Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ch. d’Yquem vs. Ch. Suduiraut

Trydebull

Medlem
Jag tittade lite snabbt på de elektroniska noter jag har, från samma årgångar av de respektive vinerna.
För mig skiljer det i snitt 5 poäng sisådär

Men båda vinerna är riktigt, riktigt bra - sen är d'Yquem fantastisk - också...

Stilmässigt, om det var det du menade, då finns det säkert de som kan ge en mer empirisk bild än vad jag är kapabel till, men för mig är de ganska lika, men CdY har än mer koncentration, än mer komplexitet, än mer av allt - och - ffa än bättre balans.

Sen får du betala för det. För mig, bedömningsmässigt finns det en viss exponential när det gäller bedömningen. Det krävs mer än motsvarande "en poäng" för mig att nå högre. Skillnaden mellan att skriva 96 eller 97 är betydligt större än att skriva 88 eller 89.

Är det värt det? Hell yes - livet är för kort för att dricka dåliga eller mediokra viner - nu tillhör ingen av de här två vinerna den kategorin - men det är absolut skillnad.
 
Trådskapare
Sigdarve

Sigdarve

Medlem
Jag tittade lite snabbt på de elektroniska noter jag har, från samma årgångar av de respektive vinerna.
För mig skiljer det i snitt 5 poäng sisådär

Men båda vinerna är riktigt, riktigt bra - sen är d'Yquem fantastisk - också...

Stilmässigt, om det var det du menade, då finns det säkert de som kan ge en mer empirisk bild än vad jag är kapabel till, men för mig är de ganska lika, men CdY har än mer koncentration, än mer komplexitet, än mer av allt - och - ffa än bättre balans.

Sen får du betala för det. För mig, bedömningsmässigt finns det en viss exponential när det gäller bedömningen. Det krävs mer än motsvarande "en poäng" för mig att nå högre. Skillnaden mellan att skriva 96 eller 97 är betydligt större än att skriva 88 eller 89.

Är det värt det? Hell yes - livet är för kort för att dricka dåliga eller mediokra viner - nu tillhör ingen av de här två vinerna den kategorin - men det är absolut skillnad.
Hur länge kan man förvara en öppnad flaska? SB skriver bara att 3-4 dagar är ok för vita viner. Men håller inte söta vita längre?
 

Pontus

Medlem
Jag tittade lite snabbt på de elektroniska noter jag har, från samma årgångar av de respektive vinerna.
För mig skiljer det i snitt 5 poäng sisådär

Men båda vinerna är riktigt, riktigt bra - sen är d'Yquem fantastisk - också...

Stilmässigt, om det var det du menade, då finns det säkert de som kan ge en mer empirisk bild än vad jag är kapabel till, men för mig är de ganska lika, men CdY har än mer koncentration, än mer komplexitet, än mer av allt - och - ffa än bättre balans.

Sen får du betala för det. För mig, bedömningsmässigt finns det en viss exponential när det gäller bedömningen. Det krävs mer än motsvarande "en poäng" för mig att nå högre. Skillnaden mellan att skriva 96 eller 97 är betydligt större än att skriva 88 eller 89.

Är det värt det? Hell yes - livet är för kort för att dricka dåliga eller mediokra viner - nu tillhör ingen av de här två vinerna den kategorin - men det är absolut skillnad.
Jag skulle nog säga att det är mindre än 5p, om vi pratar genomsnitt, men att Suduiraut är något mer årgångsberoende. Finns en del väldigt lyckade årgångar av Suduiraut, inte minst 2001. I övrigt håller jag med :)
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
Hur länge kan man förvara en öppnad flaska? SB skriver bara att 3-4 dagar är ok för vita viner. Men håller inte söta vita längre?
Jo, absolut. Om du dricker dem unga (dvs för kvalitetsviner säg yngre än 30-40 år :cool:) så vinner de dessutom på att få vara öppna, förvarade med kork eller förslutning, i kylen, eller en kall/sval källare, i en vecka - eller månad. Det finns olika preferenser där.

