Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya årgångar oktober 2017 - Nyhetsprovningar på Systembolaget

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kan på sättåvis tycka att ett enkelt +/- kan räcka, där ett plus betyder att det är ett för släppet intressant vin för pengarna. Eventuellt kombinerat med ett intervall på parkerskalan eller motsvarande.

Anledningen är tidsaspekten och att det blir ju en mer relativt än absolut jämförelse när det är så intensivt med sorter på tid
Jag gillar idén med plus/minus kontra pris, vilket nog är vad vi i grunden vanligtvis är mest intresserade av. Vi vill ju ha hjälp att plocka russinen i kakan inom flertalet kategorier. Om priset inte spelar någon roll kan vi ju lika gärna dricka DRC till tisdagslunchen!

Kombineras detta med någon form av dynamisk intervall på parkerskalan, så är jag hemma och fullt tillfredställd. Noten kan då hållas minimal och enbart beskriva stiltypen på enklaste vis ihop med lite adjektiva färgklickar. :)

Men, det är ju givetvis upp till @Innertällmo Bryggeri och @Omar Khayyam att avgöra vad som funkar för dem. Det är ett hårt jobb att hantera de mängder vin som det vanligtvis handlar om på provningarna och jag har full respekt för de svårigheter den här typen av provningar för med sig. Men vi måste ju önska och förmedla våra tankar åtminstone.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
23071 Barbera d'Alba Superiore 2014 199 kr G.D. Vajra
Doft av blåbär och läder. Smak av koncentrerad blåbärssoppa, men med en hel del elegans, givet val för Vasa-loppet, kul!

Låter som vår senaste BYOB :)
Visst var det du som sa det @Bror? Vart ganska roligt efter den kommentaren. Hittade inget annat alls.

On topic: Bra jobbat @Innertällmo Bryggeri! Riktigt kul att följa, tummen upp.
Känner att det här kommer bli väldigt bra med tiden. Känns som att man, som någon redan sagt, har ganska bra koll på din smakprofil. Delvis via BYOBs såklart, men delvis också på grund av dina aktiva och kvalitétsfyllda inlägg i "Idag dricker vi"-trådarna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mitt första försök att representera finewines.se på ett nyhetssläpp på Systembolaget. Nya årgångar är kanske inte den mest upphetsande provningen, men jag tyckte det var ett bra tillfälle att bekanta sig med hur provningarna fungerar. Med 168 produkter framställda var det helt uppenbart att jag inte skulle kunna prova mer än en bråkdel.
Du får lägga dig i hårdträning! ;) Har du tur blir du med tiden lika tålig och proffsig som vissa av landets professionella vinskribenter:

Tyvärr hade Systembolaget skickat ut felaktiga årgångsangivelser i listorna före provning, vilket skapade en del problem och MYCKET upprörda känslor hos de garvade provarna.
:D:D:D:D:D
Ja, säga vad man vill om SB, men de lägger ju bra mycket mer energi på att tala om hur makalöst förträffliga de är, än att hålla koll på årgångar.
 

Bastardo

Medlem
Tack så mycket för en mycket bra recension! :) Har varit lite borta från vinernas värld ett par veckor och det var bara en slump att jag kom tillbaka nyligen.
Enligt mig är det inte helt nödvändigt med poängbedömning av den här typen av provningar, så länge det bara går att läsa tydligt vilka viner levererade och vilka som inte gjorde det. Och här kan vi alla läsa kristallklart vilka viner Innertällmo Bryggeri tyckte var godast.
Keep up the good work!
 

Bastardo

Medlem
Obs! Inside information, (via importören) om Suduiraut 1999. Vinet går inte att beställa ännu, pga. så fort importören har anmält årgångsbytet till bolis, så lägger de ett nytt årgång på sajten direkt, även om vinet inte finns IRL. Inte konstigt att killen i min affär fick inget napp på det oavsett att han ringde otaliga samtal till olika affärer. På depån fanns det noll flaskor nämnda vinet!
Sen åkte jag till en annan affär, där expediten kunde se på en gång, att det gick inte beställa vinet ännu! Så, tråkigt nog, går det inte alltid få bästa möjliga service hos SB oavsett att de säkert gör sitt bästa. Där finns en hel del att göra med genom att utbilda anställda som jobbar där om färdigheten att använda alla möjligheter det finns i datorn.
Enligt min bolis går det beställa 1999 från och med den 8. november. (Jag skulle få bekräftelse via importören så fort det är bara möjligt.)
Lycka till! :)
P.S. Jag hade beställt vinet på deras URL, men vad som kom ut i butiken var årgång 2002, som jag inte ville ha.
 
