Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Rekommenderar avhållning på Andre Jacquart 2008 för er som köpt dem. Inte alls särskilt drickvänlig nu, vilket förvånade mig lite baserat på tidigare 2006or och 2007or jag druckit.

Råder nog att avvakta ett år i alla fall. Otroligt jäst och syra-dominerat nu och inte alls någon frukt. Potentialen känns dock stor!
Jag blir faktiskt inte alls förvånad. 2007:an var visserligen helt fantastisk redan 11 mån efter degorgering, men den behövde en hel del luft för att kicka igång. Jag planerar att öppna min första flaska (från 2008) till våren. Får se om det hunnit hända något tills dess!

Det står inget degorgeringsdatum på flaskorna men min var från den batch som såldes på Systembolaget nu i december.
PÅ baksidan står deg datum i en silver ruta.
Det är endast de flaskor med originalbaksidesetikett som har degdatum där. Men det finns även ingraverat längst ner på varje flaska! Flaskorna som släpptes på SB i december blev degorgerade i november 2015.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Alltså, vi måste tala om 2000 Cuvée St Vincent;
Drack den här om kvällen och min flaska hade nog passerat toppen för ett tag sedan, väldigt tydliga sherry och mognadstoner både i näsa och smak men tyvärr inte så mycket mer, trist längd och en begynnande trötthet i bubblorna.
Jag gillar ju verkligen när sherrytonerna kommer fram men finns det ingen bakomliggande komplexitet faller vinet platt.
Jag tror att den här flaskan skulle ha druckits för något eller några år sedan för att fånga det på topp.

Eftersom jag blev lite besviken på St Vincent gick jag raskt vidare till att kompensationsploppa 2004 Divinus och här var det helt andra tongångar, ett vin i fin balans med en begynnande mognad och fin komplexitet och bra längd. Jäkligt gott och glad att jag köpte några till, okej kanske inte hållkäften-och-backa-upp-bilen-och-fylla-hela-jäkla-vinkällaren-bra men klart ett vin som man ska ha ett par flaskor liggandes på lut när man är sugen på något gott.
Har nog även potential för att ligga ett par år till och få ännu mer karaktär om man gillar sånt.
 

MartinE

Medlem
Alltså, vi måste tala om 2000 Cuvée St Vincent;
Drack den här om kvällen och min flaska hade nog passerat toppen för ett tag sedan
Det kan nog vara ett fall av flaskvariation. Den flaska jag drack i november var fantastisk och visade inte upp några tecken på trötthet!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Alltså, vi måste tala om 2000 Cuvée St Vincent;
Drack den här om kvällen och min flaska hade nog passerat toppen för ett tag sedan, väldigt tydliga sherry och mognadstoner både i näsa och smak men tyvärr inte så mycket mer, trist längd och en begynnande trötthet i bubblorna.
Jag gillar ju verkligen när sherrytonerna kommer fram men finns det ingen bakomliggande komplexitet faller vinet platt.
Jag tror att den här flaskan skulle ha druckits för något eller några år sedan för att fånga det på topp.
Det kan nog vara ett fall av flaskvariation. Den flaska jag drack i november var fantastisk och visade inte upp några tecken på trötthet!

Drack/provade 2000 två gånger förra året. Ena flaskan var trött och trist medans den senaste jag hade i november var fantastiskt bra.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack/provade 2000 två gånger förra året. Ena flaskan var trött och trist medans den senaste jag hade i november var fantastiskt bra.
Jo, har också den erfarenheten när man får tag på lite "billigare" saker med lite ålder, kan vara galen flaskvariation.
Bra exempel var ju den där 1995 Chanoine som dök upp på SB och som många på forumet köpte, jag fick ju flaskor som var allt ifrån magiska till nästan odrickbara...
Har någon flaska Vincent till, ska bli spännande och se om det är skillnad.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Alltså, vi måste tala om 2000 Cuvée St Vincent;
Drack den här om kvällen och min flaska hade nog passerat toppen för ett tag sedan, väldigt tydliga sherry och mognadstoner både i näsa och smak men tyvärr inte så mycket mer, trist längd och en begynnande trötthet i bubblorna.
Jag gillar ju verkligen när sherrytonerna kommer fram men finns det ingen bakomliggande komplexitet faller vinet platt.
Jag tror att den här flaskan skulle ha druckits för något eller några år sedan för att fånga det på topp.

Eftersom jag blev lite besviken på St Vincent gick jag raskt vidare till att kompensationsploppa 2004 Divinus och här var det helt andra tongångar, ett vin i fin balans med en begynnande mognad och fin komplexitet och bra längd. Jäkligt gott och glad att jag köpte några till, okej kanske inte hållkäften-och-backa-upp-bilen-och-fylla-hela-jäkla-vinkällaren-bra men klart ett vin som man ska ha ett par flaskor liggandes på lut när man är sugen på något gott.
Har nog även potential för att ligga ett par år till och få ännu mer karaktär om man gillar sånt.
Beställde St Vincent 00 innan jag läste detta... köper dock resonemanget med flaskvariation då den funnits 5-6 år hos leverantören mig veterligen.

Divinus = Divine på kalmarianska?
 

matage

Medlem
Helt plötsligt fick jag en guldkant på att vara på väg hem från jobbresa på en röd dag; BA kör just nu Henriot 09 i First-loungen på LHR T5 istället för NV.

Även om det är lite tidigt kunde jag ju inte missa chansen att prova ett halvt glas.
Brioche, sälta och jäst på näsan med en hel del gröna äpplen som balanserar. Associationer till nåt barndomsminne av surt godispulver.

