Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vi drack jeron ikväll och den var lätt bästa Pol Roger nv jag druckit. Mycket mer djup än den vanliga så jag funderar på om den legat ett tag. Någon som vet hur jag får ut deg-datum från kork eller kod på etikett?
Visa bifogad bild 24515
Korken ser ung ut som @magnum säger. Däremot så brukar Jero ligga längre på jästen och vad jag vet så jäser dessutom alla Jero med kork (inte kapsyl) vilket medför mer oxidation och en mognare/fylligare stil direkt från start. Finns vissa producenter där man kan jämföra skillnaden mellan kork och kapsyl. Bästa exemplet som magnum tidigare nämnt är Bonnaires 2008 collectionlåda.

Om den var jäst på JERO eller om den var överhälld från flaska (men vid lite eftertanke är det nog bara storlekarna över JERO som det är tillåtet)
Kollade CIVC:s hemsida och på den engelska sidan framstår det som att transvasage (överhällning) är helt förbjudet:
https://www.champagne.fr/en/from-vine-to-wine/wine-making/bottling-and-secondary-fermentation
tror dock det är en kass översättning och att det är förbjudet från halvflaska upp till Jeroboam.
https://www.champagne.fr/fr/vigne-vin/elaboration/tirage-en-bouteille-et-prise-de-mousse

Väldigt små och stora flaskor får man alltså tappa upp i från andra flaskor.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bjöd på Gosset Grand Rosé på magnum på en släkttillställning för någon månad sedan. Fyllde ut en beställning från Venus Vins med en magnumlåda i somras. Tycker att buteljerna är jättesnygga och för 10-15 år sedan tillhörde Gosset Rosé mina favoritroséchampagner. Nu vet jag inte vad som hänt. Antingen har kvaliteten gått ner eller också är det min storkonsumtion av Louis Roederer Rosé som gjort mig kräsen, men jag var inte särskilt imponerad. Kändes enkel. Men men... fortfarande en snygg butelj!
Visa bifogad bild 24513
Har samma uppfattning sedan länge när det gäller Gosset Rosé och är också lite osäker på anledningen. Jag lutar dock åt att Roederer Rosé helt enkelt alltid varit bättre.:cool: Samma gäller för övrigt Billecart Salmon.
 

FredrikC

Medlem
Korken ser ung ut som @magnum säger. Däremot så brukar Jero ligga längre på jästen och vad jag vet så jäser dessutom alla Jero med kork (inte kapsyl) vilket medför mer oxidation och en mognare/fylligare stil direkt från start.
Jag såg nu när jag slängde ytterkartongen att det stod dgt 07/21 så den var riktigt nydeggad men som du säger med ett bra djup för att vara nv.
Så nu vet jag det att degdatum står på ytterkartongen iaf på de större flaskorna.
På Korken står TR21569 så det första kanske är året och sen vet jag inte hur man får ut juli av resten :p
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag såg nu när jag slängde ytterkartongen att det stod dgt 07/21 så den var riktigt nydeggad men som du säger med ett bra djup för att vara nv.
Så nu vet jag det att degdatum står på ytterkartongen iaf på de större flaskorna.
På Korken står TR21569 så det första kanske är året och sen vet jag inte hur man får ut juli av resten :p
Korken ser äldre ut än juli/21! DGT/Degagement=clerance.TR kanske står för Tirage 2a kvartalet 2015 (basår 2014), 69??
Hur som, 0
kul att den var bra!:)
 

JonasBo

Medlem
Det blev en Charles Heidsieck Champagne Brut rosé 2005 med @Tomasr och respektives respektive. Visade på en syra som hade lugnat ner sig något och en ljuv upplevelse i doft och gom.

Tomas är f ö en riktigt duktig pizzaiolo och det bjöds på fina pizzor med enkla men supersmarriga fyllningar.
 

