Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mer champagne!

20210904_195059.jpg


Drack tidigare först Castelnau 2006 blint som hade skönt härligt rostade toner av bröd och mandel som jag går igång på. Tänkte först att det kunde vara en 90-talare men efter att ha smakat uteslöt jag det. Smaken var inte lika komplex som doften, snarare rätt kort och enkel. Typisk skitårgång var första tanken. 00, 05 eller 06. Smakade rätt ungt så gissade först 05 med Henriot 06 som andra. Verkligen kul doft och ett kul vin att stoppa in i en provning eller om man vill testa vad som händer med lite äldre champagne.

Lovade ändå tillräckligt för att vi senare skulle prova en magnum Castelnau 2004. Helt klart i samma rostade stil men tyckte även den här var lite blek i munnen även om det var ett steg upp. Kan nog blir bra om några år och ytterligare ett bra tips för den som vill ha lite utvecklad champagne direkt från hyllan/BS.

Castelnau har jag mer eller mindre blandat ihop med Castellane. Ligger uppenbarligen länge på jästen och jag gillar verkligen doftprofilen. Smaken känns klart enklare men vinerna är ändå rätt roliga och klart värt att prova. Inte trendigt men blir definitivt köp av 08an när den släpps och troligen några magnum från superåret 2004.

Pierre Moncuit GC 2008
Har tydligen fått bra betyg vilket inte brukar vara bra för tillgängligheten... Alltså var jag tvungen att prova för att se om det är värt att köpa mer. Visst är det gröna äpplen och citrus ala BdB men citrusen är ändå lite avrundad och går mot mandarin. Över allt lite mandel som förgyller. Hög syra, intensiv och rätt lång smak. Inte lika balanserad som Castelnau 04 i dagsläget men lovar riktigt gott. Beställde fler.:)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 24178
Återigen dags att prova en 96:a. Denna har jag provat vid flertalet tillfällen genom åren och aldrig blivit besviken. I doften är det bokna äpplen, tropisk frukt och kaffe som dominerar. I munnen är det en behaglig syra som grundbult följt av röda äpplen och söt grapefrukt. Har inte blivit varken bättre eller sämre sedan senast jag drack den. En trevlig Champagne som håller flera år till.
Kul att den håller fortfarande! En av mina första minnen av lite mer komplex champagne som gick att köpa på bolaget (BS). Mina är slut för länge sedan men håller med om att 96an alltid levererat.:cool:

Känns som Henriot Millésimé har en hög lägstanivå överlag. Ska för övrigt snart dricka 95an.:)
 

Magikern

Medlem
Några veckor gammal provning med @kimnyblom. Egentligen var huvudtemat syrah men man måste väl börja med champagne för att det ska kallas vinprovning.:D

Winston var halvblint, övriga helblint. Första känslan var att allt smakade likadant eller covid ytterligare en gång men den känslan släppte snabbt.
Visa bifogad bild 24181

Belle Epoque 2012

Grillad citron, lite kola och surdeg. Fantastisk doft och flightens bästa näsa. I munnen var det rätt beskedligt och smaken var kort. Kändes mer som en NV och fick liknande känsla som Cristal 2012 när det gäller diskrepansen mellan doft och smak. Sammantaget drog det ner betyget ordentligt för mig och följaktligen rankade jag den här sist. Känns lite missvisande för det var inga problem att dricka och den kan nog ha framtiden för sig om den får lite mer komplex smak.:)

Gissade 2012 och Heidsieck eftersom den var blek i smaken.


Winston 2012

Ren citrusfrukt och har även skrivit päronsplitt vilket jag inte minns.:eek: Krämigare smak men samtidigt intensiv. Typisk knuten outvecklad tråkig prestige. Klart mest ogina 12an jag druckit än så länge. Till och med Cristal var roligare. Förstår varför jag har så lite Winston i källaren, har tillräckligt med annat som måste ligga till sig. Bättre att satsa på PR Vintage istället när man får 3 för 1 och dessutom går de bättre att drick som unga.

Gissade Winston 2012.

