Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga tempererad vinkällare under trappen

Ludvig

Medlem
Tack för bra råd Ludvig!
Vilken Eveco med treradigt vattenbatteri har du? Finns flera:

https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...nvektorer/konvektorer/flaktkonvektor/6707722/

Så här har gångna veckan sett ut och då har vi sprungit en del med julmat och dryck:)
B26B7C2B-7072-4E0A-8B15-B1BF9B120B4F.jpeg
 
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
*Uppdatering*

Jag har nu fått pris på frikyla från min rörmokare.
16 000: - ink moms varav 5000 kr är arbete. Då ingår fläktkonvektor, cirk pump, ventilsats, termostat och allt annat material som kan tänkas behövas.

Efter mycket läsande och diskussioner med min hantverkare har jag landat någonstans i följande:

- Plåtreglar med 50 mm isolering. Han förespråkade lösull framför EPS för passformens skull.
- Utanpåliggande våtrumsgips
- Måla med våtrumsfärg
- Golvet får vara som det är
- Jag vill ha en ekdörr med glas så här satsar jag på 3-glas för bästa möjliga isolering.
- Ventilation, inget bestämt.

Kommentarer?

Det enda som bekymrar mig är hur jag ska få hyllor osv att fästa i gipset? Man vill ju inte ha en organisk MDF eller liknande bakom gipsen som man har i vanliga rum.
 

chambertin

Medlem
Det enda som bekymrar mig är hur jag ska få hyllor osv att fästa i gipset? Man vill ju inte ha en organisk MDF eller liknande bakom gipsen som man har i vanliga rum.
Du kommer ändå inte att kunna ha hyllor där konsolen vilar 100% på väggen och samtidigt orkar bära alla viner.
Alla vinställ brukar vila mot golvet och du behöver egentligen bara ha ett fäste mot väggen som tippskydd och till det tror jag våtrumsgips håller om du använder rätt fästelement.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det enda som bekymrar mig är hur jag ska få hyllor osv att fästa i gipset? Man vill ju inte ha en organisk MDF eller liknande bakom gipsen som man har i vanliga rum.
Som @chambertin skrev, du kommer inte vilja ha hyllorna för alla viner enbart hängandes på väggen. Bättre med hyllor som står på golvet och sedan förankras i väggen. Använd expanderskruv för gips.
8872647196702.jpg
 
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
Arbetet fortskrider och det är snart dags för målning.
Vilken färg tycker ni jag ska måla utrymmet i?
Alla ytor kommer inte riktigt täckas av vinställen som är svarta. Se bild.

Ang belysning så blir det två mindre spottar i taket som tänds vid öppning. Annars är det led-lister kopplat till astrour som skapar släpljus på vinställen.
 

Attachments

  • nook_reol_9.jpg
    nook_reol_9.jpg
    41 KB · Visningar: 279
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
Hej! På er

Nu har vinkällaren varit klar i ca 2 månader och det blev faktiskt väldigt bra!
Frikyla med fläktkonvektor var helt rätt val, har inte ens märkt på elräkningen den "extra" förbrukningen fläkten drar.
Inredningen har jag blandat med hyllor i ek samt NOOK wineracks.

https://www.vintagekeeping.dk/vinreoler/nook-vinreol-nyhed.html

Några frågor till experterna:

1. Tempen är inställd på 13 grader vilket den klarat av galant fram till Juli månad, nu ligger rummet på ca 14 grader.
Den skillnaden kanske man får leva med när det är 30-33 grader utomhus?

2. Luftfuktigheten är just nu väldigt hög, ca 85%. Vad bör den ligga på och räcker det med att sätta in en "Torrboll" för att få ner nivån?

3. Jag har en glasdörr till utrymmet som det nu rinner kondensvatten på (på utsidan), beror även detta på luftfuktigheten i själva vinrummet?

Tack så länge.
 

