Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

buteljen

Medlem
Därför att jag "tror" att vi försöker skapa en alternativ sanning. För mig är det väldigt tydligt att du gör det också i din kommentar("känna potentialen"). Att jämföra med en häst blir väldigt märkligt, om jag köper en bil med en motor på 400hk men det visar sig att den endast har 300hk så ser jag inte 400hk potentialen. Bilen kostar i mitt exempel mer än en halv mille;)
Tycker det är precis samma sak. Har du rätt kompetens och kan häst så är det väldigt tydligt när du rider en tre-fyraåring att känna om den har rätt potential eller ej för högre klasser. Men det är såklart en erfarenhet man måste jobba på att skaffa sig och det tar lång tid. Kan för lite om bilar men du köper väl inte en bil och räknar med att den utvecklas till något bättre efter 7-8 år?
 

BallyJ

Medlem
Tycker det är precis samma sak. Har du rätt kompetens och kan häst så är det väldigt tydligt när du rider en tre-fyraåring att känna om den har rätt potential eller ej för högre klasser. Men det är såklart en erfarenhet man måste jobba på att skaffa sig och det tar lång tid. Kan för lite om bilar men du köper väl inte en bil och räknar med att den utvecklas till något bättre efter 7-8 år?
Ahh, jag förstår. Det är dock väldigt tveksamt att så många kan bedöma att ett vin ska bli bättre om 10 år eller 20 år. Hade någon sagt att det här vinet kommer vara på sin topp om 7 år eller 16 år så hade jag värderat det som en mer specifik och trovärdig kunskap än någon som slänger sig med jämna tiotal. Det är dock aldrig någonsin som jag ser någon kommentera ett 1000+ vin som någon annan har druckit och varit missnöjd med och säger att det är tyvärr helt kört det vinet kommer aldrig nå den potentialen som förväntas utifrån årgång och producent(detta borde man se betydligt oftare om det är kunskap vi pratar om, för jag utgår ifrån att man kan bedöma detta på liknande sätt med en totalt misslyckad häst även fast stamtavla och förutsättningar på pappret är rätt?). Vi vill helt enkelt inte erkänna för oss själva att priset som vi betalat för vinet inte är motiverat.
 

buteljen

Medlem
Ahh, jag förstår. Det är dock väldigt tveksamt att så många kan bedöma att ett vin ska bli bättre om 10 år eller 20 år. Hade någon sagt att det här vinet kommer vara på sin topp om 7 år eller 16 år så hade jag värderat det som en mer specifik och trovärdig kunskap än någon som slänger sig med jämna tiotal. Det är dock aldrig någonsin som jag ser någon kommentera ett 1000+ vin som någon annan har druckit och varit missnöjd med och säger att det är tyvärr helt kört det vinet kommer aldrig nå den potentialen som förväntas utifrån årgång och producent(detta borde man se betydligt oftare om det är kunskap vi pratar om, för jag utgår ifrån att man kan bedöma detta på liknande sätt med en totalt misslyckad häst även fast stamtavla och förutsättningar på pappret är rätt?). Vi vill helt enkelt inte erkänna för oss själva att priset som vi betalat för vinet inte är motiverat.
Jag vet inte riktigt om jag förstår din poäng. Jag drack Winston 08 förra veckan och som jag skrev i min not i en annan tråd så var den definitivt inte värd sitt pris i dagsläget. Men jag tycker absolut jag känner att det finns potential. Hur länge den tar att utveckla har jag dock ingen egen erfarenhet av. Jag har druckit flera 1000+ kr viner som inte varit värda sitt pris. Jag tycker absolut att jag läst här hur folk sågar 1000+ kronors viner?
 

