Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

buteljen

Medlem
Selosse Rosé Degorgiert 08/2013
Selosse Rosé Degorgiert 03/2015
Selosse Rosé Degorgiert 04/2016
Selosse Rosé Degorgiert 04/2017
Selosse Rosé Degorgiert 01/2018
Selosse Rosé Degorgiert 12/2018

Har bara druckit unga Selosse Rosé. Hur är de äldre? Vad föredrar ni och varför? Vilken av ovanstående skulle ni ha valt? Vinerna finns på en restaurang i Wien.
 

Johan L

Medlem
Drack Pierre Moncuit Delos Grand Cru Blanc de Blancs Brut (NV) i helgen. Mycket drickvänlig, fin fruktighet med drag av päron samt lätt brödighet. Bra vardagsskumpa och mycket vin för pengarna om man beställer från Europa där den ligger kring €28. Inte alls lika prisvärt med 514 kr från BS.
 

Pontus

Medlem
Drack Pierre Moncuit Delos Grand Cru Blanc de Blancs Brut (NV) i helgen. Mycket drickvänlig, fin fruktighet med drag av päron samt lätt brödighet. Bra vardagsskumpa och mycket vin för pengarna om man beställer från Europa där den ligger kring €28. Inte alls lika prisvärt med 514 kr från BS.
Kan dessutom lagras med positiv utveckling i minst 10 år!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Selosse Rosé Degorgiert 08/2013
Selosse Rosé Degorgiert 03/2015
Selosse Rosé Degorgiert 04/2016
Selosse Rosé Degorgiert 04/2017
Selosse Rosé Degorgiert 01/2018
Selosse Rosé Degorgiert 12/2018

Har bara druckit unga Selosse Rosé. Hur är de äldre? Vad föredrar ni och varför? Vilken av ovanstående skulle ni ha valt? Vinerna finns på en restaurang i Wien.
Normalt behöver Selosse Rose ett par års lagring innan dom är någorlunda ¨klara¨ (2011) vissa är redo att drickas direkt (2014) andra behöver klart längre tid (2008). Dom har mer detaljer och komplexitet när dom mognar samt en mer sammetslen karaktär. Som med ¨alla¨ Selosse verkar dom ha evigt liv.
Jag skulle välja, 08/2013 (2007/2006) bra mognad, klar att drickas, underbar rose eller 01/2018 (2011/2010/2009) lite svagare årgångar i blenden men denna är riktigt riktigt bra.
03/2015 (2008/2007/2006) fortfarande rätt ung även om den börjar öppna sig, tror den kommer bli bättre med mer tid .
04/2016 (2009/2008) Nåt år sen jag drack då flaskvariation, kanske den är redo nu men säkrast är att vänta nåt år till
04/2017 (2010/2009/2008) viss flaskvariation skulle vänta med den ett tag till.
12/2018 (2012/2011/2010) Charmig, stor rikedom (frukten dominerar) går att dricka nu men jag skulle vänta på lite mer komplexitet.
 

buteljen

Medlem
Normalt behöver Selosse Rose ett par års lagring innan dom är någorlunda ¨klara¨ (2011) vissa är redo att drickas direkt (2014) andra behöver klart längre tid (2008). Dom har mer detaljer och komplexitet när dom mognar samt en mer sammetslen karaktär. Som med ¨alla¨ Selosse verkar dom ha evigt liv.
Jag skulle välja, 08/2013 (2007/2006) bra mognad, klar att drickas, underbar rose eller 01/2018 (2011/2010/2009) lite svagare årgångar i blenden men denna är riktigt riktigt bra.
03/2015 (2008/2007/2006) fortfarande rätt ung även om den börjar öppna sig, tror den kommer bli bättre med mer tid .
04/2016 (2009/2008) Nåt år sen jag drack då flaskvariation, kanske den är redo nu men säkrast är att vänta nåt år till
04/2017 (2010/2009/2008) viss flaskvariation skulle vänta med den ett tag till.
12/2018 (2012/2011/2010) Charmig, stor rikedom (frukten dominerar) går att dricka nu men jag skulle vänta på lite mer komplexitet.
FW som bäst ❤️. Tusen tack @magnum !! Helt ovärderlig information
 

Elvis

Medlem
Visa bifogad bild 24401
Laurent-Perrier Grand Siècle Iteration 22 Grande Cuvée


Ville öppna en lite ”bättre” champagne idag och valde då främst mellan Krug e163 och Grand Siecle 22. Eftersom jag tror att Krugen gärna kan få några år till så fick det bli en Grand Siecle. Första gången faktiskt. Iteration 22 är en cuvee på 1999, 2002 och 2004, där jag tror att 2004 är basårgången. Laurent Perrier har jag nog bara druckit någon enstaka flaska av någon gång i tiden men inget jag kommer ihåg. Köpte dock 3 flaskor av deras 2008 millesime eftersom den fick fina omdömen.