Vincent Joudart SC 2008
Mer klassiskt och lite mognare. Primärt bröd, röda äpplen och nötter och samtidigt högre syra än övriga. Några tyckte den var torrare med. Allt talade för att det här var en annan årgång men innan @Vingubben med bestämdhet sa att det var sitt vin tänkte jag att det kunde vara min GA eftersom jag tyckte den påminde om GA 08 när den var nysläppt.

Korrekt vin som inte sticker ut men därför lite halvtråkigt. Special Club fortsätter att ge rätt mediokra upplevelser.

FdP 2010
Nu börjar det likna något! Rostat och mustiga äpplen i svagt oxiderad stil som jag gillar. Smakar bröd, äpplen men samtidigt väldigt krämig vilket fick mig att gissa 2012 här med. FdP hade jag aldrig gissat eftersom den brukar vara mer ren citrus som ung men minns att 2010 var rätt brådmogen när jag drack den på plats förra året. Påminner lite om 07an i det avseendet. Bra med "dåliga" år när man ska dricka ungt.:)

GA 2012

Märkligt med facit i hand men liknande stil som FdP 10 men nu ännu mer av det ekade och oxiderade. Var på gränsen till Selosseblommor. Lång och komplex smak. Klar favorit för mig! Hade tänkt avyttra en låda men blir inget med det när den var så här bra redan nu.:cool:

Gissade GA 2012

Min ranking:
  1. GA 12
  2. FdP 10
  3. Vincent Joudart 08
  4. Winston 12
  5. Belle Epoque 12 (inte helt nöjd med att ha Belle på sista plats med tanke på den fantastiska doften men att ändra sig i efterhand känns fegt.)
Total ranking (inverterad poäng från 1-5).
  1. Belle Epoque 12 - 19 p
  2. GA 12 - 21 p
  3. FdP 10 - 22 p
  4. Vincent Joudart 08 - 27 p
  5. Winston 12 - 34 p
Winston solkar jumbo vilket jag kan förstå. Belle klar vinnare, poängen dras ner av att jag satte Belle sist.

Var rätt övertygad om att det var många 2012or med. Det var bara 08an som var avvikande i det avseendet. När det gäller 2012 så är det generellt en charmig och rolig årgång men är kanske inte så imponerad som alla kritiker verkar vara. 2013 känns som en bättre årgång för mig.

Inga smaknoter när det gäller de röda vinerna? ;)
 

Per Stade

Lege artis
Kul att den håller fortfarande! En av mina första minnen av lite mer komplex champagne som gick att köpa på bolaget (BS). Mina är slut för länge sedan men håller med om att 96an alltid levererat.:cool:

Känns som Henriot Millésimé har en hög lägstanivå överlag. Ska för övrigt snart dricka 95an.:)

1996 var min först bekantskap med Henriot.
En champagne, som jag alltid upplevt som ”elegant”.
Valde den på magnum till min dotters bröllop.
01E45F10-3CDC-40EA-B692-728C9947D217.jpeg
 

Magikern

Medlem
För att spinna på temat Henriot fick man prova en flaska.

Henriot Millésimé 2008

Doft: Brioche och kanske lite smörkola
Attack: grapefrukt, citrus, brioche, smultron och mineraler
mellansmak: Medelfyllig och med utmärkt syra. Samma nyanser men kanske lite jordgubbar med rågbröd dessutom.
Eftersmak: Mandarin och syrlig citrus. medellång och trevlig.

Den här champagnen får 90+ om jag är snål med betyget. Den öppnar sig ovanligt snabbt faktiskt och jag kanske inte hade lagrat den så jättelänge.

Jag kanske har fel när det gäller långlagring dock. Den kanske är ännu bättre om 10 år men det känns inte som det. :)
 

Wintermute

Medlem
Delamotte 2008 Mycket citrus, där citron är tydligast, men även lite mandarin och kanske grapefrukt. Citronen övergår till citronskal och handsprit i eftersmaken. 87+
Flaskan är köpt i Sverige och deggad 2018 Q2. Man får ha tålamod med resten av flaskorna.
Öppnade nästa flaska i helgen. Ett helt annat djur. Koncentrerad och lång, med mandarin och grillad citron. Inte ett spår av handsprit. 92--93p, eller däromkring. Skulle kunna bero på flaskspridning.
 
