Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 9396
Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995

Vilken härlig doft! Denna gyllengula nektar känns förvånansvärt ung samtidigt som här finns skön mognad av bl.a Zoegas rostade kaffebönor, marsipan av ljuvligaste sort, nektarin,fudge och mycket annat gott. Mycket komplex smak. Det här måste nog vara en av de godaste Champagnerna jag druckit. :)

FVL? Har bla en låda CH BdM 95 på ingående. Låter extremt lovande! Ffa att det är Zoegas bönor och inte Löfbergs eller Gevalia. Då vet man att det är lite mer power i dem!
 

LeChat

Medlem
FVL? Har bla en låda CH BdM 95 på ingående. Låter extremt lovande! Ffa att det är Zoegas bönor och inte Löfbergs eller Gevalia. Då vet man att det är lite mer power i dem!

Ja de är köpta genom FVL. Hämtade de igår. De är packade i lådor om tre flaskor. Fick bara en låda igår den andra kommer med nästa leverans.
 

Trydebull

Medlem
Ja de är köpta genom FVL. Hämtade de igår. De är packade i lådor om tre flaskor. Fick bara en låda igår den andra kommer med nästa leverans.

OK. Kan vara att de sålt lite över sina tillgångar då för jag fick samma meddelande rörande BdM 95. En tre-låda med och resterande restat. Allt annat verkar vara med.
 

Per Stade

Lege artis
Ursäkta är det här tråden om champagne, som jag druckit eller bara om de jag köpt?
Eftersom Valentin var en vardag fick det bli lite champagne i kväll (det är alltid bra att ha något svepskäl, jag hade nog öppnat en flaska ändå).
Första bästa flaska ur vinkylen blev en Grand Année 2004 degorgerad i november 2013.
IMG_4005.JPG


Initialt mycket gröna äpplen i doft och smak, mycket pigg och fräsch och kändes som att den skulle behöva lagras några år till. Hustrun tyckte att den var lite oxiderad och hade fått en sherryton men enligt min uppfattning var det ekfatstonen som alla Bollinger har. Hon ville bara ha ett glas så jag fick pina i mig resten av flaskan. En ton av nötter kommer efter en stund. Fyllig ton av Pinot men det är något, som stör. Ingen av de bästa flaskorna, som jag har druckit.
 
charlemagne-1-1.jpg

2005 Guy Charlemagne Mesnillesime

Vinifiering
Mesnillesime är en blanc de blancs med druvor från Le Mesnil (surprise) där hälften vinifieras på ståltank och med malolaktisk jäsning, och hälften på ekfat utan malolaktisk jäsning. Snittåldern på stockarna är imponerande 65 år.
Dosage på fyra gram per liter. Oklart degorgeringsdatum men ligger minst sex år på jästfällningen.

Bedömning
Doften är kraftig av havsluft, hjortonsalt och sharonfrukter.
Smaken går i en oxiderad, mogen stil av honung, hjortron och övermogna gula äpplen. Medelhög syra och snål mineralitet. Mandelkubb i eftersmaken.
En champagne som smakar avgjort äldre än vad den faktiskt är. Lika delar komplexitet, intensitet och längd. Stark köprekommendation (lite inte på svennebananerna som hänger på Cellartracker).

Karaktär

  • Intensitet: 88
  • Komplexitet: 88
  • Längd: 88
Betyg
88 (88) poäng
 

Magnus L

urydhtfilgukj
charlemagne-1-1.jpg

2005 Guy Charlemagne Mesnillesime

Vinifiering
Mesnillesime är en blanc de blancs med druvor från Le Mesnil (surprise) där hälften vinifieras på ståltank och med malolaktisk jäsning, och hälften på ekfat utan malolaktisk jäsning. Snittåldern på stockarna är imponerande 65 år.
Dosage på fyra gram per liter. Oklart degorgeringsdatum men ligger minst sex år på jästfällningen.

Bedömning
Doften är kraftig av havsluft, hjortonsalt och sharonfrukter.
Smaken går i en oxiderad, mogen stil av honung, hjortron och övermogna gula äpplen. Medelhög syra och snål mineralitet. Mandelkubb i eftersmaken.
En champagne som smakar avgjort äldre än vad den faktiskt är. Lika delar komplexitet, intensitet och längd. Stark köprekommendation (lite inte på svennebananerna som hänger på Cellartracker).

Karaktär

  • Intensitet: 88
  • Komplexitet: 88
  • Längd: 88
Betyg
88 (88) poäng
88 poäng låter inte fantastiskt för en Champagne som kostar 500kr.
 
