This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Väldigt intressant frågeställning som jag gärna skulle vilja ha svar på också. Nu är det dock inget som hindrar oss från att göra det oavsett hur lagligt det är, men det hade ju varit smidigt att kunna annonsera öppet.Är det någon som vet om det är okej att byta alkohol med någon annan öppet? Tex göra reklam att jag vill byta en champagne mot något.
Vet ju att man inte får sälja men aldrig ens tänkt på om man får byta.
Då väntar vi ivrigt svar ifrån kunskapsbankerna...Väldigt intressant frågeställning som jag gärna skulle vilja ha svar på också. Nu är det dock inget som hindrar oss från att göra det oavsett hur lagligt det är, men det hade ju varit smidigt att kunna annonsera öppet.
Ett bra sätt att bli av med sin gömma av trista vita Bourgogner.
Jag testar att slänga iväg ett mail.Inga byten på forumsidorna.
Om någon har tid och lust, skicka gärna ett mail till Folkhälsomyndigheten. De är övervakande myndighet.
Misstänker att länken nedan svarar på din fråga. Om jag tolkar det rätt så är det beskattningsbart. Så "bytena" får väl ske lagligt genom Stockhoms Auktionsverk.Är det någon som vet om det är okej att byta alkohol med någon annan öppet? Tex göra reklam att jag vill byta en champagne mot något.
Vet ju att man inte får sälja men aldrig ens tänkt på om man får byta.
Mailar och kollar iallafall så vi får svar till 100%Misstänker att byte av varor innebär skatteplikt
Misstänker att länken nedan svarar på din fråga. Om jag tolkar det rätt så är det beskattningsbart. Så "bytena" får väl ske lagligt genom Stockhoms Auktionsverk.
https://www.skatteverket.se/rattsin...1922409111.5.2e56d4ba1202f95012080006787.html
Är inte det slöseri med tid? Det är väl knappast troligt att de har något intressant att byta med.Om någon har tid och lust, skicka gärna ett mail till Folkhälsomyndigheten.
IOGT-NTO kanske vet? Om inte så kanske det kan hålla dem borta från andra mer väsentliga frågor en stund. Evil plan in progress...Har mailat Folkhälsomyndigheten men får inget svar. Finns det någon annan man kan maila för att fråga?
Mailade dom imorse och fick svar nu att han skickat vidare mitt mail till folk som är mer insatta i ärendet.IOGT-NTO kanske vet? Om inte så kanske det kan hålla dem borta från andra mer väsentliga frågor en stund. Evil plan in progress...
Vinnördar är annars lätta att övertyga med lite stimulans...Det skulle inte förvåna mig om du får ett intetsägande juristsvar som varken ger ett tydligt ja eller nej. Jag har aldrig hört talas om att någon åkt dit för det. När det gäller hur kommuner bör agera i alkoholärenden kan de ju tvingas att göra en egen bedömning om det inte finns domslut, men om det - som jag tror - inte finns några domar här så kör de kanske på den försiktiga linjen och avråder. Men vi får se. Kanske vi kan hitta några orädda kamikaze-piloter som vill testa? Kanske vi kunde få Julian Assange och Edward Snowden att byta varsin flaska med varandra mitt på Sergels torg i fullt dagsljus? Skulle faktiskt vara beredd att betala Assanges biljett från UK till Sverige (billigaste möjliga med Ryanair dock, inget extra lull-lull) för att få se det hända.
Helt klart en gråzon. Det jobbiga i det är att om man blir ertappad och någon åklagare får för sig att gå vidare med det kanske det blir ett prejudicerande fall och gråzonen är borta. Min personliga åsikt är att det ska vara okej att byta lite grejer, oavsett vad det är. Kanske till och med vin i byte mot pengarFick mail ifrån Folkhälsomyndigheten idag.
Hej Robin!
Din fråga regleras inte uttryckligen i alkohollagen och besvaras inte heller entydigt av förarbeten eller praxis. Alkohollagens bestämmelser säger att det är förbjudet att överlämna spritdrycker, vin eller starköl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år, samt att överlämna öl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18år.
Om byte av alkohol av en domstol skulle bedömas vara försäljning/handel så är det inte lagligt för privatpersoner.
Med vänlig hälsning
Carina Amréus
Alltså kanske en gråzon?