Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya årgångar oktober 2017 - Nyhetsprovningar på Systembolaget

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Mitt första försök att representera finewines.se på ett nyhetssläpp på Systembolaget. Nya årgångar är kanske inte den mest upphetsande provningen, men jag tyckte det var ett bra tillfälle att bekanta sig med hur provningarna fungerar. Med 168 produkter framställda var det helt uppenbart att jag inte skulle kunna prova mer än en bråkdel. Funderade först på att ge mig på BiB-rosé, men beslöt istället att sätta 115 kr för en helflaska som nedre gräns och att testa det som fanns därifrån och uppåt. Det var nog ett ganska klokt beslut eftersom det ändå tog tre timmar att ta sig igenom de drygt 60 vinerna. Med lite övning och förberedelser kan man nog få upp tempot. Jag testade vinerna i prisordning från billigt till dyrt, fyra åt gången. De "riktiga" journalisterna som var där körde flighter om sex. Tyvärr hade Systembolaget skickat ut felaktiga årgångsangivelser i listorna före provning, vilket skapade en del problem och MYCKET upprörda känslor hos de garvade provarna.
Jag ger inga betyg den här gången - det känns inte meningsfullt vid den här typen av provning. I framtiden kanske vi kan komma upp med något vettigt system för betygssättning. Ni får gärna komma med idéer.
BTW: Jag tror att finewines.se kommer att vara bland de första som publicerar den här provningen :D.
Omdömena är helt mina egna och baseras enbart på mitt eget tycke och smak, klart färgat av vad jag gillar och ogillar. Provningen var öppen, så det är inte otroligt att jag har blivit påverkad av detta också:

Vitt:
2150 Petit Chablis Ropiteau 2016 329 kr (2L BiB) Ropiteau Frères

Söt insmickrande doft med ängsblommor, mint och jasmin. Blommor i smaken också, bra syra, men lite enkelt och tråkigt.

5585 Petit Chablis Vibrant 2016 135 kr La Chablisienne
Lite bränd doft med kola och vanilj (ek?), surt och tråkigt.

5564 Chablis Domaine Thierry Mothe 2015 169 kr Domaine Thierry Mothe
Doft av både päron och äpplen, vilket jag gillar. Päron och äpplen i smaken också. Vinet är "gräddigt", "krämigt" och "tjockt": gott!

7143 Chablis Saint Martin 2016 89 kr (375 ml) Laroche
Tunn doft med lite smör, surt och kärvt, uselt

5582 Chablis Grand Cru Les Clos 2013 429 kr J M Brocard
Elegant doft med vanilj och bokna äpplen. Smak av äpplen, sten och mineral, massiv syra, alldeles för ungt. Inget att dricka nu, men har potential för lagring?

5621 Laroche Bourgogne Réserve 2016 119 kr, Laroche
Doft av fat, vanilj och citrus. Klassisk chardonnay, inte oäven, bättre än väntat och kan nog vara ett bra matvin trots att det är lite endimensionellt.

5222 Saint-Véran Domaine de la Croix Senaillet 2016 145 kr Richard & Stéphane Martin
Fräsch doft med nässlor, jord och mineral. Koncentrerat dito i smak: tall, såpa, mineral och tvål. Kul vin.

2327 Côtes du Jura Chardonnay 2015 149 kr Maison Rijckaert
Bra doft med mogna äpplen, aprikos och marsipan, smakar som en fin och väl mogen champagne utan bubblor. En speciell stil, men perfekt balans. Jag brukar vara skeptisk till Jura, men det här fick mig att tänka om. Klart bästa torra vita idag. Fynd! (om termen får användas?)

81912 Wachenheimer Riesling Trocken 2016 159 kr Dr Bürklin-Wolf
Doft av petroleum och jasmin. Smakar lite spritzigt, anonymt och tråkigt

2108 Hugel Gentil 2016 115 kr Hugel
Svag doft av alkohol och mineraler. Låg syra, Smak i obalans pga hög alkohol.

6702 Jules Muller Gewurztraminer Réserve 2016 65 kr (375 ml) Jules Muller
Doft av såpa och syren. Sött, tvåligt, lite tunt och tråkigt.

3577 Saint Clair Pioneer Block 3 2016 149 kr Saint Clair Family Estate
Bränd doft med nässlor. Klart mer balanserad än 6382, Kraftig frukt, snyggt!

6382 Saint Clair Sauvignon Blanc 2016 119 kr Saint Clair Family Estate
Fräsch doft med nässlor i kubik, i smaken finns ännu mer nässlor och gröna blad. Överdrivet? Ja, men kul!

16632 Bonterra Chardonnay 2016 139 kr Bonterra Vineyards
Spännande doft med massor av vanilj och kryddor. Bra syra, men frukten är tyvärr lite tunn. Kan möjligtvis vinna på lite lagring?

31141 Pegasus Original 2014 227 kr Vingården i Åhus
Tunn doft med sten och mineral, i smak så är det surt och beskt, dåligt

Rött:
16015 Saint Clair Pinot Noir 2016 129 kr Saint Clair Family Estate

Lite dammig doft med söta hallon. Väldigt lätt vin med söt hallonsmak, charmigt

2863 Sonoma Hills Pinot Noir 2015 139 kr Sonoma Hills
Elegant doft med hallon och sommarvarma jordgubbar. Smak av söta hallon, men rätt så tunt, en besvikelse

2222 De Loach Russian River Valley Pinot Noir 2015 209 kr De Loach Vineyards
Doft av söta hallon. Insmickrande smak med ännu mer söta hallon, lite enkelt, men gott ändå.

