Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga tempererad vinkällare under trappen

Chappe

Medlem
Efter något års läsande är det så äntligen dags för registrering, spännande!

Mitt vinintresse är relativt nytt och jag har senaste åren testat mig fram och försökt bygga upp någon form av grundkunskap. Som för många andra är det framförallt champagne jag fastnat för och där resan började. Senaste tiden har även det röda fångat mitt intresse och av någon outgrundlig anledning är jag för tillfället insnöad på Spätburgunder. I vilket fall, detta har resulterat i en sprängfull vinkyl och gästtoalett o_O
Nu har jag rensat utrymmet under trappan för att iallafall få undan det värsta och med grundtanken att där bygga en tempererad vinkällare.

Förutsättningar

Utrymmet gränsar inte mot någon yttervägg
Väggar i 11 cm lättbetong
Oisolerad platta på mark (Sutteräng tegelkåk från 1971)
Klinkers på golv (Flytspackel under)
En vägg gränsar mot pannrummet där jag bla har en NIBE bergvärmepump
Omringande rum är uppvärmda till ca 22 grader.

1. Räcker det att isolera väggar och tak med 50 mm EPS?

2. Behöver jag även fuktspärra och ha luftspalt?

3. Frikyla från bergvärmepump eller kylaggregat?

4. Vad behöver jag för att nyttja "frikyla" från bergvärmen?
Blir inte klok när jag söker. Frågade lite snabbt en rörmokare som sa ngt om att den lösningen är dålig i vinkällare pga något i stil med att tempregleringen inte var så exakt, något med 3 graders skillnad innan den reagerar?!

5. Ventilation, räcker det med att sätta en ventil ut till närliggande rum eller ska jag nyttja ett tillufts FTX rör som går igenom det tänka rummet?

6. Hur säkerställer jag "rätt" luftfuktighet?


Många frågor men jag har tänkt att göra detta projekt själv. Det är tanken iallafall men det lär ju sluta ändå med ett samtal till hantverkaren när man inser tiden inte räcker till.

Tack så länge.

BTW: Idag ser det ut så här:

Hmmm....hur får jag en lokal bild att visas?
 

Pontus

Medlem
1. Ja, men ta mer om du har möjlighet. Långsammare temperatursvängningar med ökad isolering.
2. Det hade jag gjort även om det kanske inte behövs.
3. Frikyla.
4. Lite rördragningar och en konvektor.
5. Ventil räcker.
6. Det kommer att bli tillräckligt fuktigt pga omgivande temperatur. Sätt in en liten avfuktare som vaktar runt 70%.
 
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
1. Ja, men ta mer om du har möjlighet. Långsammare temperatursvängningar med ökad isolering.
2. Det hade jag gjort även om det kanske inte behövs.
3. Frikyla.
4. Lite rördragningar och en konvektor.
5. Ventil räcker.
6. Det kommer att bli tillräckligt fuktigt pga omgivande temperatur. Sätt in en liten avfuktare som vaktar runt 70%.

Tack för input.
Jag verkar inte vara helt fel ute.

Ang. frikylan och konvenktor. Menar du då en med inbyggd fläkt i sig?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
När du skriver ett inlägg finns det en ruta som heter "Bifoga en bild/fil". Tryck på den. Sedan "Välj fil". Välj om du vill visa bilden i full storlek eller tumnagel.
 

Rexel

Medlem
Efter något års läsande är det så äntligen dags för registrering, spännande!

Mitt vinintresse är relativt nytt och jag har senaste åren testat mig fram och försökt bygga upp någon form av grundkunskap. Som för många andra är det framförallt champagne jag fastnat för och där resan började. Senaste tiden har även det röda fångat mitt intresse och av någon outgrundlig anledning är jag för tillfället insnöad på Spätburgunder. I vilket fall, detta har resulterat i en sprängfull vinkyl och gästtoalett o_O
Nu har jag rensat utrymmet under trappan för att iallafall få undan det värsta och med grundtanken att där bygga en tempererad vinkällare.

Förutsättningar

Utrymmet gränsar inte mot någon yttervägg
Väggar i 11 cm lättbetong
Oisolerad platta på mark (Sutteräng tegelkåk från 1971)
Klinkers på golv (Flytspackel under)
En vägg gränsar mot pannrummet där jag bla har en NIBE bergvärmepump
Omringande rum är uppvärmda till ca 22 grader.

1. Räcker det att isolera väggar och tak med 50 mm EPS?

2. Behöver jag även fuktspärra och ha luftspalt?

3. Frikyla från bergvärmepump eller kylaggregat?

4. Vad behöver jag för att nyttja "frikyla" från bergvärmen?
Blir inte klok när jag söker. Frågade lite snabbt en rörmokare som sa ngt om att den lösningen är dålig i vinkällare pga något i stil med att tempregleringen inte var så exakt, något med 3 graders skillnad innan den reagerar?!

