Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

tobbe81

Medlem
Miniprovning igår med en god vän med blomstertema från ett inte så starkt år. Belle-epoquen klev starkt och fort över diebolten som var ganska så platt å trist rakt igenom.
16427767_10158235616490008_6318799921983011512_n.jpg
 

Dovberg

Medlem
Tankar kring PR '08 rosé?
Drack den för andra gången i fredags. Måste vara den kraftfullaste roséchampagnen jag har druckit och även den mest färgstarkaste. Jag älskar Pol Roger och deras standardskumpa är en av mina favoriter, men denna rosén passar mig inte alls. Den är kraftfull, men saknas frukt och har en oangenäm bränd smak som jag bara finner i sämre lågbudgetchampagner. Måste säga att fredagens champagne var avsevärt mycket sämre än den jag drack för cirka 4 månader sen. Kanske flaskvariation eller dagsform men hade ändå hoppats på mer då den kostar något mer än den vita vintagen som den får storstryk av.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Drack den för andra gången i fredags. Måste vara den kraftfullaste roséchampagnen jag har druckit och även den mest färgstarkaste. Jag älskar Pol Roger och deras standardskumpa är en av mina favoriter, men denna rosén passar mig inte alls. Den är kraftfull, men saknas frukt och har en oangenäm bränd smak som jag bara finner i sämre lågbudgetchampagner. Måste säga att fredagens champagne var avsevärt mycket sämre än den jag drack för cirka 4 månader sen. Kanske flaskvariation eller dagsform men hade ändå hoppats på mer då den kostar något mer än den vita vintagen som den får storstryk av.
Håller med. Provat den ett par gånger med liknande intryck varje gång. Riktigt trist saknar liv och energi.
 

Pontus

Medlem
Drack den för andra gången i fredags. Måste vara den kraftfullaste roséchampagnen jag har druckit och även den mest färgstarkaste. Jag älskar Pol Roger och deras standardskumpa är en av mina favoriter, men denna rosén passar mig inte alls. Den är kraftfull, men saknas frukt och har en oangenäm bränd smak som jag bara finner i sämre lågbudgetchampagner. Måste säga att fredagens champagne var avsevärt mycket sämre än den jag drack för cirka 4 månader sen. Kanske flaskvariation eller dagsform men hade ändå hoppats på mer då den kostar något mer än den vita vintagen som den får storstryk av.
Blir nyfiken. Hur definierar du kraftfull när det samtidigt saknas frukt?
 

Dovberg

Medlem
Blir nyfiken. Hur definierar du kraftfull när det samtidigt saknas frukt?
Den var kraftfull på så sätt att den hade stor kropp. Den brända smaken och nötigheten gjorde den kraftfull men det fanns liksom inget mer än brända nötter och stram syra. Jag ser inte kraftfullt som synonym till fruktighet men vi kanske har olika definitioner på vad kraftfullt innebär. Nåja, tragisk smakupplevelse var det i alla fall.
 

Essle

Medlem
Miniprovning igår med en god vän med blomstertema från ett inte så starkt år. Belle-epoquen klev starkt och fort över diebolten som var ganska så platt å trist rakt igenom.Visa bifogad bild 9310
Eller hur, drack också FDP 2007 för inte så länge sedan på en provning och hade den som sämst bland 6 prestiger. Tyckte inte alls att den levererade. Har en 2005 liggandes, hoppas den är bättre...
 
Savart-1.jpg

NV Savart L'Ouverture

Vinifiering
L’Ouverture är Savarts enklaste champagne och görs på hans yngsta pinot noir-stockar i Écueil (premier cru). 85% av musten jäses och lagras på ståltank, resterande på stora ekfat. Malolaktisk jäsning genomförs. Årgångssammansättningen är en tredjedel var av 2013/2012/2011.
Dosage på sju gram per liter och degorgerad 4 november 2015.
Denna champagne görs i 20 000 flaskor per år.

