Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Pontus

Medlem
20210812_192901.jpg

2008 Claude Cazals Millesime. Öppnar upp direkt med en fantastisk doft av citrus, tropiska frukter, ananas, hav och gräs. Smaken är intensiv, komplex, citrusdominerad, fruktig, mineralisk och fint balanserad på alla sätt. En riktigt, riktigt bra champagne, helt färdig för konsumtion. 93.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I helgen var jag iväg på en rätt trevlig provning

alla släppta Rare Visa bifogad bild 23945
De i fet stil var favoriterna

2008 & 2008 rose
2007 & 2007rose
2006
2002
1999 & 99 Magnum
1998 Magnum
& 1997 Le Secret
1997 Japan Edition
1990 + 1990 Nv

1988 original releasad + 1988 deggad 9år senare (enda flaskan som var dålig)
1985
1979
1976
Jag har ibland sett Rare utan årgångsbeteckning säljas på auktioner. Är det någon av dessa som inte har årgång angiven, eller rör det sig om andra releaser, eller borttappad årgångsetikett?
 
Jag har ibland sett Rare utan årgångsbeteckning säljas på auktioner. Är det någon av dessa som inte har årgång angiven, eller rör det sig om andra releaser, eller borttappad årgångsetikett?

Vad jag vet och av det vi hade på provningen så hade vi en NV som hade basårgång 1990 men hur många % har jag ingen aning om. Och vet inte hur många andra nv det finns då vi skulle ha ”alla” släppta rare på den provningen.

Sen är det Japan editon som är en 97a men där står det inte heller någon årgång.

Sen är det väl 1997 Le secret som bara gjordes i Magnumflaska helt utan etikett..
 

LeChat

Medlem
088BF676-FE16-480A-9118-D39D687C4625.jpeg

2012 Piper-Heidsieck Champagne Brut Millésimé


Härligt doft! Krut, kafferost och lite hav. Elegant och med en karaktär som uttrycker hus mer än odlare. Jag tycker att den påminner om många andra champagner som jag gillar. Kanske främst CH men även Henriot och DP.

Det kan vara att PH är en grymt underskattad producent. Men den är kanske vanligare utomlands än i Sverige? Hursomhelst så var detta en trevlig bekantskap. Bra balans och riktigt god. Kanske inget långlagringsprojekt men kommer säkerligen utvecklas positivt 5-10 år till.
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 24052
2012 Piper-Heidsieck Champagne Brut Millésimé


Härligt doft! Krut, kafferost och lite hav. Elegant och med en karaktär som uttrycker hus mer än odlare. Jag tycker att den påminner om många andra champagner som jag gillar. Kanske främst CH men även Henriot och DP.

Det kan vara att PH är en grymt underskattad producent. Men den är kanske vanligare utomlands än i Sverige? Hursomhelst så var detta en trevlig bekantskap. Bra balans och riktigt god. Kanske inget långlagringsprojekt men kommer säkerligen utvecklas positivt 5-10 år till.
Ja det är gott! Viking Line-utgåvan från Piper som Essi satt sitt namn på med 80% 2012 och resten reservviner som är deggad 2018 är väldigt mycket bang for the buck!
 

LarsW

Medlem
Bonnaire Variance
Bas 2009. Deggad februari 2020.
Päronsoda, grillad citron och grädde i näsan. Jordnötssmör och en hint av flor.
I munnen är det gula äpplen och en frisk syra, Känns mer mogen än 2008-basen vilket inte är förvånande. Lime, saltvatten och gröna oliver. Bra beska. Kämpar lite för att hitta ekfatstoner men gott är det!
89++p

thumbnail_20210820_094329.jpg


thumbnail_20210820_094353.jpg


Laforge Testa 2008
Äpple, grillad citron och hasselnötter i näsan. Rostat bröd och lite havssälta.
I munnen moget men lite kort eftersmak. Rostade nötter och vispad grädde. Citron och ganska jästig. Moget och inget att spara på. Tror att 2008-syran är vad som gör denna skumpa till trevlig på riktigt då jag tror att den blivit lite klumpig utan.
88p

