Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya årgångar oktober 2017 - Nyhetsprovningar på Systembolaget

Pontus

Medlem
Det jag försöker säga är att ibland hamnar man ju just där. Man måste nöja sig med att berätta hur det ligger till i tidigare led.

Jag kan inte se att Systembolaget skyller ifrån sig heller. Den här diskussionen har de ju inte ens deltagit i. Den är ju fortfarande spekulativ.

Min poäng är, att om mina antaganden är korrekta, så kan man ju knappast lasta Systembolaget för det utan man måste lasta producenter och importörer för dålig uppmärkning.

Om de löser det problemet så kan säkerligen Systembolaget lösa problemen åt dig och mig.

Men fram tills dess, givet att mina antaganden är korrekta, så kommer ju inte Systembolaget att varken kunna korrigera, kravställa eller ändra på ett globalt undermåligt system. Och de kan då bara informera om hur läget ligger till...
Jag förstår vad du menar, men jag håller helt enkelt inte med :). Jag menar att detta går att lösa om viljan finns, av SB själva i samarbete med deras leverantörer. Det har lösts av en flera stora aktörer med enormt utbud, detta för att de helt enkelt har varit tvungna att göra det. Kunderna accepterar inte att få fel leverans... Men vårt kära monopol kan liksom leva vidare utan att lösa problemet, och det vet dom.
 

Trydebull

Medlem
Jag förstår vad du menar, men jag håller helt enkelt inte med :). Jag menar att detta går att lösa om viljan finns, av SB själva i samarbete med deras leverantörer. Det har lösts av en flera stora aktörer med enormt utbud, detta för att de helt enkelt har varit tvungna att göra det. Kunderna accepterar inte att få fel leverans... Men vårt kära monopol kan liksom leva vidare utan att lösa problemet, och det vet dom.

Alright. Vi ser lite olika på saken. I can live with that:)
 
Jag förstår vad du menar, men jag håller helt enkelt inte med :). Jag menar att detta går att lösa om viljan finns, av SB själva i samarbete med deras leverantörer. Det har lösts av en flera stora aktörer med enormt utbud, detta för att de helt enkelt har varit tvungna att göra det. Kunderna accepterar inte att få fel leverans... Men vårt kära monopol kan liksom leva vidare utan att lösa problemet, och det vet dom.

Jag tycker nog du svarar själv, egentligen, då viljan uppenbarligen inte finns hos merparten av kunderna. Hade den viljan funnits hade sannolikt systembolaget tagit tag i frågan, om inte annat bara som självrättfärdigande.

Hur stor del av försäljningen är BS? 0,0001%? Hur stor del är vin? Hur stor del går faktiskt fel? Hur stor del bryr sig att det är fel?
Handlar max om ett par hundra tusen per år, klart dom inte bryr sig.
 

Pontus

Medlem
Hur stor del av försäljningen är BS? 0,0001%? Hur stor del är vin? Hur stor del går faktiskt fel? Hur stor del bryr sig att det är fel?
Handlar max om ett par hundra tusen per år, klart dom inte bryr sig.
Det är inte bara BS iofs. Problemet är vanligtvis just vid årgångsbyten, när man "hänger på låset" för att komma åt en viss årgång.
 
Det är inte bara BS iofs. Problemet är vanligtvis just vid årgångsbyten, när man "hänger på låset" för att komma åt en viss årgång.
Visserligen sant, men där är det ju mer en hanteringsfråga, oavsett artikelnummer mm. Hur väljer man att hantera leveranser av nya årgångar, men gissar att det är ungefär samma syn hos merparten av kunderna ändå (Sofiero är ju trots allt NV)
 