Bedömning

Doften är stickig av kolsyra och centreras runt smultron, ananas och björnbär.
Smaken är kort men intressant. Primärsmaker är röda bär som jordgubbe, moreller och smultron. Lite anis efter en stund följt av mineraler i eftersmaken. Medelhög till hög syra.
En småtrevlig, elegant sommarchampagne som har alldeles för kort smak. Det finns en skönhet i champagnen men den balanserar på en skör tråd för att undvika en urvattnad upplevelse.
Viss glasutveckling mot gröna äpplen och vitpeppar. Klarar ej av uppvärmning.

Karaktär

  • Intensitet: 75
  • Komplexitet: 85
  • Längd: 75

Betyg

77 (80) poäng


bedel-terre-1.jpg

NV Françoise Bedel Entre Ciel et Terre

Vinifiering
Denna årgångslösa champagne är baserad på skörden från 2006. Druvsammansättningen är 60% pinot meunier, 30% chardonnay och 10% pinot noir. Ett år på ek och åtta år på jästen.
Degorgerad i april 2015 med dosagen fyra gram per liter.

Bedömning

Doften är stor av krita, läder, champinjoner och aprikos.
Smaken är komplex med olika karaktärer av champinjoner, kräftskal och Vicks citronhalstabletter. Imponerande längd trots låg dosage.
En typisk terroirchampagne som påminner om Dehours vingårdslägeschampagner, som ligger några mil österut. Servera den inte för varmt.
I konkurrens med de andra vinerna i portföljen är den avgjort bättre än Dis, Vin Secret men sämre än årgångsvinet L’Ame de la Terre.

Karaktär

  • Intensitet: 82
  • Komplexitet: 82
  • Längd: 88

Betyg

84 (84) poäng
 

Elvis

Medlem
Min fru valde att åka på tjejhelg till Alperna när jag fyllde år i helgen. Dessutom var yngste sonen sjuk så det var ingen glamorös födelsedag precis. Jag valde ändå att korka upp en Winston Churchill 2002 och dricka den under två kvällar i rad.

Mögelludd trängde ut genom folien och täckte hela korken. Det såg inte särskilt trevligt ut men som tur var hade det inte påverkat vinet.

IMG_8562.JPG


Det här är tredje Winston Churchill 2002 jag dricker under de senaste fyra månaderna, alla från samma låda, och jag blir inte klok på det här vinet. De har varit helt olika varje gång. Den första kändes som en typisk Winston Churchill med lite “extra allt”. Ett större vin än vanligt. Jag satte 95 poäng på CT och beställde raskt en låda till – den fanns fortfarande att få tag på från Ward Wines via privatimport.

Andra flaskan var lite snabbutvecklad och märklig. Fortfarande ett stort vin men helt annorlunda. Jag satte 92 poäng på CT.

Födelsedagsflaskan var initialt väldigt sluten och platt och jag började fundera på om den kanske var defekt, men med lite luft och värme öppnade den upp sig. Klart Pinot-dominerad med mogna röda äpplen på näsan. I munnen apelsinskal och blodgrape. Bra syra. När vinet nått rumstemperatur kom sköna kolatoner fram. Mycket trevlig men jag kan inte säga att det kändes som en Winston Churchill. Däremot var den rätt lik Cristal 2006. Märkligt! Det blir 93 poäng på Cellartracker.

Min slutsats är att Winston Churchill 2002 behöver tid. Den verkar vara i en lite bråkig fas eftersom den är så olika varje gång. Jag är lite sugen på att ta med två flaskor av samma vin till nästa blindprovning.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Min fru valde att åka på tjejhelg till Alperna när jag fyllde år i helgen. Dessutom var yngste sonen sjuk så det var ingen glamorös födelsedag precis. Jag valde ändå att korka upp en Winston Churchill 2002 och dricka den under två kvällar i rad.

Mögelludd trängde ut genom folien och täckte hela korken. Det såg inte särskilt trevligt ut men som tur var hade det inte påverkat vinet.

Visa bifogad bild 9317

Det här är tredje Winston Churchill 2002 jag dricker under de senaste fyra månaderna, alla från samma låda, och jag blir inte klok på det här vinet. De har varit helt olika varje gång. Den första kändes som en typisk Winston Churchill med lite “extra allt”. Ett större vin än vanligt. Jag satte 95 poäng på CT och beställde raskt en låda till – den fanns fortfarande att få tag på från Ward Wines via privatimport.

