Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Byta alkohol privat

Mattias Schyberg

Administratör
Fick mail ifrån Folkhälsomyndigheten idag.

Hej Robin!
Din fråga regleras inte uttryckligen i alkohollagen och besvaras inte heller entydigt av förarbeten eller praxis. Alkohollagens bestämmelser säger att det är förbjudet att överlämna spritdrycker, vin eller starköl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år, samt att överlämna öl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18år.

Om byte av alkohol av en domstol skulle bedömas vara försäljning/handel så är det inte lagligt för privatpersoner.


Med vänlig hälsning
Carina Amréus


Alltså kanske en gråzon? :cigarr:
Det låter som att det bara är att köra på. Bra jobbat, Robin (nu vet vi även vad du heter, själv heter jag Mattias ;))!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men är du bra på göra hemsidor? Så pumpar vi Ebba Grön och dricker champagne!
Kombinationen Ebba Grön och Champagne låter så in i bänken uppkäftigt att jag nästan är beredd att bli champion (läs: Champagne-nörd). Den typen av motsatsförhållanden talar direkt till min reptilhjärna, det är verkligen...:finger:
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kombinationen Ebba Grön och Champagne låter så in i bänken uppkäftigt att jag nästan är beredd att bli champion (läs: Champagne-nörd). Den typen av motsatsförhållanden talar direkt till min reptilhjärna, det är verkligen...:finger:
Som gammal skejtare/punkare och nu champagne nörd så älskar jag att ge :finger: framförallt till staten ;-)
 

Livermore

Medlem
Men är du bra på göra hemsidor? Så pumpar vi Ebba Grön och dricker champagne!
Gjorde diverse hemsidor med "roliga" animationer när jag var liten. Tror dock att de var så fula att de var en skymf mot mänskligheten, men det kanske passar när vi ska revoltera mot staten ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min personliga åsikt är att det ska vara okej att byta lite grejer, oavsett vad det är. Kanske till och med vin i byte mot pengar :ängel:
Jag tycker också att det borde vara tillåtet att byta vin mot pengar privat, men det är väl bäst att påpeka att vin mot pengar = detaljhandel...
Byter man vin mot något helt annat ökar nog också risken att det "fastnar på fel ställe" i bedömningen.
Sådant som kan ses som samlarviner, där aktuellt årgång inte säljs på SB, är nog säkrast.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Gjorde diverse hemsidor med "roliga" animationer när jag var liten. Tror dock att de var så fula att de var en skymf mot mänskligheten, men det kanske passar när vi ska revoltera mot staten ;)
Sålänge du har notepad och html kunskap...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad ni krånglar... När det finns självförklarande lättanvända saker på webben som tex detta på Loopia, som tom en dino som jag klarar av att sätta upp på nägra timmar...

Skit i programmering och sådant nördstrunt. Fokus på innehåll o marknadsföring istället!
 
Toppen