Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

buteljen

Medlem
Post faktum men här är mina noter:
https://www.finewines.se/threads/salon-vertikal-1983-2002.3532/
https://www.finewines.se/threads/champagnemiddag-prestige-96-med-martin-moses.6428/
https://www.finewines.se/threads/1988-horisontal-med-mans-backlund.4128/

Vet inte om det hade hjälpt.


Grattis! Vilka viner. Båda är väldigt högt på min lista.

På pappret känns det som ett test man inte får missa. Oxidativ ekad blend mot en ståltankad BdB... Fast mogen chardonnay är en riktig kameleont. Sedan ska tilläggas att jag själv är fullt kapabel att gissa fel även på unga viner.:p

Upp på hästen och gör ett nytt försök imorgon!
Tack för noterna!
Försökte söka på forumet men det är hopplöst - allt på Krug kommer upp
 

buteljen

Medlem
shit vilken duell!
Nu när du hunnit tänka efter är det hennes topp skumpa-upplevelser, efter Selosse ?
Har hälften kvar i flaskorna. Är löjligt förväntansfull att se vad som hänt med dem under natten. Men får väl vänta några timmar till kanske :D.
Tycker den not jag skrev tidigare medans jag provade utan att tänka efter så mycket känns rätt fortfarande. Och @Thomas beskrivning stämmer på det jag kände igår ”Krugen är vitalare och fräschare. Salonen är lite "murrigare" i stilen. Grymma Champagner båda två.”
 

FredrikC

Medlem
Har hälften kvar i flaskorna. Är löjligt förväntansfull att se vad som hänt med dem under natten. Men får väl vänta några timmar till kanske :D.
Tycker den not jag skrev tidigare medans jag provade utan att tänka efter så mycket känns rätt fortfarande. Och @Thomas beskrivning stämmer på det jag kände igår ”Krugen är vitalare och fräschare. Salonen är lite "murrigare" i stilen. Grymma Champagner båda två.”
Har du smalare glas typ tulpan att prova i? Tänker så det inte dunstar för fort i så stor kupa.
 

FredrikC

Medlem
Nej några tulpanglas finns inte i detta hem :D
Kan testa Lehman Grand Champagne (det kanske är tulpan iofs :eek:)
Eller kanske Zalto Bx (som på Franzén :rolleyes:)
Det var sånna grand champagne jag menade så prova gärna å jämför mot stora kupan. Ska bli kul å höra noter ikväll igen!
 
21CF9499-ED53-44D3-B990-86CDF9186BB7.jpeg


Savart l’Accomplie
2015/2016 mix. Deg. 2020/12.
80 PN, 20 CH.
4g dosage.

Mycket trevlig med ektoner, vanilj, smör, vispad grädde, mogna röda och gula äpplen. Krämig mousse.
 

IsKr

Medlem
I kväll dracks det André Jacquart millesime 2009 bdb. I början av kvällen så är der gula äpplen, mandlar, citron i doften. I löpet av kvällen så blir det mer och mer vispgrädde I doften och en skvätt kaffe tycker jag dycker upp just innan flaskan tar slut. Underbar att lukta på. I munnen så är det en härlig syra och det återkommer samma smaker som I doften. En härlig fyllig kropp som står stadigt och levererar. Godaste champagnen I år och nog det godaste i vinväg också.
 

Attachments

  • 20210612_213424.jpg
    20210612_213424.jpg
    60,1 KB · Visningar: 111
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
I kväll dracks det André Jacquart millesime 2009 bdb. I början av kvällen så är der gula äpplen, mandlar, citron i doften. I löpet av kvällen så blir det mer och mer vispgrädde I doften och en skvätt kaffe tycker jag dycker upp just innan flaskan tar slut. Underbar att lukta på. I munnen så är det en härlig syra och det återkommer samma smaker som I doften. En härlig fyllig kropp som står stadigt och levererar. Godaste champagnen I år och nog det godaste i vinväg också.
Drack samma vin ikväll/igår fast på magnum. Noter kommer förhoppningsvis.
 