Last edited:
V

Vincent H

Obs! Inside information, (via importören) om Suduiraut 1999. Vinet går inte att beställa ännu, pga. så fort importören har anmält årgångsbytet till bolis, så lägger de ett nytt årgång på sajten direkt, även om vinet inte finns IRL. Inte konstigt att killen i min affär fick inget napp på det oavsett att han ringde otaliga samtal till olika affärer. På depån fanns det noll flaskor nämnda vinet!
Sen åkte jag till en annan affär, där expediten kunde se på en gång, att det gick inte beställa vinet ännu! Så, tråkigt nog, går det inte alltid få bästa möjliga service hos SB oavsett att de säkert gör sitt bästa. Där finns en hel del att göra med genom att utbilda anställda som jobbar där om färdigheten att använda alla möjligheter det finns i datorn.
Enligt min bolis går det beställa 1999 från och med den 8. november. (Jag skulle få bekräftelse via importören så fort det är bara möjligt.)
Lycka till! :)
P.S. Jag hade beställt vinet på deras URL, men vad som kom ut i butiken var årgång 2002, som jag inte ville ha.
Enligt min kunskap från butik så kan vi inte se när årgångsbyten sker eller har skett, troligtvis så ringde den första killen till andra butiker för att ta reda på om de fått någon leverans av årgång 1999 redan. Vanligtvis så brukar importören skicka ut nya flaskor direkt när det sker årgångsbyten, därav att det läggs in direkt i systemet också. Troligtvis så kollade den andra personen när nästa leverans till varudepån anlände vilket 100% är 1999 då den gamla årgången är ändrad från leverantör. Sen så får personal på butik inte ha leverantörskontakt heller så det kan försvåra för att ta reda på sådan information! :)
 

Bastardo

Medlem
Enligt min kunskap från butik så kan vi inte se när årgångsbyten sker eller har skett, troligtvis så ringde den första killen till andra butiker för att ta reda på om de fått någon leverans av årgång 1999 redan. Vanligtvis så brukar importören skicka ut nya flaskor direkt när det sker årgångsbyten, därav att det läggs in direkt i systemet också. Troligtvis så kollade den andra personen när nästa leverans till varudepån anlände vilket 100% är 1999 då den gamla årgången är ändrad från leverantör. Sen så får personal på butik inte ha leverantörskontakt heller så det kan försvåra för att ta reda på sådan information! :)
Okej. Hur som helst är det tråkigt för oss kunder, det som händer IRL. Alltså, att jag tog för givet att vinet fanns att beställa när det står på eran hemsida. Ett tag stod de sida vid sida, -99 och -02. Då kunde man jämföra lite också sinsemellan. Sen tog man bort årgång 2002 fast det tydligen fanns en hel del kvar av!
Om det är så här, så kan det finnas i värsta fall kanske tiotals flaskor som man tror ska finnas, men som inte finns att beställa fast saldot visar så. På den här punkten måste SB bli bättre på, anser jag, för det är oerhört svårt för kunden att påverka hur bolaget sköter sig.
Den förklaringen fick jag alla fall från importören och hon lovade att höra av sig när det gick att beställa. Men jag litar på honom som sade att det gick att beställa igen från och med den 8. november.
BTW. Årgången ligger inte ens på importörens hemsida ännu! Men jag behöver väl inte gå dit också för att se att vinet är redo för beställning, (när min egen affär säljer den inte). Man kunde bota mycket av den här problematiken om alla årgångar hade ett eget varunummer, som man vi pratats om här på forumet otaliga gånger. :)
 
