Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Håller med, de ger sig in i matchen nu och bara jagar prestiger har ju missat hela tåget med alla odlar-nollåttor och icke-prestiger.

Känns bra att man redan fyllt upp källaren med 08 utan stress, nu känns det mest som körsbäret på toppen och man råkar få tag på någon kul prestige av årgången...

Verkar som det startat typ nu! Winston gick lätt att få tag i höst. Även Cristal om än lite mer passning krävdes. Philipponnat BdB gav jag 1050 kronor per flaska för i november. Nu tar FdP för 1100 kronor slut på några minuter. Att notera var att Philipponnat var magnum för det priset.

Med tanke på att de första 08orna som jag köpte inhandlades någon gång 2012 så håller jag med, väl sent att komma på storheten av denna årgång i början av 2019 :).
 
För vissa som ger oss in i matchen så är 2008 den första årgången värd att lägga i källaren. Missar man 88, 96, 02 så är det ju 08 på tur helt enkelt. :)

Beror på vin. Finns mycket att dricka där emellan. 04orna dricker bra nu, vissa 05or är också mycket bra. 2010 och 12 levererar också. Tidigare årgångar 1998 är inte heller att förakta.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Håller med, de ger sig in i matchen nu och bara jagar prestiger har ju missat hela tåget med alla odlar-nollåttor och icke-prestiger.

Känns bra att man redan fyllt upp källaren med 08 utan stress, nu känns det mest som körsbäret på toppen och man råkar få tag på någon kul prestige av årgången...
AMEN!
 

Thirsty

Smygnykterist
Verkar som det startat typ nu! Winston gick lätt att få tag i höst. Även Cristal om än lite mer passning krävdes. Philipponnat BdB gav jag 1050 kronor per flaska för i november. Nu tar FdP för 1100 kronor slut på några minuter. Att notera var att Philipponnat var magnum för det priset.

Med tanke på att de första 08orna som jag köpte inhandlades någon gång 2012 så håller jag med, väl sent att komma på storheten av denna årgång i början av 2019 :).
Kan inte det ha viss inverkan av att de flesta vintage fanns i ”överflöd” dvs lätta att få tag på medan prestagerna släpps i mer begränsad upplaga och tar snabbt slut på SB (allt finns om inte annat tillgängligt på www).
 
Kan inte det ha viss inverkan av att de flesta vintage fanns i ”överflöd” dvs lätta att få tag på medan prestagerna släpps i mer begränsad upplaga och tar snabbt slut på SB (allt finns om inte annat tillgängligt på www).

Inte för att strö salt i såren men jag lämnade tillbaka 12 flaskor WC i november då det blev missförstånd mellan mig och en vän. Kände att det blev väl mycket Winston i källaren. Och då fanns att få tag i på flera ställen. Cristal köptes också upp av flera någon/några dagar efter släpp.

Vet inte vilka andra viner som varit panik kring men det känns som den ökat på sistone, paniken alltså.

Det kommer alltid nya viner :)
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Inte för att strö salt i såren men jag lämnade tillbaka 12 flaskor WC i november då det blev missförstånd mellan mig och en vän. Kände att det blev väl mycket Winston i källaren. Och då fanns att få tag i på flera ställen. Cristal köptes också upp av flera någon/några dagar efter släpp.

Vet inte vilka viner andra som varit panik kring men det känns som den ökat på sistone, paniken alltså.

Det kommer alltid nya viner :)
Finns nog en del som inte var trigger happy vid släppen alt tänkte att de kunde köpa de långt senare alternativt de inte gillar att köpa på nätet och få det hemkört till dörren, som är lite stressade nu.
Själv har jag köpt allt jag velat ha so far så är mer än nöjd. :)
 

FredrikC

Medlem
Verkar som det startat typ nu! Winston gick lätt att få tag i höst. Även Cristal om än lite mer passning krävdes. Philipponnat BdB gav jag 1050 kronor per flaska för i november. Nu tar FdP för 1100 kronor slut på några minuter. Att notera var att Philipponnat var magnum för det priset.

Med tanke på att de första 08orna som jag köpte inhandlades någon gång 2012 så håller jag med, väl sent att komma på storheten av denna årgång i början av 2019 :).
Hur kan du säga att Cristal gick lätt att få tag på?första släppet tog slut svinfort och släpp nummer två gick på 30 sekunder?
 
