Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
Drack både GA och Krug 96 förra året så visste hur bra de var. Båda är på sin peak nu för mig så varför hamstra eller kolla auktionspriserna.:nagelbitare:
Kan bara stämma in i hyllningskören, framförallt på Krugen. Sagolika Champagner och årgångar båda två.
men jag upplever att många 96or har mjuknat senaste åren.
Kanske finns det hopp om att Salon 96 ska tillfredsställa herrn inom snar framtid?!?!
 

FredrikC

Medlem
Senaste champagnerna.

Visa bifogad bild 24691
Inte alla har @Ekdahl s stoiska tålamod... William Deutz 2008 öppnades upp en onsdag som det var sagt men en vecka för tidigt.:rolleyes: Var inte så sugen på vare sig ta hela själv eller vaska så jag ringde jourhavande präst som ställde upp med en Nicolas Feuillatte Palmes d'Or 2008. Båda dracks oblint vilket kanske är lite orättvist mot d'Or men å andra sidan har jag aldrig imponerats blint heller.

Deutzen visade upp mycket äpplen i olika former inklusive äppelmos. Så klart ung men fullt drickbar, kommer blir riktigt bra känns det som. d'Or har mer citrus och är mer åt BdB-hållet och ger inte så mycket i dagsläget. Kan så klart bli mycket bättre men jag kommer inte chansa.

Visa bifogad bild 24690

Flaskorna intogs efter en NV-provning, så in i mörkret med andra ord som bilden antyder.:ängel:

Deutz 2008
Brukar inte bli så mycket Deutz i mitt gäng förutom Amour så kul att få blint. Klar husstil, min bästa gissning var Roederer 08. Klarar många år till men bra vin redan nu.

Hugot VV 2006

Kom faktiskt inte ihåg vad jag tyckte eller gissade...:oops:

Bollinger GA 1996

...antagligen för att det här vinet sopade banan med allt och är ett av årets viner liksom förra året. Mitt eget. Perfekt mognad och balans för min smak. Fukten har avtagit och mer svamp och knäck framträder tillsammans med lite oxiderade toner som krydda. Lång och intensiv smak. Champagne när det är som bäst! Tyvärr min sista flaska men försökte besegra samlargenen och öppna upp en flaska som jag visste var på topp.

Taittinger Nocturne NV

Ska erkänna att jag gillade den här. Tror jag var inne på Dompa... Klar husstil med liten krutton. Godare än vad jag tyckt oblint med tanke på fördomarna. Återigen ingen som noterar den högre dosagen. Själv tog jag det som lite balans och mognad. Hyfsad rak kork så gissningsvis 3-5 år på korken.

Visa bifogad bild 24689
Snabbvisit hos @Elvis ledde till följande utmärkta flaskor.

Vilmart Coeur de Cuvée 2002

Klart ekad men inte någon kraftig odlarek. Det tillsammans med en viss pepprighet som jag ofta hittar i Vilmarts viner ledde mig rätt direkt. Bra balans och rätt lång smak om man bortser från andra vinet... Bommade året dock. Gissade 04,08 och 00 för den här hade verkligen fin balans i syran. En av de bästa 02orna jag druckit om inte den bästa och ett bevis på att tålamod lönar sig med Vilmart. Inte konstigt egentligen med tanke på att de undviker malo.

Krug 1996

Mitt eget bidrag och ytterligare lite KBT när det gäller att öppna upp viner när de är på topp oavsett hur många flaskor man har kvar. Skönt kraftigt rostade toner av kaffe och hasselnötter, lite svamp och honung finns där i bakgrunden. Längd och intensitet i kvadrat och smaken dröjer sig kvar länge. Lager på lager om vi vill buteljera språket.:D Magnifikt vin och har vissa likheter med GA 96.

Elvis var på rätt spår direkt men lurades av balansen och gissade Krug 90 vilket är förståeligt men jag upplever att många 96or har mjuknat senaste åren.