Vi börjar denna champagne helg med en ny bekantskap för mig.

Nicolas Maillart ”Platine” NV

57% Pinot Noir 28% Chardonnay 15% Meunier

/2014-2015-2016-2017/ - Dosage 3,5g

Fantastisk gyllene färg i glaset…citrus, ingefära, gröna äpplen och en underbar ton av vanilj i eftersmaken. Ekfats lagringen känns inte så mycket av men kommer säkert bli mer tongivande när den framträdande syran har mattats av om något år källaren.
 
Last edited:

Jesper L

Medlem
Delamotte BdB 2012

Drack denna på nyår 19/20 och då var den ytterst anonym med typisk bdb citrus som skrek ”GLÖM BORT RESTERANDE FLASKOR”. Sagt och gjort.. En flaska in i garderoben för att skynda på mognaden och idag är det ett trevligt vin! Till en början en hel del citrus men det mattas av och härligt mogna conference päron dyker upp med kraftig brioche som kittlar fint i gommen. Tiden i garderoben har verkligen gjort det här vinet mer tilltalande. Försöker öppna nästa om 3-5 år!

upload_2021-9-27_19-19-56.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tisdagschampagne och finbesök!
20210929_124040.jpg


Var riktigt nyfiken och flaskan har väntat hela sommaren för att få bli öppnad. Som förföråkare blev det därför en Billecart Elisabeth 2008. Smultron och godis med en fräsch doft av mynta i bakgrunden. Klart ung med markerad syra som förväntat. Billecarts 08or ligger klart efter 07orna i mognadsgrad/utveckling som förväntat. Går att dricka nu men försök spara! Gissades rätt bra direkt. Hus, 08a och möjligtvis Heidsieck. @Jos ville inte gissa Billecart eftersom han hade med sig samma flaska själv. Andra gången det händer mellan oss av tre möjliga BYOB!:eek:

20210928_190352.jpg
Som föråkare kom följande flaskor blint.

Heidsieck NV (deg 20, bas 17?)
Initialt svavel på gränsen till för mycket ala Comtes. Lugnar ner sig och blir mer krut och rost. Trevlig och lättdrucken. Klart ung men trevlig. Gissningarna gick över till DP 08a och jag hade också Heidsieck 12 som en möjlig kandidat. Inte bäst i flighten men kul med en Heidsieck NV som äntligen levererar. Hade nästan gett upp hoppet efter ett antal sågningar av både 08a och senaste NVarna.

Selosse Initial
(deg 17)
Solklar Selosse! Typiskt hårt fatad med blommor och skumbanan. Kraftig och lång smak. Underbart gott som vanligt. Champagnevärldens motsvarighet till Turingtestet är att inte bara gissa Selosse utan även vilket av Selosses viner. Själv är jag sämre än slumpen. Valde mellan Substance och Intial men lyckades ändå ha fel... Bäst är nog att alltid taktikgissa Initial för att den är billigast och lättast att få tag på.

Grande Dame 2008
Det här blev Jos' flaska istället för Elisabeth 08. Alltså oblint för mig själv. Kraftig, matig, mastig champagne. Äpplen, bröd och mycket doft och smak. Lång och intensiv smak även om den såklart är ung men som många 08or går den att dricka redan nu. Helt annorlunda stil än det mesta, närmast stilmässigt är väl CdG. Inte min stil men man kan inte bara ha BdB, Billecart, Pol Roger och Roederer i källaren.

