Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cédric Bouchard ?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Eller är det rätta namnet kanske ' Domaine Roses De Jeanne'?
Min 'vinlangare' har iaf ett parti kvar av, om jag förstår rätt, standard cuvéen
Inflorescence.

Jag har ingen erfarenhet av denne champagne-producent. Är det något här som kanske testat något av Bouchard's viner?
Förstår jag rätt görs samtliga viner ytterst limiterad mängd....kan det va nått detta?
 
SV: Cédric Bouchard ?

Bra skit :). klippte in de anteckningar jag gjort (druckit Cedric Bouchard ett antal gånger till men är slarvig med anteckningar , Cedric Bouchard är en av de bästa odlarna så du kan inte gå fel) . Inflorescence finns i två olika varianter. La Parcelle och Val Vilaine. Just Inflorescence kommer från hans pappas druvor så Cedric gör bara vinifieringen av dem. Alla Cedric Bocuhards viner är single parcel och endast en druvsort

2006 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Inflorescence Blanc de Noirs La Parcelle
Degad April 2010. Väldigt bra vin och flera grader bättre än sin lillebror. Direkt , mycket mineralig med röda fina bär, blommor och en viss brödighet. ren och fokuserad smak som vinner mycket på lite luft och värme. Bra eftersmak och vinet håller länge i glaset. Dock om man ska vara kritisk, Inflorescence når inte riktigt upp till samma klass som Cedric Bouchards övriga viner.

2006 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Rosé de Saignée Creux d'Enfer
100% Pinot Noit. Initialt lite artificiell lukt av "röda ferraribilar" som försviner efter ett tag och ersätts av mer komplax mineral och brödtoner. Väldigt vinifierat vin, lite likt López de Heredia rosé. Lång komplex eftersmak. Smaken är mer komplex än doften vilket är normalt sätt tvärt emot vad jag brukar uppleva.Utvecklas mycket i glaset

2002 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Inflorescence Blanc de Noirs La Parcelle
Pepprig,tydlig Pinot, inte så insmickrande som Val Vilaine men doften är full av frukter, persika, söt citrus, röda äpplen. Smaken är lite tunn, kanske inte en helt perfekt flaska men den känns lite ihålig som dock blir lite bättre med värme men vinet lyfter inte riktigt till den nivå jag är van vid från Cedric Bouchard. Stram och mycket syra men balanseras inte riktigt upp. Speciellt med tanke på året borde denna kunna prestera mer

2006 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Blanc de Blancs La Haute-Lemblé
Har utvecklats mycket på ett år, väldigt mineralig i doften men nu börjar like mjukare toner att bli tydliga. Lite pepprig och gröna äpplen. Direkt i munnen, inget socker gör att den nästan är lite åt Chablihållet.Syran hänger kvar länge. Skicklig vinmakare, kanske den bästa odlaren (förutom Selosse) just nu. (

2008 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Inflorescence Blanc de Noirs Val Vilaine
Otroligt doft, gröna äpplen jordgubbar, vanilj. Tydlig smak av pinot. ingen att tänka för mycket på utan bara att dricka. En av de bättre odlarna i champagne och det här är hans kanske mest förföriska vin. Inte komplext utan passar de flesta.

2006 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Blanc de Noirs Les Ursules
Fantastiskt vin, mycket ungt förstås, röda äpplen, knäck och lite honung i doften, följs upp med fin syra, citron och mycket bär i smaken, ett vin som skulle kunna dekanteras. Växer mycket i glaset.

2007 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Inflorescence Blanc de Noirs Val Vilaine
Exotiska frukter, mineraler i doften. Som att gå in i en fruktaffär. Vinet är silkeslent med en fyllig och elegant mousse. Mineraler och smak av anis och viol .

2005 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Pinot Blanc La Boloree
Så var man av med den delen av sin livslånga utbildning. Första 100% pinot blanc jag druckit. Doften är fantastisk men vinet är inte riktig balanserat. Ganska hög alkoholhalt. Lite spretigt och känns inte helt balanserat. Kräver lite högre temperatur för att komma till sin rätt

2005 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Pinot Blanc La Boloree
Samma fantastiska doft som senast men vinet känns som det hänger ihop bättre. Doften är dock det som lyfter det här vinet. Fruktiga aromer , lite pepprighet och en viss mineralitet som saknades i den förra flaskan. Är inte så estatisk som en del kring det här vinet men det är inte på något sätt ett dåligt vin. Tycker dock att hans BdB på chardonnay är betydligt bättre

2006 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Blanc de Blancs La Haute-Lemblé
Cedric Bouchard fortsätter att imponera. Blommig doft, rent och ingen dosage. Druvorna kommer fram på ett utmärkt sätt. Tydlig chardonnay karaktär med fina mineraltoner. Riktigt bra vin

2006 Cédric Bouchard / Roses de Jeanne Champagne Inflorescence Blanc de Noirs
Öppnar flaskan och känner blomdoften sprida sig i rummet, röda bär, mineraler följer, fin syra och läcker mousse, smak av anis, bra balans trots det unga vinet. Ger ordentligt mersmak.
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Cédric Bouchard ?