Hur kan du säga att Cristal gick lätt att få tag på?första släppet tog slut svinfort och släpp nummer två gick på 30 sekunder?

Ett antal som köpte i butik dagen efter. Kanske inte på webbsläppet. I övrigt, många som rapporterat om köp på flygplatser, själv köpte jag mina Cristal i England etc.

Samma som för mig med WC. Fanns många i butik. köpte inte på webb
 
Menar också vad jag skrev tidigare, det kommer alltid nya viner. Förstår helt känslan av panik, som jag fick exvis när @Kostjan köpt Ay Vauzelle Terme och jag inte. Men har säkert en och annan flaska som någon annan får panik att de inte har.

Så man får helt enkelt träffas och dricka ihop, det är ju trots allt det som är det roliga med vin, dela erfarenheten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Menar också vad jag skrev tidigare, det kommer alltid nya viner. Förstår helt känslan av panik, som jag fick exvis när @Kostjan köpt Ay Vauzelle Terme och jag inte. Men har säkert en och annan flaska som någon annan får panik att de inte har.

Så man får helt enkelt träffas och dricka ihop, det är ju trots allt det som är det roliga med vin, dela erfarenheten.
Amen!
 

Sigdarve

Medlem
För vissa som ger oss in i matchen så är 2008 den första årgången värd att lägga i källaren. Missar man 88, 96, 02 så är det ju 08 på tur helt enkelt. :)
Precis. Jag har bara varit här sedan december förra året. Svårt att bara låta alla nollåttor passera, då alla här verkar hylla dem. De ska ju ändå lagras nåt decennium, så då hinner man dricka annat under tiden. Undrar om 2018 kommer att vara en bättre årgång? Verkar lovande årgång tydligen.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Precis. Jag har bara varit här sedan december förra året. Svårt att bara låta alla nollåttor passera, då alla här verkar hylla dem. De ska ju ändå lagras nåt decennium, så då hinner man dricka annat under tiden. Undrar om 2018 kommer att vara en bättre årgång? Verkar lovande årgång tydligen.
Redan börjat lägga undan kronor och ören tills dess haha.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Beror på vin. Finns mycket att dricka där emellan. 04orna dricker bra nu, vissa 05or är också mycket bra. 2010 och 12 levererar också. Tidigare årgångar 1998 är inte heller att förakta.

Absolut är det så! På restaurang köper jag nästan aldrig de haussade årgångarna utan siktar på exempelvis 89,95 eller 04.

2010 har jag ingen feeling för alls, däremot 09 som ligger i kölvattnet av 08. Pratade med Chiquet på Jaquesson om det och han jämförde 09 med 89.

Nu är dock provningsmaterialet rätt tunt för både 2009 och 2010. Enda vinet jag testat mot varandra är Roederer Rosé 09 och 10 på magnum. Minns också Vilmart Rosé 2009 som bättre än 10.

Tycker även många 07or levererar unga som Delamotte och FdP. Lite brådmogna så nog inget för långlagring dock.
 

Segol

Medlem
Menar också vad jag skrev tidigare, det kommer alltid nya viner. Förstår helt känslan av panik, som jag fick exvis när @Kostjan köpt Ay Vauzelle Terme och jag inte. Men har säkert en och annan flaska som någon annan får panik att de inte har.

Så man får helt enkelt träffas och dricka ihop, det är ju trots allt det som är det roliga med vin, dela erfarenheten.
@Kostjan Har du handlat Vauzelle Terme?
I så fall är du ju inte beroende av mig, fan också
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Precis. Jag har bara varit här sedan december förra året. Svårt att bara låta alla nollåttor passera, då alla här verkar hylla dem. De ska ju ändå lagras nåt decennium, så då hinner man dricka annat under tiden. Undrar om 2018 kommer att vara en bättre årgång? Verkar lovande årgång tydligen.
Redan börjat lägga undan kronor och ören tills dess haha.
Innan 2018 börjar säljas har vi 2012 och (kanske?) 2015. Spara snabbare!
 

lukastollig

Pudelfantast
Innan 2018 börjar säljas har vi 2012 och (kanske?) 2015. Spara snabbare!

Ja, 2012 är lovande. De få flaskor jag druckit har varit riktigt fina och årgången är mer än vanligt haussad (alla årgångar är mer eller mindre haussade vid release, åtminstone av vinbranschen :rolleyes: )
 
Toppen