Per Stade

Lege artis
Har samma uppfattning sedan länge när det gäller Gosset Rosé och är också lite osäker på anledningen. Jag lutar dock åt att Roederer Rosé helt enkelt alltid varit bättre.:cool: Samma gäller för övrigt Billecart Salmon.


Menar du att du tycker att Roederer Rosé och Billecart Salmon alltid varit bättre än Gosset Rosé eller att Roederer Rosé är bättre än Gosset Rosé och Billecart Salmon?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Paul Déthune Millésime 2012

Deggad 2021/01
Med 5gr dosage.
Blommig mycket chardonnay dominerad doft med inslag utav havsbris, rostat bröd o mandel i mycket Ung o frisk stil.

Vinet bjuder på en mycket krämig och behaglig balanserad attack med mycket skarpa o unga citrus toner.
Frukten är koncentrerad med gråpäron, blondgrape, gröna äpplen, Vinet är medelfyllig, påtagligt ung. Men besitter en härlig drickvänlig balans mellan behaglig mineralitet och bestämt stramhet. Följt av ett skarpt mycket saltigt mineraliskt ostron avslut.

Detta är ett väldigt välgjort och njutningsfullt vin men idag lider det påtagligt utav alldeles för ung frukt. ska försöka hålla mig 3-5år tills nästa flaska testas
 

Attachments

  • DSC_2728.JPG
    DSC_2728.JPG
    33,1 KB · Visningar: 83
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Menar du att du tycker att Roederer Rosé och Billecart Salmon alltid varit bättre än Gosset Rosé eller att Roederer Rosé är bättre än Gosset Rosé och Billecart Salmon?
Det förstnämnda, dvs att Roederer och Billecart alltid varit bättre än Gosset. Fast även det senare om vi räknar bort Elisabeth.
 

matage

Medlem
Pierre Peters l'Esprit 2008
Sist jag drack den för sisådär 2,5 år sen tyckte jag den mest var tight, syrastinn och lite blek men nu har det hänt en del.
Väldigt mjuk fyllig mousse och öppnar upp med gröna äpplen, citrus och jäst/vetedeg. Med tid växer den mot vita blommor, marsipan och lite vag flinta. Gott nu men jag ska försöka hålla mig ett år eller så till nästa flaska i lådan...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Champagne från helgen!
20211024_000355.jpg
20211024_001928.jpg

Selosse Rosé (deg 18)
Varför ska den här vara så god är frågan... vanliga äppelskrutt och skön blommighet. Lättdrucken men har ändå komplexitet och längd. Intagen med t-shirt på @feskhandlarn s altan. Troligen sista gången i år. Solklar Selosse men samtliga behövde ledtrådar. 2 av 3 klarade inte Turingtestet och gissade Initial.

Henriot Rosé 2012

Solklar husstil. Ung, bärig med lite choklad och ett uns apelsinskal. Andra hittade karamell. Lättdrucken och charmig gissade först NV innan 2012 och var inne på Hugot eller Roederer, fast helt omöjligt att det här skulle vara en Roederer från 2012. Efter en bombmatta av felgissningar gav jag upp. Henriot känns som en given kandidat i efterhand. Kommer bli strålande!

Dom Pérignon 2012
Hittade likheter med Henrioten, fast med mer bröd och krut. Rätt övertygad om årgången, första gissningen Henriot 2012 med DP som andra. DP görs verkligen i en publik stil, har inga svårigheter att klunka i mig det här även om det är ungt.

Henri Giraud FdC Rosé
(10-bas?)
Mitt andra medtagna vin efter Selossen och det här sopade banan med allt utom just Selossen... Kraftigt ekad och oxiderad stil här med. Lång längd och fin komplexitet. Bästa gissningen var Bollinger vilket jag själv nog hade gissat.

Louis Dousset 2002 (deg 18)
Har hört mycket om den här odalren men han har aldrig varit på plats när vi knackat på. Hade det tufft mot värstingarna men gjorde verkligen inte bort sig. Klart mognast. Röda äpplen och lite oxiderade toner men den höga syran fick mig att gissa odlare från 2008. När det var fel gissade jag sendeggad 02a. Kom lite bort i mängden men ska definitivt kolla upp mer från Dousset.