2339 Torraccia del Piantavigna Ghemme 2009 169 kr Torraccia del Piantavigna
Alkoholstinn doft med kaffe och choklad. Ganska tunt, lätt oxiderat vin med en kul chokladsmak. Vad är detta? Vem dricker detta? och till vad?

23071 Barbera d'Alba Superiore 2014 199 kr G.D. Vajra
Doft av blåbär och läder. Smak av koncentrerad blåbärssoppa, men med en hel del elegans, givet val för Vasa-loppet, kul!

2365 Barbera d'Alba Luigi Voghera 2016 119 kr Luigi Voghera
Doft av mörka körsbär och nybakt bröd. Smak dito. Bra balans, fräscht, gott

71594 Lequilibrio Barbera 'Asti DOCG 2014 Società Agricola Montalbera
Kraftig doft med syltiga körsbär, örter och alkohol. I smak finns jättebra frukt och syra, örtigt, kvalitet, gott! Dyr men bra Barbera från en tveksam årgång.

71441 Mandrarossa Timperosse Petit Verdot 2016 249 kr (magnum) Cantine Settesoli
Doft med röda vinbär och vanilj. Smak: lite tunt vin och intetsägande med vinbär, tall och såpa. Synd, för flaskan är verkligen snygg och med lite bättre smak hade det varit ett perfekt presentvin.

2004 Cannonau di Sardegna Riserva 2014 119 kr Tenuta Sella & Mosca
Doft med nässlor och röda bär. I smak känns det hårt fatat, bittert, inte gott

6010 Allegrini Valpolicella Superiore 2015 119 kr Allegrini
Eldig, kraftig, "tjock" doft, med röda bär och vanilj, Smak: Bra frukt, fräscht, gott. Är det här en storsäljare? I så fall välförtjänt.

22320 Bolla Le Poiane Ripasso 2015 119 kr Bolla
Sötaktig doft med söta blåbär, kåda och barr. Smak: Lite naturvinskänsla, kåda och torra barr, inte insmickrande och lite konstigt, kan kanske lagras?

22409 i Castei Ripasso 2015 119 kr Castellani
Doft av granbarr, kåda och svala körsbär. I smak: dito med bra syra och frukt, inte oävet

81254 Poggio Teo Valiano 2013 169 kr Gestioni Piccini
Doft av röda bär med lite stall i bakgrunden, mogna körsbär med påtaglig sötma, smaken är i klar obalans, men kan ha potential?

2705 Brolio 2015 129 kr Barone Ricasoli
Lite tunn körsbärsdoft, smak av körsbär, men tunt och endimensionellt, står sig inte i konkurrensen

75751 Le Volte dell'Ornellaia 2015 449 kr (magnum) Ornellaia
Tunn doft som domineras av alkohol, lite mint i bakgrunden. smak: Eldigt, alkoholdominerat enkelt vin. Stor besvikelse

70619 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino 2012 259 kr Castiglion del Bosco
Doft av rosor och körsbär, smak med söta lätta körsbär, elegant och gott. Kan säkert lagras, men det behövs inte.

79013 Brunello di Montalcino Barbi 2012 279 kr Fattoria dei Barbi
Doft av massor av rosor och körsbär, detsamma återfinns i smaken, lite mer djup än 70619, frukten är jättefin, mycket bra vin som är klart att dricka.

3635 Mas Sinén Negre 2014 199 kr Burgos Porta
Örtig doft med blå mörka bär, smak: bra frukt med massor av örter, vrålungt, men helt ok att dricka

76998 San Román 2014 360 kr Bodegas Maurodos
Doft av mörka bär, blommor och örter. Smak: Tät djup frukt med massor av örter, provningens bästa röda? Väldigt gott och färdigt att dricka. Detta passar nog alla.

2800 Delas Les Launes Crozes-Hermitage 2015 155 kr Delas
Djup färg. Kul, funky doft med röda och blå bär. Smak: bra frukt, massor av örter, gott! Bra årgång?

2274 Delas Chante-Perdrix Cornas 2014 339 kr Delas
Tunn doft med alkohol och vanilj, I smak finns bra frukt, men det massiva tanninerna dödar alla intryck, kan bli bra, men drick det inte förrän en bra bit in på 20-talet

2836 Domaine du Pesquier Gigondas 2015 159 kr Domaine du Pesquier
Alkoholig doft med vanilj, tunt och spretigt, obalans och inte gott

2211 Domaine du Vieux Lazaret 2014 219 kr Domaine du Vieux Lazaret
Doft av söta körsbär med vanilj och alkohol, söt hallonfrukt med massor av örter, sådär, säkert en vattendelare, vissa gillar stilen och andra inte: grenache som försöker vara pinot noir?

2811 Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 2012 255 kr Château Mont-Redon
Doft med viol och svarta vinbär. Smak: sött och hög alkohol, bra frukt och mycket vanilj, inte min favorit, men lugnar kanske ner sig med några år på rygg?

2845 Châteauneuf-du-Pape Domaine Grand Veneur 2015 265 kr Alain Jaume
Doft av mogna plommon med tydlig alkohol. Smak: Tät fin frukt med schysst örter, bra balans, mer min typ av CdP, gott

73445 Château La Grave à Pomerol Trigant de Boisset 2014 599 kr Château La Grave Trigant de Boisset
Doft av läder, plommon och jordgubbssylt, i smaken finns det dock en oangenäm bitterhet som jag förknippar med en svag defekt (doften var dock helt ok). De andra provarna (proffsen) höll dock inte inte med, så jag har säkert fel. I så fall är det en extremt överprissatt Bordeaux - mycket stark avrådan på den här.

