Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Buljong och inälvor kräfva... ja, vaddå?

Sjödin

Joråsåatt...
Tjupp!

Vad tror ni om det här då ärade kamrater?

På lördag blir det middag med tema "lappland". Maten och råvarorna är jag delvis uppväxt med, men då i kombination med mjölk eller vatten, vilket jag inte tror att gästerna riktigt räknar med till helgen. Menyn är ganska spikad och så även dryckesvalen, med ett undantag.

Som en mellanrätt kommer det bli en variant av renkok ("lappkok") men i något mindre mängd än traditionellt.
Det blir tunnt skivat hjärta och tunga samt sidkött, klimp och märgben.
Egentligen har man dessutom blodpalt, blodkorv och potatis och så dricker man buljongen till, men blodet skippar jag och buljongen tänkte jag istället slå över och servera det hela som en liten soppa i kopp.
Rätten beskrivs väl egentligen bäst som "energirik" och flottig, vilket ju känns som man vill balansera upp på något sätt.
Men med vad?
Sherry var ett förslag som dök upp från en vän hemifrån. Fler förslag?
 

kayaker

Cyklist
SV: Buljong och inälvor kräfva... ja, vaddå?

Champagne funkar utmärkt till Pitepalt om det är det som blir kvar när du tar bort blodet från blodpalten.

Undvik viner med mycket tanniner och/eller syra och balansera gärna maten med lite extra syra, salt och fett när du har umamirik mat.
 
SV: Buljong och inälvor kräfva... ja, vaddå?

Sjödin skrev:
Tjupp!

Vad tror ni om det här då ärade kamrater?

På lördag blir det middag med tema "lappland". Maten och råvarorna är jag delvis uppväxt med, men då i kombination med mjölk eller vatten, vilket jag inte tror att gästerna riktigt räknar med till helgen. Menyn är ganska spikad och så även dryckesvalen, med ett undantag.

Som en mellanrätt kommer det bli en variant av renkok ("lappkok") men i något mindre mängd än traditionellt.
Det blir tunnt skivat hjärta och tunga samt sidkött, klimp och märgben.
Egentligen har man dessutom blodpalt, blodkorv och potatis och så dricker man buljongen till, men blodet skippar jag och buljongen tänkte jag istället slå över och servera det hela som en liten soppa i kopp.
Rätten beskrivs väl egentligen bäst som "energirik" och flottig, vilket ju känns som man vill balansera upp på något sätt.
Men med vad?
Sherry var ett förslag som dök upp från en vän hemifrån. Fler förslag?

Förutom öl så kan jag hålla med om champagne.

I bakhuvudet finns Riesling, borde det inte funka?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Buljong och inälvor kräfva... ja, vaddå?

Sjödin skrev:
Tjupp!

Vad tror ni om det här då ärade kamrater?

På lördag blir det middag med tema "lappland". Maten och råvarorna är jag delvis uppväxt med, men då i kombination med mjölk eller vatten, vilket jag inte tror att gästerna riktigt räknar med till helgen. Menyn är ganska spikad och så även dryckesvalen, med ett undantag.

Som en mellanrätt kommer det bli en variant av renkok ("lappkok") men i något mindre mängd än traditionellt.
Det blir tunnt skivat hjärta och tunga samt sidkött, klimp och märgben.
Egentligen har man dessutom blodpalt, blodkorv och potatis och så dricker man buljongen till, men blodet skippar jag och buljongen tänkte jag istället slå över och servera det hela som en liten soppa i kopp.
Rätten beskrivs väl egentligen bäst som "energirik" och flottig, vilket ju känns som man vill balansera upp på något sätt.
Men med vad?
Sherry var ett förslag som dök upp från en vän hemifrån. Fler förslag?

Nu får ni tycka att jag är dum i skallen om ni vill men: rosé. Gärna en krulligare rosé, stram syra, bra frukt, torr. Ingenting sötsliskigt.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Buljong och inälvor kräfva... ja, vaddå?

Ja, vad fan Forsman....Du kanske är något på spåret där. Frågetecknet är väl dock vad man hittar i hyllorna nu innan altansäsongen. Jag kollar lite.
Spontant känns det nog som att vi behöver ett par-tre alternativ redo.
 

kayaker

Cyklist
SV: Buljong och inälvor kräfva... ja, vaddå?

Riesling är fantastiskt allround till mat. Att inte ha ett antal flaskor bra riesling hemma borde inte vara tillåtet. :)
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Buljong och inälvor kräfva... ja, vaddå?

Tack för era inspel! Det bidde ingen riesling, eller rosé, eller skumpa....



Det bidde en Madeira!

Succé eller fiasko, det lär visa sig.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Buljong och inälvor kräfva... ja, vaddå?

Coolt tror jag! Bunkra upp med lite manzanilla också. :)
 
Toppen