Bastardo

Medlem
Jag fick -99 till min butik den 30/10.
Good for you! Det innebär att antingen levererades vinet inte till hela landet samtidigt, eller att det tog slut redan ganska snabbt.
Bäst att man skaffar det fort som attan när vinet går att beställa igen … :)
Jag slår vad om med en tjuga att den här årgången kommer att ta slut mycket fortare än 2002! Det kanske inte är så dramatisk skillnad mellan dessa årgångar, men jag är helt säker att det äldre vinet är godare. Precis som vi fick veta i finewines recension.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så du tänker att SB ska kräva att Renato Ratti börjar sätta årgångsunika EAN-koder på sina viner (vilket dom inte gör idag). Ain't gonna happen är mina två cent...
Extremt lustigt exempel med tanke på att Systembolaget har tvingat Renato Ratti att byta etikett på några av sina viner p.g.a. att de hade gamla teckningar av soldater med musköt, som tvingades bytas till vandringskäpp. Detta byggde på en dogmatisk tolkning av svensk marknadsföringslagstiftning, egenpåhittad av SB, som aldrig provats i domstol (varken svensk eller EU-domstolen).
Väldigt många handlare har ju "endast" ett antal tiotal produkter, upp till något hundratal så det skulle ju teoretiskt fungera att ha ett eget artikelnummersystem då. Till skillnad från den som tillhandahåller 1000-tals artiklar.
Specifik vinbutik (eller vin- och spritbutik) som bara har ett tvåsiffrigt antal viner i sortimentet??? :eek: Har du någonsin besökt en välsorterad vinbutik i ett (seriöst vindrickande) land med marknadsekonomi??? Jag skulle vilja påstå att sortimentet hos dem ligger mellan ett högt tresiffrigt och ett lågt fyrsiffrigt antal viner. Tumregeln är att de mest välsorterade butikerna i utlandet har ungefär lika många olika viner hemma som Systembolagets vinkällarbutiker, i vissa fall något fler.
 

jrick

Medlem
Det maktlösa Systembolaget som bara har 450 butiker och 28,5 miljarder kronor i omsättning kan inte hitta ett katalogiseringssystem som bygger på något annat än en förtryckt EAN-kod på flaskorna. Trots att bevisligen andra företag kan det.

Att säga att det inte efterfrågas av kunderna som en förklaring (om det nu skulle vara förklaringen, det speluleras ju bara ovan) är dessutom rejält utvecklingsfientligt agerat av Sveriges bästa serviceföretag. Ett tydligare exempel på bra service är väl att skapa en tjänst som ger nytta utan att det "krävs" av kunder som för övrigt har väldigt liten möjlighet att rösta med fötterna vis á vis ett monopolföretag.

Självklart krävs det en investering i tid och pengar för att åstadkomma det när man från början byggt upp ett system på ett så klumpigt sätt. Men som det är nu är det ju omöjligt för Systembolaget att katalogföra mer än en årgång av viner som finns i det fasta sortimentet, i samband med årgångsbyten då till exempel. Det kan i mitt tycke bara försvaras om man utgår från grundinställningen att årgång är oviktigt.
 

Trydebull

Medlem
Specifik vinbutik (eller vin- och spritbutik) som bara har ett tvåsiffrigt antal viner i sortimentet??? :eek: Har du någonsin besökt en välsorterad vinbutik i ett (seriöst vindrickande) land med marknadsekonomi??? Jag skulle vilja påstå att sortimentet hos dem ligger mellan ett högt tresiffrigt och ett lågt fyrsiffrigt antal viner. Tumregeln är att de mest välsorterade butikerna i utlandet har ungefär lika många olika viner hemma som Systembolagets vinkällarbutiker, i vissa fall något fler.