Andra flaskan var lite snabbutvecklad och märklig. Fortfarande ett stort vin men helt annorlunda. Jag satte 92 poäng på CT.

Födelsedagsflaskan var initialt väldigt sluten och platt och jag började fundera på om den kanske var defekt, men med lite luft och värme öppnade den upp sig. Klart Pinot-dominerad med mogna röda äpplen på näsan. I munnen apelsinskal och blodgrape. Bra syra. När vinet nått rumstemperatur kom sköna kolatoner fram. Mycket trevlig men jag kan inte säga att det kändes som en Winston Churchill. Däremot var den rätt lik Cristal 2006. Märkligt! Det blir 93 poäng på Cellartracker.

Min slutsats är att Winston Churchill 2002 behöver tid. Den verkar vara i en lite bråkig fas eftersom den är så olika varje gång. Jag är lite sugen på att ta med två flaskor av samma vin till nästa blindprovning.
Det allra bästa vore att prova dessa 2 flaskor på plats i Champagne;)
 

Dejzan

Medlem
Besserat de bellefon Cuvee Moines 2006
Jag har inte druckit champagne från Besserat de bellefon på många år då var det en NV rose som inte satte några stora spår.
Det här var betydligt bättre, härliga mognadstoner med hasselnöt och svamp. Pigg syra för sin ålder och väldigt elegant, perfekt att dricka nu.
 
Frugan tog körkortet igår efter många timmar i bilen med henne och många mil körda var vi båda lättade och glada.
För att fira detta plockade jag fram en moet 2008 och som ni alla säger Wow vilken skillnad det är på vintage och NV.
Frukten syran bubblorna detta var ett ex av riktigt bra kvalitet har en flaska till som ska få ligga till sig några år men är sjukt nöjd att jag tog fram denna igår var en riktigt fin upplevelse
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Träff med FW-gänget (@Magnus L ,@chambertin,@Appel,@Beo,@Göran,@Darth Angelus och några till...) med mestadels äkta vara.

FW2017feb.jpg

(Det är linsen som är onykter inte jag...)

Först upp var en crémant från det obskyra slottet med svensk anknytning Château M&L. Doft av apelsin och brustablett med en extrem kritig och kartig syra. Uppenbarligen en extra brut. Hade det inte varit för färgen så kanske jag hade kunnat gissa någon udda bio-naturvinsbonde. Kvällens sämsta men roligaste vin och första gången producenten får pluspoäng i min bok. Fantastiskt nog fick det en röst som tredje bästa vin! Bra jobbat och kvällens enda lieux dit.

Lanouis BdB GC
Initialt lite tryffel och skog men senare rejält mycket fruktsoda och tuttifrutti. En av kvällens sämsta viner. Gissade ung NV med mycket chard.

FdP 2004
Tydlig odlarstil med fat, marsipan och äpplen på doften. Lång smak och ett av kvällens vin. Gissade att det var mycket chard och @chambertin s vin. Full pott således om man bortser från att gissningen föll på Hugot VV 09...:rolleyes: Närmare än så kom jag inte ikväll.

R Leclaire - de la Princerie 96
Konjak, och lite sötare dofter av fikon, dadlar och marmelad. Bra balans med lång längd och komplexitet. Kvällens bästa för mig. Övertygad om att det var 90-tal men 96 uteslöt jag. Inte första gången på pappret enklare 96a överraskar blint (Stradivarius senast hos @Emanuel ). Gissningen föll på GA 99 vilket är ett bra betyg för en lite odlare.

R&L Legraas - Presidence 2002
Kraftigaste av alla i glaset med tydliga kruttoner. Full power som tilltalade många. Gissningarna gällde Krug, Dompa och Comtes. Själv var jag konfunderat över den korta längden som talade föra att det kunde vara något annat. Mitt val föll ändå på DP 06. Fullständigt chockad när det visade sig vara min flaska. Har aldrig druckit Presidence innan men kommer definitivt göra det igen. Tror de flesta hade den som topp 3. Inte en superchampange men löjligt bra med tanke på priset och gillar man stilen så är det bara att beställa!