Har två av denna (samma deg) som jag tänkt vänta med att öppna men låter på dig som det bara är att tuta och köra med iaf en av flaskorna?
Jag tyckte inte att den hade någon hög syra som störde, så det kändes inte som något barnarov. Med det sagt har den säkert några fina år framför sig.
 

buteljen

Medlem
Fan gissade helt fel. Skriver lite noter on the fly …
Glas nr 1
Lite mörkare gyllene gul
Helt makalöst förtrollande fantastisk doft. Orientaliska kryddor, ingefära, honung, nötter, apelsinzest, gräddkola,sirap. Oerhört uttrycksfull, komplex och massor med energi o intensitet strålar ut från glaset. Vidöppen. Wow
I smaken känns tröttare än glas 2. Plattare. Lite besviken faktiskt för doften var helt outstanding. Finishen inte lika energisk som glas 2 men fylld med kryddor, nötter o apelsinzest.
Glas nr 2
Lite ljusare gyllengul
Känns mer äppelfruktig, mer mineralisk, mer grillad citrus. Inte alls lika intensiv som glas nr 1. Inte lika komplex. Behöver luft. Känns knuten.
I smaken wow vilken jäkla energi ❤️. Hög syra, oerhört energisk, fantastisk struktur, enorm finish med grillad citrus. Oerhört spänstig och UNG. Bättre än Selosse 98 som varit min favorit hittils.

Var tämligen övertygad att glas 1 var Krug (pga aromatiken i doften. Nötigheten, kryddorna, ingefäran, komplexiteten) o 2 Salon, men det var tvärtom :eek:
Sparar halva flaskorna tills imorgon och återkommer :)

Krugen smakar inte som någon annan Krug jag druckit. Har inte alls den nötigheten o kryddigheten jag känt tidigare. Trodde den skulle vara mer tertiär i tonerna.
IMG_1948.jpg


Salonen var lika bra på näsan dag 2 och hade dessutom utvecklats i munnen. Kändes inte lika platt utan visade en härlig komplexitet och lager på lager och hade en enorm finish fylld med kryddor, nötter, apelsinzest. Ett helt fantastiskt vin.

Krugen utvecklades inte nämnvärt dag 2. Lite mer nötighet och kryddor men fortfarande rätt blyg i doften med grillad citrus och gula äpplen. Fortfarande en fantastisk energi i munnen, elegant, spänstig, stram och tight med hög syra och lång finish. Men aromatiken kommer inte alls fram tycker jag. Den kändes ung och nästan knuten samtidigt som hela vinet darrar av puls. Väldigt annorlunda än andra Krug jag druckit. Kan den verkligen behöva mer tid? Eller var det en sämre flaska? Fast den var ju verkligen inte dålig i strukturen så att säga.

För mig som inte har druckit mycket Krug o Salon så kändes det som att Salonen hade den där ekade Krug-parfymen och Krugen hade den där strama blanc-de-blanc-karaktären :oops:. Har en till Krug 88 och skulle väldigt gärna vilja öppna den för att se om den är likadan, men det får vänta till nästa jubileum :).
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 23573

Salonen var lika bra på näsan dag 2 och hade dessutom utvecklats i munnen. Kändes inte lika platt utan visade en härlig komplexitet och lager på lager och hade en enorm finish fylld med kryddor, nötter, apelsinzest. Ett helt fantastiskt vin.

Krugen utvecklades inte nämnvärt dag 2. Lite mer nötighet och kryddor men fortfarande rätt blyg i doften med grillad citrus och gula äpplen. Fortfarande en fantastisk energi i munnen, elegant, spänstig, stram och tight med hög syra och lång finish. Men aromatiken kommer inte alls fram tycker jag. Den kändes ung och nästan knuten samtidigt som hela vinet darrar av puls. Väldigt annorlunda andra Krug jag druckit. Kan den verkligen behöva mer tid? Eller var det en sämre flaska? Fast den var ju verkligen inte dålig i strukturen så att säga.

För mig som inte har druckit mycket Krug o Salon så kändes det som att Salonen hade den där ekade Krug-parfymen och Krugen hade den där strama blanc-de-blanc-karaktären :oops:. Har en till Krug 88 och skulle väldigt gärna vilja öppna den för att se om den är likadan, men det får vänta till nästa jubileum :).
Provade du smalare kupor också? Riktigt mäktig jämförelse!
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 23573

Salonen var lika bra på näsan dag 2 och hade dessutom utvecklats i munnen. Kändes inte lika platt utan visade en härlig komplexitet och lager på lager och hade en enorm finish fylld med kryddor, nötter, apelsinzest. Ett helt fantastiskt vin.

