Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne förvarat i ett varulager

Tja första inlägget här.

Nu till min fråga har fått tag i en flaska champagne som jag har haft svårt att få tag i. Beställde den förra veckan och den kom idag. tyvärr ska jag åka iväg på semester i 2 veckor och kan inte ta emot den utan den måste ligga där.

Till min fråga. Tror ni skumpan kommer ta skada / bli dålig av att ligga i det lagret under 2 veckors tid. Har ingen aning om temperaturen i lagret. Men den ligger i låda så ljus exponering kommer ej finnas men temp fluktationer och högre temp än jag skulle vilja är nog givet
 
Trådskapare
W

Winerookie

Medlem
Tja ser att jag la den i helt fel forum del och verkar inte kunna radera eller flytta inlägget så om någon admin kunde hjälpa till med det hade det varit uppskattat!
 

jrick

Medlem
Väldigt svår fråga att svara på om du inte vet om temperaturen är 20 eller 30 grader och om det är ett moget eller nyare vin…. Två veckor för en nyare flaska i en normal inomhustemperatur upp till max 22-23 grader skulle jag inte oroa mig för. Även några grader till har jag erfarenheten att det inte är något problem men där nånstans börjar jag bli nervös och skulle undvika om det gick.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tja första inlägget här.

Nu till min fråga har fått tag i en flaska champagne som jag har haft svårt att få tag i. Beställde den förra veckan och den kom idag. tyvärr ska jag åka iväg på semester i 2 veckor och kan inte ta emot den utan den måste ligga där.

Till min fråga. Tror ni skumpan kommer ta skada / bli dålig av att ligga i det lagret under 2 veckors tid. Har ingen aning om temperaturen i lagret. Men den ligger i låda så ljus exponering kommer ej finnas men temp fluktationer och högre temp än jag skulle vilja är nog givet

Frågan har diskuterats tidigare och senast i den här tråden.

Sammanfattningsvis kan sägas att det är väldigt vanligt att dra slutsatser om vad som inte fungerar utifrån vad som man vet fungerar (kall, fuktig, mörk källare). Klassiskt felslut.

Framgår inte om det är Systembolaget eller speditörens lager men tänk så här. Hade dina viner skadats så hade miljontals andra viner också varit skadade och odrickbara när flaskorna transporteras på sommaren och står i butiker och lagerhyllor i flera veckor/månader. Själv är jag mest orolig för själva transporten under högsommaren eftersom lastutrymmen kan bli betydligt varmare än lufttemperaturen.
 

Pontus

Medlem
Frågan har diskuterats tidigare och senast i den här tråden.

Sammanfattningsvis kan sägas att det är väldigt vanligt att dra slutsatser om vad som inte fungerar utifrån vad som man vet fungerar (kall, fuktig, mörk källare). Klassiskt felslut.
Tror snarare att erfarenheter om vad som inte fungerat lett fram till vissa slutsatser. För varmt, för torrt, för varierande temp osv.
 
Trådskapare
W

Winerookie

Medlem
Frågan har diskuterats tidigare och senast i den här tråden.

Sammanfattningsvis kan sägas att det är väldigt vanligt att dra slutsatser om vad som inte fungerar utifrån vad som man vet fungerar (kall, fuktig, mörk källare). Klassiskt felslut.

Framgår inte om det är Systembolaget eller speditörens lager men tänk så här. Hade dina viner skadats så hade miljontals andra viner också varit skadade och odrickbara när flaskorna transporteras på sommaren och står i butiker och lagerhyllor i flera veckor/månader. Själv är jag mest orolig för själva transporten under högsommaren eftersom lastutrymmen kan bli betydligt varmare än lufttemperaturen.

Tack läste igenom tråden känner mig lugnare

Är Brings lager den ligger på, även kollat arbetsmiljö lagar vad den temperaturen ska vara vid aktivt arbete så det har gett mig ett lugn där med haha.

Sen om jag inte läst till mig helt fel så borde korken åkt upp lite, nivån minskat och "spill vin" på flaskan vid koktvin.
 

Pontus

Medlem
Tack läste igenom tråden känner mig lugnare

Är Brings lager den ligger på, även kollat arbetsmiljö lagar vad den temperaturen ska vara vid aktivt arbete så det har gett mig ett lugn där med haha.

Sen om jag inte läst till mig helt fel så borde korken åkt upp lite, nivån minskat och "spill vin" på flaskan vid koktvin.
Att vinet blivit "kokt" märks nog tyvärr oftast Inte förrän vid öppnande. Det har hänt mig med två leveranser, båda mitt i sommaren under värmebölja. Gissningsvis lastbilar som stått i solen... På ett lager är det nog relativt osannolikt att det blir så varmt att vinet tar skada.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tror snarare att erfarenheter om vad som inte fungerat lett fram till vissa slutsatser. För varmt, för torrt, för varierande temp osv.
Ja visst är det så men frågan är vad som är för varmt, torrt och varierande. 16,20,24 eller 30 grader, vad krävs för luftfuktighet, vad har tiden för inverkan och var går gränsen för temperaturfluktationerna när det gäller amplitud, frekvens och tidskonstant?