Thirsty

Smygnykterist
Ahh, jag förstår. Det är dock väldigt tveksamt att så många kan bedöma att ett vin ska bli bättre om 10 år eller 20 år. Hade någon sagt att det här vinet kommer vara på sin topp om 7 år eller 16 år så hade jag värderat det som en mer specifik och trovärdig kunskap än någon som slänger sig med jämna tiotal. Det är dock aldrig någonsin som jag ser någon kommentera ett 1000+ vin som någon annan har druckit och varit missnöjd med och säger att det är tyvärr helt kört det vinet kommer aldrig nå den potentialen som förväntas utifrån årgång och producent(detta borde man se betydligt oftare om det är kunskap vi pratar om, för jag utgår ifrån att man kan bedöma detta på liknande sätt med en totalt misslyckad häst även fast stamtavla och förutsättningar på pappret är rätt?). Vi vill helt enkelt inte erkänna för oss själva att priset som vi betalat för vinet inte är motiverat.
På BYOB är det i princip alltid blint alt halvblint och viner sågas till höger och vänster, oavsett pris och även efter avtäckning. Men visst kan det ibland märkas av vibbar att en ”bra” flaska höjs när den avslöjas trots att den inte var så bra.

Generellt, finns det någon prestige skumpa som inte blir bättre efter 10 år från lanseringen? När den är på topp påverkas ju såklart av tycke och smak (som hur den specifika flaskan mår och behandlats), således är det sällan att alla tycker samtidigt att nu är den på topp.
 

BallyJ

Medlem
Jag vet inte riktigt om jag förstår din poäng. Jag drack Winston 08 förra veckan och som jag skrev i min not i en annan tråd så var den var definitivt inte värd sitt pris i dagsläget. Men jag tycker absolut jag känner att det finns potential. Hur länge den tar att utveckla har jag dock ingen egen erfarenhet av. Jag har druckit flera 1000+ kr viner som inte varit värda sitt pris. Jag tycker absolut att jag läst här hur folk här sågar 1000+ kronors viner?
Jag försöker inte sätta mig över någon här eller säga att jag är bättre än någon annan(jag gör samma fel som alla andra i mina kommentarer och hänvisar till framtida potential). Det jag dock syftar på är generellt och inte utifrån hur du bedömer viner. Du kanske kan det, eller tror dig kunna det, eller fullständigt är ute och cyklar, samma gäller såklart för mig. Jag är säker på att vi på Finewines i 99% av kommentarerna gällande 1000+ vin som inte håller måttet väljer att hänvisa till framtida potential, det är osannolikt att så är fallet utifrån min bedömning. Undantag är för mig ingen sanning.
 

BallyJ

Medlem
På BYOB är det i princip alltid blint alt halvblint och viner sågas till höger och vänster, oavsett pris och även efter avtäckning. Men visst kan det ibland märkas av vibbar att en ”bra” flaska höjs när den avslöjas trots att den inte var så bra.

Generellt, finns det någon prestige skumpa som inte blir bättre efter 10 år från lanseringen? När den är på topp påverkas ju såklart av tycke och smak (som hur den specifika flaskan mår och behandlats), således är det sällan att alla tycker samtidigt att nu är den på topp.
Jag tycker att du slår huvudet på spiken här. När en prestige-Champagne inte är så bra som förväntat ska det alltid vändas och vridas ändå till vinets fördel, den motsatta viljan finns inte alls om ett ungt vin är väldigt bra t ex, då är det ingen(nästan i undantagsfall) som ifrågasätter vinets framtida potential och om det redan nått sin topp. Det jag menar är att vi tenderar att vilja vara positiva i mycket större utsträckning än tvärt om. Sedan är det intressant vad vi menar när vi uttrycker framtida potential, gäller åldersanvisningen från idag, från året vinet släpps eller året då druvorna skördades?
 

epeb

Medlem
Var nog räkmackan som störde mest. Räkmacka ska vara gjord på danskt rågbröd, inte vetebröd. Vilket bröd passar bäst till skumpa? Vete eller råg?

Det är en personlig preferens, själv föredrar jag ciabatta till skumpa med skaldjur. Går också bra ihop med kvalitetsost som tilltugg.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tillbaka till framtiden. Tänkte prova lite vanlig NV efter att förvärvat en hel del erfarenhet genom åren. Finn det något kul som missats?

I så fall är planen att lagra lite magnumlådor och följa utvecklingen.

Först upp Deutz som jag vet att jag tidigare rankade högt av NV:arna.
20210718_005233.jpg

Urklassisk med röda mjöliga äpplen och bröd. Med luft och värme kommer även lite mandelkubb i doften. Trevligt. Smaken är primärt röda äpplen fast tyvärr kort och enkel. Syran är snäll vilket gör att dosagen märks.