5. Ventilation, räcker det med att sätta en ventil ut till närliggande rum eller ska jag nyttja ett tillufts FTX rör som går igenom det tänka rummet?

6. Hur säkerställer jag "rätt" luftfuktighet?


Många frågor men jag har tänkt att göra detta projekt själv. Det är tanken iallafall men det lär ju sluta ändå med ett samtal till hantverkaren när man inser tiden inte räcker till.

Tack så länge.

BTW: Idag ser det ut så här:

Hmmm....hur får jag en lokal bild att visas?
Hej
Byggde vinrum i mitt vardagsrum för 4 år sedan, med frikyla från bergvärme, lite input från mig och hur jag gjorde.
1. körde 50 mm EPS, min svaga punkt är glaspartiet, men hade valt 100 mm om jag fått plats.
2. Enligt vintagekeeping som jag hade dialog med och köpte glasparti + vinhyllor mm sa inget fuktspärr och att ingen luftspalt med 100 mm EPS. Jag körde med luftspalt (ville inte riskera ngr), men ingen fuktspärr
3.4. Frikyla, överlägset, gratis och tyst. pendlar tokstabil temperatur. Är jag inte inne och rotar / öppnar dörr mm slår aggregatet till och från på 0,1 grader och det pendlar inte mer heller. Skjuter på lite kyla då och då
Du behöver en en bergvärmeinstallatör som kopplar på med ditt befintliga aggregat, räkna med ca 30 tkr utan rot, men allt beror på hur mkt jobb det är på ditt aggregat. Mitt var vägg i vägg, men det som behövs är cirkulationspump (en extra), backventil, expansionskärl, fläktkonvektor och lite styrning
5. ingen ventilation, om inte pga utrymmet
6. Som chappe sa eller några hinkar vatten på vintern om det är för låg fuktighet

Lycka till!
 

Spenlol

Medlem
Hej
Byggde vinrum i mitt vardagsrum för 4 år sedan, med frikyla från bergvärme, lite input från mig och hur jag gjorde.
1. körde 50 mm EPS, min svaga punkt är glaspartiet, men hade valt 100 mm om jag fått plats.
2. Enligt vintagekeeping som jag hade dialog med och köpte glasparti + vinhyllor mm sa inget fuktspärr och att ingen luftspalt med 100 mm EPS. Jag körde med luftspalt (ville inte riskera ngr), men ingen fuktspärr
3.4. Frikyla, överlägset, gratis och tyst. pendlar tokstabil temperatur. Är jag inte inne och rotar / öppnar dörr mm slår aggregatet till och från på 0,1 grader och det pendlar inte mer heller. Skjuter på lite kyla då och då
Du behöver en en bergvärmeinstallatör som kopplar på med ditt befintliga aggregat, räkna med ca 30 tkr utan rot, men allt beror på hur mkt jobb det är på ditt aggregat. Mitt var vägg i vägg, men det som behövs är cirkulationspump (en extra), backventil, expansionskärl, fläktkonvektor och lite styrning
5. ingen ventilation, om inte pga utrymmet
6. Som chappe sa eller några hinkar vatten på vintern om det är för låg fuktighet

Lycka till!
Det borde vara obligatoriskt med bild när man teasar med sån här info! :)
 

Pontus

Medlem
Hej
Byggde vinrum i mitt vardagsrum för 4 år sedan, med frikyla från bergvärme, lite input från mig och hur jag gjorde.
1. körde 50 mm EPS, min svaga punkt är glaspartiet, men hade valt 100 mm om jag fått plats.
2. Enligt vintagekeeping som jag hade dialog med och köpte glasparti + vinhyllor mm sa inget fuktspärr och att ingen luftspalt med 100 mm EPS. Jag körde med luftspalt (ville inte riskera ngr), men ingen fuktspärr
3.4. Frikyla, överlägset, gratis och tyst. pendlar tokstabil temperatur. Är jag inte inne och rotar / öppnar dörr mm slår aggregatet till och från på 0,1 grader och det pendlar inte mer heller. Skjuter på lite kyla då och då
Du behöver en en bergvärmeinstallatör som kopplar på med ditt befintliga aggregat, räkna med ca 30 tkr utan rot, men allt beror på hur mkt jobb det är på ditt aggregat. Mitt var vägg i vägg, men det som behövs är cirkulationspump (en extra), backventil, expansionskärl, fläktkonvektor och lite styrning
5. ingen ventilation, om inte pga utrymmet
6. Som chappe sa eller några hinkar vatten på vintern om det är för låg fuktighet

Lycka till!
30 tkr utan rot låter lite dyrt? Materialet kostar väl en bit under 10 tkr.
 