Nja, nu har du nog kommit lite från kärnfrågan Tomas. Min poäng handlar ju om vem som bör märka upp flaskorna korrekt. Men när du frågar så, det finns ju ett ganska stort antal näthandlare, flera av dem nämns nästan dagligen här på forumet, som har färre än 100 viner i sin öppna katalog... Jag har idag varit inne i två mindre vinbutiker som har haft färre än hundra (olila sorters, årgångar inberäknade) viner på hyllorna. En av de 100 största Systembolagsbutikerna i Sverige har absolut ett betydligt bredare och mer omfattande på-plats-sortiment än i princip alla butiker jag besökt i utlandet (kanske något 100-tal). Och tillsammans med BS ett nästan oslagbart. Att sedan snitt-flaskan i de utländska butikerna för min del kan vara mer intressant är en annan sak. Tilläggas i sammanhanget kan ju också vara att i åtminstone Danmark och Spanien där jag besöker butiker flest gånger så är det sisådär med årgångsuppmärkningen och den digitala kollen på vad som finns hemma är ofta lika dålig...

Nåja, poängen var inte på något sätt att prata om var det finns bäst utbud eller vilka aktörer eller butiker som är bäst.

Poängen är ju att om de tidigare leden hade märkt upp produkterna på ett adekvat sätt så hade Systembolaget och alla andra aktörer kunnat lösa vårt problem mycket enklare. Känns fullständigt onödigt att uppfinna ett nytt hjul... När EAN borde vara fullt tillräckligt.
 

Larseman

Medlem
Extremt lustigt exempel med tanke på att Systembolaget har tvingat Renato Ratti att byta etikett på några av sina viner p.g.a. att de hade gamla teckningar av soldater med musköt, som tvingades bytas till vandringskäpp.
Haha, det har du rätt i! Den glömde jag faktiskt i hastigheten :rolleyes:
 
Att säga att det inte efterfrågas av kunderna som en förklaring (om det nu skulle vara förklaringen, det spekuleras ju bara ovan) är dessutom rejält utvecklingsfientligt agerat av Sveriges bästa serviceföretag.

Skulle säga att det är rätt mycket mer än spekulation, anger denna tråd som källa:
https://www.finewines.se/threads/systembolagets-foersaeljning-2016.4473/ med tillhörande referens till försäljningssiffrorna då

98% av vinförsäljningen kostar under 161 kr / flaska
Första vinet på flaska är en 89:- prosecco (84 plats i ordningen) sorterat på volym
4:e mest säljande helbuteljen är glögg (räknas som övrigt vin)
Första vinet som anger årgång är Tommasi, som även finns på box, plats 150 i ordningen.

Volymen av kvalitetsvin där årgång spelar roll för köparen är helt enkelt försvinnande liten, rätt rimlig slutsats att väldigt få kunder upplever problem med dagens hantering
 

Pontus

Medlem
Skulle säga att det är rätt mycket mer än spekulation, anger denna tråd som källa:
https://www.finewines.se/threads/systembolagets-foersaeljning-2016.4473/ med tillhörande referens till försäljningssiffrorna då

98% av vinförsäljningen kostar under 161 kr / flaska
Första vinet på flaska är en 89:- prosecco (84 plats i ordningen) sorterat på volym
4:e mest säljande helbuteljen är glögg (räknas som övrigt vin)
Första vinet som anger årgång är Tommasi, som även finns på box, plats 150 i ordningen.

Volymen av kvalitetsvin där årgång spelar roll för köparen är helt enkelt försvinnande liten, rätt rimlig slutsats att väldigt få kunder upplever problem med dagens hantering
Så med utgångspunkt från denna statistik har SB stöd för slippa att tillgodose tusentals kunders önskemål, eller vart vill du komma?

Man ska heller inte glömma alternativkostnaden för SB - att ständigt behöva försvara sitt usla system, returnera flaskor, beställa nya flaskor... För mig är det obegripligt att man väljer att ställa sig på SB:s sida i denna fråga, men det kanske beror på att man själv inte drabbats så många gånger. Än. Personligen har jag emottagit fel årgångar så många gånger att jag tappat räkningen. Dessutom är det ju smått irriterande att man inte ens vet vilken årgång det är på flaskorna i en viss butik. Enda sättet är att ringa och fråga personalen. Se där - en alternativkostnad till.
 