6352 Doña Dominga Carmenère 2016 119 kr Bodegas Santo Domingo
Tjock, fyllig doft med röda bär och mint. Smaken domineras av mjuka bär, men har samtidigt kraft och elegans. Överraskande bra vin i prissegmentet.

4640 Koyle Royale Syrah 2015 149 kr Viña Koyle
Bränd doft med mörka bär eukalyptus och asfalt. Smak: djup mörk frukt med snygga tanniner, gott! Upptäckte inte att det var från Chile tills jag renskrev anteckningarna och ekologiskt till på köpet - en massa fördomar krossade, måste testa en hel flaska av den här!

2129 Lionheart of the Barossa Shiraz 2016 119 kr Dandelion Vineyards
Doft med alkohol, florsocker och syntetiska röda bär med kärva tanniner, men smaken är bättre än doften, dock lite tunn frukt, enkelt vin

16381 Peter Lehmann Portrait Barossa Shiraz 2014 135 kr Peter Lehmann
Tunn doft med "kungen av Danmark" Smak: tunt vin med överdriven alkohol, dålig årgång?

6486 Forester Estate Cabernet Sauvignon 2015 179 kr Forester Estate
Eldig doft med vanilj och alkohol, drag av starkvin. Smak: Söt frukt utan finess

6714 Boom Boom! Syrah 2015 149 kr Charles Smith Wines
Lite tunn doft med svala mörka bär, bra kraft i smaken, men lite klumpig, mer återhållsam än tidigare årgångar?

22562 Seghesio Sonoma Zinfandel 2015 209 kr Seghesio Family Vineyards
Söt doft med örter och mörka bär. Smak: Sött och örtigt, helt utan tanniner, men kompenserar detta med en massa charm. Jag gillar det här men det finns säkert de som tycker att det är skitäckligt

6723 Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon 2014 229 kr Louis M Martini Winery
Lite bränd, tät doft med svarta vinbär mint och eukalyptus. Smak av varma svarta vinbär, bra syra och djup, gott vin som är helt färdigt att dricka. Billig napa-cab som levererar - perfekt till stora grillade biffar

12002 Allesverloren Tinta Barocca 2015 135 kr Allesverloren Wine Estate
Tät plommondoft med stall och läder, moget vin med bra längd, saknar dock lite finess

6506 Kevin Arnold Shiraz 2013 215 kr Waterford Wines
Schysst doft med örter och somrigt utedass, I smak: Bra koncentration i den söta frukten, massor av svartpeppar, moget och gott

4638 Stellenbosch Reserve Vanderstel 2016 129 kr The Stellenbosch Reserve
Doft med alkohol, röda bär, fat och smörkola, Smak: söt frukt med överdriven alkohol, ointressant

2086 The Chocolate Block 2016 249 kr Boekenhoutskloof
Örtig doft, med stall, hö och möra bär. Smak: Kraftfull frukt med bra örter, men alltför ungt i nuläget

2352 Soprasasso Amarone Della Valpolicella 2014 169 kr MGM Mondo del Vino
Elegant doft med blommor och kryddor, Oljig smak med överdriven sötma - doft och smak i total obalans

2358 Pasqua Amarone della Valpolicella 2014 209 kr Pasqua
Lite oren doft med choklad, körsbär och rosor, Smak: sött och starkt, inte min grej

Sött:
3004 Château Suduiraut 1999 359 kr Château Suduiraut

Doft av honung, bivax och ananas. I smaken finns mogen melon, ananas, nötter, tallbarr och petroleum. Inga som helt mognadstoner, men tillräckligt lagrad för att all bångstyrighet ska vara borta. Känns ung och fräsch, bättre som aperitif eller till gåslever än till söta efterrätter, eller drick det som det är. Provningens godaste och mest prisvärda vin (förlåt ordvalet). Avsevärt bättre än den 2002 som såldes tidigare. Söta viner är normalt inte min grej, men det finns undantag.

2918 Brännland Iscider 2016 249 kr (375 ml) Brännland Cider AB

Lite unken konstig doft, brännande sötma i smak, sur och jävlig. Kopparbergs på steroider. Detta är dyrare, men lika dåligt (men det finns de som gillar sånt här) Jag hör inte till dom.

76345 Brännland Iscider Fatlagrad 2015 149 kr (187 ml) Brännland Cider AB
Fräsch doft med fläder och vitpeppar, väldigt parfymerad smak, men i en helt annan balans än lillebror (2918). Inte helt oävet, men vill man ha något sött så är 3004 Château Suduiraut både avsevärt bättre och avsevärt billigare.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack för trevlig läsning!

-Av ren nyfikenhet, "minglar" man något och snackar med de andra provarna?
-Och i så fall, vad blir reaktionerna på att du representerar ett vinforum och inte traditionell media?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt första försök att representera finewines.se på ett nyhetssläpp på Systembolaget. Nya årgångar är kanske inte den mest upphetsande provningen, men jag tyckte det var ett bra tillfälle att bekanta sig med hur provningarna fungerar. Med 168 produkter framställda var det helt uppenbart att jag inte skulle kunna prova mer än en bråkdel. Funderade först på att ge mig på BiB-rosé, men beslöt istället att sätta 115 kr för en helflaska som nedre gräns och att testa det som fanns därifrån och uppåt. Det var nog ett ganska klokt beslut eftersom det ändå tog tre timmar att ta sig igenom de drygt 60 vinerna. Med lite övning och förberedelser kan man nog få upp tempot. Jag testade vinerna i prisordning från billigt till dyrt, fyra åt gången. De "riktiga" journalisterna som var där körde flighter om sex. Tyvärr hade Systembolaget skickat ut felaktiga årgångsangivelser i listorna före provning, vilket skapade en del problem och MYCKET upprörda känslor hos de garvade provarna.
Jag ger inga betyg den här gången - det känns inte meningsfullt vid den här typen av provning. I framtiden kanske vi kan komma upp med något vettigt system för betygssättning. Ni får gärna komma med idéer.
BTW: Jag tror att finewines.se kommer att vara bland de första som publicerar den här provningen :D.
Omdömena är helt mina egna och baseras enbart på mitt eget tycke och smak, klart färgat av vad jag gillar och ogillar. Provningen var öppen, så det är inte otroligt att jag har blivit påverkad av detta också:

Vitt:
2150 Petit Chablis Ropiteau 2016 329 kr (2L BiB) Ropiteau Frères

Söt insmickrande doft med ängsblommor, mint och jasmin. Blommor i smaken också, bra syra, men lite enkelt och tråkigt.

5585 Petit Chablis Vibrant 2016 135 kr La Chablisienne
Lite bränd doft med kola och vanilj (ek?), surt och tråkigt.

5564 Chablis Domaine Thierry Mothe 2015 169 kr Domaine Thierry Mothe
Doft av både päron och äpplen, vilket jag gillar. Päron och äpplen i smaken också. Vinet är "gräddigt", "krämigt" och "tjockt": gott!

7143 Chablis Saint Martin 2016 89 kr (375 ml) Laroche
Tunn doft med lite smör, surt och kärvt, uselt

5582 Chablis Grand Cru Les Clos 2013 429 kr J M Brocard
Elegant doft med vanilj och bokna äpplen. Smak av äpplen, sten och mineral, massiv syra, alldeles för ungt. Inget att dricka nu, men har potential för lagring?

5621 Laroche Bourgogne Réserve 2016 119 kr, Laroche
Doft av fat, vanilj och citrus. Klassisk chardonnay, inte oäven, bättre än väntat och kan nog vara ett bra matvin trots att det är lite endimensionellt.

5222 Saint-Véran Domaine de la Croix Senaillet 2016 145 kr Richard & Stéphane Martin
Fräsch doft med nässlor, jord och mineral. Koncentrerat dito i smak: tall, såpa, mineral och tvål. Kul vin.

2327 Côtes du Jura Chardonnay 2015 149 kr Maison Rijckaert
Bra doft med mogna äpplen, aprikos och marsipan, smakar som en fin och väl mogen champagne utan bubblor. En speciell stil, men perfekt balans. Jag brukar vara skeptisk till Jura, men det här fick mig att tänka om. Klart bästa torra vita idag. Fynd! (om termen får användas?)

81912 Wachenheimer Riesling Trocken 2016 159 kr Dr Bürklin-Wolf
Doft av petroleum och jasmin. Smakar lite spritzigt, anonymt och tråkigt

2108 Hugel Gentil 2016 115 kr Hugel
Svag doft av alkohol och mineraler. Låg syra, Smak i obalans pga hög alkohol.

6702 Jules Muller Gewurztraminer Réserve 2016 65 kr (375 ml) Jules Muller
Doft av såpa och syren. Sött, tvåligt, lite tunt och tråkigt.

3577 Saint Clair Pioneer Block 3 2016 149 kr Saint Clair Family Estate
Bränd doft med nässlor. Klart mer balanserad än 6382, Kraftig frukt, snyggt!

6382 Saint Clair Sauvignon Blanc 2016 119 kr Saint Clair Family Estate
Fräsch doft med nässlor i kubik, i smaken finns ännu mer nässlor och gröna blad. Överdrivet? Ja, men kul!

16632 Bonterra Chardonnay 2016 139 kr Bonterra Vineyards
Spännande doft med massor av vanilj och kryddor. Bra syra, men frukten är tyvärr lite tunn. Kan möjligtvis vinna på lite lagring?

31141 Pegasus Original 2014 227 kr Vingården i Åhus
Tunn doft med sten och mineral, i smak så är det surt och beskt, dåligt

Rött:
16015 Saint Clair Pinot Noir 2016 129 kr Saint Clair Family Estate

Lite dammig doft med söta hallon. Väldigt lätt vin med söt hallonsmak, charmigt

2863 Sonoma Hills Pinot Noir 2015 139 kr Sonoma Hills
Elegant doft med hallon och sommarvarma jordgubbar. Smak av söta hallon, men rätt så tunt, en besvikelse

2222 De Loach Russian River Valley Pinot Noir 2015 209 kr De Loach Vineyards
Doft av söta hallon. Insmickrande smak med ännu mer söta hallon, lite enkelt, men gott ändå.

2339 Torraccia del Piantavigna Ghemme 2009 169 kr Torraccia del Piantavigna
Alkoholstinn doft med kaffe och choklad. Ganska tunt, lätt oxiderat vin med en kul chokladsmak. Vad är detta? Vem dricker detta? och till vad?

23071 Barbera d'Alba Superiore 2014 199 kr G.D. Vajra
Doft av blåbär och läder. Smak av koncentrerad blåbärssoppa, men med en hel del elegans, givet val för Vasa-loppet, kul!

2365 Barbera d'Alba Luigi Voghera 2016 119 kr Luigi Voghera
Doft av mörka körsbär och nybakt bröd. Smak dito. Bra balans, fräscht, gott

71594 Lequilibrio Barbera 'Asti DOCG 2014 Società Agricola Montalbera
Kraftig doft med syltiga körsbär, örter och alkohol. I smak finns jättebra frukt och syra, örtigt, kvalitet, gott! Dyr men bra Barbera från en tveksam årgång.