88 poäng låter inte fantastiskt för en Champagne som kostar 500kr.
För mig är 88 poäng i paritet (+/- 2 poäng) med exempelvis:
  • 2002 Françoise Bedel L’Ame de la Terre
  • 1996 R&L Legras Cuvée St. Vincent
  • 2000 Duval-Leroy Femme de Champagne
  • 2002 Paul Bara
  • 2006 Dehours Brisefer
Kollar mina bedömningar och gällande prisvärde ligger den på övre tredjedelen.
 

ChristianB

DipWSET
Jag har haft en upptagen tid så det blir sällan att jag skriver ned vinerna här på forumet, men man får ju ta sig lite tid ibland! Det här är mest show-off, men visst har vi alla haft kvällar när vi är så fantastiskt “on point” med våra provglas?! ;)

För den som är obekant med modellen så är det WSETs standardprovning, Systematic Approach to Tasting, som jag använder mig av i studierna för Diploma. Provningen nedan är en del av förberedelserna för examen i Sparkling Wines som går av stapeln om ett par veckor. Nu är det bara teorin som ska bankas in!

1.
Appearance: Pale lemon colour, fine bubbles.
Nose: Medium aromas of primary fruit, such as lemon zest, white grapefruit, green apples, blossom, honeysuckle and white peach, with secondary aromas of toast, white bread and almond.
Palate: Wine is dry, with high acidity, medium alcohol, and medium (-) body, texture is a bit creamy. Tight-knitted, medium flavours of primary fruit, such as lemon zest, white grapefruit, green apples, blossom, honeysuckle and white peach, with secondary flavours of toast, white bread and almond. Finish is medium and simple.
Conclusion: Good quality wine, guess is NV Champagne, BdB.
Wine: NV Pannier Extra-Brut.

2.
A: Pale lemon colour.
N: Medium (+) aromas of ripe apple, peach, apricot, lemon zest, red grapefruit, as well as secondaries of toast, pastry and brioche, hints of tertiary aromas of hazelnut and dried apple.
P: Off-dry, medium (+) acidity, medium (-) alcohol, medium body, large bubbles and frothy texture. Medium (+) flavours of ripe apple, yellow pear, lemon, red grapefruit, secondary notes of pastry and toast, with tertiary flavours of hazelnut, savoury, earthy notes.
C: Cava, NV, some age to it. "A bottle forgotten in the basement." Very good quality.
W: Cava Recaredo 2008, Gran Reserva.

3.
A: Pale lemon colour.
N: Medium (-) aromas of primary fruit, such as green apple, pear, lemon, lime, steely notes, but very little else.
P: Dry, medium (+) acidity, medium alcohol, medium (-) body, fine but quickly dissipating bubbles. Medium flavours of green apple, pear, lemon, lime, steely, stony notes, apple blossom. Finish is medium.
C: Generic bubbles of some sort, BdB? Good quality.
W: Langlois Cremant de Loire.

4.
A: Pale lemon colour.
N: Complex, medium (+) aromas of yellow apple, pear, lemon, apricot, nectarine, brioche, pastry, biscuit, with evident tertiary aromas of toffee, coffee, dried apples, fig, raisin, hazelnuts and savory, stony notes.
P: Dry, high acidity, medium alcohol, medium(+) body, refreshing and lingering mousse. Complex, pronounced flavours of ripe apples, over-ripe pear, lemon, apricot, nectarine, blossom, honeysuckle, toast, biscuit, brioche and tertiary flavours of toffee, coffee beans, dried apples, fig, raisin, savory, stony notes. Finish is long and with lingering acidity.
C: Outstanding quality wine. Champagne, 2004, blended.
W: 2004 Leclerc-Briant Divine. 50/50 PN, Chard.
 

tobbe81

Medlem
Idag gjorde jag min sommelier examen på vinkällan tror att jag kan ha tagit Diplomet med minsta marginal gick lite sämre på den teoretiska delen än på den praktiska där satte jag alla fyra vinerna å destillaten. Får besked senast tisdag om jag klarade mig eller inte. Nåväl det blev endå något gott ikväll mina ord om flaskan : Den var helt magiskt påminde väldigt mycket om en ung ekad chablis men med väldigt mycket mera karaktär. sjukt många små härliga bubblor länge sedan jag har sätt så många i glaset. Kanske öppnade denna något år för tidigt men överlag en fantastisk trevlig upplevelse och bekantskap. Hoppas att fvl släpper mera utav denna framöver ivår dock med annan årgång då hoppas på 2012 ger denna endå 92P .
17021591_10158341169835008_7295597175307453355_n.jpg
 

Per Stade

Lege artis
Grand Siècle ger associationer till den tid som flytt. För nästan 10 år sedan köpte jag två flaskor och hade en kvar. Det är en cuvée från tre år, den här flaskan var från årgångarna 1993, 1995 och 1996.
Korken satt stenhårt, bra mousse, verkade ung och pigg. Mogna fikon i doft och smak, mycket fyllig och mycket fat. Fantastisk balans mellan syra och sötma. Tror dock inte att den hade blivit bättre med längre lagring.
När jag köpte den så betalade jag 820:- vilket känns betydligt bättre än de 1250:-, som den kostar idag.
IMG_4021.JPG