Drack både GA och Krug 96 förra året så visste hur bra de var. Båda är på sin peak nu för mig så varför hamstra eller kolla auktionspriserna.:nagelbitare:
Kul att du gillade krug 96. Bland det bästa jag någonsin druckit. Tyckte du GA 96 var bättre? På vilket sätt? Sjukt mycket billigare.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kan bara stämma in i hyllningskören, framförallt på Krugen. Sagolika Champagner och årgångar båda två.

Kanske finns det hopp om att Salon 96 ska tillfredsställa herrn inom snar framtid?!?!
Tror jag inte. Har avyttrat de flesta av mina 96or. Nästa öppnar jag om 10 år...

Blev dubbelpost. Hur raderar man ett inlägg?
Javabugg på forumet för tillfället. Går inte att ta bort helt utan endast ändra i texten efter publicering.

Kul att du gillade krug 96. Bland det bästa jag någonsin druckit. Tyckte du GA 96 var bättre? På vilket sätt? Sjukt mycket billigare.
Förra året föredrog jag GA före Krug när jag provade samtidigt på en 96-horisontal.

Gör nog samma sak nu med men det är dagsform som avgör, såväl på flaskorna som en själv. GA är i en perfekt fas och är mer harmonisk medan Krug går mer på kraft med sina tydligt rostade toner. Båda är bland det bästa man kan dricka!

Väger man in inköpspriset så är GA den solklara vinnaren.:)
 

LeChat

Medlem
2852F680-E77E-4E19-A5EB-D28FF3C55DB6.jpeg

2005 Charles Heidsieck Brut Millésimé Rosé

Den här dricks i en väldigt trevlig fas nu.
Har redan plockat 4 av 6 flaskor vilket måste tyda på bra drickbarhet.
Heidsiecks rosé tillhör den där goda kategorin av roséchampagner med rostade toner, god komplexitet och med ett lite stramare uttryck. Adderat med lite mognadstoner så blir det smaskens!
 

FredrikC

Medlem
Blev en riktigt bra kväll med dessa.
Krug 98 vann med hästlängder. Det var riktigt mäktig oxh med bra djup. När jag jämför den mot krug 96 vi i samma gäng drack för några veckor sedan så var 96 mer exotisk och den här mer mörk I sina toner. Men så jäkla bra.
Krug rose 24 eme var riktigt trevlig. Aldrig druckit förut men alla gillade den och smultron dominerade verkligen i smak.
Belle epoque 06 magnum var bra men kom inte upp så bra i detta sällskap.
Rare 08 var intressant. Doften direkt efter vi hällt upp den var ren och skär choklad. Jäkligt ballt. Väldigt pigg och fräsch men jag tvekar om jag ska köpa hem fler.
IMG_20211113_094734_613.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Blev en riktigt bra kväll med dessa.
Krug 98 vann med hästlängder. Det var riktigt mäktig oxh med bra djup. När jag jämför den mot krug 96 vi i samma gäng drack för några veckor sedan så var 96 mer exotisk och den här mer mörk I sina toner. Men så jäkla bra.
Krug rose 24 eme var riktigt trevlig. Aldrig druckit förut men alla gillade den och smultron dominerade verkligen i smak.
Belle epoque 06 magnum var bra men kom inte upp så bra i detta sällskap.
Rare 08 var intressant. Doften direkt efter vi hällt upp den var ren och skär choklad. Jäkligt ballt. Väldigt pigg och fräsch men jag tvekar om jag ska köpa hem fler.
Visa bifogad bild 24738
Noterar att du gillar Krug...:p

Belle Epoque brukar ha det svårt ungt. Antar att en 06a på magnum fortfarande är för ung för att kunna mäta sig med kraftpaketen från Reims.

Jag tyckte Rare 08 var ett riktigt charmtroll som dessutom har framtiden för sig så fler än 0 rekommenderar jag ifall du inte har det.;)
 

FredrikC

Medlem
Noterar att du gillar Krug...:p

Belle Epoque brukar ha det svårt ungt. Antar att en 06a på magnum fortfarande är för ung för att kunna mäta sig med kraftpaketen från Reims.

