Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Pontus

Medlem
Dags för en rapport från vårt lilla mini-BYOB i Kalmar, inget fullskaligt sjöslag denna gång men väl en minnesvärd skärmytsling!
-Vi var sex deltagare varav tre från forumet i form av undertecknad, @Stenberg och @rs14. Postgatans sommelier @Robin fick också vara med på ett hörn efteråt då vi skickade till honom slattarna från kvällens bästa viner så han också kunde prova fast han var tvungen att jobba. :)

Provningens tema var helt oväntat Champagne och innehöll 10 viner i tre flighter. Alla viner dracks blint och avteckning skedde först efter att vi provat alla viner.
Alla flaskor "checkades in" till min eminenta fru som hällde flighterna medans vi lämnade lokalen för att undvika etitkettsfluktande.

Flight 1

Vin 1 - 2004 Pol Roger Sir Winston Churchill
Gott men känns väldigt ungt även om man anar en mognadston? Äppligt, lite tutti frutti och bränt gummi, någon sade Ahlgrens bilar.
Kan bli bra om 5-10 år, kvalitén finns helt klart där men idag 90P.
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 90,89,91,90,90 [Avr. 90]
Reflektion efter avtäckning; Viner har klara kvalitéer men får ändå anses underprestera då det var med råge kvällens dyraste vin.

Vin 2 - 2008 Paul Detune L'ancienne
Mycket mogen doft! Oerhört gott, frisk syra, små fina bubblor, lite halm och väldigt komplext. Mognadstoner men ändå väldigt ungt och friskt. Lite oxad? Kan det vara en Selosse??
Väldigt, väldigt bra!
94P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 94,92,92,93,93 [Avr. 92,8]

Vin 3 - 2011 Vilmart Grand Celliers
Oj, ungt, Grape, bröd, limeskal. Detta måste vara ekat. Lite bränt gummi i doften på ett bra sätt och en örtig ton i smaken. Gott!
Jag tycker att jag känner igen det och gissar på Vilmart vilket blev min enda rätta gissning för kvällen.
92P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 92,87,91,90,91 [Avr. 90,2]

Vin 4 - 2002 Francoise Bedel L'ame de la Terre
-Mycket mogen doft! Trött i bubblorna men fin längd, massor av sherry och begynnande russintoner. Klart passerat toppen men jag går igång och ger det 93P och gissar på mitten av 90-talet, 95-96 kanske?
En annan deltagare toksågar det och menar att russintonerna är allt för störande och markanta och att vinet passerat toppen för längesen.
Reflektion; Väl övermoget för att vara en 2002:a??
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 93,89,93,89,93 [Avr. 91,4]

Handuppräckning best in flight; 2008 L'ancienne klar vinnare med 5 röster, Francoise Bedel får en röst.

Flight 2
Vin 5 - NV A Viot & Fils brut tradition (Kvällens slamkrypare, den billgaste champagnen i BS)

-God, ganska komplex, hyfsat trevlig längd där man kan ana lite mognad. Gissar på något ungt, nån odlarskumpa och ger det 89-90P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 90,86,91,88,91 [Avr. 89,2]

Vin 6 - 2006 Alfred Gratien Cuvée Paradis
-Doftar ekat, påminner lite om Vilmart? Bra, massa persika, ganska mycket sötma? Hög dosage? inte nån utpräglad syra...
Ingen aning vad det kan vara men tycker det är ganska bra, 91P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 91,88,92,91,90 [Avr. 90,4]

Vin 7 - 2008 Pierre Peters Les Chentillons
Ganska inetsägande doft, hittar kanske viss mognad? I smaken bra men intetsägande? bra syra men känns som citronsaft. Tråkigt 89P
Samtliga deltagare överens att det är ett ganska intetsägande vin och ingen har särskilt mycket att säga om det.
Reflektion; Glad att jag inte köpte på mig av detta, visst efter avtäckning kan man allt ana att vinet har kvalitéer men underpresterar stort med tanke på hajpen. Kanske är detta en "Salon" som plötsligt efter 118 år i källaren blommar ut och blir helt galet bra men jag är glad att jag la mina slantar på L'ancienne istället som ligger i samma prisklass.
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 89,87,90,90,90 [Avr. 89,2]

Handuppräckning best in flight; 2006 Alfred Gratien får tre röster, A Viot & Fils två röster och PP en röst.