Bilden från ett annat sekel föreställer min farmor och en av hennes bröder och målades 1902 av en annan bror.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Grand Siècle ger associationer till den tid som flytt. För nästan 10 år sedan köpte jag två flaskor och hade en kvar. Det är en cuvée från tre år, den här flaskan var från årgångarna 1993, 1995 och 1996.
Korken satt stenhårt, bra mousse, verkade ung och pigg. Mogna fikon i doft och smak, mycket fyllig och mycket fat. Fantastisk balans mellan syra och sötma. Tror dock inte att den hade blivit bättre med längre lagring.
När jag köpte den så betalade jag 820:- vilket känns betydligt bättre än de 1250:-, som den kostar idag.
Visa bifogad bild 9480
Bilden från ett annat sekel föreställer min farmor och en av hennes bröder och målades 1902 av en annan bror.
Intressant jag har en flaska kvar av samma blend. Inte ofta denna recenseras men kanske börjar bli dags att poppa... 1250 är ändå bättre än 1500 som importören försökte med ett tag.o_O
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Stor provning hos fiskehandlaren med läckerheter från havet!
En magnum av enklare sort fattas på bilden så flasksnittet blir över 3 per man vilket får anses bra eller inte beroende på perspektiv...:baksmälla: Allt provades blint.

IMG_20170305_025248.jpg


Först upp var lite rosa fluff. Efter att @chambertin sagt att den senare blandningen (bas 11/13) är bättre än den förra så var det dags att prova.

Damien Hugot Rosé
Härligt bärig och fruktig. Fullt med hallon och smultron, gissades Roederer 08-10 vilket är ett bra betyg. Kommer bli en perfekt balkong/altanskumpa när våren kommer. Beställning lagd sent på kvällen till leverantören. :rolleyes:

Ruinart 2007

På näsan lovade den gott och kändes som en prestige men i munnen föll den platt. Drack inte ens upp mitt glas...

Zind-Humbrecht Clos Saint Urbain 2012
Inga bubblor men hur j@kla god som helst. Mitt favoritvin tills jag drack Unendlich 2007 men nu tar jag tillbaks det. Blommig och fruktig och kvällens bästa doft som står sig fram tills småtimmarna! Aprikos, kaprifol, choklad och lite lättare bensintoner med fet, söt och lång eftersmak. Gudomligt typ 98 p så därför kan det trots allt få vara med i denna tråden.

Selosse Rosé
Tog denna direkt! Klassiska blommigheten tillsammans med faten fullkomligt skrek Selosse och det gjorde nästan jag med av glädje. Tack @CH :D. Bästa champagnen för mig och skulle jag bara få välja en till en öde ö så blir det denna.

Cristal 09
Lite äpple och kanel på doften tillsammans med citrus. Elegant och anonym fast samtidigt komplex. Mycket rena citrustoner i munnen och efter ett tags tänkande kom jag på att det var precis så jag upplevde den några veckor tidigare då också blint. Spikade således detta vinet med. Ung Cristal är dock svåruppskattat så lägg undan denna om ni har.

Roederer 08
Fanns likheter med den förra men mer kraft. Detta gjorde att jag började tro att det var en vintage och med den friska syran så föll valet på 08. Fyra spikar i rad! Ok Rieslingen var min men har aldrig haft tre spikar i rad heller vad jag vet.

R&L Legraas Presidence 02
Denna överraskade stort på en tidigare blindprovning och visste att vinstilen skulle uppskattas av värden vilket den gjorde. Rejäl power i näsan med krut och kaffeböner. Stod sig bra hela kvällen och det gissades på Dompa och Comtes vilket jag själv var inne på när jag drack den blint. Kvällens champange om ekonomisk hänsyn ska tas.

Salon 96
Extremt knuten i början och skrev ingenting alls sen lite anis men även oangenäm lite unken doft. Vresig ung och sylvass BdB från 02 var min slutsats efter lite ledtrådar. När det sas att den var äldre kändes det som att Salon 96 var den enda kandidaten. Två år sedan jag drack men fortfarande odrickbar. Vad ni än gör så öppna inte förrän om tidigast 5 år. Det gör det även helt ointressant att köpa 2004 för 3500 kr när man får vänta 20 år på att njuta.:neej:

CdE 96 magnum

Dompig och lite rökig. Fantastisk pigg och ung men inte konstigt med tanke på formatet.

