Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Problematiskt att beskriva vin utan anteckningar några dagar senare så det blir mestadels känslan som får förmedlas.

På dagordningen stod ett 08-battle. De tre första var blinda för mig.
2017 feb Peter.jpg


Pol Roger BdB 08

Lätt jästig och frisk citrus på näsan gjorde att jag gissade BdB omgående. Efter att ha provat vidare kom jag fram till rätt slutsats. Ett riktigt bra vin med elegans och komplexitet fast väldigt finstämt i dagsläget. Inte helt olik Cristal 09 som jag fick blint dagarna tidigare. Ska bli intressant att följa framtiden.

Polle Vintage 08
Klart kraftigare med inslag av nöt och äpplen. Påminde inte om Roederer och med tanke på vad som finns på SB tillsammans med att jag tyckte mig känna igen det första vinet så föll polletten ner.

Polle Rosé 08
Ingen speciell doft och tunn i munnen med lite bittra tranbär och viss beska. Rena dyngan och sämsta champagnen jag druckit blint sedan jag fick Polle Rosé 04 blint hos @Sörplarn. Gav absolut ingenting vare sig doft eller smakmässigt och den var inte defekt utan bara kass. 3/4 vaskades och det har jag aldrig varit med om på en provning då slattarna brukar gå ner efter att alkoholintaget får verka.

Kommer aldrig köpa Polles rosé...

André Jacquart BdB 08
Min egen flaska som visade betydligt mer schvung än Polle BdB. Mer åt fatad burgånje och mindre citrus än Polles BdB. Fantastisk men den första 08an jag provar som uppenbarligen måste ligga ett tag. Alldeles för mycket syra för min smak.

CdE 96

Så till huvudnumret och min sista flaska av 96an! Korkad...:raseri::vägg::neej: Inte bara lite heller och korka luktade simbassäng. Flaskan står kvar i kylen för det tar emot att hälla ut den. Risotto kanske..?

Selosse Exquise
Efter den besvikelsen så åkte en bonusslatt från nyår fram. I ärlighetens namn så trodde jag den skulle vara odrickbar men hade inte haft magen att hälla ut den och det var tur! Helt oväntat blev det kvällens vin.:eek: I detta stadie mer ett stilla vin en champagne men med ljuvliga fat a'la Selosse och viss smörighet tillsammans med blommor och lite banan. Möjligt att sötare viner håller bättre öppnade. Ingen erfarenhet på området men litar på forumets empiriska undersökningar i ämnet.

Egen ranking

Selosse Exquise
André Jacquart 08
Polle BdB 08
Polle Vintage 08
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nu tänker du allt grumligt. Om sinnerna är lite "off" så lär referensvinet drabbas minst lika hårt som huvudvinet av dina avtrubbade sinnen. Om däremot det enkla vinet presterar likvärdigt eller bättre än huvudvinet så är det rimligt att skylla den mediokra upplevelsen på huvudvinet. :)
Tänker än grumligare nu efter förtydligandet...:rolleyes:

Min utgångspunkt: referensvinet är "objektivt" sämre än huvudvinet.

"Om sinnerna är lite "off" så lär referensvinet drabbas minst lika hårt som huvudvinet av dina avtrubbade sinnen." - svar JA

"Om däremot det enkla vinet presterar likvärdigt eller bättre än huvudvinet så är det rimligt att skylla den mediokra upplevelsen på huvudvinet" - svar NEJ då är det "jagvariation" utifrån utgångspunkten ovan att huvudvinet är "objektivt" bättre.

Oavsett så kanse du borde bryta ut tråden så den inte förpestar forumets ädlaste del.:D
 

Elvis

Medlem
André Jacquart BdB 08
Min egen flaska som visade betydligt mer schvung än Polle BdB. Mer åt fatad burgånje och mindre citrus än Polles BdB. Fantastisk men den första 08an jag provar som uppenbarligen måste ligga ett tag. Alldeles för mycket syra för min smak.

Håller helt med. Jag hade tänkt ha André Jacquart 08 som husskumpa i år men så blir det inte. Jag har elva flaskor kvar och de ska få ligga till sig.

Håller också med om Pol Roger Rosé...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänker än grumligare nu efter förtydligandet...:rolleyes:

Min utgångspunkt: referensvinet är "objektivt" sämre än huvudvinet.