Flight 3
Vin 8 - Selosse Initial -deg Jan 16

Oj, gott! Skumbanan, tutti frutti, oxad. Någon kallar det bananaskids.
Friskt ungt men samtidigt en härlig mognadskarraktär!
92-93P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 93,93,92,90,92 [Avr. 92]

Vin 9 - 1996 Duval Leroy

Oj, härligt mogen men ändå otroligt frisk. Mjukt, moget, skaldjurstoner, fantastiskt gott! 93P! -Så här önskar jag att Winston -04 ska smaka så jag gissar på den. (Mitt vin så jag visste att den var med)
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 93,93,92,90,92 [Avr. 92]

Vin 10 - 1996 Charles Heidsieck Blanc de Millénaires
Oj, oj, oj, oj, Krut, knallpulver och mer krut. Moget med en härligt stramhet underbar syra och längd längd längd... Löjligt gott! 94P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 94,90,95,94,93 [Avr. 93,2]

Alla är överens att detta var en helt galet bra flight och att man gärna hade suttit och sippat på dessa viner i veckor. Nivån är otroligt hög!

Handuppräckning best in flight; Heidsieck vinner med tre röster, Selosse får två och Duval Leroy en röst.

Vi bestämmer oss för att kora kvällens bästa vin med handuppräckning och vi får samma resultat här, WOTN blir BDM 95 följt av Duval Leroy på andra plats och Selosse på tredje följt av L'ancienne på fjärde.

Men, med tanke på att alla hade sista flighten i färskt minne fick den förstås lite fördel i röstningen och när jag sen räknar ut medelpoängen för vinerna ser listan istället ut så här:

1 - 1996 Charles Heidsieck Blanc de Millénaires [Avr. 93,2]
2 - 2008 Paul Detune L'ancienne [Avr. 92,8]
3 - Selosse Initial -deg Jan 16, 1996 Duval Leroy [Avr. 92]
4 - 2002 Francoise Bedel L'ame de la Terre [Avr. 91,4]
5 - 2006 Alfred Gratien Cuvée Paradis
[Avr. 90,4]
6 - 2011 Vilmart Grand Celliers [Avr. 90,2]
7 - 2004 Pol Roger Sir Winston Churchill [Avr. 90]
8 - NV A Viot & Fils brut tradition,2008 Pierre Peters Les Chentillons

Sammanfattningsvis så hamnar således Chentillons på jumboplatsen tillsammans med billigaste bubblet från BS och den dyraste champagnen hamnade näst sist.
Plats 1,2 och 3 var mycket jämna och ligger också prismässigt ganska lika. Jag får nog ändå säga att kvällen skräll trots allt var L'ancienne som ju än så länge är relativt ohajpad men löjligt bra!


-Tack till alla deltagarna för ännu ett otroligt trevligt BYOB i Kalmar, detta får vi göra snart igen!
Visa bifogad bild 9677
Kul provning med mycket godsaker, men varför dricka Les Chentillons nu? Behöver ju massor med tid.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vin 5 - NV A Viot & Fils brut tradition (Kvällens slamkrypare, den billgaste champagnen i BS)
-God, ganska komplex, hyfsat trevlig längd där man kan ana lite mognad. Gissar på något ungt, nån odlarskumpa och ger det 89-90P
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 90,86,91,88,91 [Avr. 89,2]
Det var tur/otur att någon drämde till med enbart 86p, annars hade den klättrat en del på listan! :) Låter i vilket fall som ett bra vin att investera i, då det klarade konkurrensen hyfsat väl. Bra konkurrent till GB i ungefär samma prisklass. Inte illa med tanke på att man ofta klagar på priserna i Champagne.
 