71441 Mandrarossa Timperosse Petit Verdot 2016 249 kr (magnum) Cantine Settesoli
Doft med röda vinbär och vanilj. Smak: lite tunt vin och intetsägande med vinbär, tall och såpa. Synd, för flaskan är verkligen snygg och med lite bättre smak hade det varit ett perfekt presentvin.

2004 Cannonau di Sardegna Riserva 2014 119 kr Tenuta Sella & Mosca
Doft med nässlor och röda bär. I smak känns det hårt fatat, bittert, inte gott

6010 Allegrini Valpolicella Superiore 2015 119 kr Allegrini
Eldig, kraftig, "tjock" doft, med röda bär och vanilj, Smak: Bra frukt, fräscht, gott. Är det här en storsäljare? I så fall välförtjänt.

22320 Bolla Le Poiane Ripasso 2015 119 kr Bolla
Sötaktig doft med söta blåbär, kåda och barr. Smak: Lite naturvinskänsla, kåda och torra barr, inte insmickrande och lite konstigt, kan kanske lagras?

22409 i Castei Ripasso 2015 119 kr Castellani
Doft av granbarr, kåda och svala körsbär. I smak: dito med bra syra och frukt, inte oävet

81254 Poggio Teo Valiano 2013 169 kr Gestioni Piccini
Doft av röda bär med lite stall i bakgrunden, mogna körsbär med påtaglig sötma, smaken är i klar obalans, men kan ha potential?

2705 Brolio 2015 129 kr Barone Ricasoli
Lite tunn körsbärsdoft, smak av körsbär, men tunt och endimensionellt, står sig inte i konkurrensen

75751 Le Volte dell'Ornellaia 2015 449 kr (magnum) Ornellaia
Tunn doft som domineras av alkohol, lite mint i bakgrunden. smak: Eldigt, alkoholdominerat enkelt vin. Stor besvikelse

70619 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino 2012 259 kr Castiglion del Bosco
Doft av rosor och körsbär, smak med söta lätta körsbär, elegant och gott. Kan säkert lagras, men det behövs inte.

79013 Brunello di Montalcino Barbi 2012 279 kr Fattoria dei Barbi
Doft av massor av rosor och körsbär, detsamma återfinns i smaken, lite mer djup än 70619, frukten är jättefin, mycket bra vin som är klart att dricka.

3635 Mas Sinén Negre 2014 199 kr Burgos Porta
Örtig doft med blå mörka bär, smak: bra frukt med massor av örter, vrålungt, men helt ok att dricka

76998 San Román 2014 360 kr Bodegas Maurodos
Doft av mörka bär, blommor och örter. Smak: Tät djup frukt med massor av örter, provningens bästa röda? Väldigt gott och färdigt att dricka. Detta passar nog alla.

2800 Delas Les Launes Crozes-Hermitage 2015 155 kr Delas
Djup färg. Kul, funky doft med röda och blå bär. Smak: bra frukt, massor av örter, gott! Bra årgång?

2274 Delas Chante-Perdrix Cornas 2014 339 kr Delas
Tunn doft med alkohol och vanilj, I smak finns bra frukt, men det massiva tanninerna dödar alla intryck, kan bli bra, men drick det inte förrän en bra bit in på 20-talet

2836 Domaine du Pesquier Gigondas 2015 159 kr Domaine du Pesquier
Alkoholig doft med vanilj, tunt och spretigt, obalans och inte gott

2211 Domaine du Vieux Lazaret 2014 219 kr Domaine du Vieux Lazaret
Doft av söta körsbär med vanilj och alkohol, söt hallonfrukt med massor av örter, sådär, säkert en vattendelare, vissa gillar stilen och andra inte: grenache som försöker vara pinot noir?

2811 Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 2012 255 kr Château Mont-Redon
Doft med viol och svarta vinbär. Smak: sött och hög alkohol, bra frukt och mycket vanilj, inte min favorit, men lugnar kanske ner sig med några år på rygg?

2845 Châteauneuf-du-Pape Domaine Grand Veneur 2015 265 kr Alain Jaume
Doft av mogna plommon med tydlig alkohol. Smak: Tät fin frukt med schysst örter, bra balans, mer min typ av CdP, gott

73445 Château La Grave à Pomerol Trigant de Boisset 2014 599 kr Château La Grave Trigant de Boisset
Doft av läder, plommon och jordgubbssylt, i smaken finns det dock en oangenäm bitterhet som jag förknippar med en svag defekt (doften var dock helt ok). De andra provarna (proffsen) höll dock inte inte med, så jag har säkert fel. I så fall är det en extremt överprissatt Bordeaux - mycket stark avrådan på den här.

6352 Doña Dominga Carmenère 2016 119 kr Bodegas Santo Domingo
Tjock, fyllig doft med röda bär och mint. Smaken domineras av mjuka bär, men har samtidigt kraft och elegans. Överraskande bra vin i prissegmentet.

4640 Koyle Royale Syrah 2015 149 kr Viña Koyle
Bränd doft med mörka bär eukalyptus och asfalt. Smak: djup mörk frukt med snygga tanniner, gott! Upptäckte inte att det var från Chile tills jag renskrev anteckningarna och ekologiskt till på köpet - en massa fördomar krossade, måste testa en hel flaska av den här!