Krugen utvecklades inte nämnvärt dag 2. Lite mer nötighet och kryddor men fortfarande rätt blyg i doften med grillad citrus och gula äpplen. Fortfarande en fantastisk energi i munnen, elegant, spänstig, stram och tight med hög syra och lång finish. Men aromatiken kommer inte alls fram tycker jag. Den kändes ung och nästan knuten samtidigt som hela vinet darrar av puls. Väldigt annorlunda än andra Krug jag druckit. Kan den verkligen behöva mer tid? Eller var det en sämre flaska? Fast den var ju verkligen inte dålig i strukturen så att säga.

För mig som inte har druckit mycket Krug o Salon så kändes det som att Salonen hade den där ekade Krug-parfymen och Krugen hade den där strama blanc-de-blanc-karaktären :oops:. Har en till Krug 88 och skulle väldigt gärna vilja öppna den för att se om den är likadan, men det får vänta till nästa jubileum :).
Hårt jobb men någon måste göra det :cigarr:
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@Vingubben ordnade lite vinprovning med löjrom och sagolikt god burgare medan @feskhandlarn stod för räksalladen. Räcker långt så men med vin blir det så klart än trevligare!

Först upp tre blinda glas där uppgiften endast var att rangordna vinerna. Fast svårt att rangordna utan analys. Första vinet var klart fylligast och balanserat för mig, andra vinet stenhård och stram syra ala Mesnil och sista vinet var rikt, krämigt och klart sötast (champagne?). Gissade att den röda tråden var BdB från samma producent men i olika stil och från olika områden.
  1. ekad
  2. Mesnil
  3. Cramant
Resized_20210612_2357121.jpg

Facit. Samma vin men med olika sockermängd (7, 3 & 11 g/l ) med hjälp av sockerlag! Tyckte det fanns likheter mellan vin 2 och 3 om man räknar bort sötheten vilket i och för sig är svårt, men vin 1 tyckte jag var avvikande. Jag rankade vinerna enligt:
  1. vin 1 - 7 g
  2. vin 3 - 11 g
  3. vin 2 - 3 g (basvinet utan sockerlag)
Tror även det blev den sammanlagda ställningen och att det bara var en som föredrog det supertorra originalvinet på 3 g. Vet inte vad @Vingubben ville visa med detta för jag är inte förvånad över vare sig min ranking eller felgissningar men alltid kul med experiment.:)

Efter det leddes vi ut i solen men tyvärr även vinden för att pimpla rosé. Tre viner serverades blint.
Resized_20210612_2357201.jpg


Pol Roger Rosé 2008
Primärt rotfrukt, aceton och lite maraschinobär på doften. Skumt och inte allt för trevligt men i bakgrunden finns också lite rökighet och choklad som är betydligt trevligare. Spretigt redan på doften och de trevliga dofterna väger inte upp. Färgen är klart röd åt saignéeodlarhållet. Smak av bittra tranbär och fortsatt spretigt. Någon nämnde smultron men det måste vara färgen... Inte gott och den här stilen är det bara odlare eller Pol Roger som kan åstadkomma. Gissade Pol Roger 2008.

Bättre än för fyra år sedan då en flaska vaskades men fortfarande ett dåligt vin. Drack inte upp mitt glas... Ni som vill kan få köpa hela min samling av Pol Roger Rosé för det facila priset av 0 kr.

Egly Ouriet Rosé magnum deg 18
Som natt och dag eller Kain och Abel. Fat, godis och smultron. Mycket smak av framförallt äpplen. Typisk kraftig PN och Ambonnay var min första tanke. Frågan var bara om det var Egly eller Billiot. Halvgarderade. Ett av kvällens viner som fick för lite uppmärksamhet och dracks för fort i solen utomhus men ibland får man värdera det sociala också...

Samtliga hade Eglyn som bästa vin.

SAV
Tropiskt, pajigt och supersött utan att smaka så mycket. Fullständigt vidrigt och tror de flesta gissade prossecco innan Sverige gavs som ledtråd varpå jag gissade björksav.

Andra flighten med champagne intogs inomhus.


Resized_20210612_2357571.jpg


Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012

Lite fatad och grönäpplig. Enklare eller åtminstone ung BdB. Klart tråkigast och anonymast i flighten. Den här typen av unga viner imponerar sällan på mig. Kanske kan bli bra... Svårt att analysera korrekt när övriga viner var så mycket mer utvecklade.

