Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Anfield

Medlem
3669D902-48DB-4856-98F0-34ACA3467BB7.jpeg


Nr:64 blev en budget 200 SEK champagne ! Förvånansvärt god tycker jag !
 

Niclas

Medlem
Sprang på en konstig kork häromdagen som kom ifrån en Launois GranCru BdB brut.
Är denna kork vanlig ? Har aldrig sett en sådan tidigare och jag tycker att vi provar runt rätt friskt :)

Har nog aldrig hört ett högre "popp"-ljud och moussen var massiv.
Dock var smaken tämligen medelmåttig samt återhållsam och blev inte heller bättre dag 2. Svaga frukter om än bra näsa.
la1.jpg

la2.jpg
 

Thomas

Medlem
DSC_0475.JPG

Mailly Grand Cru 2008 och lite tryffelsalami i den ljumma sommarkvällen. 75% Pinot Noir, 25% Chardonnay. Röda bär i smak och doft och en viss brödighet. Påminner lite om Paul Bara, dock lite tunnare i smak och doft. Kanske blir bättre med åren, fem flaskor kvar. En helt okej Champagne för ändamålet.
 
Gårdagens underbara vin Egly-Ouriet VP
20180802_081753.jpg
20180802_081745.jpg
20180801_201732.jpg

Hör till mina favorit odlare och gör mig verkligen inte besviken.
I glaset möts man av härliga toner av nötter,smör,brioche,mogna röda äpplen och lätt oxidation.

I munnen fylls gommen av röda äpplen,nötter brynt smör,en hint av ingefära och ett avslut med grapebeska.
Fruktansvärt bra idag kanske finns lite att vinna på ytterligare lagring men varför vänta när de är så gott nu?

93 starka poäng
 

john b

Medlem
Visa bifogad bild 13873

Fem glas, tre champagner.
Utökat triangeltest.
Enstaka mer bild och rapport kommer. Men just nu är livet rätt ok.

Har nu nyktrat till.

Jag, en kompis och min fru testade tre champagner igår. Temat var 2002 vs 2008

För att krångla till det lite men också för att kvalitetskontrollera gommarna lite hällde min fru upp det blindat i fem glas åt oss vardera.
Då blev det en miniutmaning att hitta glaset som var ensamt, sant passa ihop de andra med varandra. Misslyckas man med det får man ju sedan svårt att argumentera mot övriga huruvida vad som är bra eller mindre bra med vinerna.

För mig som inte är så erfaren var det inte jättelätt att matcha ihop vinerna med varandra, men efter enstaka vänlig knuff i rätt riktning från min kompis gick det bra.
Sedan kunde man börja fundera över vilken som var godast, och hoppas på att man hade rätt inför avtäckningen.

20180801_201714.jpg


Efter avtäckning

2002 Pol Roger vintage I två glas
2008 Pol Roger vintage I ett glas
2002 Fleury Pere et Fils extra brut I två glas

Enhälligt kom vi fram till att PR 2008 var sämst. Visserligen.hade den min favoritdoft, fylld av mineral, krut och gröna äpplen. Men smaken var förhållandevis tunn och dominerades av citrus och äpplekart. Övriga jag har får ligga i flera år innan nästa öppnas.

Wotn med två röster mot en blev fleury 2002. Mogen och härlig doft av röda äpplen, lite champinjoner och sötma. Fyllig och välbalanserad smak där det var ordning på syran.

Min frus favorit var Pol Roger 2002. Doften på den hade kvar lite av unga krutigheten jmf 2008, men mindre explosiv (fniss fniss) och mer röda friska höstäpplen. I gommen hade det blivit ordning på syran och en mer generös fyllig brödighet med inslag av mogna äpplen och kanske lite mineral och champinjoner. Mycket bra, synd att man inte har några fler.

Kan rekommendera detta sättet att testa viner. Ffa för nybörjare som mig. Kul att passa ihop vinerna i glasen och inte så självklart som man skulle kunna tro.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har nu nyktrat till.

Jag, en kompis och min fru testade tre champagner igår. Temat var 2002 vs 2008

För att krångla till det lite men också för att kvalitetskontrollera gommarna lite hällde min fru upp det blindat i fem glas åt oss vardera.
Då blev det en miniutmaning att hitta glaset som var ensamt, sant passa ihop de andra med varandra. Misslyckas man med det får man ju sedan svårt att argumentera mot övriga huruvida vad som är bra eller mindre bra med vinerna.