2129 Lionheart of the Barossa Shiraz 2016 119 kr Dandelion Vineyards
Doft med alkohol, florsocker och syntetiska röda bär med kärva tanniner, men smaken är bättre än doften, dock lite tunn frukt, enkelt vin

16381 Peter Lehmann Portrait Barossa Shiraz 2014 135 kr Peter Lehmann
Tunn doft med "kungen av Danmark" Smak: tunt vin med överdriven alkohol, dålig årgång?

6486 Forester Estate Cabernet Sauvignon 2015 179 kr Forester Estate
Eldig doft med vanilj och alkohol, drag av starkvin. Smak: Söt frukt utan finess

6714 Boom Boom! Syrah 2015 149 kr Charles Smith Wines
Lite tunn doft med svala mörka bär, bra kraft i smaken, men lite klumpig, mer återhållsam än tidigare årgångar?

22562 Seghesio Sonoma Zinfandel 2015 209 kr Seghesio Family Vineyards
Söt doft med örter och mörka bär. Smak: Sött och örtigt, helt utan tanniner, men kompenserar detta med en massa charm. Jag gillar det här men det finns säkert de som tycker att det är skitäckligt

6723 Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon 2014 229 kr Louis M Martini Winery
Lite bränd, tät doft med svarta vinbär mint och eukalyptus. Smak av varma svarta vinbär, bra syra och djup, gott vin som är helt färdigt att dricka. Billig napa-cab som levererar - perfekt till stora grillade biffar

12002 Allesverloren Tinta Barocca 2015 135 kr Allesverloren Wine Estate
Tät plommondoft med stall och läder, moget vin med bra längd, saknar dock lite finess

6506 Kevin Arnold Shiraz 2013 215 kr Waterford Wines
Schysst doft med örter och somrigt utedass, I smak: Bra koncentration i den söta frukten, massor av svartpeppar, moget och gott

4638 Stellenbosch Reserve Vanderstel 2016 129 kr The Stellenbosch Reserve
Doft med alkohol, röda bär, fat och smörkola, Smak: söt frukt med överdriven alkohol, ointressant

2086 The Chocolate Block 2016 249 kr Boekenhoutskloof
Örtig doft, med stall, hö och möra bär. Smak: Kraftfull frukt med bra örter, men alltför ungt i nuläget

2352 Soprasasso Amarone Della Valpolicella 2014 169 kr MGM Mondo del Vino
Elegant doft med blommor och kryddor, Oljig smak med överdriven sötma - doft och smak i total obalans

2358 Pasqua Amarone della Valpolicella 2014 209 kr Pasqua
Lite oren doft med choklad, körsbär och rosor, Smak: sött och starkt, inte min grej

Sött:
3004 Château Suduiraut 1999 359 kr Château Suduiraut

Doft av honung, bivax och ananas. I smaken finns mogen melon, ananas, nötter, tallbarr och petroleum. Inga som helt mognadstoner, men tillräckligt lagrad för att all bångstyrighet ska vara borta. Känns ung och fräsch, bättre som aperitif eller till gåslever än till söta efterrätter, eller drick det som det är. Provningens godaste och mest prisvärda vin (förlåt ordvalet). Avsevärt bättre än den 2002 som såldes tidigare. Söta viner är normalt inte min grej, men det finns undantag.

2918 Brännland Iscider 2016 249 kr (375 ml) Brännland Cider AB

Lite unken konstig doft, brännande sötma i smak, sur och jävlig. Kopparbergs på steroider. Detta är dyrare, men lika dåligt (men det finns de som gillar sånt här) Jag hör inte till dom.

76345 Brännland Iscider Fatlagrad 2015 149 kr (187 ml) Brännland Cider AB
Fräsch doft med fläder och vitpeppar, väldigt parfymerad smak, men i en helt annan balans än lillebror (2918). Inte helt oävet, men vill man ha något sött så är 3004 Château Suduiraut både avsevärt bättre och avsevärt billigare.
Gôtt att se att oskulden är tagen! Det kommer nog att bli mycket bra det här med lite mer vana om det redan nu har börjat så bra! :)
 

Trydebull

Medlem
Grymt jobb @Innertällmo Bryggeri
Gillar speciellt att du hittar hela spannet mellan definitiv avrådan och kraftfull rekommendation. Dvs det får även finnas ett antal nyanser däremellan. Bra, eftersom det då inte blir bara svart eller vitt. Kanske mer utslagsgivande för t ex småpartier men väldigt bra redan nu!

Frånvaro av gradering är bra eftersom det får en att tänka lite själv.
Nackdelen är att det tar ett tag att pejla in dig. Å andra sidan blir ju problemet detsamma med 84 poäng, 92 poäng osv. Det är ju också subjektivt.

Men för att få bort de stora delarna av "prisvärt" - Jag röstar för ett försök till poäng. Åtminstone ca - 85-88 osv. Det är annars lätt att jag läser ett omdöme som bra för två olika viner med helt olika förutsättningar.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack för trevlig läsning!

-Av ren nyfikenhet, "minglar" man något och snackar med de andra provarna?
-Och i så fall, vad blir reaktionerna på att du representerar ett vinforum och inte traditionell media?
Det går väldigt professionellt till, dvs inget mingel eller fikarumssnack. Det blev dock en hel del rätt hätska diskussioner, med all rätt, när det visade sig att protokollen som skickats ut var fel.
Det verkar som om de flesta kände varandra sedan många år, men oavsett om man är ny eller gammal i gamet, blir det bara ett "hej" när någon ny kommer in i rummet.
Det är ett tufft jobb att testa alla vinerna, vilket jag tror att vissa gjorde. Har man 160 viner att prova och samtidigt föra vettiga anteckningar måste man vara rätt så koncentrerad. De flesta ville nog bli klara och komma därifrån så fort som möjligt.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Grymt jobb @Innertällmo Bryggeri
Gillar speciellt att du hittar hela spannet mellan definitiv avrådan och kraftfull rekommendation. Dvs det får även finnas ett antal nyanser däremellan. Bra, eftersom det då inte blir bara svart eller vitt. Kanske mer utslagsgivande för t ex småpartier men väldigt bra redan nu!