Last edited:
V

Vincent H

Okej. Hur som helst är det tråkigt för oss kunder, det som händer IRL. Alltså, att jag tog för givet att vinet fanns att beställa när det står på eran hemsida. Ett tag stod de sida vid sida, -99 och -02. Då kunde man jämföra lite också sinsemellan. Sen tog man bort årgång 2002 fast det tydligen fanns en hel del kvar av!
Om det är så här, så kan det finnas i värsta fall kanske tiotals flaskor som man tror ska finnas, men som inte finns att beställa fast saldot visar så. På den här punkten måste SB bli bättre på, anser jag, för det är oerhört svårt för kunden att påverka hur bolaget sköter sig.
Den förklaringen fick jag alla fall från importören och hon lovade att höra av sig när det gick att beställa. Men jag litar på honom som sade att det gick att beställa igen från och med den 8. november.
BTW. Årgången ligger inte ens på importörens hemsida ännu! Men jag behöver väl inte gå dit också för att se att vinet är redo för beställning, (när min egen affär säljer den inte). Man kunde bota mycket av den här problematiken om alla årgångar hade ett eget varunummer, som man vi pratats om här på forumet otaliga gånger. :)
Jo precis det har du rätt i, finns rätt mycket som kan förbättras kan jag säga... Jag jobbar inte där längre men det finns mycket som borde förbättras, men sen med sådana artiklar som sauternes och liknande så kan dem finnas kvar på butiker i ÅR innan de säljs så det är ofta fel med årgångar på starkviner. Jag gissar att anledningen för att det är gemensamma artikelnummer är på grund av förenkling av hemsidan bara. Efter att ha slutat hatar jag att använda hemsidan istället för våra egna system... haha. Men importören brukar anmäla årgångsbyte när de har slut på sitt egna lager. Men sen så gör alla importörer olika så.
 

Bastardo

Medlem
Jo precis det har du rätt i, finns rätt mycket som kan förbättras kan jag säga... Jag jobbar inte där längre men det finns mycket som borde förbättras, men sen med sådana artiklar som sauternes och liknande så kan dem finnas kvar på butiker i ÅR innan de säljs så det är ofta fel med årgångar på starkviner. Jag gissar att anledningen för att det är gemensamma artikelnummer är på grund av förenkling av hemsidan bara. Efter att ha slutat hatar jag att använda hemsidan istället för våra egna system... haha. Men importören brukar anmäla årgångsbyte när de har slut på sitt egna lager. Men sen så gör alla importörer olika så.
Jag fick nyligen veta när vinet ska finnas på bolis. Importören ringde och berättade, det ska finnas att beställa från och med den 15. november. Ska bli spännande att få iväg en ny beställning inom kort. Tack Vincent H för att du har engagerat i frågan. Det finns nog flera här som fortfarande jobbar på SB, men har inte hört av sig. Det kanske finns orsak till det. :)
 
V

Vincent H

Jag tror att en anledning är att många viner faktiskt har samma EAN-kod oavsett årgång. Det gör det praktiskt omöjligt att skilja dem åt i kassan.
Smart, Det tänkte jag inte på.. men det är helt sant det, de kommer med samma koder. Hade det varit olika koder hade det inte varit ett problem.
 

Trydebull

Medlem
Hur gör butiker utanför Sverige för att överkomma det oöverkomliga?

En gissning är att de inte använder EAN utan interna artikelnummer.

Väldigt många handlare har ju "endast" ett antal tiotal produkter, upp till något hundratal så det skulle ju teoretiskt fungera att ha ett eget artikelnummersystem då. Till skillnad från den som tillhandahåller 1000-tals artiklar.

I det här fallet kanske problemet mer är leverantörer, eller till och med producenter. Om de elektroniskt identifierade sina produkter på ert individuellt sätt istället för en homogen massa så hade kanske retail-ledet haft enklare att lösa frågan - även vid ett väldigt stort och brett sortiment.

Säkert inte olösligt i retail-ledet oavsett, men skulle kunna förenklas avsevärt om de som kommer i tidigare led gjorde jobbet rätt från början.
 

Pontus

Medlem
En gissning är att de inte använder EAN utan interna artikelnummer.

Väldigt många handlare har ju "endast" ett antal tiotal produkter, upp till något hundratal så det skulle ju teoretiskt fungera att ha ett eget artikelnummersystem då. Till skillnad från den som tillhandahåller 1000-tals artiklar.

I det här fallet kanske problemet mer är leverantörer, eller till och med producenter. Om de elektroniskt identifierade sina produkter på ert individuellt sätt istället för en homogen massa så hade kanske retail-ledet haft enklare att lösa frågan - även vid ett väldigt stort och brett sortiment.