För mig som inte är så erfaren var det inte jättelätt att matcha ihop vinerna med varandra, men efter enstaka vänlig knuff i rätt riktning från min kompis gick det bra.
Sedan kunde man börja fundera över vilken som var godast, och hoppas på att man hade rätt inför avtäckningen.

Visa bifogad bild 13880

Efter avtäckning

2002 Pol Roger vintage I två glas
2008 Pol Roger vintage I ett glas
2002 Fleury Pere et Fils extra brut I två glas

Enhälligt kom vi fram till att PR 2008 var sämst. Visserligen.hade den min favoritdoft, fylld av mineral, krut och gröna äpplen. Men smaken var förhållandevis tunn och dominerades av citrus och äpplekart. Övriga jag har får ligga i flera år innan nästa öppnas.

Wotn med två röster mot en blev fleury 2002. Mogen och härlig doft av röda äpplen, lite champinjoner och sötma. Fyllig och välbalanserad smak där det var ordning på syran.

Min frus favorit var Pol Roger 2002. Doften på den hade kvar lite av unga krutigheten jmf 2008, men mindre explosiv (fniss fniss) och mer röda friska höstäpplen. I gommen hade det blivit ordning på syran och en mer generös fyllig brödighet med inslag av mogna äpplen och kanske lite mineral och champinjoner. Mycket bra, synd att man inte har några fler.

Kan rekommendera detta sättet att testa viner. Ffa för nybörjare som mig. Kul att passa ihop vinerna i glasen och inte så självklart som man skulle kunna tro.
Härligt inlägg!
 

lukastollig

Pudelfantast
Har nu nyktrat till.

Jag, en kompis och min fru testade tre champagner igår. Temat var 2002 vs 2008

För att krångla till det lite men också för att kvalitetskontrollera gommarna lite hällde min fru upp det blindat i fem glas åt oss vardera.
Då blev det en miniutmaning att hitta glaset som var ensamt, sant passa ihop de andra med varandra. Misslyckas man med det får man ju sedan svårt att argumentera mot övriga huruvida vad som är bra eller mindre bra med vinerna.

För mig som inte är så erfaren var det inte jättelätt att matcha ihop vinerna med varandra, men efter enstaka vänlig knuff i rätt riktning från min kompis gick det bra.
Sedan kunde man börja fundera över vilken som var godast, och hoppas på att man hade rätt inför avtäckningen.

Visa bifogad bild 13880

Efter avtäckning

2002 Pol Roger vintage I två glas
2008 Pol Roger vintage I ett glas
2002 Fleury Pere et Fils extra brut I två glas

Enhälligt kom vi fram till att PR 2008 var sämst. Visserligen.hade den min favoritdoft, fylld av mineral, krut och gröna äpplen. Men smaken var förhållandevis tunn och dominerades av citrus och äpplekart. Övriga jag har får ligga i flera år innan nästa öppnas.

Wotn med två röster mot en blev fleury 2002. Mogen och härlig doft av röda äpplen, lite champinjoner och sötma. Fyllig och välbalanserad smak där det var ordning på syran.

Min frus favorit var Pol Roger 2002. Doften på den hade kvar lite av unga krutigheten jmf 2008, men mindre explosiv (fniss fniss) och mer röda friska höstäpplen. I gommen hade det blivit ordning på syran och en mer generös fyllig brödighet med inslag av mogna äpplen och kanske lite mineral och champinjoner. Mycket bra, synd att man inte har några fler.

Kan rekommendera detta sättet att testa viner. Ffa för nybörjare som mig. Kul att passa ihop vinerna i glasen och inte så självklart som man skulle kunna tro.

Seriöst upplägg!
 

Christer J

Medlem
Har nu nyktrat till.

Jag, en kompis och min fru testade tre champagner igår. Temat var 2002 vs 2008

För att krångla till det lite men också för att kvalitetskontrollera gommarna lite hällde min fru upp det blindat i fem glas åt oss vardera.
Då blev det en miniutmaning att hitta glaset som var ensamt, sant passa ihop de andra med varandra. Misslyckas man med det får man ju sedan svårt att argumentera mot övriga huruvida vad som är bra eller mindre bra med vinerna.

För mig som inte är så erfaren var det inte jättelätt att matcha ihop vinerna med varandra, men efter enstaka vänlig knuff i rätt riktning från min kompis gick det bra.
Sedan kunde man börja fundera över vilken som var godast, och hoppas på att man hade rätt inför avtäckningen.