Pol Roger 1996

Nöt, ja! Honung, ja! Skog, ja! Tillsammans med en lång och intensiv smak. I perfekt mognad och precis som jag vill ha det. Var överlycklig att min flaska var så bra. Tanken var att visa på vad enklare vintage kan prestera med ålder. Problemet var att det inte var min flaska...:rolleyes:

Obegripligt att det här är samma vin som i rosén men Pol Roger Vintage övertyger ännu en gång! Bara att fylla på källaren oavsett årgång. Ett av de bästa köpen och möjligtvis det bästa man göra när det gäller pris, prestanda, tillgänglighet och flaskutveckling.

Moët 1964
Klart oxiderad men ändå njutbar. Föga förvånande längst eftersmak. Fullt drickbar men har ändå sett sina bästa dagar och inte piggaste 64an jag druckit. Gissade NV 70-tal eftersom den inte höll ihop riktigt.

André Jacquart 2009 magnum
Klar odlarton åt det lite funkiga snarare än rena dofter från citrus och äpplen. Smutsig citron kanske som alternativ till @MartinE s smutsiga honung.:D Äpplena är också åt det mognare hållet. Rätt övertygad om att det här var min flaska vilket var rätt den här gången.

Castellane 2002
Mitt eget vin som skulle vara en slamkrypare. Söt, tropisk frukt och briogodis. Balanserad och charmig. Lättdrucken. Tänkte mycket PM och hus. Gissade 2012...

Cristal 2006
Inget för mig. Har bara antecknat enkel, publik och socker.:tystad: Korrekt vin men triggar ingenting hos mig. Fortfarande för ung och årgången gör det inte bättre... Efter lite diskussioner gissade jag Cristal.

Min ranking:
  1. Pol Roger 1996
  2. André Jacquart 2009 mg
  3. Castellane 2002
  4. Cristal 2006
  5. Moët 1964
  6. Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012
Total ranking med inverterad poäng (antal bästa röster)
  1. Pol Roger 1996 (6) - 19 p
  2. Cristal 2006 (3) - 19 p
  3. André Jacquart 2009 mg - 29 p
  4. Castellane 2002 - 32 p
  5. Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012 - 36 p
  6. Moët 1964 - 52 p
Sedan hann vi med en vit flight och två röda flighter med. Lafite 1990 sitter fortfarande kvar i gomseglet.:D
 

Martin F

Medlem
Det är bara att posta en Pol Roger rosé :cool:

Vad tror du om Cristal 06s potential med längre tid på rygg? Hade tänkt öppna min när den fyller 20.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det är bara att posta en Pol Roger rosé :cool:

Vad tror du om Cristal 06s potential med längre tid på rygg? Hade tänkt öppna min när den fyller 20.
Efter Salon är Cristal den mest lagringskrävande champagnen.

Cristal ska lagras minst 10 år för att komma till sin rätt. Alltså är det bara till det bättre för din del att vänta 5 år till!

Av unga Cristal håller jag ändå 06 som mest tillgänglig. Notera att 3 st rankade Cristal 06 som bäst. Gissningsvis kommer du bli nöjd och få en härlig vinupplevelse!

Har man möjlighet skulle jag inte dricka yngre Cristal än 2004 och helst 1999 i dagsläget. Har man liknande mognadspreferenser som jag inser man hur otacksamt det är att köpa Cristal...
 

FredrikC

Medlem
@Vingubben ordnade lite vinprovning med löjrom och sagolikt god burgare medan @feskhandlarn stod för räksalladen. Räcker långt så men med vin blir det så klart än trevligare!

Först upp tre blinda glas där uppgiften endast var att rangordna vinerna. Fast svårt att rangordna utan analys. Första vinet var klart fylligast och balanserat för mig, andra vinet stenhård och stram syra ala Mesnil och sista vinet var rikt, krämigt och klart sötast (champagne?). Gissade att den röda tråden var BdB från samma producent men i olika stil och från olika områden.
  1. ekad
  2. Mesnil
  3. Cramant
Visa bifogad bild 23613
Facit. Samma vin men med olika sockermängd (7, 3 & 11 g/l ) med hjälp av sockerlag! Tyckte det fanns likheter mellan vin 2 och 3 om man räknar bort sötheten vilket i och för sig är svårt, men vin 1 tyckte jag var avvikande. Jag rankade vinerna enligt:
  1. vin 1 - 7 g
  2. vin 3 - 11 g
  3. vin 2 - 3 g (basvinet utan sockerlag)
Tror även det blev den sammanlagda ställningen och att det bara var en som föredrog det supertorra originalvinet på 3 g. Vet inte vad @Vingubben ville visa med detta för jag är inte förvånad över vare sig min ranking eller felgissningar men alltid kul med experiment.:)