Men några dagar till en vecka eller två, försluten i en kyl - det är bara bra. Normalt sett.
 

lukastollig

Pudelfantast
Jag skulle nog säga att det är mindre än 5p, om vi pratar genomsnitt, men att Suduiraut är något mer årgångsberoende. Finns en del väldigt lyckade årgångar av Suduiraut, inte minst 2001. I övrigt håller jag med :)

Även Suduiraut 2009 är väldigt lyckad. För ung naturligtvis men det blir det bot på så småningom.
 
Trådskapare
Sigdarve

Sigdarve

Medlem
Yquem svider mycket mer i plånboken, såvida man inte blir bjuden! ;)
Visste att den kommentaren skulle komma förr eller senare. Men idag blev det Suduiraut. Inte druckit sött vitt sedan 2002 då jag köpte en liten flaska av nåt liknande. Borde inte de små skumpaglasen passa till sött vitt? Är det Orrefors Elixir Johan har på bilden. Köpte boken dec. 1982.
1999.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
Sigdarve

Sigdarve

Medlem
Kan en Suduiruat från en toppårgång vinna över en Yquem från en dålig årgång?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Visste att den kommentaren skulle komma förr eller senare.
Det var inte bara ett skämt. Det finns en tätklunga strax bakom Yquem, bestående av framför allt Suduiraut, Rieussec, Climens och de Fargues. (Det finns sedan andra 1er cru classé och 2nd cru classé som inte ligger långt efter tätklungan.) I en given årgång är Yquem nästan alltid bäst, men toppårgångar av de andra kan kvalitetsmässigt matcha Yquem i mellanårgångar. Så svaret på frågan
Kan en Suduiruat från en toppårgång vinna över en d*Yquem från en dålig årgång?
är ja. T.ex. är Suduiraut 2001 fenomenal (2001 är en toppårgång i Sauternes), och borde matcha eller slå vissa Yquemer. Jag tror dock inte att någon Yquem producerad de senaste decennierna får pisk av Suduiraut 99 med mindre än att den är fellagrad eller defekt.

Suduiraut och Rieussec brukar vara lite lättare att hitta än de övriga i tätklungan, åtminstone i Sverige. Av dessa två tycker jag att Suduiraut brukar ha lite friskare syra och i sin ungdom lite mer citrustoner, medan Rieussec är lite kryddigare. Det som oftast utmärker Yquem är ännu lite mer kraft och koncentration i kombination med balans, vilket i söta viner betyder bra syra.

Suduiraut 2002 och sedan 1999 har i flera år sålts för absurt bra priser i Sverige, vilket förmodligen har förvridit bilden av vad en mogen Sauternes 1er cru classé ska kosta. Det är bara att tacka och ta emot.
 

Jos

Medlem
Jag tror dock inte att någon Yquem producerad de senaste decennierna får pisk av Suduiraut 99 med mindre än att den är fellagrad eller defekt
Så kostar också den billigaste Yquemen på bolaget just nu 10 ggr mer än en flaska Suduiraut -99 så man får hoppas att du har rätt...

Edit: Hur billig man än tycker Suduiraut 1999 är i Sverige så hittar men den billigare ute i Europa. Utbud och efterfrågan...
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Roligt! Tycker precis tvärtom. Att Rieussec är friskare och mer citron och Suduiraut är kryddigare, mer saffran och lite tyngre.
Jag håller definitivt med om saffranstonen.
Om jag minns rätt, brukar Rieussec inte vara med på Union des Grands Crus årliga provning för "kreti och pleti" i Bordeaux, men däremot Suduiraut. Det är där jag oftast har provat riktigt många Sauternes mot varandra. Så jag har nog oftare provat Suduiraut mot andra 1er cru classé och 2nd cru classé, än Suduiraut mot Rieussec. Ströflaskor här hemma har ungefär lika ofta blivit Suduiraut som Rieussec, men oftast klarar man sig bra på en sauternes åt gången.
Det blir alltför sällan sötvinsprovningar. Blev plötsligt sugen på en stor Sauternes 2001-provning.
 
Toppen