Visa bifogad bild 13880

Efter avtäckning

2002 Pol Roger vintage I två glas
2008 Pol Roger vintage I ett glas
2002 Fleury Pere et Fils extra brut I två glas

Enhälligt kom vi fram till att PR 2008 var sämst. Visserligen.hade den min favoritdoft, fylld av mineral, krut och gröna äpplen. Men smaken var förhållandevis tunn och dominerades av citrus och äpplekart. Övriga jag har får ligga i flera år innan nästa öppnas.

Wotn med två röster mot en blev fleury 2002. Mogen och härlig doft av röda äpplen, lite champinjoner och sötma. Fyllig och välbalanserad smak där det var ordning på syran.

Min frus favorit var Pol Roger 2002. Doften på den hade kvar lite av unga krutigheten jmf 2008, men mindre explosiv (fniss fniss) och mer röda friska höstäpplen. I gommen hade det blivit ordning på syran och en mer generös fyllig brödighet med inslag av mogna äpplen och kanske lite mineral och champinjoner. Mycket bra, synd att man inte har några fler.

Kan rekommendera detta sättet att testa viner. Ffa för nybörjare som mig. Kul att passa ihop vinerna i glasen och inte så självklart som man skulle kunna tro.

Vilket fint inlägg :)
Härlig metod för att på samma gång njuta och lära!
Detta ska provas snarast, som nybörjare tänker jag att man kan ha tre olika stilar av vinet för enkelhetens skull (inbillar jag mig i alla fall). Så 5 glas av 3 flaskor; 1 blanc de blancs, 1 blanc de noirs och 1 meunier.
 
Last edited:

john b

Medlem
Vilket fint inlägg :)
Härlig metod för att på samma gång njuta och lära!
Detta ska provas snarast, som nybörjare tänker jag att man kan ha tre olika stilar av vinet för enkelhetens skull (inbillar jag mig i alla fall). Så 5 glas med 1 blanc de blancs, 1 pinot och 1 meunier.

Klart kul sätt.
Men, tanken bakom triangeltest är att testa saker som är ganska lika i sensoriken för att se om man klarar att säkerställa att det är en skillnad genom att para rätt. Tänk två cola Light och en Coke zero...
Klarar man inte att para rätt, så kan man liksom inte säga att den ena är bättre en den andra.

Ganska olika drycker, som bdb och BdN kan nog lika gärna testas i enkla glas. Meunier har jag ingen erfarenhet av.
Hade t ex första flighten (syrliga flighten) på vår champagneträff serverats i dubbla glas hade jag nog fått svårigheter att matcha.
 

Christer J

Medlem
Klart kul sätt.
Men, tanken bakom triangeltest är att testa saker som är ganska lika i sensoriken för att se om man klarar att säkerställa att det är en skillnad genom att para rätt. Tänk två cola Light och en Coke zero...
Klarar man inte att para rätt, så kan man liksom inte säga att den ena är bättre en den andra.

Ganska olika drycker, som bdb och BdN kan nog lika gärna testas i enkla glas. Meunier har jag ingen erfarenhet av.
Hade t ex första flighten (syrliga flighten) på vår champagneträff serverats i dubbla glas hade jag nog fått svårigheter att matcha.

Som nybörjare kan det kanske vara svårt att para ihop trots att det bör vara distinkt olika upplevelser av bdb och bdn tex. Är det likheter i upplevelsen blir det ju ännu svårare antar jag.
Jag har en känsla av att om jag skulle prova någorlunda lika champagner och para ihop så blir det nog ett sagolikt virrvarr som du säger.
Men att jag trots detta virrvarr skulle med nöjdhet luta mig tillbaka, blunda och bara njuta av det goda, oavsett :)
Men jag ska prova metoden till helgen!
 

Trydebull

Medlem
1996 Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill
20180802_201653.jpg

Tryck i flaskan.
Härligt levande gul i färgen!

Doften säger: Äpplen. Röda solmogna. Lite laktotoner. Mogna citrusfrukter- grape, citron, lite lime. Men som sagt fullmogna, söta-syrliga-härliga.

Smaken: mogna röda äpplen, lite rök, pizzadeg, vanilj, surdegsbröd, massor av väldigt balanserade men ändå kraftfulla citrustoner. Och då menar jag MASSOR! Mer mogna äpplen. Bra syra, krispigt - synnerligen fräscht och ändå så mycket och så (pass) moget samtidigt. Sååå moget är det nu inte men det finns alla de nyanserna där. Väldigt mycket liv!

