Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lillördag i vinkällaren. Pga två tidigare inställda träffar så fick ribban höjas för att slippa sena avhopp...

IMG_20170111_175721.jpg


Initial (deg 2009) slog VO (deg 2009) initialt... men efterhand så blev den omsprungen som brukligt. VOn uppvisade lite parfymerade toner som jag inte upplevt tidigare. Kvällens vattendelare men jag höll den högt, fast i kvällens drabbning räckte det endast till en nylanderplats.

Substance (deg 2005) imponerade inte på mig nu heller. Hade en liten unken doft av damm och gammalt vin. Sämst för mig.

Så till min egen favorit, Rosé (deg 2015). Även denna hade den typiska blommigheten tillsammans med lång längd och lite vanilj och apelsinskal. Tillsammans med Carelles (deg 2015 Mesnil) kvällens yngsta och i mitt tycke bästa viner. Carelles hade också blommiga drag med kvällens intensivaste syra och klassisk mesnilstramhet. Nu när Salon spårat prismässigt så håller jag denna som bästa mesnillare och till skillnad från Salon så kan den även drickas omgående.

Sista flaskan var Côte Faron (deg 2011 Aÿ) som hade den mest intensiva smaken av alla. Maskulinare med äpplen lite nötter och svag rökighet. Möjligt den extra lagringen gjort det. Kvällens bästa tror jag det blev.

Bonus blev en annan vingårdsskumpa, Dizy Terres Rosé 2008. Gissa vilken som är Rosé på bilden.
IMG_20170111_204532.jpg
Svar båda...

Klassisk extremt torr, snipig och kartig Jacquesson. Ingen publikfriare och ingen älskling för mig heller. Trots detta väldigt saftlik med mycket tranbär och hallon. Kommer gömma undan de jag har kvar och plocka fram om ett decennium eller två...

Min ranking
Carelles
Rosé
Côte Faron
VO
Initial
Substance
Dizy Rosé 2008

Reservation för degdatum.
 
divine.jpg

2004 Leclerc Briant Divine

Vinifiering
Divine är Leclerc Briants prestigechampagne även om det modesta priset ligger under 400 kronor. Historiskt sett har Leclerc Briant varit återhållsamma med att släppa Divine, och den gjordes bara fyra gånger mellan 1990 och 2004. I och med Pascal Leclercs bortgång, och med det försäljningen av bolaget och vingårdarna, är 2004:an kanske den sista rena vintage-Divinen vi får se från Leclerc Briant. I portföljen nu finns istället en 2006 Divine gjord på solera från 2004 och 2005.
2004:an har en blend av 50/50 pinot/chardonnay med druvor från Dizy, Cumières, Damery och Hautvillers.
Dosage på sex gram per liter, oklart degorgeringsdatum.

Bedömning
Doften är stor till medelstor av röda bär, vanilj och svavel.
Smaken är intensiv och lång. Husets karaktäristiska blandning av kalk och champinjoner finns där men på ett mer diskret sätt än i monocru-vinerna, mer elegant. Syran är medelstor, frukten koncentrerad runt smultron. Viss citrus.
Glasutvecklingen vittnar om fortsatt lagringspotential. Nya aromer efter en timme är krut och kanel. Kalken känns mer genomträngande vid några graders uppvärmning.
Som helhet en prisvärd champagne men ibland önskar jag mer spänning hos Leclerc Briant. Fint hantverk och rena smaker men överraskar sällan. En Leclerc Briant gör sig nästan alltid bäst som referens i champagneprovningar för att visa hur olika champagner kan smaka. Det går faktiskt att tröttna på kalk/champinjon-grundsmaken.

Karaktär
  • Intensitet: 90
  • Komplexitet: 86
  • Längd: 90
Betyg
88 (90) poäng
 

Mattias Schyberg

Administratör
divine.jpg

2004 Leclerc Briant Divine

Vinifiering
Divine är Leclerc Briants prestigechampagne även om det modesta priset ligger under 400 kronor. Historiskt sett har Leclerc Briant varit återhållsamma med att släppa Divine, och den gjordes bara fyra gånger mellan 1990 och 2004. I och med Pascal Leclercs bortgång, och med det försäljningen av bolaget och vingårdarna, är 2004:an kanske den sista rena vintage-Divinen vi får se från Leclerc Briant. I portföljen nu finns istället en 2006 Divine gjord på solera från 2004 och 2005.
2004:an har en blend av 50/50 pinot/chardonnay med druvor från Dizy, Cumières, Damery och Hautvillers.
Dosage på sex gram per liter, oklart degorgeringsdatum.

Bedömning
Doften är stor till medelstor av röda bär, vanilj och svavel.
Smaken är intensiv och lång. Husets karaktäristiska blandning av kalk och champinjoner finns där men på ett mer diskret sätt än i monocru-vinerna, mer elegant. Syran är medelstor, frukten koncentrerad runt smultron. Viss citrus.
Glasutvecklingen vittnar om fortsatt lagringspotential. Nya aromer efter en timme är krut och kanel. Kalken känns mer genomträngande vid några graders uppvärmning.
Som helhet en prisvärd champagne men ibland önskar jag mer spänning hos Leclerc Briant. Fint hantverk och rena smaker men överraskar sällan. En Leclerc Briant gör sig nästan alltid bäst som referens i champagneprovningar för att visa hur olika champagner kan smaka. Det går faktiskt att tröttna på kalk/champinjon-grundsmaken.