Leclapart Artiste 2005

Skriker och stinker odlare med sitt lager av dammig filtmatta. Mycket karaktär och smak fick mig att tro på PN. Inga rena frukter här utan mer torkade. Gissade först på 2006 och någon av hästodlarna Marguet eller Benoit Lahaye. Båda ligger visserligen nära geografiskt...

Som vanligt torrt och spretigt och mer kul än gott. Inget dussinvin precis så för den avtrubbade är det värt att testa.

Av vinerna som misslyckats med andra jäsningen var det bara Pichon Baron 2006 som kunde mäta sig med bubblet när det gäller kvalitet och njutning samtidigt som det gav ankan en match.
 

FredrikC

Medlem
Champagne från helgen!
Visa bifogad bild 24587 Visa bifogad bild 24586
Selosse Rosé (deg 18)
Varför ska den här vara så god är frågan... vanliga äppelskrutt och skön blommighet. Lättdrucken men har ändå komplexitet och längd. Intagen med t-shirt på @feskhandlarn s altan. Troligen sista gången i år. Solklar Selosse men samtliga behövde ledtrådar. 2 av 3 klarade inte Turingtestet och gissade Initial.

Henriot Rosé 2012

Solklar husstil. Ung, bärig med lite choklad och ett uns apelsinskal. Andra hittade karamell. Lättdrucken och charmig gissade först NV innan 2012 och var inne på Hugot eller Roederer, fast helt omöjligt att det här skulle vara en Roederer från 2012. Efter en bombmatta av felgissningar gav jag upp. Henriot känns som en given kandidat i efterhand. Kommer bli strålande!

Dom Pérignon 2012
Hittade likheter med Henrioten, fast med mer bröd och krut. Rätt övertygad om årgången, första gissningen Henriot 2012 med DP som andra. DP görs verkligen i en publik stil, har inga svårigheter att klunka i mig det här även om det är ungt.

Henri Giraud FdC Rosé
(10-bas?)
Mitt andra medtagna vin efter Selossen och det här sopade banan med allt utom just Selossen... Kraftigt ekad och oxiderad stil här med. Lång längd och fin komplexitet. Bästa gissningen var Bollinger vilket jag själv nog hade gissat.

Louis Dousset 2002 (deg 18)
Har hört mycket om den här odalren men han har aldrig varit på plats när vi knackat på. Hade det tufft mot värstingarna men gjorde verkligen inte bort sig. Klart mognast. Röda äpplen och lite oxiderade toner men den höga syran fick mig att gissa odlare från 2008. När det var fel gissade jag sendeggad 02a. Kom lite bort i mängden men ska definitivt kolla upp mer från Dousset.

Leclapart Artiste 2005

Skriker och stinker odlare med sitt lager av dammig filtmatta. Mycket karaktär och smak fick mig att tro på PN. Inga rena frukter här utan mer torkade. Gissade först på 2006 och någon av hästodlarna Marguet eller Benoit Lahaye. Båda ligger visserligen nära geografiskt...

Som vanligt torrt och spretigt och mer kul än gott. Inget dussinvin precis så för den avtrubbade är det värt att testa.

Av vinerna som misslyckats med andra jäsningen var det bara Pichon Baron 2006 som kunde mäta sig med bubblet när det gäller kvalitet och njutning samtidigt som det gav ankan en match.
Kul med dompa 12. Tror du den kommer bli bra på sikt?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul med dompa 12. Tror du den kommer bli bra på sikt?
Den är redan bra!;)

Jag är ingen expert på Dompa eftersom jag tycker den är lite tråkig att köpa och då syftar jag inte på vinet utan varumärket. Fast som de flesta Dompor är den god ung och gjord i en tillgänglig stil. När det gäller lagring så är min erfarenhet att Dompa håller lika länge som årgången tillåter. Många av mina bästa mogna champagneupplevelser har varit Dompa från bra år.