thumbnail_20210824_092302.jpg
 

LarsW

Medlem
Moët & Chandon 2009 - Magnum
Degorgerad september 2018.
Alltid trevligt med magnum, denna inget undantag.
Kommer inte högst på listan över hus-vintage hos mig men brukar vara stabil och 2002/04/08 har alla varit trevliga upplevelser.
Röda äpplen, citron, nygräddat bröd och lite rostade hasselnötter i näsan. Flyktiga mognadstoner som stekt svamp och höstluft.
De röda äpplena går igen i smaken, mogna men inte bokna. Konserverad citron och honungsmelon. Jäst och havsälta.
Frisk syra och moderat dosage.
Gillar denna skarpt, drickfärdig men håller nog i alla fall mot slutet av 20-talet.
Finns på SB för 1199 riksdaler
90p

thumbnail_20210820_094119.jpg


thumbnail_20210820_094305.jpg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Var ruggigt sugen på att prova Clandestines senaste champagner så jag bjöd in mig själv till @Mattias Schyberg för att njuta av sol, champagne, ost och senare grillad entrekåt.
20210828_133801.jpg

Till vinerna som serverades halvblint. Två rena pinoter från samma vingård och två rena chardonnayer. Alla ekade och utan socker.

Les Sembables Boréal 2018

Klart rödast av alla vilket avslöjade att det var PN. Klart ekad oxiderad odlarstil. På näsan hibiskus, aprikos, vingummin och äppelmos. Lång smak och klart äppelskruttig i stilen. Gött!

Gissade Austral eftersom jag tyckte den här var kraftigare än andra vinet vilket borde tala för mer soltimmar (Austral ska vara södra läget av vingården).

Les Sembables Austral 2018

Liknande stil men friskare och mindre extrem än Boréal. Kände lite mandel och mynta.

Gissade Boréal.

Les Grandes Lignes 2018

Tog ett tag men växte verkligen under kvällen. Klar två eller kanske till och med etta till vid denna tidpunkt. Mer gröna äpplen men även lite kola och nötighet redan nu trots sin ungdom.

Gissade Les Lignes.

Les Revers 2018

Tuffast att dricka av alla. Osockrad BdB är tufft, stram, knuten och har möjligtvis framtiden för sig.

Gissade Revers.

Min ranking innan avtäckning:
  1. Boréal
  2. Austral
  3. Grandes Lignes
  4. Revers
Antecknade inte total ranking men två hade Boréal som etta och en hade Grandes Lignes främst.

Clandestin är en rolig producent som fortfarande går att köpa för vettiga pengar. Intensiva champagner med mycket smaker. Framförallt BdN:erna klarar sig bra utan socker. Blir definitivt fler flaskor i framtiden!

Senare testade vi om alla vinerna i svarta glas och då rankade jag vinerna helt annorlunda men eftersom det även rådde oklarheten om ordningen blev rätt utelämnar jag de resultaten.
 

matage

Medlem
Spontanade mig en plats på MFWs fredagsskumpa igår. Tog inga formella noter utan njöt av första glasen vin på 3 veckor.
Förbehåll för att jag var först på plats så flaskorna öppnades framför mig och glasen inte räckte längre än en timme.