Karaktär
  • Intensitet: 90
  • Komplexitet: 86
  • Längd: 90
Betyg
88 (90) poäng
Det är svårt att klaga på din ambitionsnivå när det gäller dina recensioner. Mycket bra och härligt nördigt!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Följande flaskor dracks med två noviser för två veckor sedan, tanken var att skriva om flaskorna innan jag glömde det mesta...
IMG_20170119_214618.jpg

Hugot 2006
Forumfavoriten som alltid levererar. Den som vill ha en försmak av hur mogen skumpa smakar ska testa denna! BdB med lite mognad är en helt annan sak en mineralvatten. Här lite nötiga toner med inslag av fikon i doften. Strålande och mycket bubbel för pengarna vilket inte tillhör vanligheterna.

Ledru NV
(2 år lagrad hemma)
Kommentaren var "det här smakar som vanlig champagne". Klassisk PN-dominerad stil med äpple och bröd. Helt korrekt utan några markörer och lite trist i sällskapet.

Pol Roger BdB 2008
Nyfiken på att testa för att se ifall man skulle köpa på sig mer. Tog även fram för att visa på skillnaden mellan ung och mogen BdB. Kom inte ihåg mer än att den va god och lovar gott. Som alla 08or jag provat är den bra även som ung vilket är farligt...

Klart köptips på SB då det även är en av få vinare som fortfarande är billigare i svedala än utomlands.

Hatté Special Club 2004
I avdelningen sena öppningar, fast jag är nöjd att det inte blev en magnum. Kvällens mognaste champagne och en av de bästa SCer jag druckit (säger inte så mycket då SC är sjukt överskattat!).

Kvällens vinnare blev Polle. Kan hålla med att den visade på mest kvalitetsmarkörer men för ung för mig. Alltid kul att prova vin med noviser och få ärliga kommentarer då de inte har en aning om pris eller status. En kände dock igen namnet Pol Roger från att jag lurat på dem en Winston 00 på Törnströms förra året.:cool:

Kvällens totala ranking:
Roger 08
Hugot 06
Hatte 04
Ledru NV
 

Essle

Medlem
Vansinnigt trevlig Rose. Röda äpplen och jordgubb men behåller ändå karaktären av champagne och visar på viss brödighet. Ganska bra längd. Det var så här jag har för mig Vilmarts Grand Rose uppträdde även om det var ett antal år sedan. Savart gör det dock för halva priset :)
 

Attachments

  • 20170127_180954.jpg
    20170127_180954.jpg
    22,4 KB · Visningar: 238

Pontus

Medlem
2010 Vilmart Grand Cellier Rubis Rosé. Initialt lite knuten, men några minuter i glaset räcker för att förlösa en trevlig doft av röda äpplen, citrus och kolaremmar. Smaken är intensiv och kraftig med hög syra och domineras röda äpplen och grapefrukt. Läskande och, gissar jag, ganska stor utvecklingspotential. Värme och luft lockar fram lite nötiga toner och frukten balanserar syran bättre vid lite högre temperatur. Skulle köpt fler, gillar stilen. 92p++.
 

LeChat

Medlem
IMG_6990.JPG

2002 Paul Bara Comtesse Marie de France

100% Pinot och kvalitet! Har druckit denna några gånger tidigare och är alltid lika förtjust. Jag inser att man är tidigt ute för den här kommer vara ännu bättre om fem år. Men fem år är lång tid och den är förbaskat god redan nu.:)
 

Stenberg

Medlem
2010 Vilmart Grand Cellier Rubis Rosé. Initialt lite knuten, men några minuter i glaset räcker för att förlösa en trevlig doft av röda äpplen, citrus och kolaremmar. Smaken är intensiv och kraftig med hög syra och domineras röda äpplen och grapefrukt. Läskande och, gissar jag, ganska stor utvecklingspotential. Värme och luft lockar fram lite nötiga toner och frukten balanserar syran bättre vid lite högre temperatur. Skulle köpt fler, gillar stilen. 92p++.
Det låter ju strålande då jag just har köpt fler.
Slarvade visst lite med inventeringen och upptäckte inte förrän efter senaste beställningen från FVL att jag redan har ett par stycken hemma i källaren sedan tidigare. Ibland är det bra med slarv. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det låter ju strålande då jag just har köpt fler.
Slarvade visst lite med inventeringen och upptäckte inte förrän efter senaste beställningen från FVL att jag redan har ett par stycken hemma i källaren sedan tidigare. Ibland är det bra med slarv. ;)
Drack den för bara några veckor med folk från frugans jobb som "inte gillade Champagne" och de var helt lyriska och jag likaså. Har tjurat för att jag börjar få slut på min nollnior men nu är jag nog mest sur för att jag inte har fler tior även om jag köpte ett niopack.
@Stenberg -Kanske är läge att knäcka en när du kommer hem, funderade på om vi skulle försöka med ett sjöslag igen runt 17 mars... Börjar bli alldeles för mycket gott i gömmorna så det är kanske återigen dags att skilja agnarna från vetet.
 
M

Mouton

Det har varit lite delade meningar om den. Jag drack en i somras, men då var den fortfarande i den lättsamma fasen (precis som jag var då...) helt ok, men inte magisk.
Lättsam fas håller jag med om, som en lätt bubblande Rose, upplever jag den
 
Toppen