Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BYOB 20/4 Sollentuna: Otypiska viner för en typisk region

gece

Man vänjer sig.
Anteckningar. Flight 1, bubbel:

  • Nybakt bröd, gult äpple, väldigt gräddig på nosen. Stearin, äppelmos, blommor och lite småfunk i smaken. Precis lagom egensinnig. Jäkligt bra.
    Min gissning: Chardonnay(-dominerat), känns som Champagne men skulle kunna vara en bra "kopia". Kanske en av de mer ambitiösa jänkarna, typ Roederer Estate?
    Det var: NV Leclerc-Briant La Ravinne (ovanlig pga 100% Pinot Meunier)
  • Mörk, gul färg. Köttigt. Köttgryta, parmesan, salvia, brynt smör... jävligt bra köttgryta. Toast med brynt märg. Liten ton av fisksoppa och smörsyra. Stort, långt, en riktig upplevelse.
    Min gissning: Folk brukar väl säga att Krug smakar oxbuljong? En GC med ålder kanske. Krug är ju atypisk på många sätt, den är ovanlig poppis ens för Champagne på forumet, hög andel Pinot Meunier (jmf med andra prestiger), osv.
    Det var: 1988 Krug (ovanlig pga ovanligt hypad på forumet, eller hur var det?)
  • Grönt äpple/piggelin, hasselnöt, alsolsprit, jordnöt. Helt OK men svårpenetrerad, skulle kunna utvecklas till något men är idag lite blek (iaf jämfört med föregående viner).
    Min gissning: Gissar på mousserande Gros Manseng (lolz) pga jordnötston, känns inte riktigt som Champagne
    Det var: 2008 Clos des Bergeronneau (ovanlig pga 100% PM)

Min rangordning: Krug, Leclerc-Briant, Bergeronneau

Flight 2, vitt:

  • Popcorn, hårt rostat och/eller mineralrökig ton. Citrus som drar mer åt diskmedelshållet (tänk Yes), lite smör, hög syra. Känns som Chardonnay fast inte.
    Min gissning: ?
    Det var: 2012 Tolpuddle Chardonnay (ovanlig pga klassiskt elegant nyavärlden-Chard)
  • Grumligt orange, nästan lite rosa färg. Doftar hallon, surt godis, "naturvin" på ett bra sätt. Smaken lite mer endimensionell, något låg syra och sträv. Gjorde sig bäst kall och, visade det sig senare, tillsammans med mat.
    Min gissning: Definitivt min 2016 Sybille Kuntz Orange Riesling
    Det var: 2016 Sybille Kuntz Orange Riesling (ovanlig pga skalmaceration)
  • Rostade fat, fläder, vingummi, godis (Bassett's vingummi, nyöppnad påse), grädde, nyklippt gräs. Lång. Jag gillar detta skarpt.
    Min gissning: Detta skriker vit Bordeaux - definitivt min SHL
    Det var: 2013 Château Smith-Haut-Lafitte Blanc (ovanlig pga ingen dricker vit Bdx längre, och Sémillon-dominerade blends är sånt man hellre skyltar med)
  • Nyckel (metalliskt), bakat fläsk (ej brynt), tändsticka, äppelmos. Smakar körsbärskola, något besk, hyfsad längd.
    Min gissning: Ingen aning, begriper ingenting av detta
    Det var: 2010 Domaine Leroy Bourgogne Aligoté (ovanlig pga Aligoté)
Min rangordning: SHL, Tolpuddle, Sybille Kuntz, Leroy

Flight 3, rött (årgångar nedan ngt osäkra pga grinig kamera):