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
Hej
Byggde vinrum i mitt vardagsrum för 4 år sedan, med frikyla från bergvärme, lite input från mig och hur jag gjorde.
1. körde 50 mm EPS, min svaga punkt är glaspartiet, men hade valt 100 mm om jag fått plats.
2. Enligt vintagekeeping som jag hade dialog med och köpte glasparti + vinhyllor mm sa inget fuktspärr och att ingen luftspalt med 100 mm EPS. Jag körde med luftspalt (ville inte riskera ngr), men ingen fuktspärr
3.4. Frikyla, överlägset, gratis och tyst. pendlar tokstabil temperatur. Är jag inte inne och rotar / öppnar dörr mm slår aggregatet till och från på 0,1 grader och det pendlar inte mer heller. Skjuter på lite kyla då och då
Du behöver en en bergvärmeinstallatör som kopplar på med ditt befintliga aggregat, räkna med ca 30 tkr utan rot, men allt beror på hur mkt jobb det är på ditt aggregat. Mitt var vägg i vägg, men det som behövs är cirkulationspump (en extra), backventil, expansionskärl, fläktkonvektor och lite styrning
5. ingen ventilation, om inte pga utrymmet
6. Som chappe sa eller några hinkar vatten på vintern om det är för låg fuktighet

Lycka till!

Stort tack för din input, ovärderligt!
Som @Pontus nämner låter 30 tkr dyrt. Runt 10-15 tkr har jag räknat med men jag kanske är ute och cyklar?!
Vad för grejer har du?

Tror du 100 mm EPS hade gjort någon större skillnad med tanke på att du upplever en väldigt jämn och fin temp med 50 mm?
Jag vill inte ta för mycket av själva "lagringsutrymmet".

Pratade rätt länge med min hantverkare igår och han sa att fuktspärr är helt onödigt då "varm luft vill gå till kall luft", dvs utifrån mina omkringliggande uppvärma rum till vinförvaringen. Luftspalt verkade inte heller helt nödvändigt även om det inte var fel.
 

Rexel

Medlem
Det borde vara obligatoriskt med bild när man teasar med sån här info! :)
Ok, teaser:D
03F27591-75D4-4EFF-AA55-2689B4E29FEB.jpeg
 

Rexel

Medlem
30 tkr utan rot låter lite dyrt? Materialet kostar väl en bit under 10 tkr.
Vet inte, en kompis firma som jag litar på så körde på det utan och ta in offert från någon annan.
Fläktkonvektorn är inte dyr i sig, inte styrning heller, om jag minns rätt ca 6-10 tkr. Dyra delen är rör och installation, rätt mycket jobb det där.
 

Rexel

Medlem
Stort tack för din input, ovärderligt!
Som @Pontus nämner låter 30 tkr dyrt. Runt 10-15 tkr har jag räknat med men jag kanske är ute och cyklar?!
Vad för grejer har du?

Tror du 100 mm EPS hade gjort någon större skillnad med tanke på att du upplever en väldigt jämn och fin temp med 50 mm?
Jag vill inte ta för mycket av själva "lagringsutrymmet".

Pratade rätt länge med min hantverkare igår och han sa att fuktspärr är helt onödigt då "varm luft vill gå till kall luft", dvs utifrån mina omkringliggande uppvärma rum till vinförvaringen. Luftspalt verkade inte heller helt nödvändigt även om det inte var fel.
Nibe vp, Rhoss konvektor.
Tror inte 100 mm gjort någon skillnad då glas är svagare samt oisolerat golv (golv platonmatta, golvspån + golv mao svagaste punkten). Golvvärme under därav platonmattan samt att jag inte ville ha nivåskillnaden, detta var mitt största huvudbry.
Hade jag gjort om med allt jag vet hade jag nog skippat luftspalt (förutom golv) och kört 100 mm eps istället pga enkelhet.
Helt tätt rum kom jag fram till att det ska vara, är ju som ett kylskåp, kylrum
 

Rexel

Medlem
Hatt av! Fantastiskt tjusigt.
Hur övertalar man sin bättre hälft att en vinvägg faktiskt är hög prio på att skaffa?
Ser att du/ni har samma matta som vi har så det kanske kan vara en ingång, "Vinrummet kommer lyfta fram mattan, se bara här på @Rexel" :cigarr:

Är det för övrigt inbyggt i väggen eller är det bilden som luras ?
Vet inte hur jag lyckades med det faktiskt, men min fru blev toknöjd. Blev faktiskt ett helt annat rum och en yta att njutas och umgås kring. Blir som en tavla, lyfter hela rummet:)
Här fick du lite fler argument:D
Ja, väggen är tvärs över rummet, tog en meter av rummet.
 

