Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Mycket snack om Bonnaire Variance på forumet nu. Så jag satt och läste lite bakåt i tiden, alltid intressant . Jag blev lite konfunderad av din bild. Står det Brut på framsidan och Extra Brut på baksidan? Eller har jag för dålig upplösning på mobilen.
Stämmer som du säger.
Med 2,5g/liter är det en extra brut men står ju bara Brut på framsidan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Stämmer som du säger.
Med 2,5g/liter är det en extra brut men står ju bara Brut på framsidan.
Brut 0-mindre än12gram, Extra Brut 0-6 gram (2,5 gram kan vara/är båda). Den främre etiketten trycks upp i större upplaga och används till samtliga doseringsmängder (och Brut funkar till det mesta), den bakre gör Bonnaire på domainen och görs specifikt till varje degorgering.
 

Magikern

Medlem
Bonnaire variance Blanc de Blanc Assemblage 2009/2008

Doft: citrus, bröd och äpple. Ung och dämpad
Attack: Dämpad men rätt mycket gröna äpple
Mellansmak: Mineraler, äpple, grape och kanske lite smultron. Drygt medelfyllig och rätt intensiv. Hög syra.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av syra, mineraler och grape.

Frestelsen att beställa detta var rätt stor när jag läste denna tråden. I dagsläget kan vinet få 90 poäng. Det kommer att utvecklas ett bra tag till och det är mycket champagne för pengarna tycker jag.

Är 2008 den dominerande basen måntro?
 

Skaggs

Medlem
Det begicks mini-BYOB igår i Simirishamn där undertecknad, @MartinE @Daniel A och @David Nilsson deltog. Vitt och sött i annan tråd.

Mousserande:
NV Comte Hugues de la Bourdonnaye Champagne Blanc de Blancs Brut Nature - aperitif, 08-bas, ganska snål i nuläget.

2016 Florence Duchene Champagne Anak - Härligt stökig, en favorit för mig.
2015 Pierre Paillard Champagne Grand Cru Brut Blanc de Noirs Les Maillerettes - mycket trevlig, intressant producent.
2012 David Leclapart Champagne Cuvée L'Aphrodisiaque - Underbar! Dagens vin för mig mfl.

2012 Domaine Belluard Mont Blanc Brut Zéro (från Savojen) - lurifax, väldigt champagnelik och ett trevligt vin
1990 Guy Michel Champagne Pinot Meunier - kul med PM med ålder
1980 Bonnaire Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé - som väntat over the hill, men födelseåret är ju spännande.
 

LeChat

Medlem
5D4C5E71-0585-4493-9DBD-21FF7204720C.jpeg

2008 Damien Hugot Millésime Extra Brut


Öppnade denna igår men sparade ett par glas till idag att njuta under sen eftermiddag efter salta bad.:cigarr:

Den här blir bara bättre och BÄTTRE tycker jag. Och inte är den sämre idag än igår. Tvärtom!

Frisk, men bra balanserat och med avrundade syror. Komplext med bl.a. grillad citron, lite smör, lite honung, förförande blommighet och mycket annat gott.

Eftersom denna 2008 ändå har varit relativt drickfärdig under lång tid så har en ju funderat över hur lagringsduglig den kan vara. Men med dagens flaska så har den oron minskat. När sista glaset dag 2 är det bästa, då gör en nog klokt i att gömma undan sina resterande flaskor lite längre in så man inte kommer åt dem så lätt.
 

LeChat

Medlem
AB8F9789-0495-4AC9-AED0-33A74D921773.jpeg

2008 Roger Pouillon et Fils Champagne Les Valnons


Champagne ger mersmak, så det blev att öppna en annan odlare av BdB.:)

Direkt efter upphällning är den lite skum. Doftar i princip bara Bassets röda vingummin. Men efter bara ca 10-15 min så börjar den öppna upp och vingummina är som bortblåsta och istället känner jag likheter med Damien Hugots Millesime 2008 som jag nyligen haft i glaset.

Båda är chardonnay men att bara den ena är ekad är inget som jag kan märka. I så fall skulle jag nog trott att det var tvärtom. Att Hugot var den ekade.
Pouillon är elegantare men har inte riktigt samma djup och komplexitet idag som Hugots vin. Men den utvecklar sig verkligen snyggt i glaset! Helt klart odlarstil med tydlig skumbanan i doften. Med tiden kommer även lite mandelmassa och lite konjakstoner.
Kan inte kora någon vinnare, vilket passar min antisportimage ypperligt, de är underbart goda båda två om än olika.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 23874
2008 Damien Hugot Millésime Extra Brut


Öppnade denna igår men sparade ett par glas till idag att njuta under sen eftermiddag efter salta bad.:cigarr:

Den här blir bara bättre och BÄTTRE tycker jag. Och inte är den sämre idag än igår. Tvärtom!