Dom Ruinart 2009 BdB
Alla tre vinerna ljust blekgula där Ruinart var den med lite med djup i färgen.
Öppnar upp vitblommig med ren citrus i bakkant och med vit klöver (för de som tuggat på såna) i gommen. Över tid kommer mer och mer honungstoner/bikaka, lite gula plommon/citrusmarmelad i bakkant. Väldigt tillgänglig!
4g dosage, 8 år på jästen

Krug 169
Ungt som attan med mer lite grönskimmer i färgen!
Dämpad Krug-parfym på näsan men jag hittar också en lite småmärklig volatil sälta och jag får en bizarr association till picklade senapsfrön och dill (senapssill??!!!). Inget jag nånsin träffat på förr..
I gommen är det rena citrussmaker/zest och gruskross med lite supersurt godispulver från barndomen.
Väldigt slank och vass då det känns som om den i dagsläget endast kan tilltala extrema syratorskar även om jag tror den kommer "rätta till sig" över tid. Hade detta varit min första/enda Krug-upplevelse hade jag ratat hypen ;)
Sen är det väl orättvist att bedöma en Krug när sista slatten i glaset dricks upp inom 1h från att flaskan öppnats men men..


Le Grand Dame 2008
Blekt halmgult och knutet just nu.
Hade aldrig tagit denna som PN-driven blint. Citron/Lime/apelsin-mix, kalksten, gröna äpplen i syran och en vag nötighet (hasselnöt?).
Tror detta har potential att bli kul om man har tålamod men jag skulle ge det minst 5-6 år men gärna 10+
92 PN/ 8 CH, Dosage 6g och 10 års flasklagring.

I dagsläget skulle jag välja Ruinart alla dagar i veckan och det är ju tur.. man ska ju ha nåt att dricka i närtid också :)
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bättre sent än aldrig...
Chouette de Champillon Blanc de noirs.
(Deg2020)

Grön äpplig mycket Ung, frisk aningen anonym doft.
Vinet går in mycket sött, lätt friskt, men absolut en korrekt skumpa utan jobbiga defekter.
Frukten är väldigt grön dominerad och jag tar den inte som en blanc de noirs blint.


Benoit Lahaye Blanc de Noirs
(Deg2020/10)


Härligt fatiga nötiga nyanser.
Vinet är brett med svag oxidativ ton med fina fatnyanser.
Krämig mycket välstrukturerad och balanserad skumpa med tydligt röda och nötig karaktär i generös matig stil med bra bredd.



Pierre Gerbais l´Audace 2016
(Deg2020/04)

Ung mycket mineraliskt. Livlig frisk,
Mycket stram med tydlig mineral ryggrad. väldigt stenig, lång smakrik och väldigt stram.
Bra balans och mycket personlig mineralitet, men helt klart alldeles för ung och oförlöst.






Palmer & Co Blanc de Blancs 2014
(Deg2019)

Viss inslag utav stenfrukt och mineralitet i medel lätt stil, väldigt välgjord, krämig
och absolut en korrekt och bra prisvärt alternativ, men som alltid är Palmer rätt opersonlig och smakar lixom bara champagne utan att man kan sätta vinet på något speciellt


Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2008
(Deg2014)

Bred mogen alldeles och alldeles underbar.
Inbjudande nyanser utav stenig källare med bokna fruktnyanser.
Vinet bjuder på en härlig bredd mycket öppen o riklig i kombo med fantastisk mineralisk symfoni, som sjunger igenom hela munnen, toner av krossade stenar, ostron, mogna gula plommon.
Samtidigt som det så väldigt tydligt bjuds på årgångens överväldigande stramhet med tight oh kraftig frukt i kombo med 08-typsik-syra.
Avslutet är riklig mycket långt, helt underbar mineraliskt saltig svans med otrolig elegans.
Vinet är uppenbart i en öppen drickfönster, idag med förvånansvärt lång framtid för den som vill ha en mognare Bdb uppleve.
men blev överlägset kvällens bästa BdB



Frédéric Savart la Dame de Coeur 2008
(Le Mont de Chrétiens)
(Deg2013/11)