20210928_204536.jpg


Så till huvudnumret för kvällen och som lockade ut Jos från människobyn. Klart mogen champagne där ren frukt har ersatts av torkad. Klassiska toner av honung och knäck på näsan. Sjukt lång smak med eftersmak av lite karamell och brynt smör. Förvånansvärt mycket syra kvar. Drack Salon 88 för 6 år sedan och tänkte syran skulle upplevas mer integrerad nu. Kommer nog inte ske än på ett tag. Håller många år till, frågan är hur mogen man vill ha sin champagne. Riktigt bra så klart men ger ändå inte mersmak på Salon med tanke på priset. Hade varit kul med en Bonnaire 88 som referens, fixar du det @magnum ?;)

Lyckades hinna med en Taittinger Folies de la Marquetterie innan det blev dags för avslutningen. Klart husstil men med rätt mycket smak. Väldigt ung, gissade Roederer 2014. Tänkte först att det var första gången jag drack den men kom på att jag fått den bara några månader innan. Svårbedömd champagne men kan nog bli rätt bra med 3-5 års lagring.

Till sist var det bara jag och Jos kvar som delade på en Selosse Bout du Clos deg 17. Lagom på två om man grundat med en dryg flaska var innan.:cool: Det här är normalt det av Selosses viner som jag rankar lägst. Kanske får omvärdera nu eller skylla på tillståndet för det här var förbaskat gott! Mycket kraft som vanligt med många lager. Liknade Initialen men hade lite mer kraft och rödäpplighet. Fast lätt för mig och säga som visste vad det var. Jos gissade Selosse direkt men klarade inte Turingtestet...

Slutsats köp Initial som är billigast, gillar du de andra vinerna i portföljen så drick Initial blint.:rolleyes:
 

Jos

Medlem
Tisdagschampagne och finbesök!
Visa bifogad bild 24307

Var riktigt nyfiken och flaskan har väntat hela sommaren för att få bli öppnad. Som förföråkare blev det därför en Billecart Elisabeth 2008. Smultron och godis med en fräsch doft av mynta i bakgrunden. Klart ung med markerad syra som förväntat. Billecarts 08or ligger klart efter 07orna i mognadsgrad/utveckling som förväntat. Går att dricka nu men försök spara! Gissades rätt bra direkt. Hus, 08a och möjligtvis Heidsieck. @Jos ville inte gissa Billecart eftersom han hade med sig samma flaska själv. Andra gången det händer mellan oss av tre möjliga BYOB!:eek:

Visa bifogad bild 24309 Som föråkare kom följande flaskor blint.

Heidsieck NV (deg 20, bas 17?)
Initialt svavel på gränsen till för mycket ala Comtes. Lugnar ner sig och blir mer krut och rost. Trevlig och lättdrucken. Klart ung men trevlig. Gissningarna gick över till DP 08a och jag hade också Heidsieck 12 som en möjlig kandidat. Inte bäst i flighten men kul med en Heidsieck NV som äntligen levererar. Hade nästan gett upp hoppet efter ett antal sågningar av både 08a och senaste NVarna.

Selosse Initial
(deg 17)
Solklar Selosse! Typiskt hårt fatad med blommor och skumbanan. Kraftig och lång smak. Underbart gott som vanligt. Champagnevärldens motsvarighet till Turingtestet är att inte bara gissa Selosse utan även vilket av Selosses viner. Själv är jag sämre än slumpen. Valde mellan Substance och Intial men lyckades ändå ha fel... Bäst är nog att alltid taktikgissa Initial för att den är billigast och lättast att få tag på.

Grande Dame 2008
Det här blev Jos' flaska istället för Elisabeth 08. Alltså oblint för mig själv. Kraftig, matig, mastig champagne. Äpplen, bröd och mycket doft och smak. Lång och intensiv smak även om den såklart är ung men som många 08or går den att dricka redan nu. Helt annorlunda stil än det mesta, närmast stilmässigt är väl CdG. Inte min stil men man kan inte bara ha BdB, Billecart, Pol Roger och Roederer i källaren.