Min poäng är att förhållanden som avviker från en klassisk mörk, fuktig och sval källaren inte nödvändigtvis är skadliga för vinet. Favoritexemplet är myten att vibrationer skulle vara skadliga för vinet. Vibrationer finns inte i en källare men det betyder inte att vibrationer är skadliga för vinet.

Vilken studie visar att vibrationer skadar vinet och hur smakar ett vibrationsskadat vin?:eek:
 

jrick

Medlem
@Crist(al)ian 77 håller med om att vibrationer måste ha en överdriven betydelse för viners välmående. Klart man kan tänka sig att stora mängder vibrationer i stil med att vinet skulle ligga i ett maskinrum är tänkbart att det skulle kunna ha en negativ påverkan framförallt på äldre viner, men jag har lite svårt att tro att den ofta citerade vibrationen från ett kylskåp skulle ha någon betydande inverkan.
 

OdeVin

Njutare
Mognaden av vinet sker ju i mångt och mycket i växelverkan mellan luften (syret) i flaskan och diverse komponenter i vinet. Då är det ju inte så väldigt långsökt att tänka sig att vibrationer påverkar denna process i form av ökad syrekontakt eller störd process i allmänhet. Sen är jag också skeptisk till om denna påverkan kan vara särskilt stor. Nyfiken på om det finns någon som kan känna igen ett vibrationsskadat vin. :rolleyes:
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Mognaden av vinet sker ju i mångt och mycket i växelverkan mellan luften (syret) i flaskan och diverse komponenter i vinet. Då är det ju inte så väldigt långsökt att tänka sig att vibrationer påverkar denna process i form av ökad syrekontakt eller störd process i allmänhet. Sen är jag också skeptisk till om denna påverkan kan vara särskilt stor. Nyfiken på om det finns någon som kan känna igen ett vibrationsskadat vin. :rolleyes:

Har två vinkylare. En vinkyl för de som jag dricker i närtid och ett vinskåp som jag har använt för de "bästa vinerna"..... sedan har jag jag vinlagring under trappen som jag har ganska många vin.... Detta område har en medel temp som är ungefär 12-14 under vinter och 17-20 under sommar och vår och höst ngt mitt emellan..... kan under de värsta månaderna under sommaren bli ngt högre .... har under 10 års tid inte känt att det varit ngt problem jmf med de som jag har i kylarnara... tror vin tål rätt mycket mer än var man tror, särskilt om det inte är väldigt hög temp och att temp inte varierar.... vinylen har kompressor men är välfylld så den går inte så ofta, har aldrig känt att vibrationer skulle vara ngt problem....
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Ja visst är det så men frågan är vad som är för varmt, torrt och varierande. 16,20,24 eller 30 grader, vad krävs för luftfuktighet, vad har tiden för inverkan och var går gränsen för temperaturfluktationerna när det gäller amplitud, frekvens och tidskonstant?

Min poäng är att förhållanden som avviker från en klassisk mörk, fuktig och sval källaren inte nödvändigtvis är skadliga för vinet. Favoritexemplet är myten att vibrationer skulle vara skadliga för vinet. Vibrationer finns inte i en källare men det betyder inte att vibrationer är skadliga för vinet.

Vilken studie visar att vibrationer skadar vinet och hur smakar ett vibrationsskadat vin?:eek:

Den sista frågan har jag inget bra svar på. Jag har aldrig sett några undersökningar som behandlar fenomenet vibrationer för just vin. Jag vet dock att det finns forskning på detta inom läkemedelsindustrin. Rent spontant är det nog inte lysande om en flaska ligger och skakar i 20 år, men att innehållet skulle störas nämnvärt under samma tid av vibrationerna i ett vinlagringsskåp känns inte sannolikt.

När det gäller de initiala frågeställningarna är det mer komplext än att bara ange diverse gränsvärden beroende på att det är skillnad i känslighet mellan olika typer av viner och, kanske viktigast, man ska inte bortse från tidsfaktorn och/eller vinets ålder. Det är stor skillnad på att lagra något i 5 och 25 år. Det är stor skillnad på att lagra ett ungt vin eller ett vin som är 25 år gammalt. Gränsvärden som 8-16 grader och 60-80% relativ luftfuktighet ska ses som rekommendationer för lagring under lång tid, inget annat. Ett ungt vin kan troligen klara runt 30 grader en kortare tid, liksom några minusgrader. För äldre viner ska man nog iaktta större försiktighet.