"Om sinnerna är lite "off" så lär referensvinet drabbas minst lika hårt som huvudvinet av dina avtrubbade sinnen." - svar JA

"Om däremot det enkla vinet presterar likvärdigt eller bättre än huvudvinet så är det rimligt att skylla den mediokra upplevelsen på huvudvinet" - svar NEJ då är det "jagvariation" utifrån utgångspunkten ovan att huvudvinet är "objektivt" bättre.

Oavsett så kanse du borde bryta ut tråden så den inte förpestar forumets ädlaste del.:D
Om det finns en "objektiv sanning", så visst, men den spelar ju föga roll om man inte håller med. ;)
 

Ekdahl

Medlem
Polle Vintage 08
Klart kraftigare med inslag av nöt och äpplen. Påminde inte om Roederer och med tanke på vad som finns på SB tillsammans med att jag tyckte mig känna igen det första vinet så föll polletten ner.
Hey, när släpptes Pol Roger vintage brut 2008? Och varför har ingen berättat för mig? Nu blir det till att nalla i barnens sparbössor, för här skall köpas mera skumpa :)
 

Ekdahl

Medlem
Jag älskar Pol Roger Brut Vintage. Tycker generellt att den är bättre än deras (också mycket bra) blanc de blancs. Nu är bara frågan hur många jag ska köpa. Och jag som hade tänkt ligga lite lågt med inköpen ett tag... :rolleyes:
Instämmer, efter Henriot är de favorit-"standardhus" i min bok. Nu väntar jag bara på att Henriot också släpper sina 2008or.
 

Swedy

Medlem
Instämmer, efter Henriot är de favorit-"standardhus" i min bok. Nu väntar jag bara på att Henriot också släpper sina 2008or.

Henriot har väl redan släppt 08:a? Eller har jag varit vaken på tok för länge..? Har för mig att jag drack 06/08:a och tyckte att 08:an var strået vassare..!

Edit: Jag har varit vaken för länge... Godnatt!
 

Trydebull

Medlem
Ja, det stämmer - men det var länge sedan jag såg det.

Apropå det, så stör det mig enormt när jag beställer sex flaskor och SB's webblagerpersonal har packat upp/om eller sampaketerat flaskorna från originalförpackningen i en stor SB-låda - trots att jag har kontrollerat med importörens webbsida eller via deras mail att de paketeras i sex-lådor (inga dåliga skämt på den, tack).

Jag har påpekat det för ett antal SB-anställda och bett dem framföra kritiken, men det händer fortfarande någon gång ibland.
Kan tyckas bagatell-artat men jag gillar verkligen känslan av hela originallådor i källaren.

Det gäller väl iofs inte Champagne i första hand... Men fortfarande irriterande.
 

MartinE

Medlem
Kan tyckas bagatell-artat men jag gillar verkligen känslan av hela originallådor i källaren.
Jag håller med. Det borde vara en hygienfaktor att man levererar i originallådan! Men det är väl tyvärr så att känslan för produkten fallerar när man är ett monopol som inte behöver anstränga sig mer än nödvändigt...
 

LeChat

Medlem
IMG_7016.JPG

Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995

Vilken härlig doft! Denna gyllengula nektar känns förvånansvärt ung samtidigt som här finns skön mognad av bl.a Zoegas rostade kaffebönor, marsipan av ljuvligaste sort, nektarin,fudge och mycket annat gott. Mycket komplex smak. Det här måste nog vara en av de godaste Champagnerna jag druckit. :)
 

kimnyblom

Medlem
Christian Senez milisiemme 1996.

Detta vin är riktigt schysst tycker jag. Givet tariffen på ca 500kr från bolaget så är det ett vin som överraskar positivt. Till en början upplevs det bäst på näsan men efter en 45 min glaset är det något som man leende sippar på hela kvällen. Framförallt en ren och fin syra som styr finishen på ett snyggt sätt. "grape" beska som ger lite rygg i det hela och goa nöt/kola toner som ger komplexitet och bredd. Visst finns det bättre skumpor men för detta pris tycker jag att det är riktigt bra.

Ett vin jag kommer klicka hem ytterligare några flaskor av.
 
Toppen