Yppig väldigt bio driven o härliga fatnyanser på nosen.
Vinet andas 08-stramhet i sin renaste form, sjukt vasst och inte ens en förnimmelse till mognad, trots drygt 8år på korken.
Vinet är stort, smakrikt och visst har faten integrerats snyggt jämfört när jag testade senast för några år sedan.
Men det gör förfarande ont att dricka, det är lite som en ung Cristal som enbart är vresigt och vasst och helt oförlöst de första åren. Det är helt fantastiskt att sitta och dofta på, som en smörig bourgogne, men galet vasst att dricka.
Det är helt galet mognads potential på Fred´s älsklings vin,
men samtidigt knasigt att behöva säga att man vill vänta tills vinet är 20år innan man testar igen










Pehu Simonet Blanc de Noirs 2009
(Les Perthois)
(deg2013/01).

Fortfarande ungt mycket frisk men i kombination fina mognads toner, tänk Bollinger: svamp, källare, rostade valnötter, jäst.
Vinet är lika så fylligt halvmogen mycket bra och rikligt.
Riktigt bra BdN
Dethär är ett otroligt bra vin, men det är tyvärr de nästkommande vinerna som kör över totalt här.



Paul Déthune Blanc de Noirs 2009
(deg2013/01)

Fortfarande bitande bra syra I kombo med årgångens bra yppiga frukt o generositet.
Men det är framförallt de stora öppna aromerna utav lyxiga härliga fat, med toner utav smält smör & anklever som är helt förtrollande bra.
Vinet är som sammet, helt perfekt balanserat mellan röda bakade äpplen insmorda med lyxigaste vaniljen.
Allt är så öppet o perfekt moget.
Mellan faten, den mogna frukten, den diskreta tonerna utav vita krossade stenar - allt är så härligt balanserat i överraskande fin finess.
Kul att få uppleva ett så relativt enkelt vin som levererar så högt tack vare ålder.
Köpa mer Déthune BdN är ett måste för källaren!



Ulysse Collin les Maillons 2009
(Deg2013/03).

Helt sjuk öppen Oxidativ magisk stor doft - Selosse Côte Faron är det ända jag kan referera till, så bra är det!
vinet är yppigt mycket Oxidativt med tydligt stram mineralitet som accompanjerar de mogna nyanserna utav bakad persika
och kola-ig tarte tatin.
Vinet bjuder på en lång ihållande upplevelse med härligt lyxiga fat, en stor Komplexitet i väldigt smakrik o öppen stil.
Enligt min bok är detta perfektion mellan elegans utav kraft i mineralitet i en mogen stil med perfekt balanserad syra och de fantastiska faten.
helt klart WOTN

Kul med så gamla odlare!

Upptäckte det spåret rätt sent och när jag väl gjorde det så drack jag upp det mesta tidigt eftersom åtminstone ekade odlare oftast är roliga även som unga.:)

Extra kul med Benoit Lahaye BdN som jag "fick" på köpet en gång och var rätt skeptisk till men som visade sig vara riktigt trevlig. Får väl spara mina Maillons ett tag till och hoppas på en Kåt dö Faronupplevelse.

Första dagen på semestern. :cool:

Krug Grande Cuvée ed 158.
Lite nuffror för nördarna: 44% Pinot Noir 36% Chardonnay 20% Meunier. Bas 2002. Blandning av 76 olika reservviner tillbaka till 1988. Deggad första kvartalet 2008. Krug ID 108002

I näsan... Kolafudge, beef jerky och honung. Nyrostat bröd, kaffe och nötter. Sniffarskumpa.
I munnen är det en härlig kombination av frukt, mognadstoner och syra, med en liten övervikt mot syran som hintar åt att detta vin kommer leva länge till. Gräddnougat, bränt socker och köttbuljong. Mango och papaya. Citrusen går mot lime med en behaglig skalbeska i eftersmaken.

I alla fall nu i början så lovar doften mer än smaken levererar men tänker det ändrar sig med några timmars luft, återkommer med bedömning senare.

