Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga vinkällare - vinrum / vinkällarbygge

Berra

Medlem
Hej! Jag och sambon har låtit renovera ett radhus i suterräng och det blev en vinkällare. Sökte en del information innan vi började bygga nätet men håller med om att informationen inte är helt lätt-tillgänglig. Då denna vinkällare var en del av en i övrigt mycket omfattande renovering hade vi obefintlig budget men med lite flyt och råd från Elon i Enebyberg så blev det ganska bra ändå. Jag tänkte att jag delar med mig lite av bygget och har även lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att besvara. Såhär såg det ut efter att vi rivit ut större delen av huset. Vi avsåg ha vinkällaren i dörröppningen till vänster, förråd till höger och klädkammare i delen där bilden tas ifrån.
81B43205-E082-4866-9D68-356AA57C5D18.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
62A6D388-1DCB-4A45-8817-E0EB2B5A16D6.jpeg
Tyvärr var vi tvungna att regla upp hela golvet för att kunna ha ventilerat golv i hela nedervåningen och snabbt rev vi lättbetongväggen mellan blivande vinkällaren och förrådet. Hade vi fått välja hade vi följt råden från trådarna i forumet och försöka behålla material som betong och lättbetong. Nu har vi börjat med att regla upp golvet med Granab-golv-plastfötter, plåtreglar, tunn isolering i frigolit, (2,5cm) tror jag och golvspånskivor.
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Såhär i efterhand ser jag nu också att väggen är byggd av träreglar, jaja, vi kommer till mina frågor senare och ni är såklart hjärtligt välkomna med input. Jag hade nog sagt att det skulle vara stålreglar här.
FAF2D0D2-010D-4C0E-8163-EAAE0AAE0D3B.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Nu är väggen på plats och jag är osäker på hur den är uppbyggd men alla andra väggar har osb och gips men jag utgår ifrån att man isolerat med vanlig isolering och stängt mot vinkällaren med enkelgips. En sak som vi hade flyt med var att grannen hade ett begagnat splitaggregat till salu som vi fick köpa till ett bra pris. Jag skulle vilja påstå att det är ett Wine Master PC15 men på etiketten står det S.A. Fondis.
C1ADCB59-057B-4AEC-A3F1-34B5CB7649C2.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
1D60E520-9589-4320-8BE0-C09B8E297860.jpeg
Såhär ser det ut på baksidan av aggregatet. Det står överallt att utrymmet som baksidan av aggregatet är i ska vara dubbelt till tre gånger så stort i kubik som utrymmet som kyls ner. Det här utrymmet är bara marginellt större än vinkällaren men vi hade helt öppet ut runt rören på den långa väggen i klädkammaren så vi hoppades att luften lätt skulle tryckas ut där. Och det finns en ventil. Detta hjälpte inte. Aggregatet absolut spyr ut värme i den delen där det inte kyler så vi har behövt ha dörren öppen för att det ska kännas bra och precis köpt en värmeflyttare för att ta tillvara på värmen. Andra menar att man ska skicka ut värme än genom fasade än och vi kan skicka ut den genom en skorstenspipa. Men det känns konstigt och slöseriaktigt.
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Här börjar det åtminstone likna något. Jag tänkte åtminstone kylrum när jag såg detta. Stålreglar och tjock frigolit mot en sovrumsvägg och mot taket. Frigoliten och reglarna köpte vi på Byggmax tror jag och hantverkaren var väl inte överlycklig över att skära till frigoliten för att kunna trycka in dom i reglarna och inte heller bredden matchar väl CC-måttet man brukar ha när man bygger innerväggar så han har väl även justerat bredden på varje skiva. Lite Meck men det på bilden gjordes väl på samma dag åtminstone.
966B9178-0ACD-4D23-9B7D-3B32DAE2342B.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
2AF65AD7-38DE-4E19-8E50-739E76A43548.jpeg
Rakt fram och på golvet la vi skiffer som vi fick köpa i någon butik för ungefär vad jag tycker låga 300kr per kvm är, blev ju inte många kvadrat. Självklart har vi lagt golvgips på frigoliten på golvet under skiffret. Observera att det bygger mycket upp från golvet i vårt fall.
