Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Calvados

Daniel A

Administratör
Calva är underbart! Lemorton är tveklöst min favoritproducent. Har tyvärr inte tips på enklare kran än whiskyexchange.com.

Drack så sent som för några timmar sedan deras 10åring. Otroligt intensiv och välbalanserat fruktig!
DSC_1168.JPG
 

tobbe81

Medlem
För Dupont så skulle jag säga orginal eller reserv'e som en början för att få en känsla för producenten( dock var det säkert över 7 år sedan jag själv prövade dessa två instegs varianter). Om man inte vill lägga så mycket pengar på en flaska så kan man endå köpa någon utav duponts torra cider istället som de flesta är lagrade på calvadosfat och säljs i 750ml flaskor. För att få en smakbild och uppfattning utav stillen.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Jag skulle rekommendera Roger Groult. Nu är de tydligen något sparsamt presenterade i Sverige. Tycker deras instegscalvados är riktigt bra, med rätt mycket äppelkaraktär, passar också bra att ha i äppelkakan. Jag besökte dem för rätt många år sen och minns då att jag föredrog Calvados 12 år och yngre då den annars blev lite väl träig. Men det är en persolig åsikt som jag vet många inte håller med om.
 
Trådskapare
N

n_micke

Medlem
Fick bli en flaska dupont reserve och boulard xo idag på bolagsturen.

Boularen var tidigare testad men Duponten var riktigt trevlig även den.

Mer calvados åt folket!
 

Daniel A

Administratör
Det tog ju ett litet tag, men nu är privatimporten av Lemorton från Terroir genomförd. Ping @n_micke. Fungerade fint, men måste beställa sex flaskor (inte samma, och kan blandas upp med vin).

Köpte en Reserve, 10 ans och 1999a. Först ut blev:
DSC_2158.JPG

Supergott! Tillräckligt ung för att ha fruktig fräschör men med begynnande mognad för att ha lite kryddiga och murriga toner. Smaken är tämligen len (för att vara yngre brun sprit). Finstämd eftersmak. Päronen märks (notera Domfrontais på flaskan) genom någon form av elegans jag inte riktigt hittar i vanlig Calvados (är dock länge sedan jag drack calva senast). Mycket nöjd med det här köpet!
 

lukastollig

Pudelfantast
Det tog ju ett litet tag, men nu är privatimporten av Lemorton från Terroir genomförd. Ping @n_micke. Fungerade fint, men måste beställa sex flaskor (inte samma, och kan blandas upp med vin).

Köpte en Reserve, 10 ans och 1999a. Först ut blev:
Visa bifogad bild 21298
Supergott! Tillräckligt ung för att ha fruktig fräschör men med begynnande mognad för att ha lite kryddiga och murriga toner. Smaken är tämligen len (för att vara yngre brun sprit). Finstämd eftersmak. Päronen märks (notera Domfrontais på flaskan) genom någon form av elegans jag inte riktigt hittar i vanlig Calvados (är dock länge sedan jag drack calva senast). Mycket nöjd med det här köpet!
Oh! Blir sugen på bra calva... en absolut favorit. Tyvärr blir bättre brun sprit snabbt uppdrucken här hemma. Törstig fru...
 
Toppen