Boizel BdB 90
Varmfruktig med lite nöt, mandelmassa och marmelad. På näsan riktigt bra men på gränsen till oxiderat i munnen. Gissade snabbt 89-90 men blev lurad av den höga syran och var även inne på 88. Som CH påpekade så är dock den varma frukten typisk för 90or. Inget att lagra men gillar man mogen champagne så är det värt ett köp och pop.

Cristal 06
Jaha då var man här igen. Tyckte mig känna igen stilen även om betydligt mognare och hörde några initialt var inne på Krug. Kan förstå det för jag skrev först ej malo. Tydliga citrustoner som 09an även här men med mer mognad i form av äpplen och hasselnötter. Tappade dock förvånansvärt fort kontra övriga och föll tillbaka i fältet.

Efter detta hade vi omröstning på topp 5. Mina var i ordning Zind, Selosse, CdE, Presidence, Roederer 08. Totalt:

1 Zind-Humbrect (Framröstad av 6 champagnenördar! Någon tyckte det var fusk att ha med denna.:p)
2 CdE 96
3 Selosse Rosé
4 Presidence 02
5 Salon 96
6 Roederer 08
7 Cristal 06

Sen blev det mer utan anteckningar...

Mailly 96

Omdömet blev bra 96a av enklare sort

Saint Vincent 96

Detta vin som alltid dominerar på blindprovningar gjorde det även här. Fullkomligt lysande och själv var jag inne på Krug 98... Slutsatsen jag drar av detta är att jag måste köpa fler 08or för att kompensera för att jag inte har några 96or.

Krug GC vit etikett (82-94)
Fanns fortfarande liv i denna fantastiska champagne. Inte perfekt men ändå riktigt bra.

Charles Heidsieck BdM 95
Pärlor för svin men god vad jag kom ihåg.:rolleyes:

Helt fantastisk provning med hög nivå rakt igenom med några superviner. När man även lyckas pricka rätt med flera gissningar så blir det än roligare! Kvällar som denna är varför jag köper och (ibland) dricker vin.:cigarr:
 

Kostjan

Mot bättre vetande
R&L Legraas Presidence 02
Denna överraskade stort på en tidigare blindprovning och visste att vinstilen skulle uppskattas av värden vilket den gjorde. Rejäl power i näsan med krut och kaffeböner. Stod sig bra hela kvällen och det gissades på Dompa och Comtes vilket jag själv var inne på när jag drack den blint. Kvällens champange om ekonomisk hänsyn ska tas.
Ungefär samma gissningar här när jag fick den blint, bra skit!
Saint Vincent 96
Detta vin som alltid dominerar på blindprovningar gjorde det även här. Fullkomligt lysande och själv var jag inne på Krug 98... Slutsatsen jag drar av detta är att jag måste köpa fler 08or för att kompensera för att jag inte har några 96or.
Bara lasta upp skåpbilen med 08!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Salon 96
Extremt knuten i början och skrev ingenting alls sen lite anis men även oangenäm lite unken doft. Vresig ung och sylvass BdB från 02 var min slutsats efter lite ledtrådar. När det sas att den var äldre kändes det som att Salon 96 var den enda kandidaten. Två år sedan jag drack men fortfarande odrickbar. Vad ni än gör så öppna inte förrän om tidigast 5 år. Det gör det även helt ointressant att köpa 2004 för 3500 kr när man får vänta 20 år på att njuta.:neej:
Arghhh När tusan ska det bli folk av den!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
NV Charles Heidsieck Brut Réserve bas 2008
Gott! Ungt. Hög syra. Nu är jag ju ingen champagnenörd och jag får ofta dricka bubbel ensam så det var en upplevelse att dricka denna under hela 5 dagar. Enda skillnaden från dag ett till dag fem var antalet och storleken på bubblorna. Smaken var i stort sett densamma. Jag antar att denna bör ligga till sig ett tag så mina andra 5 flaskor ska jag försöka glömma bort ett tag.
 
Kommer under året att blindprova 24 champagner under 300 kr som går att köpa på Systembolaget, med syftet att hitta den bästa. Anledningen är att detta är den avgjort vanligaste frågan jag får av kollegor och vänner. Sedan tidigare håller jag champagner från Marc Hebrart, Roger Coulon, Bonnaire, Palmer och Vve Fourny som bra under 300 kronorsstrecket - skall bli intressant att se om de klarar konkurrensen.
Först ut blev följande viner, sorterade efter kvalitetsordning:
  1. NV Bernard Remy Grand cru (Le Mesnil)
  2. NV J-M Sélèque Solessence (Pierry)
  3. NV A. D. Coutelas Cuvée Origin (Dizy)
  4. NV Patrick Soutiran Blanc de noirs (Ambonnay)
  5. NV Jean Velut Premier Temps (Montgueux)
Återkommer med betyg och sammanställning när alla champagner är provade.
 
Toppen