Intressant, de uppskattas verkligen. Tack:)

Jag läste även att Roses de Jeanne "Le Creux d'Enfer" tydligen bara är från rankor på en area av 0,032Ha. Vilket jag tycker är helt sjukt. Aldrig hört likande!

Vart köper du hans viner från föresten.....kan va kul o jämföra lite priser?

Ska bli mycket intressant att testa iaf:)
 
SV: Cédric Bouchard ?

johan1279 skrev:
Intressant, de uppskattas verkligen. Tack:)

Jag läste även att Roses de Jeanne "Le Creux d'Enfer" tydligen bara är från rankor på en area av 0,032Ha. Vilket jag tycker är helt sjukt. Aldrig hört likande!

Vart köper du hans viner från föresten.....kan va kul o jämföra lite priser?

Ska bli mycket intressant att testa iaf:)
Har inte köpt de i Sverige, vet faktiskt inte ens vem som tar in dem, de är lika hemliga som Cedric Bouchard själva, kanske en del av imagen :)

Jag har köpt på många olika ställen bland annat i Reims, FRW och Farr i England samt hos Pétillant. Vad gäller Le Creux d'Enfer, kanske det mest spännande vinet, helt annorlunda än det mesta jag druckit, hata eller älska, Har druckit det en 3-4 gånger och blir lika fascinerad varje gång. Jag tycker det är riktigt bra men har delat det med andra (bland annat odlare från Champagne) som absolut inte gillar vinet,
 

Elvis

Medlem
SV: Cédric Bouchard ?

Jag tillhör dem som inte alls tycker om Le Creux d'Enfer - intressant vin, visst, men inte gott.

Däremot har allt annat jag druckit fråN Cédric Bouchard varit riktigt bra och han tillhör definitivt det absoluta toppskiktet bland odlarna. Du kommer inte att bli missnöjd, Johan!
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Cédric Bouchard ?

Hah! Jag gav bara 31€ för inflorescense .inkl skatt ::)
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Cédric Bouchard ?

Jag kom även över 'Les Ursules' ...vad brukar den ligga för/omkring i pris?
Jag gav 44€....så?
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Cédric Bouchard ?

shorepower skrev:
44ۊr bra.

Var köper du :)

Efter noggrant sökande inser jag mer och mer hur omöjligt det är att få tag på Céderics viner, bortsett från ett antal sidor från USA med annorlunda prissättning.

Det är just därför jag väcker liv i denna tråd med en frågeställning; alla ni som köpt hans viner vad köpte ni dem för?

Alla riktlinjer tas vänligen emot
Vinerna i fråga är självklart:

Roses de Jeanne Les Ursules
Roses de Jeanne La Haute Lemblé
Roses de Jeanne La Bolorée
Roses de Jeanne Le Creux d'enfer
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Cédric Bouchard ?

moos skrev:
Se på vinmonopolet.no bara sök på Cédric Bouchard....
Tack!
ibland är saker o ting alldeles för nära!
Man har ju hört om alla Norrmän som åker över gränsen till Systemet o bunkrar.
Kan inte va lika vanligt som svensk att åka över till Norge för att plocka på sig god champagne ;)
 

moos

Medlem
SV: Cédric Bouchard ?

Kom ihåg, tull regler från Norge till Sverige så räknas mousserande vin som starkvin. 2l är maxs men om man beställer till ett nära liggande vinmonopol å åker över gränsen så är det nästan inte nån koll alls på utresa ur Norge....
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Cédric Bouchard ?

moos skrev:
Kom ihåg, tull regler från Norge till Sverige så räknas mousserande vin som starkvin. 2l är maxs men om man beställer till ett nära liggande vinmonopol å åker över gränsen så är det nästan inte nån koll alls på utresa ur Norge....
Tackar!
Ja man tar ju enkelt bilen genom, någon gränsvakt/tull existerar ju knappt mellan swe-no
 

moos

Medlem
SV: Cédric Bouchard ?

Mystiskt nog så existerar dom på vägen till Norge.... Men lycka till. Upprätta en konto, beställ till närmre vinmonopol, åk å hämta när det har anlänt...

Hur tycker du priserna var?
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Cédric Bouchard ?

moos skrev:
Mystiskt nog så existerar dom på vägen till Norge.... Men lycka till. Upprätta en konto, beställ till närmre vinmonopol, åk å hämta när det har anlänt...

Hur tycker du priserna var?

Jag har ju somsagt inte mycket preferens att gå på när de gäller pris. Därför jag ville se vad andra köpt för.
Men om man säger att inflorescence ligger på 300 och som exempel les ursules på runt 400 känns det ändå ganska nära marknads värdet? (men har somsagt inte full koll på de)
 
Toppen