Första 15 åren kommer den bara bli bättre/mognare. Efter det vågar jag inte uttala mig. Min uppfattning är att 2012 generellt inte kommer bli någon extrem långkörare ala 2002.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Pierre Peters l'Esprit 2008
Sist jag drack den för sisådär 2,5 år sen tyckte jag den mest var tight, syrastinn och lite blek men nu har det hänt en del.
Väldigt mjuk fyllig mousse och öppnar upp med gröna äpplen, citrus och jäst/vetedeg. Med tid växer den mot vita blommor, marsipan och lite vag flinta. Gott nu men jag ska försöka hålla mig ett år eller så till nästa flaska i lådan...
Kul rapport!

Låter ändå rätt likt hur jag uppfattat den varje gång sedan släpp. Hade faktiskt inga problem med att dricka den ung vilket jag brukar ha med Mesnil.

Jag försöker hålla mig några år till.:nagelbitare: Kan du inte testa Chetillons 08 och jämföra när du ändå är igång?;)
 

matage

Medlem
Kul rapport!

Låter ändå rätt likt hur jag uppfattat den varje gång sedan släpp. Hade faktiskt inga problem med att dricka den ung vilket jag brukar ha med Mesnil.

Jag försöker hålla mig några år till.:nagelbitare: Kan du inte testa Chetillons 08 och jämföra när du ändå är igång?;)
Jag gillade den inte alls som ung men tyckte det var dags för ett stickprov. Om karaktären håller så skulle jag vänta till framåt 2025 för nästa dock. Min låda Chetillons -08 ligger dock i tryggt förvar långt hemifrån för att jag inte ska frestas :D :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Veuve Clicquot Extra Brut Extra Old 2
Det här vinet låter som en superbra idé. Ganska många årgångar, varav flera är erkänt bra. Inget fixerat mål, utan syftet att gör ett så bra vin som man kan. Med måttliga volymer och en del äldre viner (1990 som äldst) borde man kunna klara sig med måttlig till ingen dosage. Men jag tycker att det är obalanserat. Bra komplexitet, hyfsad längd, men frukten består främst av citronzest och med god vilja grapefrukt. Funkade bättre till Gruyere än för sig själv. Intressantare än smarrigt.
Visa bifogad bild 24437
En spaning är för övrigt att fler kommer att göra ambitiösa multivintage, med tydlig markering av basårgång eller liknande (som Krug GC och nu senast Louis Roederer).
Med den första EBEO (2017) lade jag märke till att det inte fanns någon information om hur mycket reservvin de använt, bara vilka årgångar (1988 och framåt), trots att de angav druvsammansättningen. Så det kanske inte är så många droppar av de äldre reservvinerna?
 

LarsW

Medlem
Lite empirisk forskning en måndag kväll.
Noter följer men i korthet beter sig de ungefär som förväntat så alla är mycket trevliga.:)
Visa bifogad bild 24483
Dessa dracks över två dagar.
2012 degorgerad 4 år sen, 2013 i april 2020 och hittar ingen info om 2014 men helt säkert kortare än 2013.
I näsan är det frisk citrus, rostat bröd och söt ingefära. 2012 inte överraskande med lite mer jäst och lummiga mognadstoner.
Dofterna gick igen i smaken. I 6-7 timmar så är 2012 klart mest inbjudande men senare på kvällen tycker vi båda att 2013 bjuder på mer frukt och kropp och ooomph. Dag 2 är det ingen tvekan om att 2013 är en roligare flaska även om det känns som lite mer struktur i 2012.
2014 hamnade lite i skymundan men absolut ingen dålig skumpa, kommer skaffa några 2014 och göra om uppställningen om 5-10 år, då borde det vara mer rättvist och årgångarna borde få bestämma vilket vin som är bäst och inte degorgeringsdatum.
 