Pontus

Medlem
Hej! På er

Nu har vinkällaren varit klar i ca 2 månader och det blev faktiskt väldigt bra!
Frikyla med fläktkonvektor var helt rätt val, har inte ens märkt på elräkningen den "extra" förbrukningen fläkten drar.
Inredningen har jag blandat med hyllor i ek samt NOOK wineracks.

https://www.vintagekeeping.dk/vinreoler/nook-vinreol-nyhed.html

Några frågor till experterna:

1. Tempen är inställd på 13 grader vilket den klarat av galant fram till Juli månad, nu ligger rummet på ca 14 grader.
Den skillnaden kanske man får leva med när det är 30-33 grader utomhus?

2. Luftfuktigheten är just nu väldigt hög, ca 85%. Vad bör den ligga på och räcker det med att sätta in en "Torrboll" för att få ner nivån?

3. Jag har en glasdörr till utrymmet som det nu rinner kondensvatten på (på utsidan), beror även detta på luftfuktigheten i själva vinrummet?

Tack så länge.
1. Helt ok ändå.
2. Troligen inte, sätt in en avfuktare och sänk till typ 60%. Det kommer att ta tid för fuktigheten att stiga igen. Eller sätter du in en avfuktare som "vaktar" runt 70%. 85% är för högt om du vill undvika risk för mögel, bäst att hålla sig en bit under 80%. Jag har själv 65-70%.
3. Nej, det beror på att varm luft med högt fuktinnehåll möter en kall glasskiva och kondenserar. Typ samma effekt som du får på utsidan av ett glas när du häller upp en iskall öl.
 
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
Tack!
Satte in två "torrbollar" igår och nu är luftfuktigheten nere på 77%, får hoppas på lite till om ett par dagar.
En riktigt avfuktare där man ställer in max luftfuktighet sprutar väl ut varmluft?

Ska komplettera med lite ekhyllor in till vänster för att få plats med magnumflaskor och lådor.
Vilken höjd mellan hyllorna rekommenderar ni för att få plats med de vanligaste lådorna?
 

Pontus

Medlem
Tack!
Satte in två "torrbollar" igår och nu är luftfuktigheten nere på 77%, får hoppas på lite till om ett par dagar.
En riktigt avfuktare där man ställer in max luftfuktighet sprutar väl ut varmluft?

Ska komplettera med lite ekhyllor in till vänster för att få plats med magnumflaskor och lådor.
Vilken höjd mellan hyllorna rekommenderar ni för att få plats med de vanligaste lådorna?
Den värmer något, men eftersom du har frikyla har det ingen större betydelse. Det är ju inte så att avfuktaren går hela tiden, utan då och då, vid behov. Bra att det verkar fungera med torrbollar!
 
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
Fick aldrig riktigt ner luftfuktigheten under 75% med torrbollar så jag köpte en Woods MRD10 som ställdes in på 60%.
Efter ca 1h var luftfuktigheten nere på 60% och apparaten slog ifrån, fantastisk effektiv.
@Pontus Tack för tipset. Trodde värmen från avfuktaren skulle bli ett problem men icke :)
 
Fick aldrig riktigt ner luftfuktigheten under 75% med torrbollar så jag köpte en Woods MRD10 som ställdes in på 60%.
Efter ca 1h var luftfuktigheten nere på 60% och apparaten slog ifrån, fantastisk effektiv.
@Pontus Tack för tipset. Trodde värmen från avfuktaren skulle bli ett problem men icke :)
Kör man den en timme om dagen lär det ju inte va ett problem
 

Pontus

Medlem
Kör man den en timme om dagen lär det ju inte va ett problem
Den går ju av och på med automatik, och den kommer inte att gå särskilt ofta i den typen av utrymme. Troligen inte varje dag på sommaren och kanske inte alls eller väldigt sällan på vintern.
 
Trådskapare
C

Chappe

Medlem
Utrymmet till vänster ska nu kompletteras med hyllor i ek. Behöver plats för större flaskor samt lådor.
Vilka min mått behöver jag för att få plats med en låda vin i ett fack?
 

Attachments

  • mått 2.JPG
    mått 2.JPG
    30,1 KB · Visningar: 286
Toppen