Frisk, men bra balanserat och med avrundade syror. Komplext med bl.a. grillad citron, lite smör, lite honung, förförande blommighet och mycket annat gott.

Eftersom denna 2008 ändå har varit relativt drickfärdig under lång tid så har en ju funderat över hur lagringsduglig den kan vara. Men med dagens flaska så har den oron minskat. När sista glaset dag 2 är det bästa, då gör en nog klokt i att gömma undan sina resterande flaskor lite längre in så man inte kommer åt dem så lätt.
08an går från klarhet till klarhet! Själv har jag aldrig varit orolig för lagringspotentialen. Däremot är 06an på sin peak nu och inget jag tänker spara.
Visa bifogad bild 23877
2008 Roger Pouillon et Fils Champagne Les Valnons


Champagne ger mersmak, så det blev att öppna en annan odlare av BdB.:)

Direkt efter upphällning är den lite skum. Doftar i princip bara Bassets röda vingummin. Men efter bara ca 10-15 min så börjar den öppna upp och vingummina är som bortblåsta och istället känner jag likheter med Damien Hugots Millesime 2008 som jag nyligen haft i glaset.

Båda är chardonnay men att bara den ena är ekad är inget som jag kan märka. I så fall skulle jag nog trott att det var tvärtom. Att Hugot var den ekade.
Pouillon är elegantare men har inte riktigt samma djup och komplexitet idag som Hugots vin. Men den utvecklar sig verkligen snyggt i glaset! Helt klart odlarstil med tydlig skumbanan i doften. Med tiden kommer även lite mandelmassa och lite konjakstoner.
Kan inte kora någon vinnare, vilket passar min antisportimage ypperligt, de är underbart goda båda två om än olika.


Intressant med eken. För mig är skumbanan en urtypisk markör för ekad odlare. Första gången jag fick Valnons 08 var blint och då gissade jag Selosse... Har aldrig känt skumbanan i hus eller oekade champagner vad jag vet. Har du och i så fall vilka champagner?
 

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 23874
2008 Damien Hugot Millésime Extra Brut


Öppnade denna igår men sparade ett par glas till idag att njuta under sen eftermiddag efter salta bad.:cigarr:

Den här blir bara bättre och BÄTTRE tycker jag. Och inte är den sämre idag än igår. Tvärtom!

Frisk, men bra balanserat och med avrundade syror. Komplext med bl.a. grillad citron, lite smör, lite honung, förförande blommighet och mycket annat gott.

Eftersom denna 2008 ändå har varit relativt drickfärdig under lång tid så har en ju funderat över hur lagringsduglig den kan vara. Men med dagens flaska så har den oron minskat. När sista glaset dag 2 är det bästa, då gör en nog klokt i att gömma undan sina resterande flaskor lite längre in så man inte kommer åt dem så lätt.
Vad har du för deg/inköpsår på 2008orna? De jag köpte 2016 levererar finfint nu och har svårt att de kommer bli väldigt mycket bättre men har bara en kvar av dessa. Sedan har jag en oöppnad låda på de jag köpte 2019 (tror jag). Dessa ligger rimligen 2-3 år efter i utvecklingen, men har inte provat ännu.
 

LeChat

Medlem
Vad har du för deg/inköpsår på 2008orna? De jag köpte 2016 levererar finfint nu och har svårt att de kommer bli väldigt mycket bättre men har bara en kvar av dessa. Sedan har jag en oöppnad låda på de jag köpte 2019 (tror jag). Dessa ligger rimligen 2-3 år efter i utvecklingen, men har inte provat ännu.
D381648D-2257-438D-B3D7-0D3BA218B68B.jpeg

Deg.datum står inte vad jag kan se men det finns ett nummer på kanten av etiketten som kanske kan betyda något. Detta var min första flaska ur sista lådan. Det ser ut som att jag köpte två lådor av 2008an i slutet av 2018, en köptes i okt. och en i nov.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad har du för deg/inköpsår på 2008orna? De jag köpte 2016 levererar finfint nu och har svårt att de kommer bli väldigt mycket bättre men har bara en kvar av dessa. Sedan har jag en oöppnad låda på de jag köpte 2019 (tror jag). Dessa ligger rimligen 2-3 år efter i utvecklingen, men har inte provat ännu.
Jag köpte mina lådor 2016 varav en låda är med gamla etiketten.

Tror det är samma degdatum på dina men @chambertin är den som har bäst koll.
 