Visa bifogad bild 24308

Så till huvudnumret för kvällen och som lockade ut Jos från människobyn. Klart mogen champagne där ren frukt har ersatts av torkad. Klassiska toner av honung och knäck på näsan. Sjukt lång smak med eftersmak av lite karamell och brynt smör. Förvånansvärt mycket syra kvar. Drack Salon 88 för 6 år sedan och tänkte syran skulle upplevas mer integrerad nu. Kommer nog inte ske än på ett tag. Håller många år till, frågan är hur mogen man vill ha sin champagne. Riktigt bra så klart men ger ändå inte mersmak på Salon med tanke på priset. Hade varit kul med en Bonnaire 88 som referens, fixar du det @magnum ?;)

Lyckades hinna med en Taittinger Folies de la Marquetterie innan det blev dags för avslutningen. Klart husstil men med rätt mycket smak. Väldigt ung, gissade Roederer 2014. Tänkte först att det var första gången jag drack den men kom på att jag fått den bara några månader innan. Svårbedömd champagne men kan nog bli rätt bra med 3-5 års lagring.

Till sist var det bara jag och Jos kvar som delade på en Selosse Bout du Clos deg 17. Lagom på två om man grundat med en dryg flaska var innan.:cool: Det här är normalt det av Selosses viner som jag rankar lägst. Kanske får omvärdera nu eller skylla på tillståndet för det här var förbaskat gott! Mycket kraft som vanligt med många lager. Liknade Initialen men hade lite mer kraft och rödäpplighet. Fast lätt för mig och säga som visste vad det var. Jos gissade Selosse direkt men klarade inte Turingtestet...

Slutsats köp Initial som är billigast, gillar du de andra vinerna i portföljen så drick Initial blint.:rolleyes:
Fantastiskt bra viner och då såklart Salon 88 men Bout du Clos var bara magiskt bra!
 

Thirsty

Smygnykterist
Tisdagschampagne och finbesök!
Visa bifogad bild 24307

Var riktigt nyfiken och flaskan har väntat hela sommaren för att få bli öppnad. Som förföråkare blev det därför en Billecart Elisabeth 2008. Smultron och godis med en fräsch doft av mynta i bakgrunden. Klart ung med markerad syra som förväntat. Billecarts 08or ligger klart efter 07orna i mognadsgrad/utveckling som förväntat. Går att dricka nu men försök spara! Gissades rätt bra direkt. Hus, 08a och möjligtvis Heidsieck. @Jos ville inte gissa Billecart eftersom han hade med sig samma flaska själv. Andra gången det händer mellan oss av tre möjliga BYOB!:eek:

Visa bifogad bild 24309 Som föråkare kom följande flaskor blint.

Heidsieck NV (deg 20, bas 17?)
Initialt svavel på gränsen till för mycket ala Comtes. Lugnar ner sig och blir mer krut och rost. Trevlig och lättdrucken. Klart ung men trevlig. Gissningarna gick över till DP 08a och jag hade också Heidsieck 12 som en möjlig kandidat. Inte bäst i flighten men kul med en Heidsieck NV som äntligen levererar. Hade nästan gett upp hoppet efter ett antal sågningar av både 08a och senaste NVarna.

Selosse Initial
(deg 17)
Solklar Selosse! Typiskt hårt fatad med blommor och skumbanan. Kraftig och lång smak. Underbart gott som vanligt. Champagnevärldens motsvarighet till Turingtestet är att inte bara gissa Selosse utan även vilket av Selosses viner. Själv är jag sämre än slumpen. Valde mellan Substance och Intial men lyckades ändå ha fel... Bäst är nog att alltid taktikgissa Initial för att den är billigast och lättast att få tag på.

Grande Dame 2008
Det här blev Jos' flaska istället för Elisabeth 08. Alltså oblint för mig själv. Kraftig, matig, mastig champagne. Äpplen, bröd och mycket doft och smak. Lång och intensiv smak även om den såklart är ung men som många 08or går den att dricka redan nu. Helt annorlunda stil än det mesta, närmast stilmässigt är väl CdG. Inte min stil men man kan inte bara ha BdB, Billecart, Pol Roger och Roederer i källaren.