Så med utgångspunkt från denna statistik har SB stöd för slippa att tillgodose tusentals kunders önskemål, eller vart vill du komma?

Man ska heller inte glömma alternativkostnaden för SB - att ständigt behöva försvara sitt usla system, returnera flaskor, beställa nya flaskor... För mig är det obegripligt att man väljer att ställa sig på SB:s sida i denna fråga, men det kanske beror på att man själv inte drabbats så många gånger. Än. Personligen har jag emottagit fel årgångar så många gånger att jag tappat räkningen. Dessutom är det ju smått irriterande att man inte ens vet vilken årgång det är på flaskorna i en viss butik. Enda sättet är att ringa och fråga personalen. Se där - en alternativkostnad till.

Ur ett affärsmässigt perspektiv ett solklart ja, för alternativkostnaden är så oändligt liten.

Att bygga om (allt från it till verksamhetsförändringar) för att hantera detta på ett korrekt sätt på den lilla del av utbudet som det berör kommer vida överstiga alla alternativkostnader under många år framöver. Personligen gissar jag (spekulation) att den löpande kostnaden för hanteringen skulle överstiga den nuvarande alternativkostnaden om man nu inte får över den på leverantörerna.

Som köpare som berörs tycker jag naturligtvis att det är störande (har hänt några ggr) och även om jag tycker det är fel kan jag förstå varför det funkar som det funkar.


Detta är ju en av nackdelarna med monopol och ett argument som faktiskt håller för avskaffande, i mitt tycke.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Ur ett affärsmässigt perspektiv ett solklart ja, för alternativkostnaden är så oändligt liten.

Att bygga om (allt från it till verksamhetsförändringar) för att hantera detta på ett korrekt sätt på den lilla del av utbudet som det berör kommer vida överstiga alla alternativkostnader under många år framöver. Personligen gissar jag (spekulation) att den löpande kostnaden för hanteringen skulle överstiga den nuvarande alternativkostnaden om man nu inte får över den på leverantörerna.

Som köpare som berörs tycker jag naturligtvis att det är störande (har hänt några ggr) och även om jag tycker det är fel kan jag förstå varför det funkar som det funkar.


Detta är ju en av nackdelarna med monopol och ett argument som faktiskt håller för avskaffande, i mitt tycke.
Nu är det ju så att SB drivs utan vinstintresse som det så vackert heter, så det affärsmässiga perspektivet faller egentligen platt till marken. Men oavsett - jag tror ändå inte man ska underskatta alternativkostnaderna. Det finns flera svårbedömda sådana, t ex badwill eller hur många som faktiskt struntar i att handla på SB och väljer andra mer bekymmerslösa inköpskanaler.

Jag kan också tycka att det viktigaste perspektivet är hur SB i en monopolställning utan vinstintresse agerar mot sina kunder. Att ständigt leverera fel varor och att man som kund inte kan veta vilka årgångar som finns på hyllorna är under all kritik.
 
Jag kan också tycka att det viktigaste perspektivet är hur SB i en monopolställning utan vinstintresse agerar mot sina kunder. Att ständigt leverera fel varor och att man som kund inte kan veta vilka årgångar som finns på hyllorna är under all kritik.

Japp detta håller jag med helt och fullt om (därav min kommentar om nackdel med monopolet)
 

jrick

Medlem
Skulle säga att det är rätt mycket mer än spekulation, anger denna tråd som källa:
https://www.finewines.se/threads/systembolagets-foersaeljning-2016.4473/ med tillhörande referens till försäljningssiffrorna då

98% av vinförsäljningen kostar under 161 kr / flaska
Första vinet på flaska är en 89:- prosecco (84 plats i ordningen) sorterat på volym
4:e mest säljande helbuteljen är glögg (räknas som övrigt vin)
Första vinet som anger årgång är Tommasi, som även finns på box, plats 150 i ordningen.