Ingen gåshud. Korrekt vin men inte mer. Tror att jag gissat enkel NV blint och det här blir nog inte en lagringskandidat.

Fortsättning följer.
 

LeChat

Medlem
29745592-CFBE-411C-9A1E-259331D5C73B.jpeg

2008 Henriot Brut Millésimé


Mycket citron men även lite krut och rostat kaffe initialt. Efter ett tag kommer även en svag antydan om kola och den tydliga citronen får en mer grillad och rökig karaktär.
Drack den senast i okt. 2019 och upplevde den som väldigt ung och anonym. Ung är den ju fortfarande men långt ifrån anonym. Den har verkligen hunnit finna sig själv under dessa dryga 1,5 åren. Köpte två lådor av denna och en låda av rosén som jag tror släpptes ungefär samtidigt. Alla intresserade har väl redan köpt, men om inte, gör det!
 

FredrikC

Medlem
20210721_192546.jpg
Drack min första P2 igår när vi var ute och åt.
Vi drack vanliga 2002 för inte så länge sen och denna var mer spetsig och gräddnougaten saknades helt. Däremot hade den apelsin och honung i doften och smaken var Grape, lite choklad, kaffe och ananas. Väldigt pigg och trevlig champagne.
Riktigt bra men känns som den behöver utvecklas mer.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Drack min första Salon 2002 på vår förlovning för 4 år sen.
Igår var det dags igen. Värmde upp med en Dom Perignon 2008 som var trevlig men ung.
Men Salon 2002 börjar verkligen komma in i fönstret nu. Tung, komplex och med massa som händer! Nougat, knäck, kola och apelsin.
received_793563461359862.jpeg
20210721_172917.jpg
 

Kangeye

Medlem
Gör också ett försök:)

Fick bekräftelse från SB att beställningen finns att hämta ut nu!! Går man in på den gömda produktsidan på SB nu så står den som Slut hos leverantör. Mycket nyfiken på exakt vad som kommit, kan hämta ut nästa vecka. Kan man anta att det fortfarande är -08 bas?
 

Jonas Sand

Medlem
Fick bekräftelse från SB att beställningen finns att hämta ut nu!! Går man in på den gömda produktsidan på SB nu så står den som Slut hos leverantör. Mycket nyfiken på exakt vad som kommit, kan hämta ut nästa vecka. Kan man anta att det fortfarande är -08 bas?
Jag fick sms om att min order makulerades.
 

Emvima

Medlem
Bonnaire Variance
Bas 2008 (85%) resten 2007.
10 år på jästen.
Deggad januari 2019.
Dosage 2,5g.

Lite knuten de första 10 minuterna från kylskåpet men sen slog blombuketten ut!

Grillad citron, krossat skiffer och lite flor i näsan. Rostade jordnötter, tändsticksplån och grädde.

I munnen frisk syra och medel mognad. Limeskal och saft. Saltvatten, kalamatioliver och cornflakes. God beska. Kanske lite vanilj också men kan vara jag som inbillar mig då jag vet den är ekfatslagrad

Charmig och gott som tusan och helt drickfärdig.
Håller flera år till men ser ingen anledning att vänta.
Första flaskan, får se om lådan överlever året .
91p

Visa bifogad bild 20548

Finns många flaskor kvar här.
Mycket snack om Bonnaire Variance på forumet nu. Så jag satt och läste lite bakåt i tiden, alltid intressant . Jag blev lite konfunderad av din bild. Står det Brut på framsidan och Extra Brut på baksidan? Eller har jag för dålig upplösning på mobilen.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Mycket snack om Bonnaire Variance på forumet nu. Så jag satt och läste lite bakåt i tiden, alltid intressant . Jag blev lite konfunderad av din bild. Står det Brut på framsidan och Extra Brut på baksidan? Eller har jag för dålig upplösning på mobilen.

Så var det på mina flaskor, både brut och extra brut ;)

Men tror att man gör rätt i att följa det so. Står på baketiketten.
 
Toppen