Visa bifogad bild 24308

Så till huvudnumret för kvällen och som lockade ut Jos från människobyn. Klart mogen champagne där ren frukt har ersatts av torkad. Klassiska toner av honung och knäck på näsan. Sjukt lång smak med eftersmak av lite karamell och brynt smör. Förvånansvärt mycket syra kvar. Drack Salon 88 för 6 år sedan och tänkte syran skulle upplevas mer integrerad nu. Kommer nog inte ske än på ett tag. Håller många år till, frågan är hur mogen man vill ha sin champagne. Riktigt bra så klart men ger ändå inte mersmak på Salon med tanke på priset. Hade varit kul med en Bonnaire 88 som referens, fixar du det @magnum ?;)

Lyckades hinna med en Taittinger Folies de la Marquetterie innan det blev dags för avslutningen. Klart husstil men med rätt mycket smak. Väldigt ung, gissade Roederer 2014. Tänkte först att det var första gången jag drack den men kom på att jag fått den bara några månader innan. Svårbedömd champagne men kan nog bli rätt bra med 3-5 års lagring.

Till sist var det bara jag och Jos kvar som delade på en Selosse Bout du Clos deg 17. Lagom på två om man grundat med en dryg flaska var innan.:cool: Det här är normalt det av Selosses viner som jag rankar lägst. Kanske får omvärdera nu eller skylla på tillståndet för det här var förbaskat gott! Mycket kraft som vanligt med många lager. Liknade Initialen men hade lite mer kraft och rödäpplighet. Fast lätt för mig och säga som visste vad det var. Jos gissade Selosse direkt men klarade inte Turingtestet...

Slutsats köp Initial som är billigast, gillar du de andra vinerna i portföljen så drick Initial blint.:rolleyes:
Vad var det för degg på Elisabeth?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tisdagschampagne och finbesök!
Visa bifogad bild 24307

Var riktigt nyfiken och flaskan har väntat hela sommaren för att få bli öppnad. Som förföråkare blev det därför en Billecart Elisabeth 2008. Smultron och godis med en fräsch doft av mynta i bakgrunden. Klart ung med markerad syra som förväntat. Billecarts 08or ligger klart efter 07orna i mognadsgrad/utveckling som förväntat. Går att dricka nu men försök spara! Gissades rätt bra direkt. Hus, 08a och möjligtvis Heidsieck. @Jos ville inte gissa Billecart eftersom han hade med sig samma flaska själv. Andra gången det händer mellan oss av tre möjliga BYOB!:eek:

Visa bifogad bild 24309 Som föråkare kom följande flaskor blint.

Heidsieck NV (deg 20, bas 17?)
Initialt svavel på gränsen till för mycket ala Comtes. Lugnar ner sig och blir mer krut och rost. Trevlig och lättdrucken. Klart ung men trevlig. Gissningarna gick över till DP 08a och jag hade också Heidsieck 12 som en möjlig kandidat. Inte bäst i flighten men kul med en Heidsieck NV som äntligen levererar. Hade nästan gett upp hoppet efter ett antal sågningar av både 08a och senaste NVarna.

Selosse Initial
(deg 17)
Solklar Selosse! Typiskt hårt fatad med blommor och skumbanan. Kraftig och lång smak. Underbart gott som vanligt. Champagnevärldens motsvarighet till Turingtestet är att inte bara gissa Selosse utan även vilket av Selosses viner. Själv är jag sämre än slumpen. Valde mellan Substance och Intial men lyckades ändå ha fel... Bäst är nog att alltid taktikgissa Initial för att den är billigast och lättast att få tag på.

Grande Dame 2008
Det här blev Jos' flaska istället för Elisabeth 08. Alltså oblint för mig själv. Kraftig, matig, mastig champagne. Äpplen, bröd och mycket doft och smak. Lång och intensiv smak även om den såklart är ung men som många 08or går den att dricka redan nu. Helt annorlunda stil än det mesta, närmast stilmässigt är väl CdG. Inte min stil men man kan inte bara ha BdB, Billecart, Pol Roger och Roederer i källaren.