Volymen av kvalitetsvin där årgång spelar roll för köparen är helt enkelt försvinnande liten, rätt rimlig slutsats att väldigt få kunder upplever problem med dagens hantering
Jag menade att spekulationen består i att de väljer bort att ordna problemet pga bristande intresse från kunderna. Det är ju en slutsats du drar, inte något som vad jag vet Systembolaget själva är citerade på. Det kan ju finnas andra tänkbara förklaringar. Men jag tycker att det är struntsamma, vill monopolet ha fullt stöd och förtroende från alla som berörs av den svenska monopolsituationen bör de se till att tillhandahålla lika bra service som den privata marknaden gör - och då högsta standard på den privata marknaden, inte lägsta. Detta är förstås min åsikt mer än något uttryckligt formulerat i systembolagets uppdrag.
 

Mats

Gone todash....
Good for you! Det innebär att antingen levererades vinet inte till hela landet samtidigt, eller att det tog slut redan ganska snabbt.
Bäst att man skaffar det fort som attan när vinet går att beställa igen … :)
Jag slår vad om med en tjuga att den här årgången kommer att ta slut mycket fortare än 2002! Det kanske inte är så dramatisk skillnad mellan dessa årgångar, men jag är helt säker att det äldre vinet är godare. Precis som vi fick veta i finewines recension.
Finns 22 st i weblagret nu, för visst var det Ch Suduiraut 1999 ni pratade om?
 

Bastardo

Medlem
Finns 22 st i weblagret nu, för visst var det Ch Suduiraut 1999 ni pratade om?
Fast det är inte säkert att det stämmer ändå. ;) Kruxet är att årgången byttes hos bolaget innan importören hade ens hunnit få in vinet! Jag trodde ha beställt en 1999 men fick hem en 2002. Inget dåligt vin, men alla verkar vara ense om att 1999 är godare vin och även bättre årgång. Den nyare årgången gör man klokast i att konsumera ganska omgående. Det äldre vinet kommer att hålla åtminstone några år till. (Enligt vad jag har läst.)
Har pratat med Hjo Grosshandel i både telefon och i mejl. Sen ringde min expedit till flera olika affärer och ingen av de hade 1999 i butiken.
Den senaste informationen som jag har fått är att det ska finnas från och med 15. november. :) Så lita på inga uppgifter som ligger hos bolis hemsida gällande just det här vinet, för det stämmer inte, IMHO.
Och mörkertalet är stort bland andra viner också, som håller på att få nya årgångar! Man kan aldrig veta vilket årgång man får. Och det tycker jag är uruselt! :(
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Fast det är inte säkert att det stämmer ändå. ;) Kruxet är att årgången byttes hos bolaget innan importören hade ens hunnit få in vinet! Jag trodde ha beställt en 1999 men fick hem en 2002. Inget dåligt vin, men alla verkar vara ense om att 1999 är godare vin och även bättre årgång. Den nyare årgången gör man klokast i att konsumera ganska omgående. Det äldre vinet kommer att hålla åtminstone några år till. (Enligt vad jag har läst.)
Har pratat med Hjo Grosshandel i både telefon och i mejl. Sen ringde min expedit till flera olika affärer och ingen av de hade 1999 i butiken.
Den senaste informationen som jag har fått är att det ska finnas från och med 15. november. :) Så lita på inga uppgifter som ligger hos bolis hemsida gällande just det här vinet, för det stämmer inte, IMHO.
Och mörkertalet är stort bland andra viner också, som håller på att få nya årgångar! Man kan aldrig veta vilket årgång man får. Och det tycker jag är uruselt! :(
Ack så rätt du hade. :( Var ju tvungen att beställa och kolla och det var en -02 som kom. De fick självklart behålla den av ren princip även om 02an är riktigt god om den får stå 1-2 veckor öppnad i kylen.
 
Toppen