Frånvaro av gradering är bra eftersom det får en att tänka lite själv.
Nackdelen är att det tar ett tag att pejla in dig. Å andra sidan blir ju problemet detsamma med 84 poäng, 92 poäng osv. Det är ju också subjektivt.

Men för att få bort de stora delarna av "prisvärt" - Jag röstar för ett försök till poäng. Åtminstone ca - 85-88 osv. Det är annars lätt att jag läser ett omdöme som bra för två olika viner med helt olika förutsättningar.

Tack,
Det är svårt att undvika någon typ av prisaspekt, särskilt på en sådan här provning där en stor del av vinerna, som jag testade, låg i kategorin "medium-wines". Man kan inte förvänta sig något alltför imponerande från ett vin som kostar 150 kr eller mindre. (Rijckaert ett lysande undantag).
Parker-skalan är nog nästan omöjlig att använda i de här sammanhangen. Det går för fort för att man ska kunna göra en rättvis bedömning med en så detaljerad skala. Om alla vinerna var av samma typ, röd Bordeaux, champagne, skulle det möjligtvis funka, men nu var det äpplen och päron och då går det inte.
Sen är det svårt att lägga in lagringsparametern på ett bra sätt. De två Delasvinerna är ett tydligt exempel på detta: Crozes var väldigt njutbar, medan Cornas var helt odrickbar i nuläget. Det är dock inte omöjligt att Cornas blir bättre med lagring, eller är det helt enkelt så att 2015 är så mycket bättre än 2014 i Rhône?
 

Silex

Medlem
Vilken premiär! Oerhört imponerande och bra noteringar med tanke på förutsättningarna och att det var första gången du var där. Det kommer ju bara bli enklare och ännu bättre framåt (och även mer spännande viner för dig).
Sedan måste jag säga att det är jättebra att du så konsekvent under lång tid gjort inlägg i "Idag dricker vi..." för då har jag redan hyfsad koll på vad du gillar och inte och hur min smak relaterar till din.
 

Pontus

Medlem
Så verkar vara fallet, 2015 är ett bra år. Inte i paritet med 2010 och 2007 men i klass med 2009. 2014 är en snyggare 2008 vekar det som.
Det du skriver stämmer bra för södra Rhone, men kanske inte helt för norra.
2007: Bra i södra, medioker i norra
2009: Sådär i södra, bra i norra
2010: Bra i södra, bra i norra (även för vita i båda fallen!)
2015: Sådär i södra, bra i norra (även för vita i norra)
 

Ekdahl

Medlem
Kul läsning, tack för rapporten! Nakna och transparenta beskrivningar - det gillar jag!

Fråga om Suduiraut, de går alltså från 2002 till 1999? Det är ju helt lysande, en äldre OCH bättre årgång. Ligger väl på lut att de höjer priset en bit 1 december då. Fick ni någon info när de nya årgångarna kommer ut (denna är fortfarande listad som 2002 på sajten)?
 
V

Vincent H

Kul läsning, tack för rapporten! Nakna och transparenta beskrivningar - det gillar jag!

Fråga om Suduiraut, de går alltså från 2002 till 1999? Det är ju helt lysande, en äldre OCH bättre årgång. Ligger väl på lut att de höjer priset en bit 1 december då. Fick ni någon info när de nya årgångarna kommer ut (denna är fortfarande listad som 2002 på sajten)?
Prisändringar är bara 1 mars och 1 september! Däremot kommer nog priserna förändras vid årsskiftet pga skattehöjning :)
 

Ekdahl

Medlem
Prisändringar är bara 1 mars och 1 september! Däremot kommer nog priserna förändras vid årsskiftet pga skattehöjning :)
Ok, trodde det var 4 ggr per år. Men 2 ggr/år gäller bara SBs eget sortiment väl, BS/importörerna kan ändra 4 ggr/år?
 
V

Vincent H

Ok, trodde det var 4 ggr per år. Men 2 ggr/år gäller bara SBs eget sortiment väl, BS/importörerna kan ändra 4 ggr/år?
Ganska säker på att detsamma gäller BS.. Importörerna får ju ändra som sagt 2 ggr/år så tror det ska gälla BS också! I vissa fall sker ju andra prisförändringar som t.ex. om en artikel avlistas eller liknande.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kul läsning, tack för rapporten! Nakna och transparenta beskrivningar - det gillar jag!

Fråga om Suduiraut, de går alltså från 2002 till 1999? Det är ju helt lysande, en äldre OCH bättre årgång. Ligger väl på lut att de höjer priset en bit 1 december då. Fick ni någon info när de nya årgångarna kommer ut (denna är fortfarande listad som 2002 på sajten)?
Det finns ingen info om när årgångsbytet sker - gissar att det sker löpande. För alla andra provningar finns startdatum för försäljning. Verkar som om 1999 Suduiraut redan är ute.
 