Visa bifogad bild 24308

Så till huvudnumret för kvällen och som lockade ut Jos från människobyn. Klart mogen champagne där ren frukt har ersatts av torkad. Klassiska toner av honung och knäck på näsan. Sjukt lång smak med eftersmak av lite karamell och brynt smör. Förvånansvärt mycket syra kvar. Drack Salon 88 för 6 år sedan och tänkte syran skulle upplevas mer integrerad nu. Kommer nog inte ske än på ett tag. Håller många år till, frågan är hur mogen man vill ha sin champagne. Riktigt bra så klart men ger ändå inte mersmak på Salon med tanke på priset. Hade varit kul med en Bonnaire 88 som referens, fixar du det @magnum ?;)

Lyckades hinna med en Taittinger Folies de la Marquetterie innan det blev dags för avslutningen. Klart husstil men med rätt mycket smak. Väldigt ung, gissade Roederer 2014. Tänkte först att det var första gången jag drack den men kom på att jag fått den bara några månader innan. Svårbedömd champagne men kan nog bli rätt bra med 3-5 års lagring.

Till sist var det bara jag och Jos kvar som delade på en Selosse Bout du Clos deg 17. Lagom på två om man grundat med en dryg flaska var innan.:cool: Det här är normalt det av Selosses viner som jag rankar lägst. Kanske får omvärdera nu eller skylla på tillståndet för det här var förbaskat gott! Mycket kraft som vanligt med många lager. Liknade Initialen men hade lite mer kraft och rödäpplighet. Fast lätt för mig och säga som visste vad det var. Jos gissade Selosse direkt men klarade inte Turingtestet...

Slutsats köp Initial som är billigast, gillar du de andra vinerna i portföljen så drick Initial blint.:rolleyes:
Fixar Bonnaire 1988!:D
 

Vingubben

Medlem
5DAB8D29-3546-4537-9CBE-8D8A2DCEE173.jpeg


Charles Heidsieck Rosé Reserve, Bas 2012, Deg 2019

Har druckit CH vita NV väldigt ofta och tycker den levererar varje gång, senast bas 2017, deg 2020, men har aldrig provat deras Rosé NV så nu var det dags. Ordentligt med rostat bröd, mycket frukt jämfört med den vita, framförallt röda äpplen och jordgubbar. Lätt grapeton och ett litet tanninbett. Funkade bra på egen hand och gjorde inte bort sig tillsammans med pizzan. 91p
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Visa bifogad bild 24322

Charles Heidsieck Rosé Reserve, Bas 2012, Deg 2019

Har druckit CH vita NV väldigt ofta och tycker den levererar varje gång, senast bas 2017, deg 2020, men har aldrig provat deras Rosé NV så nu var det dags. Ordentligt med rostat bröd, mycket frukt jämfört med den vita, framförallt röda äpplen och jordgubbar. Lätt grapeton och ett litet tanninbett. Funkade bra på egen hand och gjorde inte bort sig tillsammans med pizzan. 91p
Har en sådan kvar men den får vänta ett par år. Drack den tidigare i förra året och den gav inte den upplevelsen du beskriver nu :D
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Mer övningar och intressanta resultat som oftast när det provas blint.

Började med lite enklare föråkare.

Kartongen Sainte Anne
(bas 16 deg 19)
Fortsätter utforska NV. Rätt mycket doft och ett vin som även håller ihop med luft vilket är ett gott betyg för mig. Främst persika och plommon. Rejäl syra men ändå drickbar. Ett kul vin som ger mycket i sitt segment.

M Goutorbe 2008
Klart brödig, rödäpplig och nötig. Tänkte direkt PN från Aÿ. Gissade Bollinger B13 som första och Geoffrey som andra.

Alfred Rotchild NV (90-tal?)
Rejält mogen och jag gissade NV 70-tal. Tveksam till om den här är så ung som 90-tal som säljaren tydligen uppgett. Kul vin men man måste gilla rejäla mognadstoner, läs oxidation.

De Sousa Umami 2012
Typisk ung BdB. Mestadels citrus och syra. Gissade Bonnaire eller Diebolt från 2011/12. Kände ingen ek här alls vilket jag brukar göra i De Sousas viner. Mycket renare och fruktigare stil än Caudaliesserien. Har druckit Umami på plats men inte blivit så imponerad jämfört med deras övriga viner. Har definitivt potential för att utvecklas men inte mitt förstaval. Dyrt...