Ludvig

Medlem
Efter något års läsande är det så äntligen dags för registrering, spännande!

Mitt vinintresse är relativt nytt och jag har senaste åren testat mig fram och försökt bygga upp någon form av grundkunskap. Som för många andra är det framförallt champagne jag fastnat för och där resan började. Senaste tiden har även det röda fångat mitt intresse och av någon outgrundlig anledning är jag för tillfället insnöad på Spätburgunder. I vilket fall, detta har resulterat i en sprängfull vinkyl och gästtoalett o_O
Nu har jag rensat utrymmet under trappan för att iallafall få undan det värsta och med grundtanken att där bygga en tempererad vinkällare.

Förutsättningar

Utrymmet gränsar inte mot någon yttervägg
Väggar i 11 cm lättbetong
Oisolerad platta på mark (Sutteräng tegelkåk från 1971)
Klinkers på golv (Flytspackel under)
En vägg gränsar mot pannrummet där jag bla har en NIBE bergvärmepump
Omringande rum är uppvärmda till ca 22 grader.

3. Frikyla från bergvärmepump eller kylaggregat?

4. Vad behöver jag för att nyttja "frikyla" från bergvärmen?
Blir inte klok när jag söker. Frågade lite snabbt en rörmokare som sa ngt om att den lösningen är dålig i vinkällare pga något i stil med att tempregleringen inte var så exakt, något med 3 graders skillnad innan den reagerar?!

6. Hur säkerställer jag "rätt" luftfuktighet?

Hej Chappe!
Jag har gått igenom precis samma sak och kan bara säga att frikyla överträffade mina förväntningar. Temperaturen ligger väldigt stabilt runt 10 grader (pendlar kanske upp och ned med en halv grad) och luftfuktigheten håller sig runt 65-70. En intressant iakttagelse jag gjort är att temeperaturen i garaget ligger nära temperaturen i vinrummet men luftfuktigheten ligger bara runt 50%, det ”känns” verkligen skillnad mellan vinrum och garage fast temperaturen är densamma. Det verkar som konvektorn ger en fuktigare luft. Min sitter i och för sig i taket med en plåt under för kondensen, vilket kanske bidrar till en högre luftfuktighet. Mitt rum är 3 kvm, 7m3 med en Eveco med treradigt vattenbatteri.

Jag lyssnade med tre firmor varav en kunde ge fast pris.
 
Last edited:
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
Hej Chappe!
Jag har gått igenom precis samma sak och kan bara säga att frikyla överträffade mina förväntningar. Temperaturen ligger väldigt stabilt runt 10 grader (pendlar kanske upp och ned med en halv grad) och luftfuktigheten håller sig runt 65-70. En intressant iakttagelse jag gjort är att temeperaturen i garaget ligger nära temperaturen i vinrummet men luftfuktigheten ligger bara runt 50%, det ”känns” verkligen skillnad mellan vinrum och garage fast temperaturen är densamma. Det verkar som konvektorn ger en fuktigare luft. Min sitter i och för sig i taket med en plåt under för kondensen, vilket kanske bidrar till en högre luftfuktighet. Mitt rum är 3 kvm, 7m3 med en Eveco med treradigt vattenbatteri.

Jag lyssnade med tre firmor varav en kunde ge fast pris.

Tack för bra råd Ludvig!
Vilken Eveco med treradigt vattenbatteri har du? Finns flera:

https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...nvektorer/konvektorer/flaktkonvektor/6707722/
 

Ludvig

Medlem
Tack för bra råd Ludvig!
Vilken Eveco med treradigt vattenbatteri har du? Finns flera:

https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...nvektorer/konvektorer/flaktkonvektor/6707722/

Detta vad vad min order innehöll från rörfirman:

”...Det ingår en Eveco CRCMV43. Eveco Thermostat och fläktreglering. Ventilsats DN20 KVS 2,8 T.Eveco Luft. & Konv.

Cirkulationspump, 2st T-rör, 1st backventil, 2meter 15 rör, 3meter 16 PEX (kondensdragning).

Lev. cirka 2 veckor från order.”

Jag valde en enklare termostat, CBAUT, (http://www.eveco.se/produkt/cb-aut/) då jag inte anser mig behöva fippla med inställningarna. Som jag skrivit tidigare är jag mycket nöjd, Evecon är mycket tyst och med så stora vattenbatterier så går fläkten knappt, bara det faktum att köldmediet passerar igen konvektorn kyler rummet.
 
Toppen