  • Funk, disktrasa, blåbär/drottningsylt, och framför allt torkad trattkantarell.
    Min gissning: Ingen aning
    Det var: Någon får komma med rättningar här, "C'est bon le vin", Bordeaux av oklar årgång (ovanlig pga innehåller större mängd Bochales(?) från tiden innan phylloxera, som ej trivs i deras jordmån)
  • Transparent röd. Kokt jordgubb, hallon, kryddnejlika, enbär, vanilj, grädde, stendamm. Lång och mycket av allt på ett bra och snyggt sätt. Tämligen sträv. Känns som en ohelig union av Grenache och Nebbiolo.
    Min gissning: Skulle kunna vara en äldre Musar, pga de söta jordgubbstonerna.
    Det var: 2016(?) August Ridge Paso Robles Nebbiolo (ovanlig pga kalifornisk Nebbiolo)
  • Doftar strävt, med enbärsträ, tanniner, stickigt grön doft... vilket brukar betyda Syrah, särskilt Côte-Rôtie, för mig. Kärv och jobbig på ett underbart sätt, känns också Syrah.
    Min gissning: Syrah, nord-Rhônare med långsökt förklaring om varför den är ovanlig ;)
    Det var: 2014(?) Carnasciale (ovanlig pga 100% Caberlot)
  • Bränt gummi, myggmedel, rostat, mörk frukt. Känns som en släkting till föregående, fast något enklare.
    Min gissning: "Syrah från någonstans"
    Det var: 2008(?) Mission Estate Winery Hawkes Bay Syrah (ovanlig pga nyzeeländsk Syrah, vill jag minnas)
  • Luktar gammalt (på ett abstrakt sätt), trots tät rödsvart färg. Dill, eucalyptus, mörk frukt, lite spritig, mycket tanniner. Känns lite spanskt med dillen, och australiskt med eucalyptus. Rätt bra men blytung.
    Min gissning: Klassisk spansk mark med oklassiska druvor (ngt skumt autoktont förslagsvis), eller australisk Tempranillo
    Det var: 2004 Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra (ovanlig pga 200% ny ek och allmän modernism)

Min rangordning: August Ridge slår Carnasciale med en hårsmån, sen kommer på delad tredjplats Mission Estate, sist Bordeaux (som dock blev flightvinnare för gruppen)

Flight 4: "Kommer efter rött" och "sött"
  • Bärnstensfärgat. Sprit, boket gult äpple, valnöt, kontaktlim. Alkohol, mer äpple, och lite blommor i smaken. Jättekonstigt.
    Min gissning: ??
    Det var: 2013 Domaine Treloar MO2 (ovanlig pga "dry wine made from 100% late harvest Muscat petits grains, fermented and aged in the presence of oxygen to create a Roussillon version of a Vin Jaune")
  • Blekvit. Bränd plast, tropisk frukt, rostad kyckling. Sympatisk diesling med viss restsötma utan så värst mycket att säga i dagsläget.
    Min gissning: Min spanska Riesling
    Det var: 2013 Castell d’Encús Costers del Segre Ekam Essència (ovanlig pga Riesling i Spätlese-inspirerad stil från Cava-land)
Tack alla närvarande! Toppenkväll!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Funk, disktrasa, blåbär/drottningsylt, och framför allt torkad trattkantarell.
Min gissning: Ingen aning
Det var: Någon får komma med rättningar här, "C'est bon le vin", Bordeaux av oklar årgång (ovanlig pga innehåller större mängd Bochales(?) från tiden innan phylloxera, som ej trivs i deras jordmån)
Ska hjälpa dig här @gece
2010 La Cuvée A&A (Amis & Associés) från Château de la Vielle Chapelle
65% Bouchalès (vignes centenaires, analyse génétique réalisée en 2009) 25% Merlot et 10% autres cépages rares (Péloursin, Cot, Castet, Malbec, Carménère, Cab Sauvignon, Cab. Francs) Från en enda vingård vid kanten av La Garonne som klarade Phylloxera pga att den översvämmades varje vinter. Stockarna är alltså en bra bit över 120 år! Ett enda fat görs bra år (244 flaskor) Handplockas, naturlig jäst och lång maceration i betongkar sedan 6-10 månader i ny fransk ek.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Och här kommer bilderna:
BYOB 20180420 flight 1.jpg

Flight 1:
NV Leclerc-Briant La Ravinne (1 röst)
1988 Krug (5 röster)
2008 Clos des Bergeronneau (2 röster)
BYOB 20180420 flight 2.jpg

Flight 2:
2012 Tolpuddle Chardonnay (5 röster)
2016 Sybille Kuntz Orange Riesling (0 röster)
2013 Château Smith-Haut-Lafitte Blanc (2 röster)
2010 Domaine Leroy Bourgogne Aligoté (1 röst)
BYOB 20180420 flight 3.jpg

Flight 3:
2010 La Cuvée A&A (4 röster)
2014 August Ridge Paso Robles Nebbiolo (1 röst)
2014 Carnasciale (0 röster)
2008 Mission Estate Winery Hawkes Bay Syrah (1 röst)
2004 Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra (2 röster)
BYOB 20180420 flight 4.jpg

Flight 4:
2013 Domaine Treloar MO2 (1 röst)
2013 Castell d’Encús Costers del Segre Ekam Essència (7 röster)

Tack alla närvarande för en fantastisk provning (och sällskap)
 
Toppen