Cristal 2009
Först äpple och lite ost plus en massa citrus. Bra balans men lite kort smak och lite beska med gräpig eftersmak. Väldigt subtil men var helt övertygad om att det var en prestige. Gissade 07 men skrev aldrig något hus, hoppades även på att det var min egen flaska...

Pannier - Egerié 1989
Klart mognast med smör och nöt. Påminner om 88an när man tänker efter men med lite mindre syra. Satte denna tätt före Cristal som tredje bästa vin men då gillar jag mogen champagne.

Ferrari 2006?

Tillsammans med Lanouis klart sämst skrev mandel, grape och väldigt basic. Alla trodde dock det var skumpa vad jag kom ihåg.

Sen hade vi en trist SC som bonus och en riktig lurig odlarskumpa från Aube. Torr men sötfruktig och varm i stilen. Lutade åt att det var en odlare söderut men hamnade så långt som chenin från SA.:rolleyes:

Egen ranking
  1. R Leclaire 96
  2. FdP 04
  3. Egerié 89
  4. Cristal 09
  5. Presidence 02
Vet inte om någon antecknade den totala rankingen, @Magnus L?
 

rs14

Medlem
Längesedan jag bidrog med något här på forumet även om jag är inne och fluktar lite med jämna mellanrum. Ska försöka bli lite bättre på den punkten. Hursomhelst så har jag inte slutat dricka vin...slinker ner en och annan flaska då och då så inga vita månader här. Inte ännu. Idag, Valentin-dagen till ära så ville jag korka upp en champagne och då något som jag tidigare inte druckit så valet föll på en Diebolt-Vallois Fleur du Passion 2006 som jag haft i källaren i ett tag. Jag har tidigare druckit deras N/V, BdB och Prestige och gillat samtliga så mina förväntningar var högt ställda. Men det ville sig inte riktigt ikväll, inte dåligt men jag hade förväntat mig en betydligt större upplevelse. Nu blev det mer "Jahå, var det här allt"? Fin färg och fina bubblor men väldigt blygsam och diskret i doften, viss elegans i smaken men kändes ändå blek och lite anonym, ingen direkt längd att tala om utan den dog rätt tvärt efter några sekunder. Som sagt, jag har inte provat FdP tidigare och vet inte hur den ska bete sig, det är kanske bara stilen jag inte synkar med (har jag lite svårt att tro då jag gillar det jag druckit från huset tidigare) Jag har läst rapporter om flaskvariationer så det kanske bara var en svag flaska. Har ett par kvar och är nästan sugen på att testa ytterligare en men är det så här den ska vara så är den absolut inte värd sitt pris (jag köpte den när den kostade 599kr), som jämförelse drack jag förra veckan Dehours Lieu-Dit Brisefer från samma år och den var klart mycket bättre än FdP. Har ställt in halva flaskan i kylen och gör ett återbesök i morgon. Kanske jag som hade en dålig dag bara. För visst kan det vara så att doft- och smaksinne kan vara lite avtrubbade av olika anledningar ibland. Oftast pga förkylningar men jag har märkt att även andra faktorer kan spela in - mycket jobb och dåligt med sömn, vad man ätit tidigare på dagen (het indisk mat brukar sätta mina smaklökar ur spel några timmar :) och säkert annat också. Det är säkert väldigt individuellt men det är väldigt frustrerande när man märker att man inte är på topp när man ska prova vin.
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Längesedan jag bidrog med något här på forumet även om jag är inne och fluktar lite med jämna mellanrum. Ska försöka bli lite bättre på den punkten. Hursomhelst så har jag inte slutat dricka vin...slinker ner en och annan flaska då och då så inga vita månader här. Inte ännu. Idag, Valentin-dagen till ära så ville jag korka upp en champagne och då något som jag tidigare inte druckit så valet föll på en Diebolt-Vallois Fleur du Passion 2006 som jag haft i källaren i ett tag. Jag har tidigare druckit deras N/V, BdB och Prestige och gillat samtliga så mina förväntningar var högt ställda. Men det ville sig inte riktigt ikväll, inte dåligt men jag hade förväntat mig en betydligt större upplevelse. Nu blev det mer "Jahå, var det här allt"? Fin färg och fina bubblor men väldigt blygsam och diskret i doften, viss elegans i smaken men kändes ändå blek och lite anonym, ingen direkt längd att tala om utan den dog rätt tvärt efter några sekunder. Som sagt, jag har inte provat FdP tidigare och vet inte hur den ska bete sig, det är kanske bara stilen jag inte synkar med (har jag lite svårt att tro då jag gillar det jag druckit från huset tidigare) Jag har läst rapporter om flaskvariationer så det kanske bara var en svag flaska. Har ett par kvar och är nästan sugen på att testa ytterligare en men är det så här den ska vara så är den absolut inte värd sitt pris (jag köpte den när den kostade 599kr), som jämförelse drack jag förra veckan Dehours Lieu-Dit Brisefer från samma år och den var klart mycket bättre än FdP. Har ställt in halva flaskan i kylen och gör ett återbesök i morgon. Kanske jag som hade en dålig dag bara. För visst kan det vara så att doft- och smaksinne kan vara lite avtrubbade av olika anledningar ibland. Oftast pga förkylningar men jag har märkt att även andra faktorer kan spela in - mycket jobb och dåligt med sömn, vad man ätit tidigare på dagen (het indisk mat brukar sätta mina smaklökar ur spel några timmar :) och säkert annat också. Det är säkert väldigt individuellt men det är väldigt frustrerande när man märker att man inte är på topp när man ska prova vin.
Ja, Diebolt-Vallois Fleur du Passion är ett mysterium.
Ibland kanon och mer oftare platt och tråkig, blir inte klok på det vinet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
a
För visst kan det vara så att doft- och smaksinne kan vara lite avtrubbade av olika anledningar ibland. Oftast pga förkylningar men jag har märkt att även andra faktorer kan spela in - mycket jobb och dåligt med sömn, vad man ätit tidigare på dagen (het indisk mat brukar sätta mina smaklökar ur spel några timmar :) och säkert annat också. Det är säkert väldigt individuellt men det är väldigt frustrerande när man märker att man inte är på topp när man ska prova vin.
Du har helt rätt i att våra sensoriska sinnen tenderar att variera. Stress, höga förväntningar, förkylningsavdomning, dåligt humör, fel sällskap, vad som ätits eller druckit innan och säkerligen ett hundratal anledningar till, kan absolut bidra till att man inte upplever ett vin på "rätt sätt". Det brukar dock gå åt båda hållen. Stora enskilda upplevelser är sällan lika stora vid ett eventuellt återbesök. Det där riktigt magiska ögonblicken kräver både riktiga knakelibrakarvin samt bra jag-form

