Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
ja Rare har gått lite under radarn här i Sverige får jag en känsla av


Ja, väldigt spartanska noter ;) men generellt upplevde jag de flesta väldigt friska & fräscha med citrus, äpplen, päron, persika, brioche en del syra även de med rätt mycket ålder.. och ju äldre de blev ju mer krut/bränt socker.

Om jag jämför med Krug 1990 och dessa 1990 så hade de ingen chans. Sen har jag inga riktiga fler bra jämförelser att ta men folk runt bordet tyckte att det var bra viner men kanske inte riktigt i toppen av prestigeviner och speciellt med priserna de har och speciellt deras rosé.

Vi drack allt till mat, två årgångar per rätt och tycker det var väldigt bra matchampagne… det är iofs kanske de flesta champagner men ja ;D

Med tanke på min erfarenhet inom vinvärlden och inte varit med så många år så var detta en riktigt trevlig & lärorik resa/erfarenhet att få vara med om :)
Tack! Låter mycket gott. Krug 90 är en tuff referens...
Nu kom mitt svar inklistrat i din ruta.. blev något fel där :vägg:
Ordnat. Du skrev texten innanför "[/QUOTE]" som avslutar citeringen. Lätt hänt om man använder telefonen upptäckte jag själv precis.:rolleyes:
 

Jos

Medlem
Imponerande uppställning! Nästan så man tror @Thomas var inblandad.:cool:

Något spartanska noter,;) men hur bra var flaskorna om du jämför med andra liknande prestige du druckit?


Den kallas väl "Rare" av en anledning.;)

Har själv aldrig druckit och visste inte om Rare tills rätt nyligen. Piper går verkligen oförtjänt under radarn. Tror många liksom jag associerar Piper till billig taxfreeskumpa. Gör man det är steget rätt långt till att lägga närmare 2 lax på en okänd prestige.
Rare -02 är svingott! -06 är också särskilt bra för att vara -06 ;)
Sen betalade jag iofs 900 spänn för mina -02or…
 

Thirsty

Smygnykterist
Dags för andra testet. Till kamben, pumpa, morötter och koreansk Gochujangpasta från högtryckskokaren coravinade jag ett glas
2019 Sabelli-Frisch Petit Manseng "Milk Fed 2" Saureel Vineyard
Orangevin har inte direkt varit en höjdare för mig och färgen var onekligen orange! Doft av apelsin och aprikos med ett uns av honung. Smaken extremt välbalanserad med yuzu, ananas-spad, gräs och även här en överton av honung utan att vara sött på något sätt. Påminner en hel del om en riktigt bra chenin blanc. Eftersmaken är lååång! Det här gillade jag jättemycket och det passade superbra till maten. Så bra att korken flög ut och hela flaskan konsumerades under kvällen. Detta vin sorterar jag under vitt så jag kan forfarande ha dubier mot orange ;). Vill ha mer av detta. Tyvärr produceras väl alldeles för lite av detta vin för att kunna komma till Sverige:(. Någon som har något annat bra tips på petit manseng?

Visa bifogad bild 23949
Orangevin i skumpa tråden!? :nagelbitare:
 

FredrikC

Medlem
I helgen var jag iväg på en rätt trevlig provning

alla släppta Rare Visa bifogad bild 23945
De i fet stil var favoriterna

2008 & 2008 rose
2007 & 2007rose
2006
2002
1999 & 99 Magnum
1998 Magnum
& 1997 Le Secret
1997 Japan Edition
1990 + 1990 Nv

1988 original releasad + 1988 deggad 9år senare (enda flaskan som var dålig)
1985
1979
1976
Kul! Såg riktigt nice ut på Instagram och fin miljö att prova i!
Hur var 08an tycker du mot andra 08 du provat?
 

LeChat

Medlem
Hur var 08an tycker du mot andra 08 du provat?
Och alla ställer sig i startgroparna. Först sms-lån, sedan valfri näthandlare som har rare-08. DET HÄR ÄR KANSKE DEN NÄST SISTA CHANSEN TILL 08-FOMO!
Den vakne katten noterar att -08an inte var fetmarkerad vilket betyder att den inte gjorde något särskilt intryck.
Dock själv väldigt nöjd med mina 3 magnum av -98an.:cool:
 
Kul! Såg riktigt nice ut på Instagram och fin miljö att prova i!
Hur var 08an tycker du mot andra 08 du provat?

Alldeles för ung och fick väldigt lite i glaset.. men mycket citrus och gröna äpplen och bröd..nästan för fräsch :S kändes som en typisk för ung Champagne i min bok och jag har svårt att avgöra om potentialen eller om det verkligen är en bra Champagne när den är i det stadiet :oops: Funkade bra med caviarn och bellinis.. såklart!
 

LeChat

Medlem
EADF14B6-45A8-4C8B-8CE4-2E514E904812.jpeg

2015 Damien Hugot Blanc de Blancs Extra Brut (Deg. dec 2018)


Öppnade denna för några dagar sen och sparade drygt ett glas. Nu när bubblorna är borta så är denna BdB mer som en riktigt bra vit bourgogne.
Det döljer sig kvalitet bakom bubblorna om det nu var någon som tvekade…;)

2008 Louis Roederer Vintage Brut
(Deg. maj 2014)


Den behöver tid för att öppna upp i både doft och smak men man märker direkt den närmast perfekta balansen. Fortfarande ganska ung men harmonisk och med en fokuserad, fyllig och sammansatt smak. Urgott!
Den är absolut i drickfönstret så är man nyfiken så är det inte fel att njuta en flaska men den kommer förmodligen bara bli ännu bättre med lagring.
 