Lycklig nu.:)

Visa bifogad bild 23985

Visa bifogad bild 23987

Sparade två glas till idag.
Något lustigt inträffade ungefär under perioden 4-7 timmar efter öppning.
Var som om doften slöt sig och nästan försvann, den var jättehärlig direkt efter öppning men sen stum i flera timmar. Öppnade sig igen sent på kvällen och idag är den ännu lite bättre.
Smaken fortsatte att växa under kvällen och idag känns syran mer harmonisk utan att på något sätt veknat.
Kommer nog vänta några år med nästa flaska även om denna var väldans god!
94++p

Tillägg: Närmar mig nu sista klunken och i vanlig ordning blir det ju bara bättre och bättre... jeezeez!
Uppjusterar till 94p.
Krug är en bra start på semestern. Själv avslutade jag min ledighet med en flaska med 06-bas som också dracks över två dagar och där @Christer J var med på ett hörn.

20210807_193116.jpg


Känner igen nästan alla noter du nämner förutom skalbeskan och att kaffet var mindre framträdande och mer av svagt krut. Även om 06-basen var fantastiskt god redan från start så visar mina empiriska studier att 5 år på flaska är den magiska gränsen för att GC ska blomma ut.

Även Chetillons 2012 var ett mycket trevligt vin.:)
 

Maran

Medlem
Spontanade mig en plats på MFWs fredagsskumpa igår. Tog inga formella noter utan njöt av första glasen vin på 3 veckor.
Förbehåll för att jag var först på plats så flaskorna öppnades framför mig och glasen inte räckte längre än en timme.

Dom Ruinart 2009 BdB
Alla tre vinerna ljust blekgula där Ruinart var den med lite med djup i färgen.
Öppnar upp vitblommig med ren citrus i bakkant och med vit klöver (för de som tuggat på såna) i gommen. Över tid kommer mer och mer honungstoner/bikaka, lite gula plommon/citrusmarmelad i bakkant. Väldigt tillgänglig!
4g dosage, 8 år på jästen

Krug 169
Ungt som attan med mer lite grönskimmer i färgen!
Dämpad Krug-parfym på näsan men jag hittar också en lite småmärklig volatil sälta och jag får en bizarr association till picklade senapsfrön och dill (senapssill??!!!). Inget jag nånsin träffat på förr..
I gommen är det rena citrussmaker/zest och gruskross med lite supersurt godispulver från barndomen.
Väldigt slank och vass då det känns som om den i dagsläget endast kan tilltala extrema syratorskar även om jag tror den kommer "rätta till sig" över tid. Hade detta varit min första/enda Krug-upplevelse hade jag ratat hypen ;)
Sen är det väl orättvist att bedöma en Krug när sista slatten i glaset dricks upp inom 1h från att flaskan öppnats men men..


Le Grand Dame 2008
Blekt halmgult och knutet just nu.
Hade aldrig tagit denna som PN-driven blint. Citron/Lime/apelsin-mix, kalksten, gröna äpplen i syran och en vag nötighet (hasselnöt?).
Tror detta har potential att bli kul om man har tålamod men jag skulle ge det minst 5-6 år men gärna 10+
92 PN/ 8 CH, Dosage 6g och 10 års flasklagring.

I dagsläget skulle jag välja Ruinart alla dagar i veckan och det är ju tur.. man ska ju ha nåt att dricka i närtid också :)
Hej.
Läste ditt inlägg och förstod vem du var, vi pratade i baren på MFW igår.
Skulle va kul om du, jag och Ida tar en sittning där någon gång:)
 

Thomas

Medlem
20210911_191129.jpg

Återigen dags att prova en 96:a. Denna har jag provat vid flertalet tillfällen genom åren och aldrig blivit besviken. I doften är det bokna äpplen, tropisk frukt och kaffe som dominerar. I munnen är det en behaglig syra som grundbult följt av röda äpplen och söt grapefrukt. Har inte blivit varken bättre eller sämre sedan senast jag drack den. En trevlig Champagne som håller flera år till.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Några veckor gammal provning med @kimnyblom. Egentligen var huvudtemat syrah men man måste väl börja med champagne för att det ska kallas vinprovning.:D