Jag tycker att den här är sagolik. Jag borde inte dricka flaskorna i det här tempot (nåja, men tror att det är nummer tre som får sätta korken till i år) för det finns MYCKET kvar att hämta, även om det är riktigt, riktigt bra redan!

Definitivt i sitt drickfönster men inte alls över zenit. Man kan säkert vänta 10-15 år med snittflaskan.

96 har jag sagt tidigare. Det är det nu också. Passande poäng, jag vet.
 

lukastollig

Pudelfantast
1996 Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill
Visa bifogad bild 13903
Tryck i flaskan.
Härligt levande gul i färgen!

Doften säger: Äpplen. Röda solmogna. Lite laktotoner. Mogna citrusfrukter- grape, citron, lite lime. Men som sagt fullmogna, söta-syrliga-härliga.

Smaken: mogna röda äpplen, lite rök, pizzadeg, vanilj, surdegsbröd, massor av väldigt balanserade men ändå kraftfulla citrustoner. Och då menar jag MASSOR! Mer mogna äpplen. Bra syra, krispigt - synnerligen fräscht och ändå så mycket och så (pass) moget samtidigt. Sååå moget är det nu inte men det finns alla de nyanserna där. Väldigt mycket liv!

Jag tycker att den här är sagolik. Jag borde inte dricka flaskorna i det här tempot (nåja, men tror att det är nummer tre som får sätta korken till i år) för det finns MYCKET kvar att hämta, även om det är riktigt, riktigt bra redan!

Definitivt i sitt drickfönster men inte alls över zenit. Man kan säkert vänta 10-15 år med snittflaskan.

96 har jag sagt tidigare. Det är det nu också. Passande poäng, jag vet.

En helt sagolik champagne. Bland det bästa jag druckit alla kategorier.
 

Wintermute

Medlem
Fleury BdN NV. Svag, kexig doft. Smak av koncentrerad äppeljuice med lite skalbeska. Relativt kort smak. Ren och snygg, men lite ointressant.
När det andra alternativet var Feuillatte NV, tror jag bestämt att jag valde rätt.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
1996 Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill
Visa bifogad bild 13903
Tryck i flaskan.
Härligt levande gul i färgen!

Doften säger: Äpplen. Röda solmogna. Lite laktotoner. Mogna citrusfrukter- grape, citron, lite lime. Men som sagt fullmogna, söta-syrliga-härliga.

Smaken: mogna röda äpplen, lite rök, pizzadeg, vanilj, surdegsbröd, massor av väldigt balanserade men ändå kraftfulla citrustoner. Och då menar jag MASSOR! Mer mogna äpplen. Bra syra, krispigt - synnerligen fräscht och ändå så mycket och så (pass) moget samtidigt. Sååå moget är det nu inte men det finns alla de nyanserna där. Väldigt mycket liv!

Jag tycker att den här är sagolik. Jag borde inte dricka flaskorna i det här tempot (nåja, men tror att det är nummer tre som får sätta korken till i år) för det finns MYCKET kvar att hämta, även om det är riktigt, riktigt bra redan!

Definitivt i sitt drickfönster men inte alls över zenit. Man kan säkert vänta 10-15 år med snittflaskan.

96 har jag sagt tidigare. Det är det nu också. Passande poäng, jag vet.

Jag satte 97 poäng när senast jag drack den vilket var förra året. En strålande 1996:a!
 

mnor

Medlem
Sprang på en konstig kork häromdagen som kom ifrån en Launois GranCru BdB brut.
Är denna kork vanlig ? Har aldrig sett en sådan tidigare och jag tycker att vi provar runt rätt friskt :)

Har nog aldrig hört ett högre "popp"-ljud och moussen var massiv.
Dock var smaken tämligen medelmåttig samt återhållsam och blev inte heller bättre dag 2. Svaga frukter om än bra näsa
Vet inte så mycket om korken, men tycker själv att Launois är en trevlig producent och då särskilt deras årgångsskumpa men champagnen behöver minst 3-5 år för att komma till sin rätt. Nu framgår det inte om det var NVn eller årgång 2011 som du drack. Kommer själv att köpa 6-12 flaskor när årgång 2012 når SB och låta dem ligga några år för att få fram de trevliga pärontonerna som brukar visa sig efter något år.
 

Niclas

Medlem
Den jag drack var NV. Har, som sagt, letat rätt friskt i 2-400 kr segmentet efter en vardagsskumpa men inget har hittills slagit A Viot
 
Toppen