Vingubben

Medlem
E75218F4-5BE8-46FF-9F8D-926B7AAF7AF1.jpeg


Val Frison, Goustan, Blanc de Noire, R15, deg januari 2018

Tidigare prövade flaskor har varit rätt kärva men nu har allt fallit på plats. Färgen är rejält mörk och vinet skulle kunna passera som rosé. Smultron och skogstoner i doften. Det första som slår en är en perfekt balans. Lite mjölkig i strukturen som ger karaktär. Härlig sälta, vanilj, röda bär och en rejäl dos med persika. Klockar in på lätta 92 poäng.
 

LarsW

Medlem
Första dagen på semestern. :cool:

Krug Grande Cuvée ed 158.
Lite nuffror för nördarna: 44% Pinot Noir 36% Chardonnay 20% Meunier. Bas 2002. Blandning av 76 olika reservviner tillbaka till 1988. Deggad första kvartalet 2008. Krug ID 108002

I näsan... Kolafudge, beef jerky och honung. Nyrostat bröd, kaffe och nötter. Sniffarskumpa.
I munnen är det en härlig kombination av frukt, mognadstoner och syra, med en liten övervikt mot syran som hintar åt att detta vin kommer leva länge till. Gräddnougat, bränt socker och köttbuljong. Mango och papaya. Citrusen går mot lime med en behaglig skalbeska i eftersmaken.

I alla fall nu i början så lovar doften mer än smaken levererar men tänker det ändrar sig med några timmars luft, återkommer med bedömning senare.

Lycklig nu.:)

thumbnail_20210807_163830.jpg


thumbnail_20210807_164116.jpg
 

LarsW

Medlem
Första dagen på semestern. :cool:

Krug Grande Cuvée ed 158.
Lite nuffror för nördarna: 44% Pinot Noir 36% Chardonnay 20% Meunier. Bas 2002. Blandning av 76 olika reservviner tillbaka till 1988. Deggad första kvartalet 2008. Krug ID 108002

I näsan... Kolafudge, beef jerky och honung. Nyrostat bröd, kaffe och nötter. Sniffarskumpa.
I munnen är det en härlig kombination av frukt, mognadstoner och syra, med en liten övervikt mot syran som hintar åt att detta vin kommer leva länge till. Gräddnougat, bränt socker och köttbuljong. Mango och papaya. Citrusen går mot lime med en behaglig skalbeska i eftersmaken.

I alla fall nu i början så lovar doften mer än smaken levererar men tänker det ändrar sig med några timmars luft, återkommer med bedömning senare.

Lycklig nu.:)

Visa bifogad bild 23985

Visa bifogad bild 23987
Sparade två glas till idag.
Något lustigt inträffade ungefär under perioden 4-7 timmar efter öppning.
Var som om doften slöt sig och nästan försvann, den var jättehärlig direkt efter öppning men sen stum i flera timmar. Öppnade sig igen sent på kvällen och idag är den ännu lite bättre.
Smaken fortsatte att växa under kvällen och idag känns syran mer harmonisk utan att på något sätt veknat.
Kommer nog vänta några år med nästa flaska även om denna var väldans god!
94++p

Tillägg: Närmar mig nu sista klunken och i vanlig ordning blir det ju bara bättre och bättre... jeezeez!
Uppjusterar till 94p.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Sparade två glas till idag.
Något lustigt inträffade ungefär under perioden 4-7 timmar efter öppning.
Var som om doften slöt sig och nästan försvann, den var jättehärlig direkt efter öppning men sen stum i flera timmar. Öppnade sig igen sent på kvällen och idag är den ännu lite bättre.
Smaken fortsatte att växa under kvällen och idag känns syran mer harmonisk utan att på något sätt veknat.
Kommer nog vänta några år med nästa flaska även om denna var väldans god!
93++p
Imponerande med ditt tålamod, jag hade förmodligen varit halvt skräckslagen och besviken om vinet krupit ihop efter 4 timmar.
 

Esko

Medlem
Ulysse Collin odyssen fortsätter, igår drack vi Les Maillons. Drack helgen innan Paul Dethune bdn och Les Maillons var som Dethune på crack, de var ett större mer balanserat vin med fler lager och större komplexitet som fortsatte visa fler sidor av sig själv under hela kvällen.
En trevlig upplevelse återigen och hoppas kunna göra ett besök nästa gång vi åker till champagne.
C4A95BAC-C9B0-4F44-BA86-422E5F9C4200.jpeg
 

FredrikC

Medlem
20210811_104739.jpg

Vilken kväll igår! Inga noter men tankarna kommer här.
Vi inledde med Bollinger rd 2007.
Riktigt mycket blodapelsin och syrlig. Jag kände igen den pga en rd 04 jag druckit som jag inte heller gillade. Rd är inget för mig.
Pol Roger 1990 var en riktig höjdare! Riktigt bra med bubblor och komplex i smaken.
Krug 1996 - här pratar vi! Oj så pigg och så mycket lager av frukt. Helt otroligt vilken bra champagne!
Krug Grand Cuvee kork id: 27. Så den går inte att identifiera men är då av de äldre guld som släpptes. Mörk färg och fantastisk smak! Lite mindre bubblor men sån intensitet!
Pol Roger 2008 - alltid gott men lite tunn i sammanhanget.
Krug Grand Cuvee med kork id V651 som antyder att den fått sin kork 2006 i september/oktober. Så det borde vara runt 155eme så basår 98/99 där I krokarna. Riktigt bra med mycket frukt.
Cristal 2008 - Blir bara bättre och bättre med mer frukt men det göms fortfarande mycket i bakgrunden.
 
Toppen