Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Fixfred

Medlem
Självklart är det importören som prissätter sina varor men i detta fallet är det ju samma för både vanliga och rosen, därav min undran varför den ena minskat i pris.


Tror dessvärre inte priset kan höjas nu när flaskorna är i systembolagets ägo och katalogen för webbsläppet kommit ut, eller har det skett tidigare?
Jag levererar öl till Systembolaget och vi har endast möjlighet att uppdatera pris var 3e månad.
 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte bara kolla om det är någon som vet om DomP Rosé "standard" brukar dyka upp på Bolaget eller om vi bara kan räkna med Lady Gaga-versionen?
Syftar då speciellt på -08 versionen.

Om det är otydligt vilken jag menar så är det denna;
9ebc7beea2ee3ed305ff79da4ac3.jpeg
 

Martinski

Medlem
Bollinger kommer ju ha R.D 2008 reveal i veckan.

Men när kan den tänkas komma till bolaget. Om det blir ännu ett websläpp blir jag bara trött …

R.D 2007 släpptes väl i Maj 2021? Kan väl tänka mig den kommer hit i maj då.

Tänker hugga runt 2-3 flaskor .. speciellt pga jag inte har någon LGA 2008. Missade den 2019.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bollinger kommer ju ha R.D 2008 reveal i veckan.

Men när kan den tänkas komma till bolaget. Om det blir ännu ett websläpp blir jag bara trött …
Hur tänker du dig annars att den skulle lanseras? Enbart privatimport?
Med tanke på 2008-hypen kring alla prestigechampagner kan jag inte tänka mig att SB väljer något annat än webblansering när en 2008:a kommer i liten volym.
 

Thirsty

Smygnykterist
Hur tänker du dig annars att den skulle lanseras? Enbart privatimport?
Med tanke på 2008-hypen kring alla prestigechampagner kan jag inte tänka mig att SB väljer något annat än webblansering när en 2008:a kommer i liten volym.
Killgissar på att @Martinski syftade på websläpp eller TS (alla har inte benkoll på förväntad antal flaskor etc :)).

Killgissar vidare som du att det blir web då folk ute i stugorna som inte synes vara skumpa drickare direkt tycks ha en besattenhet av 2008.

När den kommer i tid till SB har jag dock ingen aning om. Nu när SB priset på LGA har höjts till 1.899 för 2014 känns nätprist på ex 2.150 kr (exkl frakt) för 2008 som relativt ok (iaf för de som köper senaste årgången på SB så kan det vara läge att släppa SB sargen :D).
 

Martinski

Medlem
Hur tänker du dig annars att den skulle lanseras? Enbart privatimport?
Med tanke på 2008-hypen kring alla prestigechampagner kan jag inte tänka mig att SB väljer något annat än webblansering när en 2008:a kommer i liten volym.

R.D 2007 fanns ju i TS i drygt ett år åtminstone och fanns att köpa i flera butiker. Köpte en på Vivino utan trälåda också för 1800kr och en i Uddevalla med trälåda. Så därför man funderar på hur 08 släppet blir.
 

Sonderlese

Medlem
Bollinger kommer ju ha R.D 2008 reveal i veckan.

Men när kan den tänkas komma till bolaget. Om det blir ännu ett websläpp blir jag bara trött …

R.D 2007 släpptes väl i Maj 2021? Kan väl tänka mig den kommer hit i maj då.

Tänker hugga runt 2-3 flaskor .. speciellt pga jag inte har någon LGA 2008. Missade den 2019.

Hur tänker du dig annars att den skulle lanseras? Enbart privatimport?
Med tanke på 2008-hypen kring alla prestigechampagner kan jag inte tänka mig att SB väljer något annat än webblansering när en 2008:a kommer i liten volym.
Säkert max 1 st. per kund dessutom.
 
  • Like
Reactions: A77

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Hur tänker du dig annars att den skulle lanseras? Enbart privatimport?
Med tanke på 2008-hypen kring alla prestigechampagner kan jag inte tänka mig att SB väljer något annat än webblansering när en 2008:a kommer i liten volym.

Hur tänker du dig annars att den skulle lanseras? Enbart privatimport?
Med tanke på 2008-hypen kring alla prestigechampagner kan jag inte tänka mig att SB väljer något annat än webblansering när en 2008:a kommer i liten volym.
De görs vell rätt mycket flaskor RD vell ?
 

mackan92

Medlem
R.D 2007 fanns ju i TS i drygt ett år åtminstone och fanns att köpa i flera butiker. Köpte en på Vivino utan trälåda också för 1800kr och en i Uddevalla med trälåda. Så därför man funderar på hur 08 släppet blir.
Har du koll på hur många flaskor som kom förra året med 2007?
 

Martinski

Medlem
Har du koll på hur många flaskor som kom förra året med 2007?

Exakt hur många vet jag ej men var väl runt 2500-3000 vill jag minnas. Det fanns tillgänglig att beställa och fanns i butik till åtminstone i våras, så nästan cirka 2 år.

Det var Maj 2021 R.D 2007 kom.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Diverse info om RD 2008:
- 71 % PN och 29 % Chardonnay
- 14 år på jästen vs 7 år för LGA
- 3 g/l vs 8 g/l för LGA 2008
- 4 månader på korken innan försäljning vs 12 månader för LGA
- Ytterligare två deggningar kommer göras, den andra omgången troligen under oktober 2023 och den tredje omgången troligen under oktober 2024.
- Riktpris i UK 350 £
- Riktpris i US 440 $
- Enligt Cyril är den en "masterpice", såklart..
;)
 

Martinski

Medlem
Diverse info om RD 2008:
- 71 % PN och 29 % Chardonnay
- 14 år på jästen vs 7 år för LGA
- 3 g/l vs 8 g/l för LGA 2008
- 4 månader på korken innan försäljning vs 12 månader för LGA
- Ytterligare två deggningar kommer göras, den andra omgången troligen under oktober 2023 och den tredje omgången troligen under oktober 2024.
- Riktpris i UK 350 £
- Riktpris i US 440 $
- Enligt Cyril är den en "masterpice", såklart..
;)

Blir intressant vad den landar på här då. Bolaget lyckas ju ändå få in prestige flaskor för billigare.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Diverse info om RD 2008:
- Riktpris i UK 350 £
- Riktpris i US 440 $
Ouch! I forna tider brukade väl senaste årgången av RD kosta ungefär 2x av vad senaste årgången av LGA kostade. På senare år har väl RD-premien däremot krympt nedåt 1,5 i takt med att LGA har pumpats upp i pris? Men nu ser den ut att öka rejält, för det där måste väl vara en RD-premie på 2,5-3x?
 
Toppen