Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga vinsamlingsgrund ~50tkr ~100 flaskor. Vad ska jag köpa!?

Eliasli

Medlem
Hej vänner,

Efter ett liv i lägenhet har vi flyttat till hus, tyvärr ingen vinkällare men tänkte köpa vinlagringsskåp för 250-300 flaskor, och det kan såklart inte stå tomt!

Min tanke är att grunda med 100 flaskor som ska drickas i spannet 1-10 år framåt, och därefter fylla på mer opportunistiskt. Jag har för konsumption närmaste året så det här ska bara vara för att lagra (men välkommet om ni vill lägga till tips som ska drickas redan nu, utanför de 100 som ska lagras)

Vad hade ni köpt? Riktmärke 60/20/20 Rött/Vitt/Champagne. 100 flaskor och 50tkr är ett riktmärke. Tänkte spannet 200-1500kr med snitt på ~500kr, men inte så noga… räknat in det här i flyttkostanaden tillsammans med grill och utemöbler :)

En rimlig fråga är: Vad gillar jag för vin? Dricker endast vin parat till mat så är mer en fråga om vad som äts, kan gilla en Pinot Noir lika mkt som en kraftig Amarone. Sällan jag ogillar ett vin om det är bra parat.

Mina tankar hitintills är:
Rött:
Franskt: Bordeaux, Rhône (svag för Châteauneuf-du-Pape)
Italienskt: Barolo, Amarone, Super Tuscan
Spansk: Rioja
US: Pinot Noir
NYZ/AUS: ?

Vitt:
Riesling, Chardonnay… kanske Chablis?

Champagne… champagne! Fastnat för Legras & Haas på sistone så har ett tiotal sånna hemma. Vore kul att hitta ngt bra prisvärt årgångsbubbel som inte är champagne

Shoot! Fritt fram med enstaka tips eller mer omfattande. Men gärna en exakt rekommendation på faktisk flaska som går att köpa. Tänkte 2-3 flaskor av varje minst. Systembolaget och Franska Vinlistan är jag bekant med men inte främmande för att beställa från annat håll (bor i Stockholm).

Tacksam för hjälp. Låt bygget börja!
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Jag kan bara champagne och där skulle jag köpa hem en nedra massa Pol Roger non vintage från typ plusdebulles och sen Pol Roger vintage. Kanske någon sådan på magnum också. Väldigt prisvärt och blir bara bättre och bättre med åren.
 

The Wall

Medlem
Jag skulle nog lägga in en hel del söta viner, såväl vita som förstärkta, med tanke på att de har näst intill evigt liv plus att jag dricker alldeles för lite söta viner.

I övrigt är det kluriga att lista ut vad man kommer att äta och dricka när lagringen är klar; vi ligger långa i södra Rhône eftersom vi gillade det för 15 år sedan, men så här i efterhand skulle vi givetvis satsat mer på Bx istället/också. Inget fel på södra Rhône, men våra smakpreferenser har justerats något genom årens lopp.

På amerikanska fronten skulle jag nog spontant satsa på Ridge viner, medan jag klurar ut vad jag behöver mer av från US.
Något rött från Sydafrika borde väl även gå att klämma in i kylen, kanske lite på bekostnad av Australien.

Italien; Brunello brukar trivas med lagring.
Spanien; Ribera del Duero brukar göra rätt bra viner som uppskattar lagring.
 
Trådskapare
E

Eliasli

Medlem
Jag kan bara champagne och där skulle jag köpa hem en nedra massa Pol Roger non vintage från typ plusdebulles och sen Pol Roger vintage. Kanske någon sådan på magnum också. Väldigt prisvärt och blir bara bättre och bättre med åren.

Tack! Älskar Pol för mer ”brödig” Champagne. Varför NV? Såg även i andra tråden att det rekommenderades för lagring, jag hade fått om bakfoten att NV var mer osäkert att lagra?

Generellt billigare än vintage så kul om det finns uppsida på att lagra dem.
 

FredrikC

Medlem
Tack! Älskar Pol för mer ”brödig” Champagne. Varför NV? Såg även i andra tråden att det rekommenderades för lagring, jag hade fått om bakfoten att NV var mer osäkert att lagra?

Generellt billigare än vintage så kul om det finns uppsida på att lagra dem.
Just för att den är så billig och ändå blir riktigt bra av lagring :)
Men prova lite vintage också. Om du vill upp lite till och har tålamod på tio år så lägg till några Pol Roger Winston Churchill. De vinner verkligen på lagring. En krug grand cuvee är ett måste i alla källare också. Det är teoretiskt en nv men de har alltid ett basår vilket betyder att den största delen av vinet är från de året. Just nu släpps grand cuvee 170 eme vilket har basår 2014 men har viner som är så gamla som 1998.
Där får man i stort sett alltid en riktigt trevlig champagne och vi är många som fått prova äldre grand cuvee och det är förbannat bra.
 
Toppen