Efter det leddes vi ut i solen men tyvärr även vinden för att pimpla rosé. Tre viner serverades blint.
Visa bifogad bild 23614

Pol Roger Rosé 2008
Primärt rotfrukt, aceton och lite maraschinobär på doften. Skumt och inte allt för trevligt men i bakgrunden finns också lite rökighet och choklad som är betydligt trevligare. Spretigt redan på doften och de trevliga dofterna väger inte upp. Färgen är klart röd åt saignéeodlarhållet. Smak av bittra tranbär och fortsatt spretigt. Någon nämnde smultron men det måste vara färgen... Inte gott och den här stilen är det bara odlare eller Pol Roger som kan åstadkomma. Gissade Pol Roger 2008.

Bättre än för fyra år sedan då en flaska vaskades men fortfarande ett dåligt vin. Drack inte upp mitt glas... Ni som vill kan få köpa hela min samling av Pol Roger Rosé för det facila priset av 0 kr.

Egly Ouriet Rosé magnum deg 18
Som natt och dag eller Kain och Abel. Fat, godis och smultron. Mycket smak av framförallt äpplen. Typisk kraftig PN och Ambonnay var min första tanke. Frågan var bara om det var Egly eller Billiot. Halvgarderade. Ett av kvällens viner som fick för lite uppmärksamhet och dracks för fort i solen utomhus men ibland får man värdera det sociala också...

Samtliga hade Eglyn som bästa vin.

SAV
Tropiskt, pajigt och supersött utan att smaka så mycket. Fullständigt vidrigt och tror de flesta gissade prossecco innan Sverige gavs som ledtråd varpå jag gissade björksav.

Andra flighten med champagne intogs inomhus.


Visa bifogad bild 23615

Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012

Lite fatad och grönäpplig. Enklare eller åtminstone ung BdB. Klart tråkigast och anonymast i flighten. Den här typen av unga viner imponerar sällan på mig. Kanske kan bli bra... Svårt att analysera korrekt när övriga viner var så mycket mer utvecklade.

Pol Roger 1996

Nöt, ja! Honung, ja! Skog, ja! Tillsammans med en lång och intensiv smak. I perfekt mognad och precis som jag vill ha det. Var överlycklig att min flaska var så bra. Tanken var att visa på vad enklare vintage kan prestera med ålder. Problemet var att det inte var min flaska...:rolleyes:

Obegripligt att det här är samma vin som i rosén men Pol Roger Vintage övertyger ännu en gång! Bara att fylla på källaren oavsett årgång. Ett av de bästa köpen och möjligtvis det bästa man göra när det gäller pris, prestanda, tillgänglighet och flaskutveckling.

Moët 1964
Klart oxiderad men ändå njutbar. Föga förvånande längst eftersmak. Fullt drickbar men har ändå sett sina bästa dagar och inte piggaste 64an jag druckit. Gissade NV 70-tal eftersom den inte höll ihop riktigt.

André Jacquart 2009 magnum
Klar odlarton åt det lite funkiga snarare än rena dofter från citrus och äpplen. Smutsig citron kanske som alternativ till @MartinE s smutsiga honung.:D Äpplena är också åt det mognare hållet. Rätt övertygad om att det här var min flaska vilket var rätt den här gången.

Castellane 2002
Mitt eget vin som skulle vara en slamkrypare. Söt, tropisk frukt och briogodis. Balanserad och charmig. Lättdrucken. Tänkte mycket PM och hus. Gissade 2012...

Cristal 2006
Inget för mig. Har bara antecknat enkel, publik och socker.:tystad: Korrekt vin men triggar ingenting hos mig. Fortfarande för ung och årgången gör det inte bättre... Efter lite diskussioner gissade jag Cristal.

Min ranking:
  1. Pol Roger 1996
  2. André Jacquart 2009 mg
  3. Castellane 2002
  4. Cristal 2006
  5. Moët 1964
  6. Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012
Total ranking med inverterad poäng (antal bästa röster)
  1. Pol Roger 1996 (6) - 19 p
  2. Cristal 2006 (3) - 19 p
  3. André Jacquart 2009 mg - 29 p
  4. Castellane 2002 - 32 p
  5. Pertois-Lebrun le Fond du Bateau 2012 - 36 p
  6. Moët 1964 - 52 p
Sedan hann vi med en vit flight och två röda flighter med. Lafite 1990 sitter fortfarande kvar i gomseglet.:D
Kul med en PR 96a! Fullkomligt älskar PR Vintage!
 
Toppen