20210922_224409.jpg


Så till huvudflighten där 7 viner provades blint av 7 deltagare.

Heidsieck 08
Kom inte ihåg mer än att det hade vissa likheter med vin nummer 4 i det att det kändes som en ung knuten prestige. Kvällens sämsta vin vilket inte förvånar. Vet bara två personer som hissat det här vinet och båda råkar ha druckit det öppet och köpt lådvis.:rolleyes: Bukowskis, here i come!

Visst om 44 år kan det här kanske bli bra men jag dricker hellre annat under tiden...

Krug GC 166e (10-bas)
Missade Krugparfymen helt här. Visst var det lite rostat och krut men fick inga tydliga Krugvibbar. Mer åt svamp och skog. Tror jag var inne på Dompa 08. Mycket bra vin och pallplats för mig.

Maurice Vessélle 2000
Klart mognast i flighten och helt underbart! Honung, röda äpplen och aprikos. Längst smak och perfekt balans. Gissade vintage från 99 eller möjligtvis 98. Bra drag och rätt komplext, Chetillons?

Har ingen koll på producenten så vet ej om det är mognaden jag föll för eller om det finns kvaliteter även i Vessélles unga viner. Någon som har erfarenhet?

Inte förvånad över att det var en 00a. 99 och 00 är inga stora år men är i det perfekta drickfönstret nu. Mer korrekt är nog att säga att de har passerat zenit så det gäller att poppa på innan de faller ihop.

Bollinger B13
Lite rostat och hasselnötter. Rätt stumt första tiden som glas nummer 1 men öppnar upp sig betydligt mer. Kändes som prestige, gissade Bollinger B13 för andra gången ikväll för att öka chanserna. Bra redan nu och tyvärr måste jag säga att Bollingers nya utgåvor håller mycket hög kvalitet vilket ökar min FOMO.:neej:

Hoppas för övrigt fler hus släpper 2013 så låter jag övriga jaga 2012or. Har inte blivit besviken än.

Veuve Cliquot Rich 1999

Kvällens vattendelare. Mycket smöriga toner och popcorn. Typ 110 % malo. Balanserad med viss ålder. Har flera gånger tidigare tolkat hög sockerhalt i champagne som balanserat snarare än extra sötat. Efter att @feskhandlarn påpekat att det även fanns toner av härsket smör blev det lite svårare att njuta av vinet...

Castelnau 2004 magnum

Skrev nyligen att det här var ett bra vin som troligen skulle göra bra ifrån sig på en blindprovning vilket visade sig stämma. Tidigare har jag tyckt det varit mycket rostade toner men den här kvällen tog jag istället doften som krut vilket fick mig på helt fel spår. Har tidigare haft problem och separera krut från rostade och rökiga toner.

Mycket krut, nästan på gränsen och kändes klart reduktivt. Ungt och framtiden för sig men med tanke på magnum så gissade jag ändå Palmer eller Moët från 2000.

Solklar vinnare totalt!

Bollinger GA 2008

Efter att ha blivit imponerad av 2012an någon månad tidigare tänkte jag att man kunde våga öppna en 08a för att testa tillståndet. Klar lite skönt oxiderad stil med klassisk brödighet och röda äpplen. Strået mer komplext än B13 men känns fortfarande ung. Går att öppna redan nu men värt att vänta.

Min ranking:
  1. GA 2008
  2. Maurice Vessélle 2000
  3. Krug GC 166e
  4. Bollinger B13
  5. Veuve Clicquot Rich 1999
  6. Castelnau 2004 mg
  7. Heidseick 08
Total ranking (1 poäng till 2an och 2 poäng till 1an):
  1. Castelnau 2004 mg - 6 p
  2. Krug GC 166e - 5 p
  3. GA 2008 - 4 p
  4. B 13 - 3 p
  5. Veuve Rich 1999 - 2 p
  6. Maurice Vessélle 2000 - 1 p (mina vänner har inget sinne för kvalitet tydligen...:rolleyes:)
  7. Heidsieck 08 - 0 p
 
Last edited:
Toppen