Doften har karaktären av vit bourgogne. Den känns till en början förhållandevis ung och reduktiv.
God frukt och bra syra är det första smakintrycket men i avslutet blir det mer av kola- och chokladtoner. Även en lite touch av häxvrål anas.
I andra glaset så kommer smakerna även fram i doften och blir enormt komplex och härlig. Intressant, elegant och med härliga mognadstoner. Har förmodligen dessutom en strålande framtid.

Har Laurent-Perrier börjat skriva ut årgångsblenden på flaskorna?
 

Wintermute

Medlem
Veuve Clicquot Extra Brut Extra Old 2
Det här vinet låter som en superbra idé. Ganska många årgångar, varav flera är erkänt bra. Inget fixerat mål, utan syftet att gör ett så bra vin som man kan. Med måttliga volymer och en del äldre viner (1990 som äldst) borde man kunna klara sig med måttlig till ingen dosage. Men jag tycker att det är obalanserat. Bra komplexitet, hyfsad längd, men frukten består främst av citronzest och med god vilja grapefrukt. Funkade bättre till Gruyere än för sig själv. Intressantare än smarrigt.
20211015_190651.jpg

En spaning är för övrigt att fler kommer att göra ambitiösa multivintage, med tydlig markering av basårgång eller liknande (som Krug GC och nu senast Louis Roederer).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Benoit Lahaye Millésime 2015 lieu dit Le mont Tauxieres Bouzy Grand Cru
deg 2020/09. med en dosage på 3g.
Mycket stram, ung, väldigt blommig och bio-driven doft med härliga komplexa Nötiga fat-nyanser på nosen.
Vinet är mycket tight, mycket mineraliskt och ovanligt hög syra för årgången, det bjuds på finessrika vågor utav blommor och härligt nötiga men bra integrerade fat i bakgrunden.
Tyvärr lite besvikelse blir det dessvärre, på hur lätt och flitigt vinet är hade förväntat mig mer kraft och personlighet



Paul Déthune Millésime 2015 lieu dit Le Crayéres Ambonnay Grand Cru
deg2021/01 med dosage på 5g.

Ung mycket frisk o mycket mer karaktäristisk doft av fat och nötter.
Vinet går in mycket fylligt, i mycket smakrik Pinot stil. Men med markerad ung syra samtidigt bra balans mellan frukt o fat.
Toner av bakade röda äpplen, rostade fat och mörk nougat, varma aprikoser och ett dammstänkt av krossad flintasten.
Frukten är ung och tight men fat hanteringen i kombo med den balanserade syran, blir helhets upplevelsen mycket mer komplett.

Ett vin som är riktigt gott att dricka idag medans Lahayen tyvärr öppnades alldeless för tidigt. Båda har väldigt mycket att vinna på lagring dock.
 

Attachments

  • DSC_2715.JPG
    DSC_2715.JPG
    32,9 KB · Visningar: 72

Nyllet

Medlem
Laherte Frères Ultradition Extra Brut
20211015_192059.jpg

Kunde inte hålla mig från att testa en nyinköpt Frères (deg 06-21) i fredags. Färgen var otroligt vackert ljust gul med lite röd ton. Näsan gav gul frukt, bröd och mineraler. Äpplena återkommer i smaken tillsammans med lime och mineraler. Hög syra, lite tunn eftersmak. Kändes såklart väldigt ungt och lite spretigt och i efterhand dumt att jag inte hade vett att avvakta.

Sparade några glas till idag och det har verkligen tagit sig. Bättre integrerad och mer komplext. Nästa pava får nog vänta 2-3 år.
 

Wintermute

Medlem
Veuve Clicquot Extra Brut Extra Old 2
Det här vinet låter som en superbra idé. Ganska många årgångar, varav flera är erkänt bra. Inget fixerat mål, utan syftet att gör ett så bra vin som man kan. Med måttliga volymer och en del äldre viner (1990 som äldst) borde man kunna klara sig med måttlig till ingen dosage. Men jag tycker att det är obalanserat. Bra komplexitet, hyfsad längd, men frukten består främst av citronzest och med god vilja grapefrukt. Funkade bättre till Gruyere än för sig själv. Intressantare än smarrigt.
Visa bifogad bild 24437
En spaning är för övrigt att fler kommer att göra ambitiösa multivintage, med tydlig markering av basårgång eller liknande (som Krug GC och nu senast Louis Roederer).
Påtagligt bättre dag 2, med bättre balans och drag av torkad frukt, men idéen är fortfarande bättre än resultatet.
 
Toppen