Larseman

Medlem
Det var tur/otur att någon drämde till med enbart 86p, annars hade den klättrat en del på listan! :) Låter i vilket fall som ett bra vin att investera i, då det klarade konkurrensen hyfsat väl. Bra konkurrent till GB i ungefär samma prisklass. Inte illa med tanke på att man ofta klagar på priserna i Champagne.
Är det den här? Då finns den faktiskt i nästan alla butiker.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det var tur/otur att någon drämde till med enbart 86p, annars hade den klättrat en del på listan! :) Låter i vilket fall som ett bra vin att investera i, då det klarade konkurrensen hyfsat väl.
Njae, samma person ligger överlag lägre på alla vinerna så han har en "hårdare" definition av skalan vilket även var något vi diskuterade, utfallet ger således lägre medelpoäng för alla viner på grund av hans röster, inte enbart detta vinet.
-Sen är ju hundrapoängskalan en knepig rackare då den snarare är logaritmisk än linjär och skillnaden mellan 90 och 95 för det flesta betygsättare är bra mycket större än fem skalsteg.

-Men visst, aldeles oavsett så klarade sig vinet mycket bra för sitt pris!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Njae, samma person ligger överlag lägre på alla vinerna så han har en "hårdare" definition av skalan vilket även var något vi diskuterade, utfallet ger således lägre medelpoäng för alla viner på grund av hans röster, inte enbart detta vinet.
-Sen är ju hundrapoängskalan en knepig rackare då den snarare är logaritmisk än linjär och skillnaden mellan 90 och 95 för det flesta betygsättare är bra mycket större än fem skalsteg.

-Men visst, aldeles oavsett så klarade sig vinet mycket bra för sitt pris!
Jovars, jag är helt med dig. Dessutom så blir ju skalan extra komprimerad när man provar blint. Tyckte mest det var kul att se en champagne under 200 kr som faktiskt levererar i nivå med riktiga kvalitetsbubbel, även om det till viss del är klasskillnad när det skiljer i snitt 2 pinnar. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vin 7 - 2008 Pierre Peters Les Chentillons
Ganska inetsägande doft, hittar kanske viss mognad? I smaken bra men intetsägande? bra syra men känns som citronsaft. Tråkigt 89P
Samtliga deltagare överens att det är ett ganska intetsägande vin och ingen har särskilt mycket att säga om det.
Reflektion; Glad att jag inte köpte på mig av detta, visst efter avtäckning kan man allt ana att vinet har kvalitéer men underpresterar stort med tanke på hajpen. Kanske är detta en "Salon" som plötsligt efter 118 år i källaren blommar ut och blir helt galet bra men jag är glad att jag la mina slantar på L'ancienne istället som ligger i samma prisklass.
Betyg samtliga deltagare (en poängsätter ej); 89,87,90,90,90 [Avr. 89,2]
Intressant att ni hamnade på samma poäng som vi gjorde i december. Det kan vara som du säger en källa till oförlöst kärlek och en väg till nirvana för den som orkar vänta men det känns just nu som helt rätt att inte ha bunkrat upp.
 