Jag tyckte Rare 08 var ett riktigt charmtroll som dessutom har framtiden för sig så fler än 0 rekommenderar jag ifall du inte har det.;)
Ja jag är svag för krug :D
Ja vi sa det också att hade vi druckit BE 06 ensam hade den nog känts bättre.
Ja det såg ut som du tog en låda rare direkt. Jag får se hur jag gör med det.
 

matage

Medlem
Bjöds på förskottsfirande av födelsedag av några vänner i lördags och vilken bjudning sen..

Vi började på MFW med tre helblinda champagner.
Pierre Peters Oubliée BdB
Lurad långt upp på läktaren av denna. Ingen aning om varför men var inne på Bolly som ju helt uppåt väggarna. Mjuk krämig mousse, kalk/krita, lite krutighet på näsan (kan det vara det?) och en touch jäst. Mycket gott!

Besserat de Bellefon 1985
Bärnstensfärgat i glaset.
Riktigt oxiderat med nötiga madeiratoner, bränt socker och burkchampinjoner. Med tid kommer gula sultanrussin och rostad marsipan.
Syratorskar göra sig icke besvär och jag tror vissa skulle se detta som för gammalt. Jag älskade det :)
Jag hade iallafall rätt på årtiondet...

Vilmart Emotion Rosé 2012
Härligt orangeröd i färgen. Jordgubbar/hallon, persika, limezest och en bra syra och mineralitet i ryggen utan ungdomlig kantighet. Väldigt fyllig munkänsla. Sjukt gott nu och kommer med all säkerthet att förbättra sig i många år framöver.
Men en del funderande och resonerande (och vetskapen om flaskägaren) så satte jag till slut denna - även om jag missade året med min gissning om 2013.

620604CF-859F-4AD7-9241-63826866ECDC.jpeg

7CE00F68-3924-4848-BD26-A5C34EFBFF5E.jpeg


Efter en snabb stöd-öl och en liten cigarr så bar det av till Chefs Table på Aira

Larmand Bernier Rosé de Saignée
Fantastiskt god flaska. Kraftfull röd färg, röda bär nu med klara inslag av rödvinbär, blodgrape, rostad mandel och en lite kritig avslutning. Bra syra och väldigt torrt utan att bli snipigt. Mycket trevligt!!

Bollinger Grand Annee -02
En bit in i middagen. Kändes piggare än min senaste flaska men misstänker att Airas lagringshistorik är vassare än min.
Röda bakade äpplen, en aning honung (utan att bli sött) och snygga fatnoter svept i en härligt mjuk mousse.
Dricker mycket bra just nu!!

Övriga viner och mat kommer i resp tråd :)

Söndagen helgades som vilodag...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
2002 R&L Legras Présidence, inledningsvis massor av kola och lite ek i doften. Skön, ganska lång smak med citrus och kanske lite . Jag kanske saknar lite intensitet och längd, men den är riktigt bra! 91--92p

Jag tror inte att den är fatlagrad, så det kanske är som jag kopplar karamelliserat socker till vanilj osv.
Nej Presidence är 100 % stål och arketypen för en champagne i reduktiv stil vilket nästan alltid innebär ståltank. Enda undantaget som kan lura mig är Krug som ibland har kruttoner.

Intressant hur man associerar olika aromer som exempelvis ek. För mig är Selosse de mest maxade ekade champagne som finns medan @Jos tyckte Bollinger smakade mer ek. Antar att skillnaden beror på hur man uppfattar och associerar de oxidativa dragen i en champagne.

Jag hittade två inlägg där jag provat Presidence 02 blint. Gissades Comtes och Dompa vid båda tillfällena.
https://www.finewines.se/threads/ch...i-som-vanligt-skumpa.3673/page-76#post-112119
https://www.finewines.se/threads/ch...i-som-vanligt-skumpa.3673/page-78#post-113060

För mig är det här ett vin som är så oekat som det kan bli stilmässigt. Vad som leder mig dit är kruttonerna (benzylmercaptan) och rostat kaffe (mercaptan) som båda är tecken på reduktiv vinmakning.