Säkert inte olösligt i retail-ledet oavsett, men skulle kunna förenklas avsevärt om de som kommer i tidigare led gjorde jobbet rätt från början.

Om det innebär jobb för de själva eller deras leverantörer - jag kunde inte bry mig mindre. Det är upp till SB att ställa krav på sig själva och sina leverantörer. Hade de (SB) tagit en bråkdel av kostnaderna för all politisk reklam under åren hade vi haft ett fungerande system idag. :mad:
 

Trydebull

Medlem
Om det innebär jobb för de själva eller deras leverantörer - jag kunde inte bry mig mindre. Det är upp till SB att ställa krav på sig själva och sina leverantörer. Hade de (SB) tagit en bråkdel av kostnaderna för all politisk reklam under åren hade vi haft ett fungerande system idag. :mad:

Nja, i det här fallet håller jag inte helt med dig. Och när det gäller den sammhällsupplysande informationen kan man definitivt diskutera om Systembolaget borde ha det ansvaret - men det är ju ett politiskt beslut som de bara har att förhålla sig till. Det har knappast något samband med användandet av EAN-koder...

Man bör ju kunna vara nyanserad nog för att lasta rätt organisation för rätt tillkortakommande - oavsett vad man till äventyrs tycker om respektive organisation:)

Sen är det ju möjligt att Systembolaget som en aktör bland tiotusentals skulle kunna vara med och kravställa producenter och distributörer men det kan ju knappas vara Systembolaget som rår för att de tidigare leden inte har ett bra system...
 

Larseman

Medlem
Om det innebär jobb för de själva eller deras leverantörer - jag kunde inte bry mig mindre. Det är upp till SB att ställa krav på sig själva och sina leverantörer. Hade de (SB) tagit en bråkdel av kostnaderna för all politisk reklam under åren hade vi haft ett fungerande system idag. :mad:
Så du tänker att SB ska kräva att Renato Ratti börjar sätta årgångsunika EAN-koder på sina viner (vilket dom inte gör idag). Ain't gonna happen är mina två cent...
 

Pontus

Medlem
Så du tänker att SB ska kräva att Renato Ratti börjar sätta årgångsunika EAN-koder på sina viner (vilket dom inte gör idag). Ain't gonna happen är mina två cent...
Det har jag väl inte påstått? Det är upp till SB att ordna detta själva eller låta deras leverantörer ordna det, var det jag skrev.
 

Pontus

Medlem
Nja, i det här fallet håller jag inte helt med dig. Och när det gäller den sammhällsupplysande informationen kan man definitivt diskutera om Systembolaget borde ha det ansvaret - men det är ju ett politiskt beslut som de bara har att förhålla sig till. Det har knappast något samband med användandet av EAN-koder...

Man bör ju kunna vara nyanserad nog för att lasta rätt organisation för rätt tillkortakommande - oavsett vad man till äventyrs tycker om respektive organisation:)

Sen är det ju möjligt att Systembolaget som en aktör bland tiotusentals skulle kunna vara med och kravställa producenter och distributörer men det kan ju knappas vara Systembolaget som rår för att de tidigare leden inte har ett bra system...
Det är fortfarande SB som ska lösa detta mot sina slutkunder, eller hur? Skylla på tidigare led håller inte.
 

Trydebull

Medlem
Det är fortfarande SB som ska lösa detta mot sina slutkunder, eller hur? Skylla på tidigare led håller inte.
Det jag försöker säga är att ibland hamnar man ju just där. Man måste nöja sig med att berätta hur det ligger till i tidigare led.

Jag kan inte se att Systembolaget skyller ifrån sig heller. Den här diskussionen har de ju inte ens deltagit i. Den är ju fortfarande spekulativ.

Min poäng är, att om mina antaganden är korrekta, så kan man ju knappast lasta Systembolaget för det utan man måste lasta producenter och importörer för dålig uppmärkning.

Om de löser det problemet så kan säkerligen Systembolaget lösa problemen åt dig och mig.

Men fram tills dess, givet att mina antaganden är korrekta, så kommer ju inte Systembolaget att varken kunna korrigera, kravställa eller ändra på ett globalt undermåligt system. Och de kan då bara informera om hur läget ligger till...
 
Toppen