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Målaren var välkommen tillbaka. Hittades en Jotun Aqua Lady Naturell svart våtrumsfärg som var lite mattare än vad man är van vid. Målaren varnade mig för att mörk våtrumsfärg kunde bli flammig men vi blev båda extremt nöjda med resultat.
2E5213A4-B80A-4AE9-9D2D-420D357C53BB.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Jag gissar att målaren la vit målarfog och sen målade fogen med samma färg. Han brukar göra så längst taken i badrummen och menar att det är godkänt om man har rätt målarfog och då inte behöver ha silicon.
36D80555-56AB-4A56-B2CB-79442B2424FA.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Då renoveringen startade i april -19 och var väl färdig i oktober så hade jag god tid på mig att fundera på hur vinkällaren skulle utformas och letade länge efter bra alternativ till dörr. Var hos glasmästaren och kollade vad dom skulle ha, dom har ju helglasade altandörrar på Bauhaus, Elon i Danderyd ville väl helst leverera en hel vinkällare eller åtminstone skjutdörrar. Facebook market blev min räddning när denna isolerade glasdörr dök upp för 1000kr. Helt ny, typ. Hade levererats som en ytterdörr till ett attefallshus som säljaren beställt men dom ville ha en vanlig ytterdörr. Jag sa att jag ville väldigt gärna köpa den och frågade om jag fick gå före kön av intressenter om jag la 1500kr istället. Det fick jag. Via Tipptapp lyckades jag få någon att åka och hämta den och leverera hem den till oss 4 mil ifrån där den hämtades för en 500-lapp. Och sen hyrde vi in två gubbar via Tipptapp för vid ett annat tillfälle för 250kr för att få hjälp, att utan att förstöra husets nyrenoverade väggar, försöka lyfta ner den extremt otympliga och tunga dörr ner för den smala trappan och montera den. Så vi var tre som bar ner den och allt gick som tåget och det slutade alltså på 2250kr för en vettig dörr.
4CEE77B5-DF93-439C-B0BB-57AA90AA7E0C.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Det här var väl när den nästan var klar. Och nu hittade jag albumet jag förberett för denna tråd, när jag bara lagt upp bilder från två olika ”Alla bilder”-album med 1000-tals bilder... Jaja, ni fick typ följa resan och ni fick hela paketet på en gång.
1B70F3BF-CA99-49EB-8891-634251160E3E.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Gick ner och knäppte av en bild på nuvarande status. Målaren sa att färgen inför bättringen skulle förvaras svalt men ej i minusgrader så jag skojade och sa att då får det bli vinkällaren och så blev det Vi har Verisures största paket som vi använder konstant, vilket i vårt fall även innefattar en klimatsensor som kostade väl typ 700kr och inget extra per månad (som allt annat viktigt extra tydligen gör) och som mäter luftfuktighet och temperatur. Även jag har lagt in varningar med notiser vid olika temperaturer och fuktkvoter. Tittat på vinhyllor i månader men var väl först i förra veckan stället fylldes upp så inte varit akut förrän nu även om jag hade högflygande planer från början på hur det skulle inredas. Men jag har nog landat i färdigmonterade RTA Wine racks från EBay.co.uk. alternativt blocket eller FB Market. Men jag tar tacksamt emot förslag. Som sen tidigare är budgeten obefintlig. Älskar att köpa fina/dyra saker billigt. Annars får det vara. Ja, så ser det ut. Borde såklart låtit er vara med på resan och ta input och lärdom av er som är lärda men bygget blev som det blev som ni förstått vid det här laget och jag hade lite input från Elon som sagt som bjöd på det. Tyvärr var jag inte så imponerad av deras utställning då det inte var gasspisar jag skulle ha och kanske logiskt att dom inte hade någon på plats på övervåningen på en helg men vi köpte iaf en lampa och lite annat som tack för hjälpen:) Vi satte in två ledspottar och jag har förberett för mer ström om/när vi skaffat vinställ och eventuellt vill belysa dessa vid behov.