Själv misstar jag mig oftast på ek när champagnen har kraftig karaktär som exempelvis kan bero på viss mognad eller hög andel pinot noir. Blir ofta lurad av Cedric Bouchard och PP Chetillons. Försöker hitta vad det är jag misstar mig på och kalibrera om mina associationer men inte lätt.:oops:

Associerar man något sött som karamell och vanilj till ek så är det förståeligt. Båda aromerna kan vara tecken på ekfat, fast när det gäller champagne tar jag nästan aldrig eken på att det doftar eller smakar vanilj.

Jag tänker spontant att det kan dofta ek ändå, känner man en doft är det så. Knappast någon Champagne som har blandats med brioche och ändå känner man det ofta både i näsan och munnen.
Fullt möjligt att tycka att banan doftar bensin men då har man fel.;)

Frågan huruvida ett vin har legat på ek eller inte går att besvara och eken bidrar till ämnen som är mätbara och som har vissa aromer. Exempelvis vanillin som även finns i vanilj.

När det gäller brödiga dofter i champagne så beror det på jästen som även finns i brioche, så det är väl så nära man kan komma att blanda bröd i champagne...

Självklart är vin en mycket komplex sammansättning av ämnen. Alla ämnen och aromer kan inte bestämmas exakt på ett sådant sätt att alla tycker lika utan det finns en gråskala. Fast håller inte med om att man inte kan göra fel associationer när det gäller vissa distinkta aromer. Brett är ett annat tydligt exempel som är mätbart och har en väldig distinkt arom.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
6BE9DA07-C881-4ACE-9F07-A98CEE7B6E6A.jpeg

Savart Premier Cru L'Accomplie"
Deg. oktober 2018


Helgar onsdagen med lite skumpa!:)
Denna är tydligt ekad och oxiderad i typisk odlarstil. I smaken bl.a. röda äpplen och lime. Maffigt men behåller elegansen. Var först tveksam till om tre år på korken skulle räcka men det tycker jag, även om här lär finnas utvecklingspotential. Riktigt gott!
 

LeChat

Medlem
70CE0176-AC38-4A82-A56A-3C481479CED2.jpeg

2002 R. & L. Legras Présidence Vieilles Vignes


Druckit ganska många flaskor av denna de senaste åren men blev sugen på att testa en flaska igen.
Underbar doft! Tydligt reduktiv med bl.a. bränt krut, grillad citron och kafferost. Citronen och den lite brända karaktären kommer även igen i smaken tillsammans med bl.a. choklad, knäck och lite lakrits.

Jag tycker fortfarande att detta är väldigt bra. Men ikväll tycker jag samtidigt att det är enklare och mindre komplext än som jag minns det. På väg utför? Flaskvariation? Jagvariation? Svårt att säga… men jag brukar utgå ifrån att det är mig det är fel på.:D
Men, som jag sa, fortfarande väldigt gott!
 

Jesper L

Medlem
Louis Roederer Cristal 2009

Firar att flytten är avklarad och i samband med flytt blir det ju en inventering av vinerna oavsett om man vill det eller ej… :rolleyes:

Tog inga direkta noter men vid första sniff luktade det källare som vädrades bort ganska snabbt. I munnen var det angenäm syra (ingen attack) men den var närvarande lääääääänge. Röda höstäpplen, ganska hög nötighet och citrus i bakgrunden. Gott!

upload_2021-11-21_7-44-33.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Louis Roederer Cristal 2009

Firar att flytten är avklarad och i samband med flytt blir det ju en inventering av vinerna oavsett om man vill det eller ej… :rolleyes:

Tog inga direkta noter men vid första sniff luktade det källare som vädrades bort ganska snabbt. I munnen var det angenäm syra (ingen attack) men den var närvarande lääääääänge. Röda höstäpplen, ganska hög nötighet och citrus i bakgrunden. Gott!

Visa bifogad bild 24816
Kul!

Har inte druckit 09an vad jag minns.

5 år på korken och från ett "sämre" år borde göra den drickbar. Älskar när nötigheten kommer fram men jag väntar nog lite till med mina.:)
 
Toppen