Sammanfattningsvis, det finns inga exakta generella svar...
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Ja visst är det så men frågan är vad som är för varmt, torrt och varierande. 16,20,24 eller 30 grader, vad krävs för luftfuktighet, vad har tiden för inverkan och var går gränsen för temperaturfluktationerna när det gäller amplitud, frekvens och tidskonstant?

Min poäng är att förhållanden som avviker från en klassisk mörk, fuktig och sval källaren inte nödvändigtvis är skadliga för vinet. Favoritexemplet är myten att vibrationer skulle vara skadliga för vinet. Vibrationer finns inte i en källare men det betyder inte att vibrationer är skadliga för vinet.

Vilken studie visar att vibrationer skadar vinet och hur smakar ett vibrationsskadat vin?:eek:

Denna har jag missat:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0889157508001178
 

Martinski

Medlem
Kommer med en egen fråga här. Hur länge kan jag förvara o lagra min Champagne så här i min garderob i hallen? Jag bor i en etta med ganska begränsade möjligheter för vinkyl så.

Tänker främst på sommaren blir det ju ganska varmt vissa dagar inomhus. Annars ligger de mörkt i sina kartonger som på bilden.

Väggarna som är av betong o skjutdörrarna där är ändå ganska 'svala' även en varm dag.
Yum3p1D.jpg
 

Pontus

Medlem
Kommer med en egen fråga här. Hur länge kan jag förvara o lagra min Champagne så här i min garderob i hallen? Jag bor i en etta med ganska begränsade möjligheter för vinkyl så.

Tänker främst på sommaren blir det ju ganska varmt vissa dagar inomhus. Annars ligger de mörkt i sina kartonger som på bilden.

Väggarna som är av betong o skjutdörrarna där är ändå ganska 'svala' även en varm dag.
Yum3p1D.jpg
Lägg dit en enkel maxmin-termometer. Är det över 25 tycker jag du ska börja oroa dig eller iallafall inte låta dem ligga så många år.

Ett förslag är att lägga dem så lågt som möjligt i garderoben, då det troligen är lite lägre temp där.
 

Stenberg

Medlem
Kommer med en egen fråga här. Hur länge kan jag förvara o lagra min Champagne så här i min garderob i hallen? Jag bor i en etta med ganska begränsade möjligheter för vinkyl så.

Tänker främst på sommaren blir det ju ganska varmt vissa dagar inomhus. Annars ligger de mörkt i sina kartonger som på bilden.

Väggarna som är av betong o skjutdörrarna där är ändå ganska 'svala' även en varm dag.
Yum3p1D.jpg

Angående Pontus førslag ovan om att førsøka lægga dem så lågt som møjligt så hade jag framfør allt førsøkt lægga de bæsta/dyraste flaskorna nere vid golvet. Att døma av de jag kænner igen direkt på bilden ser det snarast ut som du gjort tværtom...

Førutom en førmodat lægre temperatur vid golvnivå så minskar æven risken før fallskador.
 

john b

Medlem
Kommer med en egen fråga här. Hur länge kan jag förvara o lagra min Champagne så här i min garderob i hallen? Jag bor i en etta med ganska begränsade möjligheter för vinkyl så.

Tänker främst på sommaren blir det ju ganska varmt vissa dagar inomhus. Annars ligger de mörkt i sina kartonger som på bilden.

Väggarna som är av betong o skjutdörrarna där är ändå ganska 'svala' även en varm dag.
Yum3p1D.jpg

Utöver ovan givna tips tror jag på att bunta ihop flaskorna/kartongerna så tätt som möjligt i en koncentrerad hög på golvet. Ju närmre flaskorna ligger varandra desto trögare blir temperaturvariationen i dem. Ffa om du har dyrgriparna i mitten så att säga.
 

Martinski

Medlem
Lägg dit en enkel maxmin-termometer. Är det över 25 tycker jag du ska börja oroa dig eller iallafall inte låta dem ligga så många år.

Ett förslag är att lägga dem så lågt som möjligt i garderoben, då det troligen är lite lägre temp där.

Angående Pontus førslag ovan om att førsøka lægga dem så lågt som møjligt så hade jag framfør allt førsøkt lægga de bæsta/dyraste flaskorna nere vid golvet. Att døma av de jag kænner igen direkt på bilden ser det snarast ut som du gjort tværtom...

Førutom en førmodat lægre temperatur vid golvnivå så minskar æven risken før fallskador.

Utöver ovan givna tips tror jag på att bunta ihop flaskorna/kartongerna så tätt som möjligt i en koncentrerad hög på golvet. Ju närmre flaskorna ligger varandra desto trögare blir temperaturvariationen i dem. Ffa om du har dyrgriparna i mitten så att säga.


Jag stuvade om den delen av garderoben o la ner de vid golvet istället.

LdpgXa5.jpg
 
Toppen