ChristianB

DipWSET
Är det den här? Då finns den faktiskt i nästan alla butiker.
Har för mig att den gled in på 169 kr eller så, beställd i överhypad modell förstås. ;) Den spöar dock de flesta andra bubbel i samma prisklass, särskilt några av "trotjänarna" som alltid stått på hyllorna på SB. Jag tror att det står något i stil med "up to six years on lees" på baksidan så den har troligen sett lite längre tid i källaren än många andra budget-champagner. Kanske är det därför som den levererar bra vin för den ringa slanten! ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Intressant att ni hamnade på samma poäng som vi gjorde i december. Det kan vara som du säger en källa till oförlöst kärlek och en väg till nirvana för den som orkar vänta men det känns just nu som helt rätt att inte ha bunkrat upp.
Skönt att vi inte varit ensamma i vårt utlåtande, jag kan känna att jag inte riktigt orkar lägga massa pengar på Champagne som kanske blir asbra om 75 år när exempelvis L'ancienne från samma årgång och i samma prisklass redan nu visar helt galen kvalité samtidigt som det fortfarande är ungt och oförlöst. Där är jag ju tämligen säker på att det kommer bli ett galet bra vin med lite ålder.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har för mig att den gled in på 169 kr eller så, beställd i överhypad modell förstås. ;) Den spöar dock de flesta andra bubbel i samma prisklass, särskilt några av "trotjänarna" som alltid stått på hyllorna på SB. Jag tror att det står något i stil med "up to six years on lees" på baksidan så den har troligen sett lite längre tid i källaren än många andra budget-champagner. Kanske är det därför som den levererar bra vin för den ringa slanten! ;)
-Ja, de körde vad jag förstår en ganska aggressiv annonskampanj för att kvala in i FS, kan väl misstänka att de höjer priset när de väl satt sig.
 

Stenberg

Medlem
Är det den här? Då finns den faktiskt i nästan alla butiker.
Har för mig att den gled in på 169 kr eller så, beställd i överhypad modell förstås. ;) Den spöar dock de flesta andra bubbel i samma prisklass, särskilt några av "trotjänarna" som alltid stått på hyllorna på SB. Jag tror att det står något i stil med "up to six years on lees" på baksidan så den har troligen sett lite längre tid i källaren än många andra budget-champagner. Kanske är det därför som den levererar bra vin för den ringa slanten! ;)
Jodå, det är helt rätt vin. Jag beställde några flaskor för jag tänkte det kunde det kunde vara kul att testa, samt att det alltid är bra att ha nån lite billigare tisdagschampagne till kroppkakorna eller vad som råkar serveras då.
Den här flaskan har legat i min källare i ganska exakt ett år men med tanke på vad som skrivits här om lagringstid så gör det nog marginell skillnad.
Jag har från start uppfattar det som väldigt prisvärt. Inte i klass med bra odlarchampagner för en hundring men klarar sig säkert mycket bra mot mer namnkunniga "standardchampagner" som Moet, Gula änkan eller annat billigt nattklubbsbubbel.
Här en bild på mailutskicket som fick mig att köpa den. Där bekräftas även 72 månaders lagring.
175 kronor fyndade jag den för förra året. ;)
 

Attachments

  • Screenshot_2017-03-21-18-15-29.png
    Screenshot_2017-03-21-18-15-29.png
    187,7 KB · Visningar: 244

ChristianB

DipWSET
-Ja, de körde vad jag förstår en ganska aggressiv annonskampanj för att kvala in i FS, kan väl misstänka att de höjer priset när de väl satt sig.
Story of my life... De viner som kvalar in till FS nu för tiden är de som syns i media, på ett eller annat sätt. Trälåda är också ett givet kort för att generera beställningar. Man kan dessutom sälja vad som helst, t o m årgångsbetecknade viner gjorda med populära metoder så som Apppassimento (-bentolåda-skalmacerations-hemligheter-vinmakarstrumpa) -metoden finns att tillgå!

Däremot tror jag inte att just ovan nämnda bubbel körde med trälåda.
 

Pontus

Medlem
Alltså, oförlöst högklassig BdB i toppårgångar smakar ju precis sådär - citronsaft med en skopa mineraler. Man behöver ge den ett decennium i källaren. Salon 1996 var i princip ointressant när den släpptes. Samma sak för t ex Pol Roger BdB 2002. Det är liksom så det är.
 

ChristianB

DipWSET
Salon 1996 var i princip ointressant när den släpptes. Samma sak för t ex Pol Roger BdB 2002. Det är liksom så det är.
-Det är den väl nästan fortfarande? Ett decennium räcker väl knappast i detta fallet?
På just temat Salon pratade jag om vin och lagring med en kompis i helgen; hon undrade hur länge en Salon egentligen BÖR ligga? Någon som har en riktlinje för riktigt överdådigt bra Salon-form? :)
 
Toppen