Winston var halvblint, övriga helblint. Första känslan var att allt smakade likadant eller covid ytterligare en gång men den känslan släppte snabbt.
20210821_202935.jpg


Belle Epoque 2012

Grillad citron, lite kola och surdeg. Fantastisk doft och flightens bästa näsa. I munnen var det rätt beskedligt och smaken var kort. Kändes mer som en NV och fick liknande känsla som Cristal 2012 när det gäller diskrepansen mellan doft och smak. Sammantaget drog det ner betyget ordentligt för mig och följaktligen rankade jag den här sist. Känns lite missvisande för det var inga problem att dricka och den kan nog ha framtiden för sig om den får lite mer komplex smak.:)

Gissade 2012 och Heidsieck eftersom den var blek i smaken.


Winston 2012

Ren citrusfrukt och har även skrivit päronsplitt vilket jag inte minns.:eek: Krämigare smak men samtidigt intensiv. Typisk knuten outvecklad tråkig prestige. Klart mest ogina 12an jag druckit än så länge. Till och med Cristal var roligare. Förstår varför jag har så lite Winston i källaren, har tillräckligt med annat som måste ligga till sig. Bättre att satsa på PR Vintage istället när man får 3 för 1 och dessutom går de bättre att drick som unga.

Gissade Winston 2012.

Vincent Joudart SC 2008
Mer klassiskt och lite mognare. Primärt bröd, röda äpplen och nötter och samtidigt högre syra än övriga. Några tyckte den var torrare med. Allt talade för att det här var en annan årgång men innan @Vingubben med bestämdhet sa att det var sitt vin tänkte jag att det kunde vara min GA eftersom jag tyckte den påminde om GA 08 när den var nysläppt.

Korrekt vin som inte sticker ut men därför lite halvtråkigt. Special Club fortsätter att ge rätt mediokra upplevelser.

FdP 2010
Nu börjar det likna något! Rostat och mustiga äpplen i svagt oxiderad stil som jag gillar. Smakar bröd, äpplen men samtidigt väldigt krämig vilket fick mig att gissa 2012 här med. FdP hade jag aldrig gissat eftersom den brukar vara mer ren citrus som ung men minns att 2010 var rätt brådmogen när jag drack den på plats förra året. Påminner lite om 07an i det avseendet. Bra med "dåliga" år när man ska dricka ungt.:)

GA 2012

Märkligt med facit i hand men liknande stil som FdP 10 men nu ännu mer av det ekade och oxiderade. Var på gränsen till Selosseblommor. Lång och komplex smak. Klar favorit för mig! Hade tänkt avyttra en låda men blir inget med det när den var så här bra redan nu.:cool:

Gissade GA 2012

Min ranking:
  1. GA 12
  2. FdP 10
  3. Vincent Joudart 08
  4. Winston 12
  5. Belle Epoque 12 (inte helt nöjd med att ha Belle på sista plats med tanke på den fantastiska doften men att ändra sig i efterhand känns fegt.)
Total ranking (inverterad poäng från 1-5).
  1. Belle Epoque 12 - 19 p
  2. GA 12 - 21 p
  3. FdP 10 - 22 p
  4. Vincent Joudart 08 - 27 p
  5. Winston 12 - 34 p
Winston solkar jumbo vilket jag kan förstå. Belle klar vinnare, poängen dras ner av att jag satte Belle sist.

Var rätt övertygad om att det var många 2012or med. Det var bara 08an som var avvikande i det avseendet. När det gäller 2012 så är det generellt en charmig och rolig årgång men är kanske inte så imponerad som alla kritiker verkar vara. 2013 känns som en bättre årgång för mig.
 
Last edited:
Toppen