Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ch. d’Yquem vs. Ch. Suduiraut

Jos

Medlem
Jag håller definitivt med om saffranstonen.
Om jag minns rätt, brukar Rieussec inte vara med på Union des Grands Crus årliga provning för "kreti och pleti" i Bordeaux, men däremot Suduiraut. Det är där jag oftast har provat riktigt många Sauternes mot varandra. Så jag har nog oftare provat Suduiraut mot andra 1er cru classé och 2nd cru classé, än Suduiraut mot Rieussec. Ströflaskor här hemma har ungefär lika ofta blivit Suduiraut som Rieussec, men oftast klarar man sig bra på en sauternes åt gången.
Det blir alltför sällan sötvinsprovningar. Blev plötsligt sugen på en stor Sauternes 2001-provning.
Kan ha nån Suduiraut 2001 liggandes :cool:
 

Håkan

Medlem
Jag håller definitivt med om saffranstonen.
Om jag minns rätt, brukar Rieussec inte vara med på Union des Grands Crus årliga provning för "kreti och pleti" i Bordeaux, men däremot Suduiraut. Det är där jag oftast har provat riktigt många Sauternes mot varandra. Så jag har nog oftare provat Suduiraut mot andra 1er cru classé och 2nd cru classé, än Suduiraut mot Rieussec. Ströflaskor här hemma har ungefär lika ofta blivit Suduiraut som Rieussec, men oftast klarar man sig bra på en sauternes åt gången.
Det blir alltför sällan sötvinsprovningar. Blev plötsligt sugen på en stor Sauternes 2001-provning.
Kul initiativ. Bidrar med Lafaurie Peyragey. Skall vi vänta på Gilette? Borde väl släppas snart?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är själv en stor älskare av Suduiraut. Faktum är att den första snurken Sauternes jag nånsin drack var deras magiska '82:a. I fjol drack jag återigen deras 82:a, men Cuvée Madame med @Mats vilken nostalgitripp och vilket maffigt erigerat vin. Sista skvätten står fortfarande kvar i Mats kyl.

Just årgång '82 tror jag nog att Sudden slår Ycken. Annars är det väl nästan jämnt skägg under 2001 och (efter vad jag hört) är Yckens 2010 kanske det bästa söta vinet någonsin, alla kategorier. Men, det kom från en Y-älskare och jag är mot barnarov. Mao, man kan ju taga det påståendet med en liten nypa luktsalt.

Håller med om Suduiraut som en av de kryddigaste Sauternerna och förmodligen den med mest unik och konsekvent aromprofil.

Har aldrig riktigt varit kompis med Rieussec, då jag ofta tycker den är klumpig med just något klen syra.

Kan ju också tycka att jag hellre njuter av 1 glas Sudden per kväll än 3 glas Ycke i månaden. Samma pris, mindre njutning. Men, har du en plånbok som aldrig gråter, så varför inte Ycke varje dag ;-)
 

Daniel A

Administratör
Ungefär, såg 97an i butiker, men de kan välja att skjuta på 01an och ta 03an före. Det enda vi vet om när Gilette släpper är att vi inget vet. Finns det fler i vinvärlden som enbart släpper mogna viner? Kom att tänka på Ampeau och Kalin.
Jag skulle säga att Lopez de Heredia enbart släpper mogna viner. Skulle säga Bressan också, men där blir det mer definitionsfråga på vad som är moget och inte.
 

Håkan

Medlem
Jag skulle säga att Lopez de Heredia enbart släpper mogna viner. Skulle säga Bressan också, men där blir det mer definitionsfråga på vad som är moget och inte.
Ok vi omdefinierar. Vilka vinproducenter lagrar viner ca 20 år innan de säljer? Tre ovan är exempel.
 

Keen

slan
Vill minnas att den Suduirat ’72 vi drack var väldigt god, dock länge sen så ytterst vaga minnen. Dock minns jag tydligt Salon ’97 som näst intill odrickbar. Du (det var väl din?) borde sparat den @Jos



F010C5DF-C78B-4CB4-830A-9532726D5D8E.png



Djuret hade för övrigt d'Yquem '90 på glas, så knep det sista ur flaskan igår. Väldigt god, men sent på kvällen så inga noter utöver det.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Vill minnas att den Suduirat ’72 vi drack var väldigt god, dock länge sen så ytterst vaga minnen. Dock minns jag tydligt Salon ’97 som näst intill odrickbar. Du (det var väl din?) borde sparat den @Jos



Visa bifogad bild 19611


Djuret hade för övrigt d'Yquem '90 på glas, så knep det sista ur flaskan igår. Väldigt god, men sent på kvällen så inga noter utöver det.
Ja det var länge sen! Trevlig kväll vad jag minns! :) Barnarovet på Salonen stod @CH för ;)
 

Vinocognito

Medlem
Ungefär, såg 97an i butiker, men de kan välja att skjuta på 01an och ta 03an före. Det enda vi vet om när Gilette släpper är att vi inget vet. Finns det fler i vinvärlden som enbart släpper mogna viner? Kom att tänka på Ampeau och Kalin.
I Champagne så har vi Guy Michel i Pierry som aldrig släpper ett vin som inte är redo för att korkas upp.
När jag besökte i somras så köpte jag "prestigeviner" till vettig peng från 1982, 1988,1989 (typ 50€)
Vintage från 1998 och 2002 (typ 25€)
NonVintage till mycket lågt pris där BdB var gjort enbart från år 2007, och rosé från enbart 2008. (<20€)

I området norr om Verona så har vi ju legendariska Quintarelli som aldrig släpper ett vin som inte är redo för att drickas.
Underbara viner som kostar en del, men ack så gott.
 
Toppen