LeChat

Medlem
EF37C623-BC9F-448E-99E6-EEF4064EE191.jpeg

Charles Heidsieck Brut Réserve
Basårgång 2012, Deg. 2018

Enda nackdelen med denna champagne är väl dess förutsägbarhet. När de initiala äppletonerna lagt sig så är det ju en väldigt trevlig champagne. Inte med lager på lager av komplexitet, men aromer av rostat kaffe, marsipan och grillad citron är ju j-vligt gott och räcker långt.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Senaste champagnerna.

20211027_183616.jpg

Inte alla har @Ekdahl s stoiska tålamod... William Deutz 2008 öppnades upp en onsdag som det var sagt men en vecka för tidigt.:rolleyes: Var inte så sugen på vare sig ta hela själv eller vaska så jag ringde jourhavande präst som ställde upp med en Nicolas Feuillatte Palmes d'Or 2008. Båda dracks oblint vilket kanske är lite orättvist mot d'Or men å andra sidan har jag aldrig imponerats blint heller.

Deutzen visade upp mycket äpplen i olika former inklusive äppelmos. Så klart ung men fullt drickbar, kommer blir riktigt bra känns det som. d'Or har mer citrus och är mer åt BdB-hållet och ger inte så mycket i dagsläget. Kan så klart bli mycket bättre men jag kommer inte chansa.

20211030_235054.jpg


Flaskorna intogs efter en NV-provning, så in i mörkret med andra ord som bilden antyder.:ängel:

Deutz 2008
Brukar inte bli så mycket Deutz i mitt gäng förutom Amour så kul att få blint. Klar husstil, min bästa gissning var Roederer 08. Klarar många år till men bra vin redan nu.

Hugot VV 2006

Kom faktiskt inte ihåg vad jag tyckte eller gissade...:oops:

Bollinger GA 1996

...antagligen för att det här vinet sopade banan med allt och är ett av årets viner liksom förra året. Mitt eget. Perfekt mognad och balans för min smak. Fukten har avtagit och mer svamp och knäck framträder tillsammans med lite oxiderade toner som krydda. Lång och intensiv smak. Champagne när det är som bäst! Tyvärr min sista flaska men försökte besegra samlargenen och öppna upp en flaska som jag visste var på topp.

Taittinger Nocturne NV

Ska erkänna att jag gillade den här. Tror jag var inne på Dompa... Klar husstil med liten krutton. Godare än vad jag tyckt oblint med tanke på fördomarna. Återigen ingen som noterar den högre dosagen. Själv tog jag det som lite balans och mognad. Hyfsad rak kork så gissningsvis 3-5 år på korken.

20211108_203213.jpg

Snabbvisit hos @Elvis ledde till följande utmärkta flaskor.

Vilmart Coeur de Cuvée 2002

Klart ekad men inte någon kraftig odlarek. Det tillsammans med en viss pepprighet som jag ofta hittar i Vilmarts viner ledde mig rätt direkt. Bra balans och rätt lång smak om man bortser från andra vinet... Bommade året dock. Gissade 04,08 och 00 för den här hade verkligen fin balans i syran. En av de bästa 02orna jag druckit om inte den bästa och ett bevis på att tålamod lönar sig med Vilmart. Inte konstigt egentligen med tanke på att de undviker malo.

Krug 1996

Mitt eget bidrag och ytterligare lite KBT när det gäller att öppna upp viner när de är på topp oavsett hur många flaskor man har kvar. Skönt kraftigt rostade toner av kaffe och hasselnötter, lite svamp och honung finns där i bakgrunden. Längd och intensitet i kvadrat och smaken dröjer sig kvar länge. Lager på lager om vi vill buteljera språket.:D Magnifikt vin och har vissa likheter med GA 96.

Elvis var på rätt spår direkt men lurades av balansen och gissade Krug 90 vilket är förståeligt men jag upplever att många 96or har mjuknat senaste åren.

Drack både GA och Krug 96 förra året så visste hur bra de var. Båda är på sin peak nu för mig så varför hamstra eller kolla auktionspriserna.:nagelbitare:
 
Toppen