Kom gärna med kritik och reflektioner och självklart svarar jag på frågor om det är någon annan nybörjare som vill bygga vinkällare eller vinrum om jag glömt skriva något. Kul att vara här! Godnatt!
ABD4137A-2CE9-41C9-A735-9C40B19F9E69.jpeg
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Ni har säkert sett dessa förut men såhär ser det ut i min Verisure-app. Den är upphov till några av mina frågor, typ: Ska aggregatet ordna luftfuktigheten själv och duger detta? Kan man använda någon mer apparat samtidigt. Är temperaturen tillräckligt jämn eller har vi för lite isolering mot förrådet eller är aggregaten inte bättre än såhär? Var extremt jämn temperatur i rummet utan aggregat, dock var det ju 21 grader då Osv. Men vi tar det sen. Godnatt som sagt:)
C2B8B676-5641-4B9F-8879-C1F32DDB15BB.jpeg
 

john b

Medlem
Jättekul att få ha följt utvecklingen! Ser bra ut tycker jag och längtar nu rejält efter att få bygga och renovera hos mig.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Väldigt trevligt inlägg. Älskar alla som bygger sina egna källare. Det är en dröm som jag hoppas att jag själv kan förverkliga i framtiden.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ni har säkert sett dessa förut men såhär ser det ut i min Verisure-app. Den är upphov till några av mina frågor, typ: Ska aggregatet ordna luftfuktigheten själv och duger detta? Kan man använda någon mer apparat samtidigt. Är temperaturen tillräckligt jämn eller har vi för lite isolering mot förrådet eller är aggregaten inte bättre än såhär? Var extremt jämn temperatur i rummet utan aggregat, dock var det ju 21 grader då Osv. Men vi tar det sen. Godnatt som sagt:)
Visa bifogad bild 18905
Grattis till vinkällaren, det enda argumentet är väl att den kommer vara för liten om två år :)

-Gällande temperaturtrenden så det väl helt normalt ut där du har start för kylningen på strax över 13 grader och stop på 12,5.
Det är ju förstås en inställning men du får ju alltid ett spann inom vilket regleringen av temperaturen sker och under en grad får man ju anse vara ett gaska tajt reglerspann om du inte skall gå dig in på rätt avancerad reglerteknik. Rummets litenhet påverkar ju också.
Personligen hade jag nog isf gått på andra hållet och ökat spannet till 2 grader för att minska driftstiden och antalet start/stopp per dygn men det beror ju förstås på hur viktigt man tycker det är att temperaturen måste vara konstant.
 
Trådskapare
Berra

Berra

Medlem
Grattis till vinkällaren, det enda argumentet är väl att den kommer vara för liten om två år :)

-Gällande temperaturtrenden så det väl helt normalt ut där du har start för kylningen på strax över 13 grader och stop på 12,5.
Det är ju förstås en inställning men du får ju alltid ett spann inom vilket regleringen av temperaturen sker och under en grad får man ju anse vara ett gaska tajt reglerspann om du inte skall gå dig in på rätt avancerad reglerteknik. Rummets litenhet påverkar ju också.
Personligen hade jag nog isf gått på andra hållet och ökat spannet till 2 grader för att minska driftstiden och antalet start/stopp per dygn men det beror ju förstås på hur viktigt man tycker det är att temperaturen måste vara konstant.

Tack! Haha, ja ni påstår ju det ja. Men det måste gå långsamt för jag tjänade obefintligt med pengar 2019 och är 100% föräldraledig fram till september så det kommer lösa sig automatiskt så snart våra lånade pengar är slut. Jag har kommit fram till att även med spriten bara i hörnet borde det gå in 360 flaskor åtminstone (5st 72 flaskors RTA ställ. Utan att inkräkta på gångutrymmet om man räknar 70cm brett (glasrutans bredd). Och vi kanske bara bor här i 5 år. Men har väl endast 5 flaskor med oss från förra boendet så 25 flaskor gick det ju fort att komma upp i på tre månader och nu när jag räknade på det så kommer vi då klara oss nästan 4,5 år med +20 flaskor per kvartal. Får väl börja dricka mer annars Men kompisen berättade precis att hans pappa åkt till någon vinbutik (ändå i Systembolagets regi) vid Hötorget och bett om lite assistans att fylla upp sin vinkällare och fått 200 flaskor hemlevererade på ett bräde - och då går det ju fort. Så du har säkert rätt. Tur att aggregatet är överdimensionerat om man vill expandera

Angående temperaturkurvan så har du ju även där såklart rätt. Aggregatets kompressor går mycket men inte konstant. Innan aggregatet sattes igång låg det ju extremt jämt tack vare isoleringen och avsaknaden av soluppvärmning genom fönster och det var så tillfredsställande att se en spikrakt jämn linje så det är ju den jag saknar. Krävs väl säkert dubbelt så mycket isolering för att hålla den låga temperaturen konstant, till exempel i en timme, om aggregatet skulle vara avstängt. Och det är klart man inte vill att det ska avvika ens 1/10-dels grad om man fick önska men bara vinet mår bra så är jag såklart nöjd! Tack för input!
 
Last edited:
Toppen