Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CAV0031 - Domaine Goisot

Caviste

Leverantör
Idag släppte vi årets allokering från Domaine Goisot på www.caviste.se. Lite osäker på hur länge den kommer kunna ligga uppe men vill i alla fall hinna tipsa forumets då jag vet att Goisots viner är uppskattade här.

Det är uppenbart för Guilhem Goisot att han förvaltar ett vinodlararv som sträcker sig flera hundra år tillbaka i tiden. Kan inte tänka mig att han någonsin föreställt sig något annat än att själv ta över efter sin far, Jean-Hughes, ett generationsskifte som pågår just nu. Alla familjens vingårdar ligger inom några kilometer från Saint-Bris le Vineux men trots detta så skiljer sig terroiren dramatiskt dessa emellan. Vingårdarna som passar bäst för aligoté är ofta nordsluttningar på lite lägre höjd där kalksten av kimmeridgientyp dominerar. För AOC Saint-Bris (sauvignon blanc) är det uteslutande nordsluttningar som är strikt geografiskt avgränsade för att få bära appellationens namn. Chardonnay odlas inom AOC Bourgogne Côtes d'Auxerre, gärna på kimmeridgensten men just vinet Gueules de Loup (från vingården med samma namn) kommer från chardonnay odlad i kalksten av portlandiantyp. Mycket kargare och hårdare än kimmeridgienjordarna och helt kritvit.

Den bästa beskrivningen jag kan komma på för vinerna från Domaine Goisot är ärliga. De utger sig inte för att vara något annat, vilket också i allra högsta grad gäller personerna bakom vinerna. Jag tycker priserna är hysteriskt låga för kvaliteten, vilket sannolikt beror på att området inte är särskilt omtalat.

Burghound har alltid gillat Goisots viner:
"I have said this many times before but it bears repeating: No one but no one delivers more quality for the price than Goisot. The quality is flat out amazing particularly given the modest appellations with which he works. I highly recommend these wines.”
Allen Meadows, Burghound Issue #32

CAV0031
2012 Bourgogne Aligoté
2012 Saint-Bris Exogyra Virgula
2011 Bourgogne Côtes d'Auxerre Gueules de Loup
Två av varje = 6 flaskor för 890 kr så länge lagret räcker.

Ha en skön sommar.
Cheers!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Andrew Nielsen har på kort tid seglat upp som framtidens namn i Bourgogne. Med sin firma, som han gett namnet Le Grappin, arbetar han huvudsakligen i de mindre omtalade kommunerna Savigny-les-Beaune och Beaune med visionen att göra bästa möjliga vin från underskattade vingårdar med stor potential. Arbetet i vingårdarna sker utan kemikalier och alltid så hantverksmässigt som möjligt. Le Grappin är en av få producenter i Bourgogne som även buteljerar och etiketterar för hand.

Bill Nanson, som driver Burgundy-Report, hyllade nyligen Le Grappin som en av tio okända producenter att ha koll på:
"An Aussie seduced by France, he gave up the world of advertising to make Burgundy. He seems constantly in motion, but his wines offer clarity, incision and contemplation – just lovely." - Bill Nanson, Wine-Searcher 'The 10 Best Unsung Burgundy Producers', 2014-01-07

CAV0032 - Le Grappin kostar 1790 kr och innehåller totalt 6 flaskor enligt följande:

2 flaskor 2011 Savigny-les-Beaune Blanc (265 kr/st) - Vitt vin att dricka nu (2014-2017)
2 flaskor 2012 Savigny-les-Beaune Rouge (275 kr/st) - Rött vin att dricka nu eller spara några år (2014-2020)
2 flaskor 2012 Beaune Premier Cru Les Boucherottes (355 kr/st) - Rött vin att lagra, gärna 3-5 år i sval källare (2015-2022)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
14.20 var det redan slutsålt, if you snooze you loose uppenbarligen och ingen låda till mig denna gång...
 

Appel

Medlem
@emanuel , du var inte ensam. Jag gick in 14.22 och då var alla lådor slut. Det lät på @Martin Berggren som att det skulle vara svårt att få fler lådor. Eller kan vi gå ihop ett gäng här i någon form av önskelista ;)?
 

Per Stade

Lege artis
@emanuel , du var inte ensam. Jag gick in 14.22 och då var alla lådor slut. Det lät på @Martin Berggren som att det skulle vara svårt att få fler lådor. Eller kan vi gå ihop ett gäng här i någon form av önskelista ;)?

Först nu såg jag mailet som tydligen kom kl 14.00
Inte tillräckligt vaken tydligen
image.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@emanuel , du var inte ensam. Jag gick in 14.22 och då var alla lådor slut. Det lät på @Martin Berggren som att det skulle vara svårt att få fler lådor. Eller kan vi gå ihop ett gäng här i någon form av önskelista ;)?
Ja, vi går ihop ett gäng och brukar maffiametoder!
Själv var man ju så lagom gangsta och ställde mig snällt i kö ifall någon ångrar sig... Jag uppskattar sannolikheten för det till ungefär 0,5%.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja, vi går ihop ett gäng och brukar maffiametoder!
Själv var man ju så lagom gangsta och ställde mig snällt i kö ifall någon ångrar sig... Jag uppskattar sannolikheten för det till ungefär 0,5%.
Verkar som att det inte fanns överdrivet många lådor till salu. Jag har lyckats fått via önskelistan så det var nog smart iaf.
 

Silenos

Medlem
Det var nog tur att jag ordnade mina pavor på annat sätt, jag är alltid för trög för att hinna köpa något. Det verkar vara bra drag i kommersen hos Caviste. Ni som fick tag i en låda tror jag inte kommer att bli besvikna (såvida ni gillar Côte de Beaune-rödingar från start det vill säga, det är inga tunga doningar).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, vi går ihop ett gäng och brukar maffiametoder!
Själv var man ju så lagom gangsta och ställde mig snällt i kö ifall någon ångrar sig... Jag uppskattar sannolikheten för det till ungefär 0,5%.
*prisad vare gud för skatteåterbäringen* -Verkar som att önskelistan fungerade (eller möjligtvis maffiametoderna) eftersom jag precis fick besked om att jag fick en låda trots allt... Ändrar således min uppskattning på sannolikheten för detta från 0,5% till 100%.
Tack tack farbror Caviste.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Där har du nyckeln till framgång. Du var trea på tur när jag upptäckte att jag räknat fel på tre lådor. Sista lådan mao!
@Martin Berggren -Sist jag var på bussgods och hämtade låda talade de om för mig att bussgods helt skulle avvecklas och utlämningsstället försvinna... Synd tycker jag, är smidigt att hämta där... Har ni någon ny plan för leveranser i framtiden eller?
 
Toppen