst någon som har druckit några av dem. :)

Castiglion del Bosco Nr 70619 Brunello di Montalcino 2012
Brunello di Montalcino Nr 12357 Col d’Orcia 2012
Brunello di Montalcino Nr 92362 Ciacci Piccolomini 2012
Brunello di Montalcino Nr 94093 Collosorbo 2012

Obs! Ni får gärna rekommendera ett vin utanför min lista också, bara det går att köpa hos bolis och priset inte sticker iväg. Och även andra årgångar går bra, men just 2012 ska vara ganska bra, sägs det.
testade Castiglion del Bosco Nr 70619 Brunello di Montalcino 2012 och 79013 Brunello di Montalcino Barbi 2012 på nyhetsprovningen för nya årgångar: https://www.finewines.se/threads/nya-argangar-oktober-2017-nyhetsprovningar-pa-systembolaget.4825/
Snabbprovning, men jag tyckte bägge var mycket bra. Vill du ha något lätt och elegant så satsa på Castiglion del Bosco, mer koncentration i Barbi. Jag tycker att det verkar som om 2012 Brunello är en "snabbare" årgång än "2010". De här två går att njuta idag.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
testade Castiglion del Bosco Nr 70619 Brunello di Montalcino 2012 och 79013 Brunello di Montalcino Barbi 2012 på nyhetsprovningen för nya årgångar: https://www.finewines.se/threads/nya-argangar-oktober-2017-nyhetsprovningar-pa-systembolaget.4825/
Snabbprovning, men jag tyckte bägge var mycket bra. Vill du ha något lätt och elegant så satsa på Castiglion del Bosco, mer koncentration i Barbi. Jag tycker att det verkar som om 2012 Brunello är en "snabbare" årgång än "2010". De här två går att njuta idag.
Tusen tack! :) Jag har läst dina recensioner, mycket bra och koncist berättat om vartenda vin och framför allt professionellt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Castiglion del Bosco Nr 70619 Brunello di Montalcino 2012
Brunello di Montalcino Nr 12357 Col d’Orcia 2012
Brunello di Montalcino Nr 92362 Ciacci Piccolomini 2012
Brunello di Montalcino Nr 94093 Collosorbo 2012
Av de 4 du listat har jag Col d'Orcia som favorit. Vill du ha lite mer fatsötma så testa Collosorbo.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har 2010:an i skåpet. Är den drickbar nu?
Det tror jag nog, i alla fall för min smak. Jag gillar när det är en märkbar mognad men att det även är kvar en hel del ungdomlig frukt och en BdM årgång 2010 bör vara där nu på std flaska. Jag provade just 2010:an på magnum för några år sedan och då kändes den en bra bit ifrån.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Har 2010:an i skåpet. Är den drickbar nu?
I en gammal vinbok från 1990 som jag har, (skriven av Tullio de Rosa), står det så här:
Bästa åldern: Aldrig under 5 år, hellre 10–12 år. De bästa vinerna även 15–20 år. Men man bör nog vara ganska så ung människa att kunna vänta 15 år! :)
Annars kan jag tipsa om sajten winemag.com/ alltså WineEnthusiast. Där kan du söka recensioner om ganska många viner, inklusive Brunello. Vinbedömaren för BdM har skrivit flera böcker om just italienska viner och heter Kerin O’Keefe. Hon säger så här: Drink 2020–2030.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I en gammal vinbok från 1990 som jag har, (skriven av Tullio de Rosa), står det så här:
Bästa åldern: Aldrig under 5 år, hellre 10–12 år. De bästa vinerna även 15–20 år. Men man bör nog vara ganska så ung människa att kunna vänta 15 år! :)
Det kan nog ha stämt 1990 men utvecklingen går framåt och många producenter gör idag viner som är tillgängliga långt tidigare så det går nog inte att generalisera. Det är en utveckling som verkar gälla för de flesta traditionella områdena. 5 år för en Brunello låter som en bra tid, själv ligger jag runt 7-9 år.
Hon säger så här: Drink 2020–2030.
Vilken årgång/årgångar?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Varför inte prova en bra Rosso di Montalcino istället om du är ute efter en lättare och yngre stil.
Campogiovanni, Ciacci Piccolomino och Il Poggione har alla levererat bra tycker jag, men då är vi på sub-200 i prisnivå och kanske även en annan kvalitetsnivå.
Har provat ett par olika Rosso di Montalcino, men tyckte inte om de så mycket. Det bör funka med Brunello, men det får inte vara för strävt, syrligt och vrångt. :) Kruxet är kanske att lufta vinet flera timmar? Mognare BdM är antingen för dyrt eller svårt att hitta.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det kan nog ha stämt 1990 men utvecklingen går framåt och många producenter gör idag viner som är tillgängliga långt tidigare så det går nog inte att generalisera. Det är en utveckling som verkar gälla för de flesta traditionella områdena. 5 år för en Brunello låter som en bra tid, själv ligger jag runt 7-9 år.