Ett bra sätt att testa om det är du eller vinet som brister är att öppna ett enklare vin som referens. Ett mindre komplext och koncentrerat vin lär mest troligt ge dig en ännu sämre upplevelse om det är dina sinnen som spökar snarare än vinet. :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
a
...

Ett bra sätt att testa om det är du eller vinet som brister är att öppna ett enklare vin som referens. Ett mindre komplext och koncentrerat vin lär mest troligt ge dig en ännu sämre upplevelse om det är dina sinnen som spökar snarare än vinet. :)

Förstår inte slutsatsen!? Jag drar den motsatta. Upplevs ett "mindre komplext och koncentrerat" vin sämre så är det vinet som sviktar. Hade ett skitvin typ sp...:tystad: upplevts på samma sätt så hade det däremot varit "jagvariation".
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förstår inte slutsatsen!? Jag drar den motsatta. Upplevs ett "mindre komplext och koncentrerat" vin sämre så är det vinet som sviktar. Hade ett skitvin typ sp...:tystad: upplevts på samma sätt så hade det däremot varit "jagvariation".
Nu tänker du allt grumligt. Om sinnerna är lite "off" så lär referensvinet drabbas minst lika hårt som huvudvinet av dina avtrubbade sinnen. Om däremot det enkla vinet presterar likvärdigt eller bättre än huvudvinet så är det rimligt att skylla den mediokra upplevelsen på huvudvinet. :)
 
Toppen