Smak av syrastinna gröna äpplen, nåt vagt av grape och gula plommon. Bra drag i syrorna och biter ifrån läskande. Borde funka fint som aperitif i dagsläget men den känns ung och borde ha mer att ge.

Kanske dags för frukostkaffe nu ;)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Saint-Vincent 2000
Efter att först läst att den slår 8or runt 96an som är en av mina första upplevelser av kvalitativ skumpa, och sedan läst att den passerat zenit så var det dags att testa.

Först mycket valnötter och mognad på doften, tillsammans med färgen signalerade det 90-tal. Även initialt vissa oangenäma oxidativa drag. Dessa försvann efter en timma så ha tålamod! Sen byggdes det på med mandel, röda äpplen och marsipan.

Köptips till er som vill prova mogen skumpa från SB. Mycket bra men blir tveksam till lagringspotentialen även om det var ordentligt med syra kvar i starten. Tänker inte köpa fler utan blir mer 08or istället som har levererat från dag ett på alla fronter.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Camille Saves 2008 som lunch sällskap. Det ofta använda forum proverbet "jag skulle ha köpt fler" kommer till minnes. Verkligen trevlig och prisvärd.
-Eller hur, jag köpte ju sex magnum 08 över disk av Madame Saves och önskar att jag hade dubblat beställningen. Sen har jag några ynka halvmagnum som ligger också men det tar emot att börja gnaga på de sista flaskorna...
 

Martin H

Medlem
Le Mesnil Grand Cru Prestige 2006
Mycket trevlig doft och initialt trevlig smak med citrus, exotisk frukt, ananas, mandel.
Men men men, vad händer vid eftersmaken? En metallisk lätt bitter smak som slår undan den intitialt trevliga upplevelsen. Tror inte lagring kommer räta upp detta, men är lite osäker. Någon som provat? Flaskvariation?
IMG_4561.JPG
 

Attachments

  • IMG_4561.JPG
    IMG_4561.JPG
    43,5 KB · Visningar: 160

JakobS

Medlem
Dags för 5-årsdag med sambon, hon har beställt fondue till dagen i ära!
Visst att vi säger att skumpa kan drickas till allt, men är det klokt att drick Krug 96 till maten eller bör jag vänta tills efteråt? :D
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Dags för 5-årsdag med sambon, hon har beställt fondue till dagen i ära!
Visst att vi säger att skumpa kan drickas till allt, men är det klokt att drick Krug 96 till maten eller bör jag vänta tills efteråt? :D

Funkar nog bra vilken bas ni nu än väljer. Men varför inte ta ett enklare vin till maten och skjuta upp pangbubblet till efter maten så det får full fokus och dofterna inte smittas av maten.

Min recension från augusti.

Krug 96
Andra gången i år trevligt nog och nu var den helt gudomlig (något på lyset förra gången). Fullt med doft och lång intensiv smak som dominerar övriga skumpor fullständigt. Marsipan, apelsin och aprikosmarmelad på näsan. I smaken tillkommer även lite bränt socker. Gick upp i brygga och tveklöst en av de bästa champagnerna jag druckit senaste tiden. Ni som har ruvat på dessa kan vara lyckliga, nu har drickfönstret öppnat upp sig utan tvekan. Så börja drick!

98 poäng där och då.
 

champagnesweden

Leverantör
Le Mesnil Grand Cru Prestige 2006
Mycket trevlig doft och initialt trevlig smak med citrus, exotisk frukt, ananas, mandel.
Men men men, vad händer vid eftersmaken? En metallisk lätt bitter smak som slår undan den intitialt trevliga upplevelsen. Tror inte lagring kommer räta upp detta, men är lite osäker. Någon som provat? Flaskvariation?
Visa bifogad bild 9089
Håller med dig om att smaken lever inte upp till förväntningarna men jag tror den kommer bli fin med några års lagring. Jag upplevde eftersmaken som bitter och kort
 

JakobS

Medlem
Så var det förtärt! Helt underbar skumpa, går inte riktigt att beskriva känslan i munnen. Den dog dock ganska snabbt i glaset, så vi var tvungen att hålla flaskan kyld och dricka små glas. Inte heller doften var jättestor.

Riktig syrabomb, med massor av murkna äpplen och aprikos. Eftersmak som varade i evigheter. Jag misstänker att jag kan ha haft en lite svagare flaska, men jag skulle ändå jämställa den med det bästa jag druckit hittills: Deutz Cuvée Williams Rose 1996 :D

15941089_10154316865338107_4623065468199509459_n.jpg

15965503_10154316866233107_6827264390036670163_n.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så var det förtärt! Helt underbar skumpa, går inte riktigt att beskriva känslan i munnen. Den dog dock ganska snabbt i glaset, så vi var tvungen att hålla flaskan kyld och dricka små glas. Inte heller doften var jättestor.

Riktig syrabomb, med massor av murkna äpplen och aprikos. Eftersmak som varade i evigheter. Jag misstänker att jag kan ha haft en lite svagare flaska, men jag skulle ändå jämställa den med det bästa jag druckit hittills: Deutz Cuvée Williams Rose 1996 :D

15941089_10154316865338107_4623065468199509459_n.jpg

15965503_10154316866233107_6827264390036670163_n.jpg
Dog snabbt i munnen men riktigt lång eftersmak är en oxymoron...Att jämföra med WD Rosé 96 är dock ingen skam. Underskattad prestigerosé som slår det mesta.:cool:
 
Toppen