Vilken årgång/årgångar?
Tack så mycket, thunberg! Det var mycket bra information. Naturligtvis är det så. Förr i tiden var man tvungen att vänta flera årtionden innan vinerna blev drickmogna. De tiderna vill man inte få tillbaka!

Collosorbo 2010 Brunello di Montalcino
94 POINTS
Warm, toasty aromas of leather, savory herb, hay, fennel, menthol, forest floor and dark berry come together in the glass. The vibrant palate offers layers of red cherry, crushed raspberry, cinnamon and grilled herb. It's well balanced, with tightly knit but polished tannins and fresh acidity. Drink 2020–2030. ©Kerin O’Keefe/winemag.com
 

Silex

Medlem

Obs! Ni får gärna rekommendera ett vin utanför min lista också, bara det går att köpa hos bolis och priset inte sticker iväg. Och även andra årgångar går bra, men just 2012 ska vara ganska bra, sägs det.

Som jämförelse tycker jag du också borde prova Vino Nobile di Montepulciano från Poliziano (den med svart etikett, nr 95136) då jag tycker det låter som något du kunde tänkas gilla (lite "tyngre" än många BdM). Finns också en billigare variant som heter Viti Nuove, men den är inte alls lika bra. Inser att både region och årgång skiljer, men stilen är lik, druvan egentligen samma och avståndet är inte långt :) Ett snäpp upp i pris finns även Asinone från samma producent som släpps 3/11 i ny årgång.
 

Fredrik L

Medlem
Min känsla är att Kerin O'Keefe är svag för de mer syradrivna vinerna från Montalcino - dvs de något svalare och lättare. Håller ni andra med?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Som jämförelse tycker jag du också borde prova Vino Nobile di Montepulciano från Poliziano (den med svart etikett, nr 95136) då jag tycker det låter som något du kunde tänkas gilla (lite "tyngre" än många BdM). Finns också en billigare variant som heter Viti Nuove, men den är inte alls lika bra. Inser att både region och årgång skiljer, men stilen är lik, druvan egentligen samma och avståndet är inte långt :) Ett snäpp upp i pris finns även Asinone från samma producent som släpps 3/11 i ny årgång.
Mycket bra iakttagelse och fullständigt sant i mitt fall! Har provat båda och tyckte verkligen om det första vinet. Jag ska ge Brunello en sista chans, innan jag ska eventuellt avfärda det ur min bucket list för viner. ;) Man behöver ändå inte gilla alla stilar, även om jag gärna skulle vilja göra det.
Vino Nobile di Montepulciano har inte riktigt lika fint anseende, men so what. Det är ändå ett delikat och elegant vin som är kanske inte lika tufft vin som Brunello. Bästa åldern enligt boken från 1990 är tre år. Så det behöver inte alls lagras lika länge som sin ädla kusin, vilket jag personligen tackar för.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vino Nobile di Montepulciano har inte riktigt lika fint anseende, men so what. Det är ändå ett delikat och elegant vin som är kanske inte lika tufft vin som Brunello. Bästa åldern enligt boken från 1990 är tre år. Så det behöver inte alls lagras lika länge som sin ädla kusin, vilket jag personligen tackar för.
Det är olika viner så det kan vara svårt att jämföra rakt av. Vino Nobile ska bestå av minst 70% sangiovese medans BdM är 100%. Lagringen är även den olika, VNdM ska ha 2 års lagring varav minst 1 år på fat, BdM har krav 3 år på fat minimum. Inte så konstigt att det beter sig och smakar olika.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu när vi ändå har hoppat från BdM så finns det en massa annat spännande med i huvudsak sangiovese, bl.a. från Villa di Capezzana från Carmignano. Årgång 2007 släpps tillfälligt snart, några tior för dyr enligt mig men ett gott vin är det.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det är olika viner så det kan vara svårt att jämföra rakt av. Vino Nobile ska bestå av minst 70% sangiovese medans BdM är 100%. Lagringen är även den olika, VNdM ska ha 2 års lagring varav minst 1 år på fat, BdM har krav 3 år på fat minimum. Inte så konstigt att det beter sig och smakar olika.
Det är sällan producenterna släpper ut vinerna innan de når fem års ålder, gällande Brunello. Jag vet inte riktigt om vi har jämfört de sida vid sida, alltså BdM och VNdM utan det var mest ett tips att den här vintypen fanns också.
Ska kika på vinet som du rekommenderar och vad det kostar.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det fick bli en flaska Ciacci Piccolomini d’Aragona Brunello di Montalcino 2012. Kanske inte just exakt den typen som jag efterfrågade, men jag chansade och valde det här vinet. Får återkomma sen med mina intryck om vinet. :)
 
Toppen