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 23842Drack min första P2 igår när vi var ute och åt.
Vi drack vanliga 2002 för inte så länge sen och denna var mer spetsig och gräddnougaten saknades helt. Däremot hade den apelsin och honung i doften och smaken var Grape, lite choklad, kaffe och ananas. Väldigt pigg och trevlig champagne.
Riktigt bra men känns som den behöver utvecklas mer.
Den serverades alltså stående i en upplyst sköld och med fyrverkeripinnar fastspända på halsen? Var det i Saint-Tropez eller nåt eller? :D
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 23877
2008 Roger Pouillon et Fils Champagne Les Valnons


Champagne ger mersmak, så det blev att öppna en annan odlare av BdB.:)

Direkt efter upphällning är den lite skum. Doftar i princip bara Bassets röda vingummin. Men efter bara ca 10-15 min så börjar den öppna upp och vingummina är som bortblåsta och istället känner jag likheter med Damien Hugots Millesime 2008 som jag nyligen haft i glaset.

Båda är chardonnay men att bara den ena är ekad är inget som jag kan märka. I så fall skulle jag nog trott att det var tvärtom. Att Hugot var den ekade.
Pouillon är elegantare men har inte riktigt samma djup och komplexitet idag som Hugots vin. Men den utvecklar sig verkligen snyggt i glaset! Helt klart odlarstil med tydlig skumbanan i doften. Med tiden kommer även lite mandelmassa och lite konjakstoner.
Kan inte kora någon vinnare, vilket passar min antisportimage ypperligt, de är underbart goda båda två om än olika.
Även denna Pouillon presterar som bäst andra dagen och som flaskans sista glas.
Kolsyran är på en mer behaglig nivå, en del kantigheter har rundats av, men med bibehållen syra. Smaken har intensifierats.

Deg. 2016 och alltså ändå fått 5 år på korken. Slutsatsen måste ju bli den samma som alltid: Vänta…vänta…vänta…:D
A12C0046-DA70-47F2-8A9D-06762F7EF674.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det var länge sedan jag blev tillrättavisad av lärare. Det fanns en anledning till att jag föredrog bakersta bänkraden i klassrummet eller bussen.:p

Gårdagens viner och mitt strå till stacken. Allt dracks utomhus och miljön skvallrar om att vinerna kunde uppfattades bättre än vad de är hemma i lägenheten.

20210725_215725.jpg


Damien Hugot Rosé (bas 16 deg 20)
Senaste omgången från forumfavoriten nummer ett (med all rätt). Primärt smultron och jordgubbsspad men finns även ett litet inslag av mörk choklad och svag rökighet i bakgrunden som adderar lite komplexitet. Ungt och friskt med bra syra som förväntat. Lättdrucket vin som slinker ner snabbt i solen. Helt klart bästa rosén under 500 kr och i den rena fruktiga skolan får man dubbla priset för att hitta exempelvis Billecart eller Roederer som kan konkurrera.

Gäller att köpa innan @feskhandlarn lägger beslag på hela Sveriges allokering.:D

De vita champagnerna serverades i par och uppgiften var att säga vilken som var torrast. En klarade det och en missade det. Litar inte på mitt eget omdöme eftersom jag inte drack blint. Upptäckte dock idag att den "söta" Plantine bara hade 3,5 gram socker. Dåligt provpar eftersom det inte är helt lätt att skilja på vinerna även om man är erfaren. Kan säga att det var stora likheter även i övrigt mellan vinerna trots olika druvblandningar.

Clandestin Les Grandes Lignes (2016)
Minns den här som ogin sur bdb som måste lagras och tog därför med den här till värden som gillar torrt. Inte alls så svår. Utvecklade odlardofter med rabarber, lite torkad frukt och skruttiga äpplen som håller ihop allt funkigt. Rätt lång smak och såklart torr men inte extremt. Kul vin men är det här verkligen 0 g?

Missräkning för jag tänkte inte köpa mer av den här utan fokusera på Les Semblables och systervinet Fidele som är ren PN men nu kanske man får ändra sig. Ogillar när bortrationalierade kandidater återkommer i blickfånget. Så mycket vin så litet tid och plats.:neej:

Plus för årgången 2016 också.

Nicolas Maillart Platine
(bas 17 deg 20)
Tycker den är förvånansvärt lik Clandestin. Kanske något enklare överlag men jag drack oblint så omdömet är något oklart. Maillarts NV gjorde bäst ifrån sig på Maillartprovningen och förstår varför. Mycket vin för pengarna även om det är klar odlarprofil.

Sedan blev det riktigt bra rödtjut och efter det lyckades jag få i mig lite billig pinot gris som jag ratade i början på dagen.:rolleyes:

Nu laddar jag batterierna för morgondagens Lansonprovning.:D
 
Toppen