MagnusH70

Medlem
Det sker löpande varefter flaskorna tar slut. Kan alltså vara svårt att få reda på exakt när ny årgång kommer till din butik, eller för den delen in på lager.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack,
Det är svårt att undvika någon typ av prisaspekt, särskilt på en sådan här provning där en stor del av vinerna, som jag testade, låg i kategorin "medium-wines". Man kan inte förvänta sig något alltför imponerande från ett vin som kostar 150 kr eller mindre. (Rijckaert ett lysande undantag).
Parker-skalan är nog nästan omöjlig att använda i de här sammanhangen. Det går för fort för att man ska kunna göra en rättvis bedömning med en så detaljerad skala. Om alla vinerna var av samma typ, röd Bordeaux, champagne, skulle det möjligtvis funka, men nu var det äpplen och päron och då går det inte.
Sen är det svårt att lägga in lagringsparametern på ett bra sätt. De två Delasvinerna är ett tydligt exempel på detta: Crozes var väldigt njutbar, medan Cornas var helt odrickbar i nuläget. Det är dock inte omöjligt att Cornas blir bättre med lagring, eller är det helt enkelt så att 2015 är så mycket bättre än 2014 i Rhône?
Jag tycker det hade varit trevligt om du satte poäng enligt parkerskalan, men du kan ju alltid köra med säkerhetsintervaller, lite som 85-89p eller liknande. Det är enligt mig mycket lättare att ta till sig hur vinerna förhåller sig till varann med någon form av betygindikation och alla som läser kommer ju förstå att det inte är ett "välgrundat omdöme" med tanke på tidsaspekten, vilket gäller dina beskrivningar i ännu högre grad oavsett.

En annan idé är att snabbt screena igenom vinerna utan att analysera och välja att fokusera lite mer på de som spontant känns lite mer intressanta och släppa resten med minimal notering för att spara din sensibilitet. Du kan även inleda inlägget med dina topprekommedationer för att tydliggöra vilka vin vi borde hålla utkik efter. Bara lite tankar. :)
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag tycker det hade varit trevligt om du satte poäng enligt parkerskalan, men du kan ju alltid köra med säkerhetsintervaller, lite som 85-89p eller liknande. Det är enligt mig mycket lättare att ta till sig hur vinerna förhåller sig till varann med någon form av betygindikation och alla som läser kommer ju förstå att det inte är ett "välgrundat omdöme" med tanke på tidsaspekten, vilket gäller dina beskrivningar i ännu högre grad oavsett.

En annan idé är att snabbt screena igenom vinerna utan att analysera och välja att fokusera lite mer på de som spontant känns lite mer intressanta och släppa resten med minimal notering för att spara din sensibilitet. Du kan även inleda inlägget med dina topprekommedationer för att tydliggöra vilka vin vi borde hålla utkik efter. Bara lite tankar. :)

Funderade lite på att använda en sexgradig skala enligt den som finns på "månadens vin". Problemet är att det blir väldigt trångt i mellanregistret: nästan alla viner i den här provningen hamnar med betyget 3 (80-84), eller 4 (85-89), några få 2 (75-79) och 5 (90-94), ingen 6 (95-100) och bara möjligtvis någon 1 (50-74). Egentligen är vi väl bara intresserade av bra upplösning i intervallet 85-94? Och där är det svårt att vara rättvis i en snabbprovning.
Idén med snabbgenomgång är kanske inte så dum och kan vara värd att testa i stora provningar med många relativt ointressanta viner (typ den här). BKwine kör väl någonting typ 10 bästa i släppet...? Nackdelen blir att viner som skulle kunna vara intressanta försvinner helt bara för att jag sållar bort dem i en (super)snabbtest.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Funderade lite på att använda en sexgradig skala enligt den som finns på "månadens vin". Problemet är att det blir väldigt trångt i mellanregistret: nästan alla viner i den här provningen hamnar med betyget 3 (80-84), eller 4 (85-89), några få 2 (75-79) och 5 (90-94), ingen 6 (95-100) och bara möjligtvis någon 1 (50-74). Egentligen är vi väl bara intresserade av bra upplösning i intervallet 85-94? Och där är det svårt att vara rättvis i en snabbprovning.
Idén med snabbgenomgång är kanske inte så dum och kan vara värd att testa i stora provningar med många relativt ointressanta viner (typ den här). BKwine kör väl någonting typ 10 bästa i släppet...? Nackdelen blir att viner som skulle kunna vara intressanta försvinner helt bara för att jag sållar bort dem i en (super)snabbtest.
Jag håller inte med om att det blir ett problem om många viner hamnar i "mittfållan". Det är enligt mig oerhört bra information (och beroende på pris kommer ju två "mittviner" divergera). Om jag är ute efter en enkel men korrekt chablis till tisdagslunchen och du har angett att en chablis jag är nyfiken på hamnar mellan 85-87p med en positiv notering som lyder exempelvis: "snygg, stålig och korrekt chablis med klassisk grönäpplig frukt", så känner jag mig trygg med att jag får ett vettigt vin av det slag jag är ute efter. Intervallen behöver ju inte vara statisk. Beroende på hur osäker du känner dig så unnar du dig en större marginal. De som använder den 20-gradiga skalan, som BKWine och Munskänkarna, rör sig vanligtvis mellan 14-17 (med halvsteg), vilket är ännu tajtare.

Rörande snabbsållningen kan jag hålla med om att det finns risker med att sålla, men med tanke på att den här typen ändå blir lite snabbgenomgång tycker jag den risken är värd att ta, om man skulle vilja gå på det spåret. :)
 
Jag kan på sättåvis tycka att ett enkelt +/- kan räcka, där ett plus betyder att det är ett för släppet intressant vin för pengarna. Eventuellt kombinerat med ett intervall på parkerskalan eller motsvarande.

Anledningen är tidsaspekten och att det blir ju en mer relativt än absolut jämförelse när det är så intensivt med sorter på tid
 
Toppen